Gjest Lino Skrevet 6. juni 2014 #1 Skrevet 6. juni 2014 (endret) I morgen skal jeg lese høyt en tekst (novelle, om det har noe å si) jeg har skrevet, i forbindelse med et arrangement. Jeg holder på å tisse på meg av nervøsitet!! Har noen tips til hvordan dette skal gå bra? Mitt største problem er pusten, den tar totalt ferie når jeg leser, og jeg kan kjenne halsen knyte seg sammen av mangel på oksygen. Og dermed blir stemmen anspent. Og skjelvingen! Å herregud den skjelvingen. Hvorfor få beina til å stå i ro? Jeg vet av den dårlige pustingen min og skjelving går litt hånd i hånd - så må vel lære meg å puste først? Skalv bare jeg leste den for samboeren min, så hvordan i alle fuckings dager skal jeg holde meg i ro for mange mennesker? Pulsen øker bare jeg skriver om dette, pinnsvin som jeg er. Hjelp. Vær så snill, hjelp! Endret 6. juni 2014 av Lino
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #2 Skrevet 6. juni 2014 Det kan hjelpe på nervøsiteten, om du f.eks ser for deg alle deltagerne nakne el.l. mens du skal lese på arrangementet Lykke til! Anonymous poster hash: a34bc...949
Gjest Lino Skrevet 6. juni 2014 #4 Skrevet 6. juni 2014 Det kan hjelpe på nervøsiteten, om du f.eks ser for deg alle deltagerne nakne el.l. mens du skal lese på arrangementet Lykke til! Anonymous poster hash: a34bc...949 Takk! Men jeg har aldri skjønt den der med å se for seg publikumet nakne - om jeg begynner å konsentrere meg om DET, faller jeg iallefall ut
Timza Skrevet 6. juni 2014 #5 Skrevet 6. juni 2014 Er det for et voksent publikum? Ta deg et glass vin på forveien?
Gjest Lino Skrevet 6. juni 2014 #6 Skrevet 6. juni 2014 Er det for et voksent publikum? Ta deg et glass vin på forveien? Voksent publikum ja. Ja, kanskje jeg burde det
Gjest Lino Skrevet 6. juni 2014 #7 Skrevet 6. juni 2014 Noen geniale pusteteknikker jeg bør ta for meg de pinefulle minuttene før min tur?
Sura Skrevet 6. juni 2014 #8 Skrevet 6. juni 2014 De er der for å høre på deg. De vil høre det du har skrevet. Du besitter noe de ikke gjør. Pust dypt, tenk på at du er i ferd med å gi dem noe de ikke har hørt før. Dette kommer til å gå så bra!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #9 Skrevet 6. juni 2014 Pust dypt og rolig mange ganger i god tid før du skal lese, og fortsett med det når du kjenner du blir urolig igjen. Har du prøvd mindfullness? Mange teknikker der som handler om pust. Når du leser er det viktig å lese rolig, og ta deg tid så du får pustet litt innimellom. Før du begynner å lese bør du finne en god stilling å stå i, stå støtt og ikke len deg mer mot høyre eller venstre side. Er lettere å begynne å bevege på seg da. Hvis du merker at du likevel skjelver eller beveger deg må du ikke henge deg opp i det. Noen ting som hjelper for meg er å øve meg foran speilet og kopiere det når jeg skal holde foredraget, smile litt ( faktisk:P ) og å ikke se direkte på publikum, men velge meg noen punkter slik at jeg ikke bare ser i manuset. Ønsker deg lykke til Anonymous poster hash: 57c01...95a
Timza Skrevet 6. juni 2014 #10 Skrevet 6. juni 2014 Noen geniale pusteteknikker jeg bør ta for meg de pinefulle minuttene før min tur? For å synke hjerterytmen så gjør som fridykkere. Pust heeeelt inn, og heeeelt ut i 2 minutter før du skal opp på scenen i store lange åndedrag.
Gjest Runforit Skrevet 6. juni 2014 #11 Skrevet 6. juni 2014 Det er en øvelsessak Skjønner at du er nervøs, men vit at alle skjønner om du er litt nervøs. Ta en shot før du går på og ta et par dype pust. Start gjerne også med å si at du er litt nervøs, da pleier folk gjerne å gi et oppmuntrende smil og gi deg litt ekstra støtte Dette går bra
Gjest Lino Skrevet 6. juni 2014 #12 Skrevet 6. juni 2014 Takk, dere er fantastiske. Skulle ønske det var dere jeg skulle lese for!
Gjest Runforit Skrevet 6. juni 2014 #13 Skrevet 6. juni 2014 Takk, dere er fantastiske. Skulle ønske det var dere jeg skulle lese for! Lat som det er oss som er i publikum 1
Sølvrosen Skrevet 6. juni 2014 #14 Skrevet 6. juni 2014 Pust dypt og rolig som de andre sier. Når du skal lese skal du lese sakte. Pust ved vært eneste punktum, og ta et par dype pust ved hvert avsnitt. Hvis du leser sakte får du tid til å puste og de som hører på får tid til å fordøye det de hører. Husk også å lese fra magen, ikke fra halsen. Det gjør både at du puster dypere mens du leser og gjør det lettere å høre deg. Før du skal lese for publikum må du lese det høyt mange ganger, slik at du slipper å se ned på papiret hele tiden. Det vil gi deg mer selvtillitt og gjøre opplesningen bedre. Lykke til 1
Gjest Sala21 Skrevet 6. juni 2014 #15 Skrevet 6. juni 2014 Dette kjenner jeg meg veldig igjen i. Og jeg støtter rådet om åkonkonsentrere deg om pusten. Trekk den dypt inn og slipp den rolig ut flere ganger. Dette klarer du fint! Det vil føles godt etterpå
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #16 Skrevet 6. juni 2014 Tenk på den følelsen etterpå! Du tenker sikkert "Herregud, dette naila jeg jo!" Anonymous poster hash: aed69...af3
aquiz Skrevet 6. juni 2014 #17 Skrevet 6. juni 2014 Bruk adrenalinen...! Alle vil holde på å drite på seg i en slik situasjon, men så begynner du å lese og du vil se at alle lytter spente og at det som du tror er redsel egentlig er et lite kick. positivt. Jeg har alltid vært småredd, men jeg har stått foran 50-100 mennesker og plapret løs om ting jeg kan og ikke kan. Ting er hva du gjør det til...! Husk det!
sunflower Skrevet 6. juni 2014 #18 Skrevet 6. juni 2014 (endret) Guri, så spennende! Jeg har snakket foran forsamlinger på mellom 500 og et par tusen noen ganger, og i starten var jeg kjempenervøs. Følgende tips hjalp meg: - Hold blikket festet på veggen rett over forsamlingen; da ser det ut som om du ser på publikum, mens de egentlig bare blir en uklar masse i kanten av synsfeltet ditt. Eventuelt; finn deg en eller to personer (gjerne "allierte") i salen som vet om din nervøsitet, som du kan ha øyekontakt med og som kan smile og nikke til deg for å vise at du gjør det bra. - Puste!! Gode tips som er kommet over her ang. pusting. - Om du bruker talerstol; hold deg fast i den. En hånd på hver side, så står du støtt og det gjør ikke noe om du begynner å skjelve i beina, for grepet med hendene stabiliserer kroppen. - Ta deg god tid. - Tenk på at det DU snakker om og skal fortelle, er det DU som kan best. Ingen i salen kan fortelle deg hvordan novellen din egentlig er, om du skjønner. Dette er DINE ord og du rocker! Masse, masse lykke til Endret 6. juni 2014 av olinari
Pomelo Skrevet 6. juni 2014 #19 Skrevet 6. juni 2014 Huff.. føler med deg.. Hva er egentlig greia med pusten? Dette skjer hos meg også... blir jo sliten av å lese en setning og stemmer begynner å skjelve... utrolig irriterende Kan like gjerne skje hvis jeg leser høyt for meg selv.. Har heldigvis kommet seg litt da Trekker pusten dypt og prøver så godt jeg kan å overtale meg selv om at jeg kan klare det. Når du først har troen på deg selv og kan stoffet du skal legge frem så går alt så mye bedre! Du må ha lykke til!
Apocalypse Skrevet 6. juni 2014 #20 Skrevet 6. juni 2014 Husk å puste dypt. Plasser én hånd på korsryggen og den andre foran på magen, og tenk at pusten din skal gjennom disse - så dypt bør du puste
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå