Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 20 år som vil studere medisin. Jeg har 4,5 i snitt, og skal ta et årsatudium neste år, som gir meg 2 ekstra poeng. Har etter endr årsstudium tilsammen 4 alderspoeng, så må jeg ta opp fag i sikkert 2 år, som til sammen vil gi meg 8 alderspoeng. Da ligger konkurransesnittet mitt på 5,5. Dvs. At jeg må skaffe meg ca 8(?) studiepoeng. Jeg har ikke realfagene, så jeg må ta opp masse s1+2, og kjemi. (Er det flere fag man trenger for å bli lege?) jeg satser på å få fem i de fagene, i tillegg får keg tilleggspoeng for realfagene. Noen som er flink i hoderegning og vet hvor mye jeg må gå opp i karakterer, og hvilke fag slm er best å ta opp? Har jo fag som gym og samfunnsfag f.eks. Fra 1. Året på vgs som hadde vært enklest å ta opp, men regnes det på lik linje med fag fra 3. Året?

Anonymous poster hash: 30e46...a3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor du skal studere. Skal du studere i utlandet går det fint med 4 i snitt, skal du studere i Norge derimot må du nok ha bare 6'ere.

Anonymous poster hash: 119cc...59e
AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg du skal snakke med en studieveileder om. Ta med kompetansebeviset/vitnemålet, og få hjelp til å finne ut akkurat hvilke fag du mangler og hvilke som kan være lurt å forbedre.

Hvordan tenker du å ta realfagene du mangler? Har du rett til å følge undervisning ved vanlig vgs, eller må du ta dem som privatist?

Du må opp på 66 komma noe (spørs hvor det er aktuelt å studere) om du skal studere i Norge.

Anonymous poster hash: 32599...674
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som en annen skriver over her så kommer du deg fint inn i Øst-Europa blant annet med det snittet du har nå. Har du vurdert denne muligheten?

Uansett... Svaret mitt nå retter seg mot medisin i Norge. Hvis du legger ut fagene dine med karakterer er det mye lettere å hjelpe deg. Jeg forstår likevel at det er noe du evt. ikke ønsker å gjøre.

For å studere medisin i Norge må du ha S1+S2/R1, kjemi 1 + 2 og fysikk 1. For disse fagene får du 2,5 (2 hvis du tar R1) realfagspoeng. Du vil da få maksimal tilleggspoengsum på 12,5.

Veldig lurt å ta opp fag fra VG1, ja. Alle fagene teller likt. Det er også veldig lurt å ta opp fag som du både har en standpunktkarakter og en eksamenskarakter i (med mindre det er 6'ere), selv om du ikke tror at du får en særlig bedre karakter. F.eks dersom du har faget matematikk 1T der du fikk 5 i standpunkt og 5 på eksamen, så er det bedre å ta opp eksamen på nytt og få enda en 5'er (selv om du helst bør satse 6 selvfølgelig).

Det som har hjulpet meg svært mye er å legge inn fagene og karakterene samt tilleggspoeng inn i et excel-ark. Her kan du drive og prøve deg litt ut og se litt hva som faktisk gir den beste poengsummen. Da kan du også få en oversikt over hvilke karakterer det er realistisk for deg å få. Veldig godt tips.

Anonymous poster hash: f2a01...381
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg fått vitnemålet mitt, og legger ut karakterene her.

Engelsk: 4

Tysk I+II: 3 - 4

Geografi: 4

Historie: 5

Kroppsøving: 4

Matematikk 1P: 5

Matematikk 2P: Bestått i utland

Naturfag: 4

Norsk skriftlig: 4 - 6

Norsk sidemål: 4

Norsk muntlig: 4 - 5

Religion og etikk: 5

Samfunnsfag: 5

Økonomistyring: Bestått i utland

Økonomi og ledelse: 5

Internasjonal engelsk, skriftlig: Bestått i utland

Internasjonal engelsk, muntlig: Bestått i utland

Samfunnsfaglig engelsk, skriftlig: 5 - 4

Samfunnsfaglig engelsk, muntlig: 5

Reiseliv og språk 1: 5

Jeg var på utveksling 2. året på vgs., derfor har jeg kun fått bestått i enkelte fag. Jeg sitter altså igjen med et snitt på 4,5 (om jeg har regnet riktig, noen som melder seg frivillig til å dobbelsjekke?) Jeg skal nå ta et årsstudium i psykologi, og vil da få 2 studiepoeng for det. I tillegg regner jeg med å få alle alderspoengene etterhvert, som gir meg 8 poeng til. Jeg må også ta opp fagene S1+S2, kjemi 1+2, og fysikk 1, som vil gi meg 2,5 realfagspoeng.

Om jeg regner ut i fra snittet jeg har nå og plusser på tilleggspoengene, vil jeg få et konkurransesnitt på 5,75. Jeg skal som sagt ta opp disse realfagene, og om jeg klarer å få 5 i alle de, hva vil snittet mitt komme på da?

I tillegg lurer jeg på om noen klarer å regne ut hvor mange karakterer jeg må heve med en karakter i snitt for å få et snitt på 61.5? Jeg vil inn på studiet i Tromsø hvor jeg har nord-Norge kvota.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan jeg korrigerer innlegget, men ser jeg har en del skrivefeil allerede. Beklager for det.

AnonymBruker
Skrevet

Litt om hvorfor jeg vil bli lege: Jeg skal som sagt nå velge utdanning, og hva jeg ønsker å jobbe med resten av livet mitt. Jeg har vurdert utallige studier jeg muligens kunne hatt nok interesse til å studere i 5-6 år, for og deretter jobbe med det resten av livet. Desverre har jeg kommet frem til at ingen av studiene jeg har muligheten til å komme inn på, interesserer meg. Jeg er interessert i kroppen, og hvordan den fungerer. Når jeg ser for meg å jobbe på et sykehus, som alltid har vært min drøm, får jeg sommerfugler i magen. Det er lege jeg vil bli - koste hva det koste vil!

Etter jeg har sett litt over innlegget jeg nettopp skrev, har forhåpningene mine økt betraktelig. Jeg vil få et konkurransesnitt på 57,5 etter jeg har tatt opp fag, og fått alderspoeng, poeng for realfag, og poeng for årsstudiet. Dette er regnet ut i fra mitt nåværende snitt, som er 4,5. Klarer jeg å få 5 i alle realfagene, vil jo dette snitte øke en del? Oppdaget også underveis at jeg har rettighet på Nordnorsk kvota, som vil si at jeg kun trenger 61,5 poeng. Det kan vel umulig være uoppnåelig?

Når jeg har tatt opp S1+S2, vil disse karakterene erstatte karakteren min fra Matematikk 1P? Det ville jo vært litt dumt, da jeg mister en 5'er fra vitnemålet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Om mirakelet oppstår, og jeg faktisk kommer inn på medisin - er jeg litt usikker. Først av alt på meg selv. På ungdomsskolen ble jeg sett på som en ganske dum person. Jeg tror det var fordi jeg var veldig usikker på meg selv, vimsete - i tillegg til at personligheten min er litt sånn dumsnill. Men jeg er veldig smart - ikke naturlig, men jeg kan lese meg til gode karakterer. Det jeg bekymrer meg mest for, er at når jeg har hatt en prøve der jeg kan stoffet ut og inn, og kan svarene på absolutt alt, så glemmer jeg dette et par dager i ettertid. Har jeg en prøve i Historie om forskjellige kriger der jeg kan alt, glemmer jeg stoffet i løpet av et par dager etter prøven. Jeg fikk 5 i historie, men jeg kan for eksempel ingenting om historie i dag. Alt er borte. I tillegg er jeg litt vimsete av meg, og jeg har ikke den beste hukommelsen skal jeg være helt ærlig. Er det trygt at jeg muligens skal studere medisin? Er det litt sånn at på medisinstudiet lærer man underveis, og det man lærer setter seg faktisk fast i hukommelsen? Jeg er veldig redd for å ende opp med å drepe noen. Eventuelt være ferdig utdannet lege, uten å føle at jeg kan noe. Da er jeg jo en risiko for samfunnet...

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg fått vitnemålet mitt, og legger ut karakterene her.

Engelsk: 4

Tysk I+II: 3 - 4

Geografi: 4

Historie: 5

Kroppsøving: 4

Matematikk 1P: 5

Matematikk 2P: Bestått i utland

Naturfag: 4

Norsk skriftlig: 4 - 6

Norsk sidemål: 4

Norsk muntlig: 4 - 5

Religion og etikk: 5

Samfunnsfag: 5

Økonomistyring: Bestått i utland

Økonomi og ledelse: 5

Internasjonal engelsk, skriftlig: Bestått i utland

Internasjonal engelsk, muntlig: Bestått i utland

Samfunnsfaglig engelsk, skriftlig: 5 - 4

Samfunnsfaglig engelsk, muntlig: 5

Reiseliv og språk 1: 5

Jeg var på utveksling 2. året på vgs., derfor har jeg kun fått bestått i enkelte fag. Jeg sitter altså igjen med et snitt på 4,5 (om jeg har regnet riktig, noen som melder seg frivillig til å dobbelsjekke?) Jeg skal nå ta et årsstudium i psykologi, og vil da få 2 studiepoeng for det. I tillegg regner jeg med å få alle alderspoengene etterhvert, som gir meg 8 poeng til. Jeg må også ta opp fagene S1+S2, kjemi 1+2, og fysikk 1, som vil gi meg 2,5 realfagspoeng.

Om jeg regner ut i fra snittet jeg har nå og plusser på tilleggspoengene, vil jeg få et konkurransesnitt på 5,75. Jeg skal som sagt ta opp disse realfagene, og om jeg klarer å få 5 i alle de, hva vil snittet mitt komme på da?

I tillegg lurer jeg på om noen klarer å regne ut hvor mange karakterer jeg må heve med en karakter i snitt for å få et snitt på 61.5? Jeg vil inn på studiet i Tromsø hvor jeg har nord-Norge kvota.

Wow! Du er utrolig heldig som har denne Nord-Norge-kvoten. Skulle ønske jeg også hadde den! 61,5 er fullt oppnåelig! Regner med at det er eksamenskarakterer der det er to karakterer? Med 5'ere i realfagene kjem 1 + 2, fys 1 og S1 + 2 så regner jeg ut en poengsum på 48,65. Korriger meg om jeg har regnet feil. Siden du får 8 realfagspoeng og 2 universitetspoeng har du da en poengsum på 58,65! Det er ikke så langt fra grensen.

Hvilke fag tenker du å ta opp? Hvis jeg var deg hadde jeg tatt opp norsk, geografi, kroppsøving, naturfag, religion, samfunnsfag hvertfall. Mtp. norsk er dette veldig lurt da du nå har 5 karakterer i faget. Når du tar det opp igjen får du jo da selvfølgelig 3. Dette tror jeg uansett er en god del jobb å gjøre på egenhånd. Skal du gå på noe form for undervisning? Hvis du skal det så anbefaler jeg deg å gjøre dette!

Jeg har mikset litt på karakterene dine. Hvis du får dette på de ovennevnte fagene så får du en poengsum på 63,33.

Norsk HM, skriftlig - 5

Norsk SM - 5

Norsk muntlig - 6

Geografi - 6

Kroppsøving - 6

Naturfag - 6

Religion - 6

Samfunnsfag - 6

Historie - 6

Disse karakterene bør være mulig for deg å oppnå. Uansett kan du også gjøre mye med vitnemålet ditt som vil være gunstig for snittet ditt.

Når du tar S1 + S2 og kjemi 1 og kjemi 2 får du fordypning i realfag. Dvs. at du slipper å ha fordypningsfagene i SSØ. Dette vil være heldig for snittet ditt. Du trenger da KUN å bruke de fagene du har fått bestått i. Du kan altså fjerne alle karakterene du har fått i samfunnsfaglig engelsk, reiseliv og språk og økonomi og ledelse. Da vil du plutselig få 64,08 i konkurransepoeng. Så det var nok veldig smart av deg å dra på utveksling i VG2. Som du ser vil du jo da få en poengsum som er en del høyere enn grensen for å komme inn. Jeg ville likevel hatt et mål som dette i tilfelle det går noe galt på eksamen. Det er jo litt risky å satse 6'ere. Du kan jo også for all del heller ta opp noen andre fag og gjøre 4'erne dine om til 5'ere, men dette var bare et forslag.

Beklager dersom det har oppstått noen regnefeil her.

Om mirakelet oppstår, og jeg faktisk kommer inn på medisin - er jeg litt usikker. Først av alt på meg selv. På ungdomsskolen ble jeg sett på som en ganske dum person. Jeg tror det var fordi jeg var veldig usikker på meg selv, vimsete - i tillegg til at personligheten min er litt sånn dumsnill. Men jeg er veldig smart - ikke naturlig, men jeg kan lese meg til gode karakterer. Det jeg bekymrer meg mest for, er at når jeg har hatt en prøve der jeg kan stoffet ut og inn, og kan svarene på absolutt alt, så glemmer jeg dette et par dager i ettertid. Har jeg en prøve i Historie om forskjellige kriger der jeg kan alt, glemmer jeg stoffet i løpet av et par dager etter prøven. Jeg fikk 5 i historie, men jeg kan for eksempel ingenting om historie i dag. Alt er borte. I tillegg er jeg litt vimsete av meg, og jeg har ikke den beste hukommelsen skal jeg være helt ærlig. Er det trygt at jeg muligens skal studere medisin? Er det litt sånn at på medisinstudiet lærer man underveis, og det man lærer setter seg faktisk fast i hukommelsen? Jeg er veldig redd for å ende opp med å drepe noen. Eventuelt være ferdig utdannet lege, uten å føle at jeg kan noe. Da er jeg jo en risiko for samfunnet...

Jeg tror ikke du skal være bekymret for dette. Nå går ikke jeg på medisin, men jeg skal forhåpentligvis starte til høsten. Jeg er akkurat slik som deg når det gjelder historie. Jeg har nettopp hatt faget i år i VG3 og har fått en 6'er, men likevel så kan jeg ikke fagstoffet noe spesielt gått i dag. Jeg kan hovedtrekk, men det meste har gått rett ut igjen. Nå var jo jeg en mester på skippertak i fag som religion, norsk muntlig, historie og lignende, så jeg tror mye av dette ligger i det. Hvordan var det du arbeidet med disse fagene?

Jeg synes uansett at medisinstudiet i Tromsø virker svært forlokkende da det er lagt opp til én eksamen per år de første tre årene. Dvs. at du konstant må repetere fagstoffet gjennom hele året. Medisinstudiet i Tromsø legger også mye opp til den helhetlige forståelsen, ifølge dem selv. Det er antakeligvis derfor de har kun én eksamen per år. Jeg tror at dette også er med på å gjøre at fagstoffet fester ordentlig. Slik er det i alle fall med meg. Vil du ikke si at du husker fagstoffet bedre i fag du har hatt en heldagsprøve på slutten av året og MÅ ha repetert gjennom hele året, fremfor i et fag med kun tilfeldige prøver her og der hvor du ikke trenger å bli testet i det samme senere?

I tillegg så regner jeg med at man lærer mest i praksis. Når du gjør det i praksis så vil også teorien feste seg mer, regner jeg med. Det er i hvertfall slik med meg når det gjelder andre ting, for eksempel så vil mye teori feste seg når jeg driver med kjemiforsøk.

Det er uansett ingen som husker alt det de har lært under studiet. Mye av det du lærer trenger du uansett ikke å kunne senere. Det du trenger å kunne senere kommer du vel gjennom flere ganger senere uansett.

Jeg vet ikke helt om dette svaret var noe hjelpsomt i det hele tatt... Det er vel kanskje litt bedre å høre fra noen som faktisk går på studiet nå. Jeg ville uansett ikke ha bekymret meg for akkurat dette....

AnonymBruker
Skrevet

Wow! Du er utrolig heldig som har denne Nord-Norge-kvoten. Skulle ønske jeg også hadde den! 61,5 er fullt oppnåelig! Regner med at det er eksamenskarakterer der det er to karakterer? Med 5'ere i realfagene kjem 1 + 2, fys 1 og S1 + 2 så regner jeg ut en poengsum på 48,65. Korriger meg om jeg har regnet feil. Siden du får 8 realfagspoeng og 2 universitetspoeng har du da en poengsum på 58,65! Det er ikke så langt fra grensen.

Hvilke fag tenker du å ta opp? Hvis jeg var deg hadde jeg tatt opp norsk, geografi, kroppsøving, naturfag, religion, samfunnsfag hvertfall. Mtp. norsk er dette veldig lurt da du nå har 5 karakterer i faget. Når du tar det opp igjen får du jo da selvfølgelig 3. Dette tror jeg uansett er en god del jobb å gjøre på egenhånd. Skal du gå på noe form for undervisning? Hvis du skal det så anbefaler jeg deg å gjøre dette!

Jeg har mikset litt på karakterene dine. Hvis du får dette på de ovennevnte fagene så får du en poengsum på 63,33.

Norsk HM, skriftlig - 5

Norsk SM - 5

Norsk muntlig - 6

Geografi - 6

Kroppsøving - 6

Naturfag - 6

Religion - 6

Samfunnsfag - 6

Historie - 6

Disse karakterene bør være mulig for deg å oppnå. Uansett kan du også gjøre mye med vitnemålet ditt som vil være gunstig for snittet ditt.

Når du tar S1 + S2 og kjemi 1 og kjemi 2 får du fordypning i realfag. Dvs. at du slipper å ha fordypningsfagene i SSØ. Dette vil være heldig for snittet ditt. Du trenger da KUN å bruke de fagene du har fått bestått i. Du kan altså fjerne alle karakterene du har fått i samfunnsfaglig engelsk, reiseliv og språk og økonomi og ledelse. Da vil du plutselig få 64,08 i konkurransepoeng. Så det var nok veldig smart av deg å dra på utveksling i VG2. Som du ser vil du jo da få en poengsum som er en del høyere enn grensen for å komme inn. Jeg ville likevel hatt et mål som dette i tilfelle det går noe galt på eksamen. Det er jo litt risky å satse 6'ere. Du kan jo også for all del heller ta opp noen andre fag og gjøre 4'erne dine om til 5'ere, men dette var bare et forslag.

Beklager dersom det har oppstått noen regnefeil her.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for dette. Nå går ikke jeg på medisin, men jeg skal forhåpentligvis starte til høsten. Jeg er akkurat slik som deg når det gjelder historie. Jeg har nettopp hatt faget i år i VG3 og har fått en 6'er, men likevel så kan jeg ikke fagstoffet noe spesielt gått i dag. Jeg kan hovedtrekk, men det meste har gått rett ut igjen. Nå var jo jeg en mester på skippertak i fag som religion, norsk muntlig, historie og lignende, så jeg tror mye av dette ligger i det. Hvordan var det du arbeidet med disse fagene?

Jeg synes uansett at medisinstudiet i Tromsø virker svært forlokkende da det er lagt opp til én eksamen per år de første tre årene. Dvs. at du konstant må repetere fagstoffet gjennom hele året. Medisinstudiet i Tromsø legger også mye opp til den helhetlige forståelsen, ifølge dem selv. Det er antakeligvis derfor de har kun én eksamen per år. Jeg tror at dette også er med på å gjøre at fagstoffet fester ordentlig. Slik er det i alle fall med meg. Vil du ikke si at du husker fagstoffet bedre i fag du har hatt en heldagsprøve på slutten av året og MÅ ha repetert gjennom hele året, fremfor i et fag med kun tilfeldige prøver her og der hvor du ikke trenger å bli testet i det samme senere?

I tillegg så regner jeg med at man lærer mest i praksis. Når du gjør det i praksis så vil også teorien feste seg mer, regner jeg med. Det er i hvertfall slik med meg når det gjelder andre ting, for eksempel så vil mye teori feste seg når jeg driver med kjemiforsøk.

Det er uansett ingen som husker alt det de har lært under studiet. Mye av det du lærer trenger du uansett ikke å kunne senere. Det du trenger å kunne senere kommer du vel gjennom flere ganger senere uansett.

Jeg vet ikke helt om dette svaret var noe hjelpsomt i det hele tatt... Det er vel kanskje litt bedre å høre fra noen som faktisk går på studiet nå. Jeg ville uansett ikke ha bekymret meg for akkurat dette....

Ja, jeg ble veldig glad da jeg oppdaget kvota for å si det sånn. Ja, der det står to karakterer er den andre eksamenskarakteren. Jeg tenker å ta opp fagene som er enklest å få gode karakterer i. De fagene du er aktuelle, men er litt redd for å ta opp norsk skriftlig. Den 6'eren var veldig uforventet (for det om jeg mener jeg fortjente den) - og om jeg tar opp en til skriftlig norsk eksamen må jeg få 6 i den for at det skal hjelpe noe som helst. Og det er svært usannsynlig å få enda en 6er i norsk skriftlig. Norsk muntlig derimot - tror jeg at jeg har gode sjanser i.

Tusen takk for et detaljert svar forresten, det hjelper veldig! Jeg føler ikke at jeg har sjans til å få seksere for å være helt ærlig. Uansett hvor hardt jeg har jobbet med fagene, og hvor mye jeg har kunnet, får jeg nesten alltid bare femmere.

Men det du sier nå er at om jeg tar opp disse realfagene, så blir alle SSØ-fagene mine fjernet fra vitnemålet mitt? Eller, ikke fjernet, men de regnes ikke med når snittet mitt skal bli utregnet? Dette er jo ikke positivt i det hele tatt, da jeg fikk 5 i Reiseliv og språk, økonomi og ledelse, matte P2, og Engelsk. Dvs. at de fleste femmerne mine plutselig forsvinner?! Håper ikke dette stemmer.

Igjen, tusen takk for et veldig hjelpsomt svar.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ble veldig glad da jeg oppdaget kvota for å si det sånn. Ja, der det står to karakterer er den andre eksamenskarakteren. Jeg tenker å ta opp fagene som er enklest å få gode karakterer i. De fagene du er aktuelle, men er litt redd for å ta opp norsk skriftlig. Den 6'eren var veldig uforventet (for det om jeg mener jeg fortjente den) - og om jeg tar opp en til skriftlig norsk eksamen må jeg få 6 i den for at det skal hjelpe noe som helst. Og det er svært usannsynlig å få enda en 6er i norsk skriftlig. Norsk muntlig derimot - tror jeg at jeg har gode sjanser i.

Tusen takk for et detaljert svar forresten, det hjelper veldig! Jeg føler ikke at jeg har sjans til å få seksere for å være helt ærlig. Uansett hvor hardt jeg har jobbet med fagene, og hvor mye jeg har kunnet, får jeg nesten alltid bare femmere.

Men det du sier nå er at om jeg tar opp disse realfagene, så blir alle SSØ-fagene mine fjernet fra vitnemålet mitt? Eller, ikke fjernet, men de regnes ikke med når snittet mitt skal bli utregnet? Dette er jo ikke positivt i det hele tatt, da jeg fikk 5 i Reiseliv og språk, økonomi og ledelse, matte P2, og Engelsk. Dvs. at de fleste femmerne mine plutselig forsvinner?! Håper ikke dette stemmer.

Nei. Det jeg mente var at du kunne velge å stryke bort disse SSØ-fagene du har karakterer i (altså at du beholder de du har bestått i) da du får fordypning i realfag. SSØ-fagene er derfor overflødig og du trenger de ikke. Du burde nok ta deg en titt på snittet ditt med de forbedrede karakterene dine. Hvis forbedringen går bra så vil du ende opp med et rent snitt på litt over 5. Det vil si at SSØ-fagene vil trekke snittet ditt NED. Så nei, dette er ikke bra. Du vil ikke ha 5'ere på vitnemålet ditt som du ikke trenger.

Dette kan du bare se litt på etter at du har tatt opp fag. Dersom du får et lavere (rent) snitt enn 5 så vil det være gunstig å ta med disse SSØ-karakterene. Dersom du får et rent snitt på over 5 er det mest gunstig å fjerne disse fagene.

Jeg lurer uansett på om samordna opptak gjør dette for deg. Altså dersom du har ekstra fag som går utover det fastsatte timeantallet. Så jeg tror egentlig ikke det er noe for deg å bekymre deg noe over. Dersom poengsummen din blir bedre uten disse ekstrafagene i SSØ, så regnes ikke de med. Dette er jeg ganske sikker på, men du kan gjerne også sjekke det opp på siden til SO. Det var her jeg leste det.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten... Du kan jo gjerne komme inn på medisinstudiet uten noen andre 6'ere enn det du allerede har med den nordnorske kvoten, men da må du nok ta opp fag som muligens krever noe mer, slik som tysk. Jeg overså helt at du hadde tatt internasjonal engelsk og samfunnsfaglig engelsk. Da burde du hvertfall ta opp engelsk. En 6'er er veldig greit å oppnå på muntlig eksamen, spesielt med din bakgrunn, så det tror jeg at du skal klare greit. I tillegg så var du jo på utveksling, muligens i et engelsktalende land? Skriftlig eksamen er litt mer risky mtp. 6'eren, men det er jo uansett en forbedring dersom du får 5 på denne.

Når det gjelder naturfag bør dette være en smal sak å forbedre etter du har tatt kjemi 1+2 og fysikk 1. Dette er jeg ganske sikker på at du klarer en 6'er på. Du skal hvertfall klare en 5'er.

Jeg tror egentlig at du kommer til å klare å oppnå en 6'er i VG1-fagene. Jeg regner med at du har hatt en positiv utvikling i forhold til da du faktisk hadde disse fagene, så jeg tror du vil oppleve de som mye lettere nå, men ja.. Det er uansett vanskelig å forbedre 5'ere til 6'ere, så du får se litt på hva som er lurest for deg.

Grunnen til at jeg skrev norsk var at jeg trodde at en måtte ta opp alle de tre norskfagene dersom en velger å forbedre faget. Dette stemmer kanskje ikke? I så fall er det jo da bare lurt å ta opp norsk muntlig og nynorsk selvfølgelig.

Så de fagene jeg virkelig anbefaler deg å ta opp er engelsk, norsk sidemål, norsk muntlig, geografi, naturfag og kroppsøving. Jeg tror du skal klare å gå opp minst 1 karakter i disse fagene. Du kan regne litt på det. :) Kroppsøving er forresten muntlig-praktisk. Jeg har ikke hørt om noen som har hatt denne eksamen, men det virker ikke spesielt vanskelig...

Skrevet

Helt håpløst system å kunne spekulere i å ta opp fag og presse ut de som jobber hardt på videregående. Hvis folk absolutt vil bli lege kan de jobbe litt på VGS. Dårlig ide å velge snarveien om Polen da det er ny turnusordning og utenlandsstudentene vil nedprioriteres. Er selv lege og kom inn rett fra VGS.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt håpløst system å kunne spekulere i å ta opp fag og presse ut de som jobber hardt på videregående. Hvis folk absolutt vil bli lege kan de jobbe litt på VGS. Dårlig ide å velge snarveien om Polen da det er ny turnusordning og utenlandsstudentene vil nedprioriteres. Er selv lege og kom inn rett fra VGS.

Det der er det mest idiotiske jeg har hørt på lenge. Dersom du ikke vet det går halvparten av plassene til førstegangssøkere og halvparten av plassene til de som søker i ordinær kvote. Dvs. at de som tar opp fag presser ut de andre som tar opp fag, IKKE førstegangssøkere.

Hvorfor vil utenlandsstudentene nedprioriteres? Så lenge en har relevant arbeidserfaring bør jo ikke utenlandsstudiene så i veien for å få jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der er det mest idiotiske jeg har hørt på lenge. Dersom du ikke vet det går halvparten av plassene til førstegangssøkere og halvparten av plassene til de som søker i ordinær kvote. Dvs. at de som tar opp fag presser ut de andre som tar opp fag, IKKE førstegangssøkere.

Hvorfor vil utenlandsstudentene nedprioriteres? Så lenge en har relevant arbeidserfaring bør jo ikke utenlandsstudiene så i veien for å få jobb.

Det er det å få relevant arbeidserfaring da.. Vil absolutt råde folk til å heller bruke litt tid på å komme inn i Norge, enn å dra til øst-europa. Er kjedelig å studere hardt i 6år, og komme tilbake og kanskje ende opp som arbeidsledig, og hvertfall bli sett på som "annenrangs" av dine kollegaer. Nye leger med utdannelse fra øst er ikke kjent for å være de faglig sterkeste for å si det sånn.

Anonymous poster hash: b20cf...81a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er det å få relevant arbeidserfaring da.. Vil absolutt råde folk til å heller bruke litt tid på å komme inn i Norge, enn å dra til øst-europa. Er kjedelig å studere hardt i 6år, og komme tilbake og kanskje ende opp som arbeidsledig, og hvertfall bli sett på som "annenrangs" av dine kollegaer. Nye leger med utdannelse fra øst er ikke kjent for å være de faglig sterkeste for å si det sånn.

Anonymous poster hash: b20cf...81a

Det er jeg enig i. Arbeidsmarkedet blir tøft nå fremover, og spesielt for de utenlandske studentene som helst får relevant arbeidserfaring i ferier og liknende, mens medisinstudenter i Norge er i arbeid under hele studietiden (bør i hvertfall). Likevel er det svært mange medisinstudenter, spesielt rundt Osloområdet, som vil få turnus og jobb i nettopp Osloområdet. Det er mange som ikke ønsker å flytte noe særlig på seg, spesielt de som er langt opp i 20-årene. Jeg tror at de som studerer i utlandet har lettere for å dra på utkantsteder for å få jobb. Dette er selvfølgelig ikke tilfelle for ALLE medisinstudenter i Norge og ALLE medisinstudenter i utlandet, men det er mange som gir dette inntrykket.

Skrevet

Jeg et fullt klar over systemet. Kom som sagt inn på primærkvote. Poenget er at det ikke burde vært ordinær kvote, kun primærkvote. Da ville flere av de som nesten kommer inn primært få plass. Jeg har mer sympati med de enn de som spekulerer i å ta opp riktige fag som kanskje ikke er relevante. Det er ikke behov for at en haug med gjennomsnittsstudenter kommer inn i utlandet da vi går mot et stort legeoverskudd. Mitt inntrykk fra turnus med flere unntak er at studenter fra Norge er bedre leger. Mvh

• Liker 1
Skrevet

Nordnorsk kvote derimot er fornuftig så lenge man forplikter seg til å jobbe i nord Norge i noen år etter turnus.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg et fullt klar over systemet. Kom som sagt inn på primærkvote. Poenget er at det ikke burde vært ordinær kvote, kun primærkvote. Da ville flere av de som nesten kommer inn primært få plass. Jeg har mer sympati med de enn de som spekulerer i å ta opp riktige fag som kanskje ikke er relevante. Det er ikke behov for at en haug med gjennomsnittsstudenter kommer inn i utlandet da vi går mot et stort legeoverskudd. Mitt inntrykk fra turnus med flere unntak er at studenter fra Norge er bedre leger. Mvh

Da misforstod jeg deg nok litt i deg første innlegget, for dette er jeg fullstendig enig i, men det går jo litt over til å være en annen sak. Jeg synes det bør være to kvoter, men at mesteparten av plassene går til førstegangssøkere (slik som i Danmark). Jeg synes spesielt ikke noe om disse idiotiske alderspoengene. Hvorfor skal det være lønnsomt å vente med å komme i gang? I Danmark så får man en bonus dersom man har fullført VGS i løpet av de to siste årene. Jeg synes dette systemet heller er å foretrekke. Dette er også mer økonomisk for staten.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir dumt å bare ta inn primærsøkere, det er ikke alle som vet at de ønsker å bli lege når de starter på vgs, og det er dermed ikke gitt at de har tatt riktige fag på vgs, eller i det hele tatt riktig linje. Man må få lov til å ombestemme seg.

Anonymous poster hash: 109f9...1b1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...