Gå til innhold

Sier utdannelse/ikke utdannelse noe om personen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel like mange svar som det finnes mennesker tenker jeg.

Har en super intelligent kompis som er MENSA medlem. Å diskutere noe med han er drit kjedelig. Han har gått på skole hele livet sitt omtrent og er usosial og antenneløs til 1000. Tror ikke han leser aviser engang. Har en venninde som gikk ut av 9ende og har jobbet "i kassa på Rimi" siden det. Hun er så samfunnsengsasjert at det nesten er slitsomt. Er med i politikken (lokalt) og alle slags styrer. Så noe fasitsvar tror jeg ikke du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes utdannelse sier noe om å ønske å lære og tilegne seg kunnskaper. Jeg undrer meg over hvorfor folk uten utdannelse ikke ønsker mer av livet. Er de virkelig fornøyd med å sitte i kassa på Rimi eller vaske gulv hele livet? Slike mennesker har jeg så lite til felles med, og det er vel en grunn til at de jeg kjenner som ikke har eller planlegger noen form for utdannelse kun er bekjente og ikke gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen må sitte i kassa i Rimi og vaske gulv også :wink:

Undrer meg over folk som ser ned på de som bl.a jobber innen diverse serviceyrker. Det de gjør er så viktig, men desverre er jobbene deres veldig usynlig og de tjener ofte dårlig... og de blir tatt som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt må noen gjør den jobben også. Og jeg har hatt min del av lavstatusjobber gjennom årene, og det har bare økt min undring over at noen liker å gjøre dette år etter år etter år. Jeg ser ikke ned på dem, jeg ønsker bare ikke å være dem. Å ønske en utdannelse og en god jobb er ikke ensbetydende med at man ser ned på alle som tenker annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Ja, jeg mener det er forskjell. Har ennå ikke hatt til gode å møte et unntak. Men dette har jo selvfølgelig sine årsaker, at jeg er så ung, at skolen jeg har gått på tiltrakk seg en spesiell søkergruppe osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

Hva skulle vi gjort om ikke noen tok de jobbene vi selv ikke ønsket?

Syns det er frekt å se ned på ulike yrker, for noen må jo faktisk gjøre den jobben også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes utdannelse sier noe om å ønske å lære og tilegne seg kunnskaper. Jeg undrer meg over hvorfor folk uten utdannelse ikke ønsker mer av livet. Er de virkelig fornøyd med å sitte i kassa på Rimi eller vaske gulv hele livet? Slike mennesker har jeg så lite til felles med' date= og det er vel en grunn til at de jeg kjenner som ikke har eller planlegger noen form for utdannelse kun er bekjente og ikke gode venner.

Er det mulig og komme med en slik påstand, at folk uten utdannelse ikke skulle få noe ut av livet sitt, og at folk uten udannelse kun jobber i kassa på Rimi (ikke det at det er en dårlig jobb, heller. Noen må tross alt sørge for at du og jeg får mat og et hyggelig smil når vi er

innom...)

Og attpå til si at du har lite til felles med den type mennesker og kun kan kalle enkelte av de bekjente, ja det er nesten så jeg hopper i stolen....

Jeg har utdannelse, men har valgt og være hjemme med mine barn. Og i min vennekrets er det alt fra lege, forretningsadvokat, skuespiller, håndverkere og også mange som jobber i de såkalte lavtlønnyrkene som ikke har utdannelse.

Jeg setter like stor pris på de alle sammen, for det er personligheten til hver enkelt som er viktig for meg og ikke hva slags tittel de har og hvor mye penger de tjener...

Jeg tror nok du går glipp av mange intressante mennesker ved og dele de på en slik måte du gjør.

Et menneske kan være like intelligent, intresant, og kunnskapsrik uansett hva slags utdannelse vedkommende har.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes som utdannelse da?

Jeg har ikke høyskole eller universitet eller annen høy utdannelse, jeg får utvikle meg i de firmaene jeg er i allikvel. Det er dog med kurs som kanskje ikke ses på som høy utdannelse da og som jeg ikke får flust med fine karakterer fra.

Jeg gikk i siste jobb fra salgssekretær til markedskoordinator, og har nettopp gått fra markeds/salgssekretær/konsulent til Markedsanalytiker.

uten markedsanalyse på skole, uten høyere utdannelse. Jeg får opplæring av de forskjellige analysebyråene om hvordan jeg bruker verktøyene deres, og skal ta ètt kurs som faktisk er beregnet som "skole" med eksamen. Det er over 2x3dager....

så uten å ha utdanning over videregående så jobber jeg meg altså opp til spennende jobber allikevel. I tillegg så har jeg venner som både er utdannet og har valgt "husmor-rollen", husmødre som har etterutdannet seg og høyere utdannede venner som jobber innen sitt felt.

Ingen av de ser heldigvis på meg som mindre smart en dem, og jeg ser ikke på dem som mer eller mindre smarte en meg på grunnlag av utdannelsen vi valgte å ta for flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date= selvsagt må noen gjør den jobben også. Og jeg har hatt min del av lavstatusjobber gjennom årene, og det har bare økt min undring over at noen liker å gjøre dette år etter år etter år. Jeg ser ikke ned på dem, jeg ønsker bare ikke å være dem. Å ønske en utdannelse og en god jobb er ikke ensbetydende med at man ser ned på alle som tenker annerledes.

Status der sa du det. Er status så vanvittig viktig , er det ikke viktig at man trives i jobben da, enten man vasker gulv er i ledende jobb???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange svært oppegående og velorienterte kolleger uten engang vg skole opp igjennom en lang karriere som ekstrajobber i butikk ved siden av studiene. Innimellom har jeg på følelsen at det kan være tilfeldigheter som avgjør om en tar høyere utdanning eller ikke. Jeg kjenner også mange med 6-årig universitetsutdanning som sannsynligvis aldri burde hatt det - som har lidd seg gjennom år på lesesalen og fått middelmådige karakterer, bare fordi de er smarte og tror de MÅ bli akademikere da.

En grunn til forutinntatte holdninger er sikkert at enhver omgås mest med "sine egne", altså folk med lignende bakgrunn som en selv og ikke får så stor anledning til å finne felles interesser med andre grupper. Det er jammen ganske mange fordommer om oss høyt utdannede også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest2

Ser ut som det er en anseelig samling av ensporede flokkdyr her - stakkars dere trangsynte vesener som går glipp av så mye uten å forstå det!

Folk med høyere utdannelse liker å se på seg selv som mer intelligente enn folk med lavere utdanneles, men hvor har de egentlig hodet?

En kompis av meg er snekker og holdt på å bygge på sin gamle skole. Så kom rektor forbi og slo av en prat. Han fortalte han slet med å lære ungene geometri og spurte kameraten min om han husket cosinus, sinus og tangens og hvordan disse skulle brukes.

- Sier noe om rektors intelligens: Kan teorien, men har overhode ikke forståelse av praktisk bruk :ler: Tror ikke vi hadde hatt så mange hus som fortsatt sto om de som bygde de ikke hadde peiling på geometri....

Utdanning er ikke lik intelligens. Lønn er heller ikke noe parameter på hvor smart man er.

Dessuten finnes det ulike "typer" intelligens: Noen er rasende flink i mattematikk, men kan har vanskelig for å tilegne seg språk. Noen kan være teoretisk kjempeintelligent, men er sosialt håpløse, osv, osv...

Har venner som er styrtrike snobber og venner som går på sosialen og på arbeidsledighetstrygd og alt imellom, og har like stor respekt for alle sammen av dem. Og føler meg veldig rik fordi de gir meg så mye -både hun som vasker på hotellet og advokaten som tjener mellom en og to millioner i året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Folk med høyere utdannelse liker å se på seg selv som mer intelligente enn folk med lavere utdanneles, men hvor har de egentlig hodet?

Du kan jammen kunsten å generalisere.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser aldri ned på de som ikke har utdannelse eller lavlønnsyrker... Jeg jobber litt i barnehage i tillegg til at jeg studerer, og snakker/oppfører meg likt i forhold til styrer som til vaskedama...

Jeg møtte ei for en stund siden, og hun sa hun jobbet i barnehage. -Åja, det gjør jeg også, holder på å utdanne meg til å bli førskolelærer, sa jeg. -Ok, men jeg er bare assistent da, sa hun andre. Da sa jeg til henne at det er ikke bare bare det, noen må være det også, å fylle ut de jobbene, akkurat slik som noen må jobbe som vasker, kassadame eller vaktmester.

Å ha utdannelse har mye å si i hvilken generasjon man har vokst opp. Det jeg ser ned på er folk som ikke gidder å jobbe og er lat (utdannelse eller ikke), mens jeg beundrer de som liker å ta i et tak og gjøre det beste de kan uansett hvilken jobb de har...

Det som er gruuusomt, er høyt utdannede mennesker som tror de har peiling på alt, og er bedrevitere! :evil: Vi som har kortere utdanning/ingen utdanning kan ha like mye i hodet, og kan være like smarte på det sosiale plan.

Sosial intelligens er mye viktigere enn "lese tunge teoribøker"- intelligens! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Sosial intelligens er mye viktigere enn "lese tunge teoribøker"- intelligens!

Som det meste annet er jo dette også noe relativt, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besøkende

Jobber sammen med en sivilingeniør som er en av landets fremste innen sitt felt. Her om dagen kom han med en stor bandasje på hånden - hadde skåret seg når han skulle skifte lyspære "fordi den var så vrien" og tilbrakt natten med venting på legekontoret :ler:

Samme mannen er en sosial katastrofe: Eier ikke et snev av sosiale antenner eller ferdigheter. Kan ikke føre en alminnelig samtale om vær og vind og kan begynne å samtale med mennesker han knapt har sett før om de mest private ting.

Intelligent? - Han vet fabelaktig mye om sitt fagområde og svært lite om det meste annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk uten høyere utdanning og gymnas er ofte i rask forsvarsposisjon for situasjonen de er i. "Ikke se ned på meg" (!), "Vi er like mye verdt" (!), og "Det som teller mest er hvem du er som menneske".

Det som forundrer meg er at jeg har da aldri i livet på noen som helst måte sagt direkte eller indirekte at jeg mener at de er verdt mindre (!) eller at de "ikke er bra nok" (!) :o Hvor har de dette fra?? :o

Man skal være passe naiv dersom en later som om det ikke er en forskjell. Ikke nødvendigvis over hvem som faktisk kan mest, eller er smartest- NEI DA!

Forskjellen ligger i at samfunnet betrakter et vitnemål fra gymnaset og fra høyere utdanningsinstitusjoner som et verdipapir: det viser at du som menneske har foretatt valg som viser initiativ og mål om "et eller annet senere", fordi personen vet at dette papirer visstnok er viktig. Selvfølgelig kan man ha disse målene og være dødsambisiøse uten et slikt verdipapir- og lykkes!!

Men de uskrevne reglene er nå engang slik at har du verdipapirer (vitnemål), så har du den formelle inngangsbilletten. Har du ikke den rette eksamenen kan du ikke bli tannlege uten videre. Har du ikke juss kan du ikke bli jurist og advokat. Er du ikke flink nok til å spille fiolin får du ikke jobb i orkestrene, og helst med diplomeksamen fra Musikkhøyskolen, har du ikke studert ved NTH kan du ikke bli sivilingeniør, selv om du er aldri så flink i geometri, og du kan absolutt ikke bli lege uten en medisinsk eksamen- samme hvor flink du er i anatomi ellers!! Journalist er et eksempel på yrke hvor du ikke MÅ ha en utdanning- hvis du er dødsrå til å skrive og demonstrerer gode kunnskaper er jobben din! Men få jpurnalister i dag er uten utdanning. Det er greit å lære språk, stil, metode og andre lure ting.

Klart det er en forskjell på å ha en utdanning og ikke ha en utdanning. Jeg reagerte på hun som sa hun hadde jobbet seg opp og frem til å bli markedsanalytiker: "da får jeg en innføring fra de som kan det og må ta et kurs", sa hun. I min bransje er det slik at det tar et par år å lære seg ordentlige og riktige analyse-teknikker fra samfunnsvitenskapelige fag ved Universitetene. Metode, analyse og statistikk er ikke noe man får en "innføring" i fra en annen person på et par dager og et kurs...Hvordan skal du bli god på skikkelig analyse da? :o Blir analysene gode nok da, når du ikke har en analyse-bakgrunn? Jeg bare spør, nettopp fordi jeg har studert analyse lenge og vet hvor komplekst temaet er.

Det vil alltid eksistere en kvalitetsforskjell på en som gjennomført 6 års høyere utdanning og en som ikke har det. En her sa "kassadama på Rimi er engasjert i lokalpolitikk og diskuterer mye". Vel, det kan hun godt være: men hvor dypt og innsiktsfullt sitter hennes argumenter og evner til samfunnstenkning? Mange folk har slitt rævva av seg for sin 6 årige lange utdanning utover gymnaset, og det gidder ikke jeg å stå å se på.

Jeg skal ha høyere lønn pga. de årene, og for den ekstra kvaliteten høyere utdanning faktisk står for.

I enkelte tilfeller kreves det ingen utdanning for å utføre en jobb. For eksempel kan man være en ekstremt god selger uten utdanning (kanskje det til og med er en fordel å ikke ha?) Eller i kassa på Rimi, der behøves ingen utdanning. MEN: det betyr jo ikke at dette er mindre verdt!! Det er jobber som er viktige og som vi er avhengige av at noen gjør! Tenke seg til at enkelte i kassene på Rimi faktisk studerer ved siden av kasse-jobben: de vil bli tannleger, leger, jurister, økonomer og gudene vet hva som er målet deres. :) Mange har en drøm. Og det må være lov å jobbe på "gølvet" uten at andre automatisk antar ting om en..Mange starter på bunnen, og jobber seg oppover- med eller uten utdanning.

Mitt poeng er at i enkelte tilfeller er man avhengig av en høyt utdannet person for å få utført en kvalitets-jobb innen gjeldende felt.

Men hvorfor sklir debatten ut i om noen dermed er mer verdt enn andre? Hva har det med saken å gjøre? Hvem skaper mindreverdighetskomplekser her? Er de noen grunn til det egentlig? Hva er problemet egentlig?

De som har utdanning har ingen grunn til å føle seg overlegne som mennesker. Det er forskjell på å være noen overlegen innen et fag- og det å være noen overlegen som personen mennesket man er.

Jeg mistenker at det er der mange stadig misforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det meste annet er jo dette også noe relativt, da....

Selvfølgelig, men skulle jeg velge, ville jeg heller hatt den evnen å klare å forholde meg til, snakke med og oppføre meg normalt sammen med andre mennesker enn å kunne alle tykke teoribøker utenat, som du forresten sjelden får bruk for... (kommer selvsagt an på yrke osv...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Selvfølgelig, men skulle jeg velge, ville jeg heller hatt den evnen å klare å forholde meg til, snakke med og oppføre meg normalt sammen med andre mennesker enn å kunne alle tykke teoribøker utenat, som du forresten sjelden får bruk for... (kommer selvsagt an på yrke osv...).

Enig. Men om alle i verden hadde valgt sosial intelligens fremfor å lese tykke bøker, ville vi hatt få leger, kirurger osv.

Forøvrig virker det som om du har misforstått noe, høyt utdannede leser ikke tykke bøker utenatt... De skriver bøker selv, forsker og setter opplysninger de selv har innhentet i system. Slik lager man eks medisin mot kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Men om alle i verden hadde valgt sosial intelligens fremfor å lese tykke bøker, ville vi hatt få leger, kirurger osv.

Forøvrig virker det som om du har misforstått noe, høyt utdannede leser ikke tykke bøker utenatt... De skriver bøker selv, forsker og setter opplysninger de selv har innhentet i system. Slik lager man eks medisin mot kreft.

Heldigvis er det ikke slik at vi må velge, noen er heldige og har begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...