Gå til innhold

Er tannlegene veldig "streng" når det gjelder regl

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har time i morgen kl 14 hos tannlegen. Den må jeg rett og slett bare avlyse pga dårlig økonomi.

Jeg har gått 5-6 ganger og betalt opp imot 5000,- så langt.

Vi har kreditt og resten av det som var igjen måtte brukes på tannlege og reparering av bil. Bilen var uventet, men vi måtte ta av kreditten til tannlegen fordi vi ikke kunne ta det fra vårt budsjett etter at faste utgifter var betalt.

Sist jeg var der så måtte jeg få utsatt regningen i 1 mnd pga dårlig økonomi.

Den ble betalt i dag, for i dag fikk sambo feriepenger og lønn, men kreditten skal betales ned og det er en del igjen. Jeg kan ikke be om det samme igjen for da utsetter jeg bare problemet.

Så vi har så og si ikke forferdelig mye igjen etter at alt dette er dekket og betalt. Så kommer jo faste utgifter på toppen av det.

Jeg går til en privat tannlege fordi den offentlige tannlegen på samme sted tok ikke inn nye pasienter da vi kom hit.

Tannlegen tar 800.- - 900.- hver gang og det er en del for oss som bare har en inntekt og 3 barn.

Jeg tok fatt i problemet med en gang det oppsto, men det måtte utsettes pga graviditet og fødsel, så jeg kom ikke til før i Mars. Jeg går til to forskjellige tannleger, så det blir en del penger.

Og det har vi ikke råd til lenger.....

Noen tips til hva vi kan gjøre?

Jeg har fått betennelse i en tann og vet ikke hvor lenge jeg kan gå med den jobben halvgjort.

Hvis jeg må slutte behandlingen nå, så kan jeg ikke fortsette på den før til jul igjen for da får jo man halv skatt og alt det der og det er jo 6 mnd til.....Vi har ikke ekstra penger før det igjen...Og tannlegen vil helst at man betaler der og da eller så kan man få giro med hjem. Men noe avbetaling tror jeg ikke de er så glad for....

Jeg er ikke ute etter sympati, men dette tærer på og er veldig frustrende. Og jeg ser ikke lys i tunnelen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke hvor den er og det blir vanskelig for meg å komme meg der pga barn og ingen barnevakt.

Samboeren min kan heller ikke gå fra jobben fordi han har gått tidlig fra jobb veldig ofte og har en del minustimer. Han må jo jobbe de ned igjen eller så blir han trukket i lønn. Litt kjipt.

Jeg har tenkt så det har knaket, men jeg kommer ikke fram til annen løsning enn å bare slutte.

Jeg har måttet avlyse timer før pga dårlig økonomi og da sa jeg til de at jeg skulle ringe å bestille time når vi hadde råd til det. Men det har vi jo så og si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få til en avbetalingsavtale med tannlegen din da? Hvis de vet at du har dårlig råd (har selv avlyst og sagt at jeg ikke har hatt råd, det er fært men noen ganger nødvendig) så kan de gi deg faglig råd basert på din økonomi.

Om det er slik at de må gjøre ferdig jobben, hvis ikke får du unødig plager og jobben blir mer komplisert. Men hvis du betaler 300,- i mnd kanskje, så kan du betale ned den og få jobben ferdig før de går løs på neste. Skjønner?

De fleste er nok villige til det om du bare er åpen og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Jeg vet ikke hvor den er og det blir vanskelig for meg å komme meg der pga barn og ingen barnevakt.

Samboeren min kan heller ikke gå fra jobben fordi han har gått tidlig fra jobb veldig ofte og har en del minustimer. Han må jo jobbe de ned igjen eller så blir han trukket i lønn. Litt kjipt.

Men du må jo komme deg til tannlegen når du har betennelse i en tann. Det kan bli værre. Hadde jeg vært deg, ville jeg i det minste funnet ut hvor tannlegeskolen er, og ringt å hørt om priser/åpningstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... dette er egentlig litt på siden.. men hvis du har store tannlegeutgifter .. husk å prøve å trekke dem fra på selvangivelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du bør ikke avbryte behandlingen nå når du er i gang.

Jeg vil tro at de fleste tannleger er villige til å inngå en betalingsavtale.

Jeg jobber selv hos en tannlege. Vi synes at det er bedre å inngå avtaler på forhånd, enn at pasientene lar seg behandle for tusenvis av kroner for så å la være å betale. Det er mye mer arbeid for oss å prøve å inndrive de pengene etter at behandlingen er avsluttet, enn å inngå en avtale. Pluss at det koster oss penger.

Du trenger ikke å synes at det er flaut å spørre. Vi vet at de fleste ikke har øknomi til å hoste opp tusenvis av kroner på kort tid. Jeg er iallefall veldig grei når folk spør. :-)

Men,- jeg blir sur hvis man inngår en avtale om å betale 150 kr pr mnd i lang tid fremover og så lar være å betale. :veldigsur:

Lykke til. Det ordner seg helt sikkert.

Gurken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en diger tannlege-greie for noen år tilbake, og å hoste opp 3-4000 på no time er ikke no alle kan...så jeg spurte om å få betalt regninga i tre deler. NO Problema sa dama i skranken og lagde tre likelydende fakturaer der den første ikke falt før etter 3 uker. DET hjalp iallefall oss...og regningene ble betalt nøyaktig til forfall. Og IKKE betale og håpe det "går over" er ikke no' okey greie. Altså, ALLE kan råke ut for dårlig med penger - da er det BEDRE faktisk å ta tyrene ved horna, ringe sine kreditorer og be om bet.avtale! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kan sosialkontoret hjelpe dere?

Det tror jeg ikke. De kan kreve at jeg skal gå til en tannlege de finner og at den skal være offentlig.

Som jeg skrev så er det en offentlig tannlege hos oss, men den tok ikke inn nye kunder da vi flyttet hit, så jeg fikk avslag.

Og sosialkontoret skal også ha et overslag og sånt skjema med hva som må gjøres og det tar lang tid.

Behandlingen er jo allerede startet. Jeg får betalt for timen i dag likevel fordi skattepengene kom heldigvis inn på konto i dag.

Jeg kan jo nevne avbetaling, men jeg vet jo ikke hva som er igjen og hva det koster, for jeg betaler jo for hver gang.

Vi får nå se om tannlegen finner det hun skal i dag og blir ferdig med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg hadde også en diger tannlege-greie for noen år tilbake' date=' og å hoste opp 3-4000 på no time er ikke no alle kan...så jeg spurte om å få betalt regninga i tre deler. NO Problema sa dama i skranken og lagde tre likelydende fakturaer der den første ikke falt før etter 3 uker. DET hjalp iallefall oss...og regningene ble betalt nøyaktig til forfall. Og IKKE betale og håpe det "går over" er ikke no' okey greie. Altså, ALLE kan råke ut for dårlig med penger - da er det BEDRE faktisk å ta tyrene ved horna, ringe sine kreditorer og be om bet.avtale! :)[/quote']

Nei, det blir litt vanskelig å avse penger til det når man ikke har noe å ta av.

Men siden jeg betaler for hver gang så blir jo det nesten som en slags avbetaling da.

Jeg har ikke fått en fast sum, så det blir hipp som happ hver gang.

Vi har nå ikke fått noen kreditorer på oss enda :wink:

Resten av kreditten skal dekkes ganskje så snart sånn at vi går i pluss på den.

Men tror neppe av vi kommer til å bruke av den, for vi vil ikke havne i denne situasjonen igjen, det er sikkert.

Så det vil vi unngå for enhver pris hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg måtte ut med 11000 til tannlegen jeg ikke hadde regnet med. Det måtte bare gjøres.

Ingen problemer med å få delt opp. Nå jobber jeg, men å hoste opp så mye på en gang er vanskelig.

Du kan søke sosialkontoret. Ja, du må fylle ut skjema hva du må gjøre/koster. Også deres mnd.utgifter.

Da vil de se om du har muligheten selv eller om du trenger hjelp.

En nevnte fradrag på skatten. Det gjelder ikke for vanlig stell, slik som hull/bet.

Tanninpatat/broer er fradragsberettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tannpleier

Hei

Det første du bør gjøre er å be tannlegen din om et kostnadsoverslag , han tar da å setter opp hva som bør gjøres i prioritert rekkefølge . Informer ham om deres trange økonomi og spør om han ikke kan sende en søknad til sosialkontoret . Det er tannlegen som må gjøre det . Sosialkontoret kan dekke div tannbehandling etter de offetlige takstene , så du kan gå til en privat tannlege , men det som er over offentlige takster må betales av deg .

Om du har betennelse i en tann bør den ike bare være i munnen din , tenk over alternativene , hvor er det i munnen , kan du klare deg uten den tannen , eller er det en tann som bør rotfylles for å bli kvitt betennelsen . Du sier at du går til to tannleger , om du får behandling for tannkjøttet er det en ordning på trygdekontoret hvor du får gratis hjelp etter at en egenandel er betalt , den er på 4000 tror jeg . All tannkjøttsbehandling over denne summen blir da dekket av trygdekontoret .

Håper du finner en løsning på problemene , og at du får den hjelpen du trenger . Vær ærlig å oppriktig om din situasjon . Og prøv å ikke utsett dette , problemene kan da bli større og også større kostnader .

Med hilsen en tannpleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tannlegene vet om vår trange økonomi. Den ene tannlegen har fikset et hull og skal fikse et hull til når jeg er ferdig med behandlinen hos rotfyllingsspesialisten.

Tannen som det er betennelse i er en av tennene jeg bruker til å tygge maten min med for å si det sånn.

Den ligger liksom midt i på min venstre side i munnen.

Spesialisten fant ikke den siste tannkanalen sist gang jeg var der. Hun må visst finne den og før hun kan gjøre noe med betennelsen har jeg oppfattet.

Men det hjelper ikke oss. Jeg skal tilbake til hun, men jeg har ikke så mye penger å ta av da heller.

Pluss at jeg orker ikke dette fram og tilbake greiene lenger.

Jeg begynner som sagt å bli meget lei fordi hun finner ikke det hun skal og dermed så gjør hun ikke noe mer før hun har funnet det.

Og siden vi ikke har noen penger å ta av, så må vi vel bare snu om og ta av kreditten igjen og så havne i samme situasjon igjen.

Den ene tannlegen ga meg et kostnadsoverslag, muntlig.

5-6000,- fikk jeg vite og det skulle være mer enn nok.

Jeg skjønner jo at tannlegene må bli ferdige, men det hjelper lite når man har 3 barn å forsørge på en inntekt.

Og jeg vil ikke få hjelp fra sosialkontoret etter det jeg har forstått da dette er selvforskyldt på en måte og de dekker jo ikke det. Jeg har nemlig spurt om det tidligere.

Så dermed så må vi betale selv.

Vi har ingen penger å ligge av og ingen vi kan låne av heller. Og det mannen tjener går rett ut i utgifter så da har vi det jeg får igjen til mat, bleier, klær, gaver m.m. Og det er ikke mye vi har pr mnd.

Og da ser jeg ikke noe annet alternativ enn å avslutte behandlingen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...