Gå til innhold

Dagens egoistiske samfunn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Meg, meg og meg" er alt som står i hodet på folk, samfunnet er gjennomsyret av ren egoisme. Behov for bekreftelse, å eksponere seg og sine, å få, få, få, men aldri gi noe tilbake.

Folk slår opp fordi forelskelsesrusen er over.

Folk er utro.

Folk tar "selfies" og poster på sosiale arena for å få "likes", "kommentarer" eller bekreftelse.

Folk reiser fra dyrene sine fordi de skal dra på ferie.

Folk bruker/ønsker å bruke sæd- og eggdonorer for å lage et designerbarn som ikke kjenner sine ekte foreldre.

Folk får unge, for så å putte den i bhg før fylte ett år.

Folk sniker i køen!

Og hjelper ikke damer med barnevogner på tog eller buss.

Folk stjeler smågodt, dadler og mandler i butikken, tar "smaksprøver".

Folk er sykelig opptatte av sex.

Folk kjøper bevisst sminkeprodukter som er testet på uskyldige dyr.

Hva tror du er årsaken til at egoismen gjennomsyrer samfunnet i så stor grad?

Ateisme? (Som er bygget på egoisme og som tar utgangspunkt i hva tissen din har mest lyst til)

Anonymous poster hash: 576cb...2ac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig, jeg visst så gammel blitt at jeg er helt ut. Dessverre blir både menn og kvinner preget av denne trenden, og barn sliter mer og mer. 6000 flere unge på antidpressiva, stor økning de siste årene. Hva skyldes dette jaget etter perfekt lykke?



Anonymous poster hash: 9e20f...fe1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har da alltid vært egoistiske; det er ikke noe som kun kjennetegner dagens samfunn.



Anonymous poster hash: 10dd1...2f6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Meg, meg og meg" er alt som står i hodet på folk, samfunnet er gjennomsyret av ren egoisme. Behov for bekreftelse, å eksponere seg og sine, å få, få, få, men aldri gi noe tilbake.

Folk slår opp fordi forelskelsesrusen er over.

Folk er utro.

Folk tar "selfies" og poster på sosiale arena for å få "likes", "kommentarer" eller bekreftelse.

Folk reiser fra dyrene sine fordi de skal dra på ferie.

Folk bruker/ønsker å bruke sæd- og eggdonorer for å lage et designerbarn som ikke kjenner sine ekte foreldre.

Folk får unge, for så å putte den i bhg før fylte ett år.

Folk sniker i køen!

Og hjelper ikke damer med barnevogner på tog eller buss.

Folk stjeler smågodt, dadler og mandler i butikken, tar "smaksprøver".

Folk er sykelig opptatte av sex.

Folk kjøper bevisst sminkeprodukter som er testet på uskyldige dyr.

Hva tror du er årsaken til at egoismen gjennomsyrer samfunnet i så stor grad?

Ateisme? (Som er bygget på egoisme og som tar utgangspunkt i hva tissen din har mest lyst til)

Anonymous poster hash: 576cb...2ac

Er veldig enig i det jeg har hevet ut.

Anonymous poster hash: 93cba...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har da alltid vært egoistiske; det er ikke noe som kun kjennetegner dagens samfunn.

Anonymous poster hash: 10dd1...2f6

Vi lever definitivt i et mer narsissistisk samfunn i dag enn for noen tiår siden. Solidaritet er visst et ukjent ord for mange.

Anonymous poster hash: b03b0...24c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Meg, meg og meg" er alt som står i hodet på folk, samfunnet er gjennomsyret av ren egoisme. Behov for bekreftelse, å eksponere seg og sine, å få, få, få, men aldri gi noe tilbake.

Folk slår opp fordi forelskelsesrusen er over.

Folk er utro.

Folk tar "selfies" og poster på sosiale arena for å få "likes", "kommentarer" eller bekreftelse.

Folk reiser fra dyrene sine fordi de skal dra på ferie.

Folk bruker/ønsker å bruke sæd- og eggdonorer for å lage et designerbarn som ikke kjenner sine ekte foreldre.

Folk får unge, for så å putte den i bhg før fylte ett år.

Folk sniker i køen!

Og hjelper ikke damer med barnevogner på tog eller buss.

Folk stjeler smågodt, dadler og mandler i butikken, tar "smaksprøver".

Folk er sykelig opptatte av sex.

Folk kjøper bevisst sminkeprodukter som er testet på uskyldige dyr.

Hva tror du er årsaken til at egoismen gjennomsyrer samfunnet i så stor grad?

Ateisme? (Som er bygget på egoisme og som tar utgangspunkt i hva tissen din har mest lyst til)

Anonymous poster hash: 576cb...2ac

ALT er bygget på Egoisme. Det finnes ikke en eneste ting i hele verden som ikke har ett trygt og stabilt fundament av egeninteresse. Ikke en.

Vi er som skapning 100% motivert av selvrealisering, og vår eneste motivasjon for solidaritet, samfunn og veldelig arbeid er for å sikre våre egne behov.

Ellers blander du en enorm mengde ulike konsepter og "problemer" og presenterer dem som "nye", mens hvis man bruker en minimum av tid på analyse av dem, ser at de er rimelig universelle igjennom tid og plass på jorden.

Jeg kjenner deg igjen på din lett humoristiske forsøk på å knytte ateisme til tiss.

Nei, å ikke tro på en usynlig venn i himmelen endrer ingenting i forhold til etikk og moral. Mangelen av en irrasjonell overordnet autoritet erstattes av rasjonell forståelse av overordnet autoritet. Det er kun en bevisthetsøvelse, ikke en reell forskjell.

Ateisme er derfor ikke mer "bygget på egoisme" , enn religion. Rent formelt skulle man tro religion i større grad enn Ateisme var bygd på egosimen gitt religionens historie. Men siden fundament er det samme i alle tilfeller, blir den kritikken irrasjonell.

Endret av Druid
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ateismen handler om å tilfredsstille seg selv, mange religioner handler om å tilfredsstille mennesker rundt deg. Som (ja, nå skal du høre) er det motsatte av egoisme. Når det er slått fast, så...

Jo, dagens samfunn er MER egoistisk enn tidligere. Det er sant at man tar valg utifra hva man ønsker, men egoisme er bla.a å kun ta hensyn til andre DERSOM det tjener deg selv.

Det eksisterer ikke nestekjærlighet og det å ofre seg selv for andre. En egoist hadde reddet seg selv fremfor er barn. Og det er skummelt mange av dem i Norge, og verden, idag.

Noen gjemmer seg bak kallenvnet ateist, andre bak kallenavnet nihilister faktisk.

Jeg skal i hvertfall gjøre en forskjell! Og hjelpe damer med barnehagevogn, ha en god moral og holdepunkter i livet. Jeg er sikker på at samfunnets negative utvikling henger sammen med at flere blir ateister, det er en ond sirkel; folk ser det onde i verden (egoisme), og fortsetter å handle på den måten fordi de gir opp eller får en syk tankegang. Og slik fortsetter det, for mange.

Trist!

Anonymous poster hash: 576cb...2ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt enig i alt du skrev, helt til du kom til punktet om ateisme. Jeg er ateist, men jeg lever etter den gyldne regel, "gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg".



Anonymous poster hash: 0b6ac...f1f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trist er at du har en trakaserende syn på andre menneskers livsanskuelse og en feilaktig romantisk syn på historien.

Du har også liten forståelse av religon, men det er i og for seg ikke noe utpreget unikt for deg.

Og Ateisme og Nihilisme er ikke "kallenavn", det er objektive definerende begreper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

"Meg, meg og meg" er alt som står i hodet på folk, samfunnet er gjennomsyret av ren egoisme. Behov for bekreftelse, å eksponere seg og sine, å få, få, få, men aldri gi noe tilbake.

Folk slår opp fordi forelskelsesrusen er over.

Folk er utro.

Folk tar "selfies" og poster på sosiale arena for å få "likes", "kommentarer" eller bekreftelse.

Folk reiser fra dyrene sine fordi de skal dra på ferie.

Folk bruker/ønsker å bruke sæd- og eggdonorer for å lage et designerbarn som ikke kjenner sine ekte foreldre.

Folk får unge, for så å putte den i bhg før fylte ett år.

Folk sniker i køen!

Og hjelper ikke damer med barnevogner på tog eller buss.

Folk stjeler smågodt, dadler og mandler i butikken, tar "smaksprøver".

Folk er sykelig opptatte av sex.

Folk kjøper bevisst sminkeprodukter som er testet på uskyldige dyr.

Hva tror du er årsaken til at egoismen gjennomsyrer samfunnet i så stor grad?

Ateisme? (Som er bygget på egoisme og som tar utgangspunkt i hva tissen din har mest lyst til)

Anonymous poster hash: 576cb...2ac

ateisme har ikke noe med saken å gjøre. Det er industrialiseringen og mer penger mellom henda.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ateismen handler om å tilfredsstille seg selv, mange religioner handler om å tilfredsstille mennesker rundt deg. Som (ja, nå skal du høre) er det motsatte av egoisme. Når det er slått fast, så...

Jo, dagens samfunn er MER egoistisk enn tidligere. Det er sant at man tar valg utifra hva man ønsker, men egoisme er bla.a å kun ta hensyn til andre DERSOM det tjener deg selv.

Anonymous poster hash: 576cb...2ac

Dagens samfunn er på ingen måte mer egoistisk enn tidligere... I dag har vi menneskerettigheter, og gjør så godt vi kan for at alle skal ha rett på sitt liv. Før ble folk drept over en lav sko, men her i vesten har vi i det minste fått bukt med det i ganske stor grad. Før var klasseforskjellene større, og vi hadde ikke noe system for de som falt utenfor. Hvis din definisjon av grusom egoisme er at noen ikke gidder å hjelpe hver eneste barnevogn ombord i bussen har du ikke sett mye fælt i ditt liv.

Anonymous poster hash: 65f9e...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ateismen handler om å tilfredsstille seg selv

Anonymous poster hash: 576cb...2ac

Nei, ateisme handler ikke om å tilfredstille seg selv. Ateisme er kun en merkelapp som forteller at et menneske ikke tror på noen gud.

Anonymous poster hash: f6e84...d9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker egoistisk motivert altruisme framfor idealistisk motivert sadisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

De fleste valg vi foretar er egoistiske, enten fordi vi gjør noe for å få (det vi mener er) et bedre samfunn eller for å bli en bedre person. Dette er ikke nødvendigvis galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Idollet

Folk er utvilsomt mer egoistiske i dag enn før. Det er heller ikke helt rasjonelt heller, fordi en kan vel umulig si at livet en lever selv er så fryktelig mye mer verdt enn alle andre sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Enig, men jeg tror mennesker generelt er omtrent like egoistiske nå som før, bare at vi har mange flere rettigheter og muligheter nå.

(Men å reise fra dyrene for å dra på ferie er da ikke egoistisk? De fleste dyrene får stell og mat og omsorg mens eierne er borte, om de sørger for det. Det er jo noe annet om man drar fra dyrene og lar de være helt alene uten mat og omsorg f.eks).

Men er ellers enig i det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ateismen handler om å tilfredsstille seg selv, mange religioner handler om å tilfredsstille mennesker rundt deg. Som (ja, nå skal du høre) er det motsatte av egoisme. Når det er slått fast, så...

Jo, dagens samfunn er MER egoistisk enn tidligere. Det er sant at man tar valg utifra hva man ønsker, men egoisme er bla.a å kun ta hensyn til andre DERSOM det tjener deg selv.

Det eksisterer ikke nestekjærlighet og det å ofre seg selv for andre. En egoist hadde reddet seg selv fremfor er barn. Og det er skummelt mange av dem i Norge, og verden, idag.

Noen gjemmer seg bak kallenvnet ateist, andre bak kallenavnet nihilister faktisk.

Jeg skal i hvertfall gjøre en forskjell! Og hjelpe damer med barnehagevogn, ha en god moral og holdepunkter i livet. Jeg er sikker på at samfunnets negative utvikling henger sammen med at flere blir ateister, det er en ond sirkel; folk ser det onde i verden (egoisme), og fortsetter å handle på den måten fordi de gir opp eller får en syk tankegang. Og slik fortsetter det, for mange.

Trist!

Anonymous poster hash: 576cb...2ac

Alt du nevner er egoisme! Å hjelpe andre får deg til å føle deg bra som igjen er en egoistisk handling. Å gjøre en "forskjell" får deg til å føle deg bedre enn alle ateister er også en egoistisk handling. Alt vi gjør er for å gjøre det bedre for oss selv. Mor Theresa var den mest egosentriske personen på sin tid...

Den eneste uselviske man kan gjøre er å dø for en annen.

Anonymous poster hash: 83920...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle som tror verden kun består av sort og hvitt om å ta en jobb i et omsorgsyrke. Da vil du se at livet dreier seg om mer enn å framstå som vellykket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...