Gå til innhold

sykdom i leveren

Fremhevede innlegg

Gjest Christina146
Skrevet

Hei!

Min kjære fortalte meg i går at han hadde fått svar på blodprøve fra lege, og at det var noe galt med leveren hannes. Han fikk også beskjed om å ikke ta paracet eller drikke alkohol, og bestille ny legetime så flere prøver kunne bli tatt.

Jeg ble veldig redd når jeg hørte dette, for det høres så alvorlig ut.

Jeg vet at han har hatt en periode med mye drikking, for flere år siden, da det ble brudd mellom han og eksen hannes. Han går ikke ofte ut nå, kanskje en gang i måneden. Jeg vet også han tar opptil 3(1/2 g) paraceter eller mye ibux for å holde migrenen i sjakk. Dette får han ganske ofte. Kan dette være årsaken?

Vet noen her om det er forskjellige alvorlighetsgrader ved svikt i leveren? Må han muligens få ny lever? Jeg ble så usikker på dette, og er redd dette kan være veldig alvorlig.

Er det noen som har vært i samme situasjon? Jeg vet jeg bør høre på hva legen sier etter at de har tatt flere prøver, men jeg ble veldig bekymret. Er dette noe å bekymre seg for, og hvilke konsekvenser kan dette få for han?

Setter stor pris på svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leveren er ganske flink til å reparere seg selv selv om det kan ta tid. Det er jo selvsagt helt umulig for oss å vite hva dette kan være så du må nok bare smøre deg med tålmodighet og vente på svaret. Det går som regel bra.

• Liker 2
Gjest Christina146
Skrevet

Tusen takk for svar, jeg ble bare veldig bekymret, da det høres veldig alvorlig. Takk for et beroligende svar! :)

Ja, jeg må nok bare vente på svar.. :)

Skrevet

Heisann:)

Årsaken kan være bruk av mye paracet eller alkohol, men det kan også være noe annet. Mest sansynlig e det ingenting å bekymre seg for :) hvis han har hatt en infeksjon kan også det gi høye leverprøver, men som gullrose skriver over her så er leveren mester på å reparere seg selv :)

Det er bra legen kaller han inn for mer prøver, etter det får dere bare se hva svaret blir. Hvis de ønsker å finne ut mer etter det så er det ikke usansynlig at han blir tatt inn til ultralyd av lever og evt. En leverbiopsi (det tas da en vevsprøve av leveren som blir undersøkt for ulike ting). Selv om han må disse tingene så er det ikke sikkert det er farlig:)

I verste fall så kan dt være at han må ha ny lever, men det er veldig usansynlig at det er tilfelle:) i såfall blir dere følgt godt opp og får mye informasjon:)!

Prøv å ikke bekymre deg:) (lettere sagt en gjort, kjenner til det der selv ;))

Gjest Christina146
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Ja, han har hatt oppkastsyken en stund, men det har gitt seg for en uke siden. Men dette skyldes vel virus, og ikke en infeksjon?

Takk for oppkkarende og betryggende svar! Jeg slapper bedre av nå, og får bare ta det som det kommer:)

Gjest Christina146
Skrevet

Takk for oppklarende* og betryggende svar! Jeg slapper bedre av nå, og får bare ta det som det kommer:)

AnonymBruker
Skrevet

Har han fått påvist hepatitt B eller C? Da kan man etterhvert få leversvikt. Det kan i så fall smitte seksuelt og gjennom kroppvæsker. Det er faktisk veldig smittsomt. Du burde få avklart dette.

Anonymous poster hash: 552ea...5ed

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Ja, han har hatt oppkastsyken en stund, men det har gitt seg for en uke siden. Men dette skyldes vel virus, og ikke en infeksjon?

Takk for oppkkarende og betryggende svar! Jeg slapper bedre av nå, og får bare ta det som det kommer:)

En infeksjon kan være på grunn av enten virus, bakterier eller sopp etc. Så det kan være årsaken :)

Skrevet

Har han fått påvist hepatitt B eller C? Da kan man etterhvert få leversvikt. Det kan i så fall smitte seksuelt og gjennom kroppvæsker. Det er faktisk veldig smittsomt. Du burde få avklart dette. Anonymous poster hash: 552ea...5ed

Dette er nok noe av det første de tester han for når han skal inn til ny prøver:)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok noe av det første de tester han for når han skal inn til ny prøver:)

Du har nok rett. For har man de sykdommene, bør samboer teste og eventuelt vaksinere seg mot hepatitt B (hepatitt C finnes ikke vaksine mot).

Anonymous poster hash: 552ea...5ed

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er hepatitt B eller C, ville jeg ha vært veldig bekymret dersom jeg var deg.

Anonymous poster hash: da6ab...7ae
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er hepatitt B eller C, ville jeg ha vært veldig bekymret dersom jeg var deg. Anonymous poster hash: da6ab...7ae

Men det er da ikke noen vits i å gjøre henne mer bekymret enn hun er i utgangspunktet? Er ikke så mye hun kan gjøre enn å vente på svar på de nye prøvene....

Anonymous poster hash: 02519...70a

AnonymBruker
Skrevet

Kyssesyken?

Anonymous poster hash: b244c...e45

Gjest Christina146
Skrevet

Hvis det er hepatitt B eller C, ville jeg ha vært veldig bekymret dersom jeg var deg.

Anonymous poster hash: da6ab...7ae

Ja, nå ble jeg faktisk veldig bekymret! Jeg har vaksinert meg for hep. B og A mener jeg, i forbindelse med afrikatur for to år siden. Kan jeg ha det da? Og hadde ikke vi fått symptomer på gulsott som en følge?

AnonymBruker
Skrevet

Man får forhøyede leververdier og leverbetennelse av kyssesyken (som voksen). Det kan jo være det..?

Anonymous poster hash: b244c...e45

Skrevet

Ja, nå ble jeg faktisk veldig bekymret! Jeg har vaksinert meg for hep. B og A mener jeg, i forbindelse med afrikatur for to år siden. Kan jeg ha det da? Og hadde ikke vi fått symptomer på gulsott som en følge?

Det er nok ikke hepatitt. Mer sansynlig at det er kyssesyken. Men det får dere jo svar på når han tar nye tester:) gulsott er et symptom ja,men det er ikke slik at alle får det :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror TS skal puste godt inn og de som svarer hepatitt osv kan ta seg en bolle. Det er farlig å sitte og synse på nett. Vent til nye prøver er tatt. Hadde legen mistenkt hepatitt hadde han ikke kommet ut av legekontoret før det var avklart.

Pust rolig og vent på nye prøver :)

Anonymous poster hash: f2388...7ed
  • Liker 1
Skrevet

Hadde en venninne som måtte ta ekstra prøver av levervediene, dette fordi hun hun hadde fått forhøyede leververdier av å ta mye smertestillende(mot migrene). Hun tok prøver ganske ofte en periode og deretter skjeldnere og skjeldnere. Legene hadde gitt henne resept på en type smertestillende som hjalp på migrenen(og hun tok da ikke så mye ibux og paracet lenger) og leververdiene sank igjen.

Det ser ut som om typen til TS kan ha noe av det samme. Håper legen hans kan finne en type smertestillende som hjelper på migrenen og ikke "tar" slik på leveren hans. Regner med de tar prøver regelmessig i en periode fremover for å se om det blir bedre. Jeg ville ikke bekymret meg.

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier er leveren flink til å helbrede seg selv, hvis den bare får sjansen. Han bør nok holde seg unna alkohol og velge smertestillende som ikke inneholder paracetamol, så kan det godt hende leveren er tilbake på normal nivå etterhvert. Er det noe annet som ligger bak så finner legene ut av det, men uansett bør han være snill med leveren fremover.

Anonymous poster hash: 4bf88...856

Gjest Christina146
Skrevet

Ja, jeg får gjøre det. :)

Ts

Tror TS skal puste godt inn og de som svarer hepatitt osv kan ta seg en bolle. Det er farlig å sitte og synse på nett. Vent til nye prøver er tatt. Hadde legen mistenkt hepatitt hadde han ikke kommet ut av legekontoret før det var avklart.

Pust rolig og vent på nye prøver :)

Anonymous poster hash: f2388...7ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...