Gå til innhold

sykdom i leveren

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå ble jeg faktisk veldig bekymret! Jeg har vaksinert meg for hep. B og A mener jeg, i forbindelse med afrikatur for to år siden. Kan jeg ha det da? Og hadde ikke vi fått symptomer på gulsott som en følge?

Da er du nok ikke smittet av hepatitt B. Det er fremdeles en liten mulighet for at sykdom i leveren kan være hepatitt C, men dette burde jo bli avklart rimelig raskt. Hepatitt A smitter gjennom mat osv, så det er ikke aktuelt.

De som skriver at det bare er tull å bekymre seg for hepatutt, vet ikke hva de snakker om. Det er en alvorlig, smittsom levervetennelse, som kan gjøre at man enten må transplantere ny lever eller dø av leversvikt (en grusom død). Det er veldig smittsomt, vanlig i store deler av verden, og noe helsepersonell i alle fall tenker over som en mulighet dersom "leverprøver" viser dn mulig svikt i leveren.

Om det er pga alkohol (det er i så fall snakk om alkoholmisbruk over en lengre periode) eller legemidler, så må han jo få hjelp for denne eventuelle avhengigheten.

Håper det ikke er hepatitt, og at det er noe å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 552ea...5ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror TS skal puste godt inn og de som svarer hepatitt osv kan ta seg en bolle. Det er farlig å sitte og synse på nett. Vent til nye prøver er tatt. Hadde legen mistenkt hepatitt hadde han ikke kommet ut av legekontoret før det var avklart. Pust rolig og vent på nye prøver :)Anonymous poster hash: f2388...7ed

Det er ikke synsing å anse hepatitt som en reell mulighet, når TS antyder at samboer har en feil med leveren og det skal tas flere prøver. Det er viktig å opplyse om en sykdom som er smittsom, dødelig, men som noen smittede skammer seg over og kanskje skjuler (eller ikke skjønner selv er smittsom for andre). Den kan smitte seksuelt, og er noe man derfor gjerne vil vite om man er i et forhold med en person. Da kan man vaksinere seg og ta sine forholdsregler, akkurat som man ville gjort om samboer var hiv-smitter for eksempel.

Anonymous poster hash: 552ea...5ed

Skrevet

Det er ikke sikkert det er noe alvorlig galt i det hele tatt, TS. Jeg tok blodprøver for noen år tilbake, og legen sjekket leververdier som en rutine fordi jeg hadde kastet opp en del. Jeg fik også brev i posten om at jeg hadde for høye leververdier og måtte ta nye prøver en stund etter. Da hadde de gått litt ned og neste gang jeg tok testen var de blitt normale igjen. Det er utrolig mye som kan slå ut og gi forhøyede leververdier, som feks paracet, alkohol (jeg tok ingen av delene), de regnet rett og slett med at det hadde kommet av at jeg hadde kastet opp mye den senere tiden. Kanskje leververdiene hans har gått ned til neste gang han tar testen, og da uten å ha tatt endel Paracet (som skilles ut via lever). Synes ikke du skal bekymre deg unødvending og tenke på alle de skumle tingene det KAN være, sjansen for at det ikke er noe alvorlig er nok større. Jeg vet at det er vanskelig dog, for jeg freaka helt ut selv den gangen jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta nye tester. Håper du holder oss oppdatert, og krysser fingre for at det bare er en liten fileting" som gir utslag på for høye leververdier :)

Gjest Christina146
Skrevet

Det er ikke sikkert det er noe alvorlig galt i det hele tatt, TS. Jeg tok blodprøver for noen år tilbake, og legen sjekket leververdier som en rutine fordi jeg hadde kastet opp en del. Jeg fik også brev i posten om at jeg hadde for høye leververdier og måtte ta nye prøver en stund etter. Da hadde de gått litt ned og neste gang jeg tok testen var de blitt normale igjen. Det er utrolig mye som kan slå ut og gi forhøyede leververdier, som feks paracet, alkohol (jeg tok ingen av delene), de regnet rett og slett med at det hadde kommet av at jeg hadde kastet opp mye den senere tiden. Kanskje leververdiene hans har gått ned til neste gang han tar testen, og da uten å ha tatt endel Paracet (som skilles ut via lever). Synes ikke du skal bekymre deg unødvending og tenke på alle de skumle tingene det KAN være, sjansen for at det ikke er noe alvorlig er nok større. Jeg vet at det er vanskelig dog, for jeg freaka helt ut selv den gangen jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta nye tester. Håper du holder oss oppdatert, og krysser fingre for at det bare er en liten fileting" som gir utslag på for høye leververdier :)

Ja, han var syk (oppkastsyke) før han gikk til legen. Krysser fingrene for at det er en slik filleting som du sier. Regner egentlig med nå at det ikke er særlig alvorlig, da han ikke har fått ny time før 18. Juni:)

Skal holde dere oppdatert!

Ts

Skrevet

Ja, han var syk (oppkastsyke) før han gikk til legen. Krysser fingrene for at det er en slik filleting som du sier. Regner egentlig med nå at det ikke er særlig alvorlig, da han ikke har fått ny time før 18. Juni:)

Skal holde dere oppdatert!

Ts

Siden han heller ikke har fått ny time før 18 juni, så tror jeg ikke at legene heller tror at det er noe veldig alvorlig, jeg tror de ville ha kalt han inn umiddelbart om de hadde mistanke om noe veldig alvorlig. Krysser fingrene med deg :) Som sagt hos meg var det det de antok var årsaken og verdiene ble normale helt av seg selv. (sikkert dog lurt å ikke ta mye paracet i tiden før han skal ta nye prøver) Vet du noe om hvor høye verdiene var og hvilke verdier som var unormalt høye?

Gjest Christina146
Skrevet

Hei alle sammen, takk for råd og gode innspill.

Han har nå gått til legen igjen, og fått vite at det ikke er noe galt med leveren, og at blodprøven denne gangen var fin, de tok også noen andre prøver for å være sikker. Så nå er jeg lettet. Likevel fikk han beskjed om å ikke drikke særlig alkohol, og ikke ta paracet(men kan ta ibux).

TS

Skrevet

Hei alle sammen, takk for råd og gode innspill.

Han har nå gått til legen igjen, og fått vite at det ikke er noe galt med leveren, og at blodprøven denne gangen var fin, de tok også noen andre prøver for å være sikker. Så nå er jeg lettet. Likevel fikk han beskjed om å ikke drikke særlig alkohol, og ikke ta paracet(men kan ta ibux).

TS

Så fint å høre TS :) Mulig hans prøver slo ut pga oppkast, akkurat som jeg skrev mine gjorde den gangen. Ibux er snillere mot leveren ja, så har holdt meg til det de gangene jeg har måttet ta smertestillende siden, fremfor paracet. Ble kjempeglad for å høre at blodprøven var fin denne gangen. Hadde det vært noe alvorlig galt med leveren hans ville nok ikke verdiene gått tilbake :)

Gjest Christina146
Skrevet

Ja, nå slipper jeg å bekymre meg i alle fall! :)

Det virker slik ja, da han hadde oppkast bare noen dager før han gikk til legen.

Tusen takk for støttende ord alle sammen, jeg har en tendens til å være bekymret for alt og ingenting. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...