Gå til innhold

"Du burde slanke deg..."

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stygt sagt? Du må være hårsår.

Jeg synes det er horribelt at voksne mennesker mener at små barn skal settes i skammekrok, fysisk avstraffes eller kjeftes på for å ikke ha lært folkeskikk og sosiale koder. Det er ikke medfødt, det må læres. Og læring skjer best med positive metoder.

Positive metoder er bra det, men problemet er at norske foreldre duller for mye med barna sine. Nabo-gutten på 5 år kalte ei jente nedi gata ei hore. 5 år! Foreldrene har et ansvar, de skal være rollemodeller. Jeg er vant til disiplin og ser ikke noe feil ved måten jeg har blitt oppdratt. Gjorde jeg noe galt fikk jeg høre det, og ble sendt i skammekroken. Når et barn slenger dritt til andre kan du ikke bare si "Sånt kan du ikke si." Du må være ganske streng så de skjønner at det ikke er akseptabelt.

Anonymous poster hash: 318cc...0ab

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor ikke? Barn må lære at de ikke kan si hva som helst uten at de får svar tilbake.

Jobbet i bhg før der en eldre gutt dyttet en mindre gutt,jeg dyttet den eldre gutten og spurte om han syntes sånt var gøy? Barn må lære at mobbing ikke er ok og voksne må slutte å si "de er bare barn"hvor mange "bare barn"er det som senere sliter i livet pga mobbingen de måtte gjennomgå fra andre barn?

Du må jo kødde? Du har ikke jobbet i barnehage og DYTTET et av barna der?? Endret av magicpie
  • Liker 1
Skrevet

Du må jo kødde? Du har ikke jobbet i barnehage og DYTTET et av barna der? :gape:

Jo.

• Liker 6
Skrevet

Stygt sagt? Du må være hårsår.

Jeg synes det er horribelt at voksne mennesker mener at små barn skal settes i skammekrok, fysisk avstraffes eller kjeftes på for å ikke ha lært folkeskikk og sosiale koder. Det er ikke medfødt, det må læres. Og læring skjer best med positive metoder.

Ja, det var stygt sagt. Du antydet at jeg i så fall var en dårlig mor. Jeg vet ikke med deg, men jeg mener det er en veldig frekk ting å si. Og langt fra god folkeskikk og normale sosiale koder. Og du er altså pedagog.

Når det er sagt. Å fortelle barn at "det og det" er galt å si, for deretter å sende de i skammekroken (noe du mener er fysisk straff?) er da en naturlig resons på dårlig oppførsel.

Men du mener altså at man bare skal gi godbiter all den tiden de oppfører seg greit, og ignorere det når de er stygge mot andre (barn som voksne).

Jaja. Vi har vel alle våre metoder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre fra en ungdomsskoleelev at jeg lignet på Rune Rudberg. Jeg er en ung kvinne.

Dette overlever du. :fnise:

Anonymous poster hash: e4b3b...703

Skrevet

Du skulle svart:" pass på den feite morra di du som blir harknulla av faren din hver dag,drittunge!!"

Neida,...dem sier barn og alkoholikere er dem du hører sannheten ifra,og det er kanskje litt kjipt å høre sånt,men barn er barn, og du burde ikke henge deg opp i slikt. Er du fornøyd med deg selv så flott,er du misfornøyd: klapp igjen,gjør noe med det og ikke let etter sympati:)

Det med at en skal høre sannheten fra unger og fulle folk, er bare tull. Fulle folk og unger er de værste løgnerene.

AnonymBruker
Skrevet

Et barnehagebarn uten folkeskikk. Da jeg gikk på skole i Frankrike hadde jeg fått smekk av å si sånt til folk.

Det er derfor jeg er så høflig og grei mot folk og var et kjempelydig barn, for jeg ble oppdratt med juling. Skal si det får en unge til å føle seg trygg og verdsatt.

Anonymous poster hash: 37712...72e

AnonymBruker
Skrevet

Ikke overreager for noe som ikke betyr noe.

Unger kan si at en voksen må slanke seg, rett og slett fordi de er større enn dem selv. Det er ikke dermed sagt at den de sier det til trenger å slanke seg.

Unger i den alderen vil jo si at folk som er 20 år er gamle, men er det sant da? Joda, en 20-åring er eldre enn et barn på 5 år, men en 20-åring er ikke gammel.

Anonymous poster hash: b96d1...478
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble ikke slått men fikk et smekk på fingrene med linjal eller stokk om vi var ufine. Ser ikke noe galt i det.

Jeg har aldri klart å se forskjellen på en smekk og et slag... man slår på begge alternativene, enten med hånden eller med et hjelpemiddel som linjal eller stokk.

Anonymous poster hash: 37712...72e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre fra en ungdomsskoleelev at jeg lignet på Rune Rudberg. Jeg er en ung kvinne.

Dette overlever du. :fnise:Anonymous poster hash: e4b3b...703

Unger nå til dags... null impulskontroll. I gamle dager skulle du fått smekk på kinnet, si.

Anonymous poster hash: c4254...691

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt sjokkert over hvor mange som bare tenker at så små unger er frekke, drittunger, respektløse ...

Det er ikke en gang sikkert de vet hva som ligger i begrepet slanking, eller feit/stor/overvektig, hore, .... Barn plukker ofte opp ord fra voksne som de tester ut som en del av læringsprossessen/modningsprossessen. Eller de spør om ting de ikke forstår, ting de oppfatter som annerledes enn noe de er vant til, ...

Altså er oftere problemet hvordan vi voksne snakker om og til hverandre mens barn hører på. Jeg mener det går fint an å få frem at det ikke er akseptabelt å snakke slik om/til andre mennesker uten å gjøre så små unger redde (straffe/skremme de) ved å være konsekvent og la det eventuelt få følger om det gjentar seg.

Selv er jeg over gjennomsnittet høy. Jeg har jobbet i barnehage og skole, og jeg har fått mange spørsmål om hvorfor og kommentarer fra barn som jeg ville blitt såret over om de kom fra voksne (og det har kommet mange nok den veien også). Barna har jeg bare forklart (avhengig av alder og personlighet) at "vi er alle litt forskjellige men mest like og det er best å si snille ting til hverandre for da gjør man hverandre glad". Jeg har alltid opplevd de gangene jeg har tatt meg tid til å forklare at da er det greit, og så kommer de gjerne og spør om forskjellige ting de lurer på andre ganger.

Jeg ble flere ganger sjokkert over hva foreldrene sa til og om barna. Og enda mere hva jeg hører voksne mennesker si om/til hverandre samtidig som de klager på at unger ikke eier respekt for voksne mennesker.

Anonymous poster hash: ac165...522
  • Liker 1
Skrevet

Så store unger som 5-6 åringer i en barnehage burde ha lært seg hjemmefra hva som er greit å si og ikke. Mine ble iallefall tidlig opplært i at man sier ikke stygt om andre, hverken voksne eller barn. Synes man noen er tykk, så sier man det bare ikke. Folkeskikk kalles det, enkelt og greit.

Synes det er viktig å lære barn fra tidlig alder av at voksne også kan bli lei seg.

Hadde jeg vært deg Ts så hadde jeg sagt fra at sånt er ikke greit å si i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Så store unger som 5-6 åringer i en barnehage burde ha lært seg hjemmefra hva som er greit å si og ikke. Mine ble iallefall tidlig opplært i at man sier ikke stygt om andre, hverken voksne eller barn. Synes man noen er tykk, så sier man det bare ikke. Folkeskikk kalles det, enkelt og greit.

Synes det er viktig å lære barn fra tidlig alder av at voksne også kan bli lei seg.

Hadde jeg vært deg Ts så hadde jeg sagt fra at sånt er ikke greit å si i det hele tatt.

Jeg hadde også sagt fra at det ikke er greit, absolutt!

Men det er kanskje ikke så rart at 5-åringer tror det er greit å si til folk at de bør slanke seg når så mange voksne snakker så mye om vekt og slanking. Drøssevis av foreldre og besteforeldre går jo på diett hele livet, og dytter kroppskompleksene sine inn med morsmelka har jeg inntrykk av. Da er det jammen ikke sikkert små barn skjønner at sånne kommentarer kan såre en gang.

• Liker 1
Skrevet

Vil tippe at ungen har plukket dette opp hjemifra. En mor som kanskje er tynn, eller ønsker å være det. Kanskje bables det om slanking døgnet rundt. Mange foreldre snakker også stygt om andre mennesker mens barna hører på. F.eks. at den og den begynner jammen å bli tykk (gjerne til normalvektige personer), hun burde jammen slanke seg (bare for å heve seg selv).

Synes det må være greit å kunne forklare et barn at slike kommentarer ikke er fint/lov å si, og at vedkommende kan bli lei seg når de sier sånt.

Og til TS, så håper jeg at du ikke tar deg nær av dette. Det er godt mulig at ungen har arvet noen usunne idealer fra en "evig slanker" eller noe sånt :)

Skrevet (endret)

Ser det er diskutert over her bl.a. om avstraffing o.l. Jeg er IKKE for å slå barn som en del av læringsprosessen. Men det finnes barn som ofte oppfører seg uhøflig og det bør få konsekvenser. Jeg har i hvert fall god erfaring med å ta barnet bort fra resten av gruppa og forklare at oppførselen ikke var ok. Er det grining og raseri inni bildet, kan barnet sitte for seg selv en stund før hun/han tas med tilbake til resten av gruppa. Jeg mener at dette av og til må gjøres, til det beste for gruppa og den enkelte.

Endret av Purple Diamond
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg synes man kan irettesette et barn som sier noe slikt (ialle fall et såpass stort barn som en 5-6-åring), men ikke ved å si at barnet er stygt eller dytte/slå det :overrasket:

Man må nok ha litt hard hud når man jobber med barn, men man skal ikke godta alt. Når barn sier noe slikt, bør man etter min mening fortelle barnet at det er stygt å si sånt til andre.

Synes også det er synd at barnehagebarn har et begrep om slanking...

Skrevet

Jeg forstår godt at du ble lei deg, TS. Man skal ikke tåle hva som helst, ikke fra barn heller. Og 5-6-åringer skal snart begynne på skolen, og tåler godt å få beskjed om hva som ikke er greit å si. Jeg synes i hvert fall ikke det er greit hvis min datter hadde sagt noe slikt.

Men at barn sier stygge ting, betyr ikke at de er drittunger som fortjener å dyttes til eller settes i skammekroken! De er fortsatt bare barn, og de voksne har ansvar for å oppdra barna / lære dem hvordan man skal oppføre seg. Det eneste et barn lærer hvis en voksen dytter dem fordi de har dyttet et barn, er at den voksne sier en ting og gjør en annen. Ev. at det er egne regler for voksne og barn. Ikke god barneoppdragelse.

Skrevet

Barn må jo faktisk lære hva som er normal folkeskikk, det er ikke noe som er medfødt kunnskap. Jeg antar at dette barnet rett og slett ikke visste/tenkte over at det han sa kunne virke støtende. Da må noen fortelle ham det.

Jeg mener at det ikke er nok å tulle det bort eller bare si "folk er forskjellige". Men det er heller ikke nødvendig å kjefte på barnet eller straffe det på noen måte. Straff skal bare brukes dersom barnet gjør noe de visste var galt (i den grad barn skal straffes i det hele tatt, da, det er en annen diskusjon)

Jeg synes at det riktige her ville være å rett og slett informere barnet om at det er ikke pent gjort å kommentere kroppen til andre, uansett om man er stor eller liten eller mangler et bein eller hva det skulle være. Det er sårende, uhøflig og ingen har lyst til å være venner med noen som prater stygt om andre. Ren og ærlig informasjon, altså, uten kjeft eller straff.

Og så må du nok bli litt mer tykkhudet om du skal fortsette å jobbe i barnehage. Jeg jobber ikke i bhg selv, men mine barn i bhg-alder kan komme med de merkeligste kommentarer.

Hvorfor har du sånne streker i panna, mamma? (rynker...)

Du lukter ekkelt!

Hvor mange år er du, mamma? Oj, det var veldig mange!

Mine tenner er hvite. Dine tenner er gule, mamma.

Du er ikke så tynn, mamma!

Rumpa di gynger når du går!

Pappa er veldig gammel.

Du har brunt hår, mamma, men mest sølv-farget! (Jeg har kanskje 2-3 grå hår...)

• Liker 1
Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Det er lov å kjenne på at det er litt sårt når selv barn kommenterer på kroppen, men du jobber i barnehage. Barna de sier det som faller dem inn og det betyr neppe så mye som det kanskje føles som.

Du får bare lære dem at vi er alle forskjellige og at det er det som er så greit med det. Vi er ikke like.

Skrevet

Jeg ble ofte spurt om jeg hadde baby i magen :fnise: Og når jeg sa at jeg bare var glad i mat så var det liksom helt greit.

Dog var jo dette et veldig uskyldig og ærlig spørsmål, men hvis barn sier noe jeg selv ikke ville sagt til andre så forteller jeg barnet at det ikke er greit å si sånn, at man kan bli lei seg osv. Hvis barnet slipper unna så vil det ramle ut av munnen deres flere ganger. Men man trenger ikke å bruke fysisk avstraffelse for å få et barn til å forstå at det de sier ikke er rett.

Jeg husker enda mange episoder fra da jeg var barn. Jeg sa noe jeg syntes hørtes tøft ut og ble fortalt at det var ikke noe man sa til folk. Lesson learned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...