AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #21 Skrevet 2. juni 2014 Norske unger er noen frekke drittunger, de har 0 respekt. Hadde blitt lei meg jeg og. Går jo an å si: "jeg kan slanke meg, men du vil fortsatt være stygg" til ungen Anonymous poster hash: 318cc...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #22 Skrevet 2. juni 2014 Man har lov til å sette på plass en utidig unge ja. Enig! Merkelig at jeg bare har opplevd dette i Norge. I utlandet er barna mye høfligere og har mer respekt. Anonymous poster hash: 318cc...0ab 3
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #23 Skrevet 2. juni 2014 Ikke ved å si at ungen er stygg, nei. Anonymous poster hash: 63ecc...9bd Hvorfor ikke det når man ser at ungen sier ting bare for å være ekkel`? Det er når de er barn de må lære at de skal være hyggelige til folk og når de ikke er det, så må de regne med å få høre det igjen. Like greit å lære det først som sist. 6
la Flaca Skrevet 2. juni 2014 #24 Skrevet 2. juni 2014 Syns det er synd at små barnehageunger i det hele tatt vet betydningen av ordet slanking. Tror og håper ikke mine visste hva det var før de begynte på skolen i hvert fall. Og så vil jeg gi deg en klem, og si at du vil oppdage hvor mye unger greier å klemme ut av seg når du har jobbet der litt lenger. Særlig sønnen min kan få seg til å si de utroligste ting, som ikke har snev av sannhet en gang. Stålsett deg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #25 Skrevet 2. juni 2014 Husk at du er den voksne, og hvis du ikke vil at noen andre skal oppleve det samme er du nødt til å si ifra. Alle kropper forskjellige, det er ikke en fin ting å si, jeg trives som jeg er og det er viktig eller hva som helst annet. Husk at barn sier mye rart, de sier ofte noe som popper opp i hodet. Om mammaen deres er veldig tynn, vil du sannsynligvis vært feit i barns øye. Ikke ta det personlig!Anonymous poster hash: ec872...deb
Ferny Skrevet 2. juni 2014 #26 Skrevet 2. juni 2014 De barna har tydeligvis plukket opp de kommentarene om kropp og vekt fra noen. Sånne ting tenker de ikke ut av seg selv. Jeg mener - fem år gamle barn som legger merke til om en person har noen kilo for mye. Jeg husker vi hadde en svææær dame i barnehagen vår, grunnen til at jeg tenker at hun er svær, er at jeg ser henne innimellom den dag i dag. Hun har alltid sett sånn ut, men påkostet ikke vekten hennes en tanke da jeg var barnehagebarn. Folk så liksom ut som de ser ut. De ungene burde uansett bli satt på plass - fått slengt i trynet at "sånne stygge ting sier man ikke til folk!" Og rett i skammekroken. Drittunger ass.... 1
Lennhy Skrevet 2. juni 2014 #27 Skrevet 2. juni 2014 Barn snakker rett i fra leveren!! Som min sønn så maser å synes det er påtide igjen for meg å begynne å jogge igjen :/ Jeg er enormt streng med han om han uttaler seg negativt om andres utseende å forklarer han at slik er mobbing.
Gjest Whitestripes Skrevet 2. juni 2014 #28 Skrevet 2. juni 2014 Norske unger er noen frekke drittunger, de har 0 respekt. Hadde blitt lei meg jeg og. Går jo an å si: "jeg kan slanke meg, men du vil fortsatt være stygg" til ungen Anonymous poster hash: 318cc...0ab Det er barnehagebarn det er snakk om her. Og ditt forslag lærer ikke akkurat barn verken folkeskikk eller høflighet. Du er jo verre, for du er faktisk voksen, og burde vite bedre. 4
Gjest Whitestripes Skrevet 2. juni 2014 #29 Skrevet 2. juni 2014 De barna har tydeligvis plukket opp de kommentarene om kropp og vekt fra noen. Sånne ting tenker de ikke ut av seg selv. Jeg mener - fem år gamle barn som legger merke til om en person har noen kilo for mye. Jeg husker vi hadde en svææær dame i barnehagen vår, grunnen til at jeg tenker at hun er svær, er at jeg ser henne innimellom den dag i dag. Hun har alltid sett sånn ut, men påkostet ikke vekten hennes en tanke da jeg var barnehagebarn. Folk så liksom ut som de ser ut. De ungene burde uansett bli satt på plass - fått slengt i trynet at "sånne stygge ting sier man ikke til folk!" Og rett i skammekroken. Drittunger ass.... Skammekroken, faktisk. Hva tror du et barnehagebarn lærer av noe sånn? Håper du ikke har barn. Mange av svarene her tyder på at folk ikke har peiling på barn og barns utvikling. Små barn sier det de tenker, de har ikke lært sosiale koder og spilleregler. Hvem skal da lære dem det - på en positiv måte? Jo, voksne som ikke bruker stygt språk selv. 2
Gjest Jørild Skrevet 2. juni 2014 #30 Skrevet 2. juni 2014 (endret) "Mennesker har alle forskjellige former, noen er større og noen mindre, men du får fortsatt ikke lov til å gjøre (hva en barnet ikke fikk lov til)." Man trenger da ikke kalle andre stygg for å sette barn på plass. Endret 2. juni 2014 av Jørild 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #31 Skrevet 2. juni 2014 Jeg opplevde en dement dame fortelle meg at jeg var skikkelig feit... Burde jeg ta meg nær? Nope... Tok jeg meg nær? Ehm... NEI! Jeg ville heller hørt med de ansatte om det er mulig å ta opp emnet "å være annerledes" fordi det er barn og barn trenger å bli LEDET, det er ikke de som skal lede. Anonymous poster hash: aca0a...6f3
Frisørdama Skrevet 2. juni 2014 #32 Skrevet 2. juni 2014 Jeg tenker at her hadde du to muligheter, enten å fleipe det vekk eller å ta en prat om at sånne ting kan man ikke si. Du får ikke ta deg nær av sånne ting.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #33 Skrevet 2. juni 2014 Jeg hadde skammet meg hvis jeg var forelder. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #34 Skrevet 2. juni 2014 Det er barnehagebarn det er snakk om her. Og ditt forslag lærer ikke akkurat barn verken folkeskikk eller høflighet. Du er jo verre, for du er faktisk voksen, og burde vite bedre. Et barnehagebarn uten folkeskikk. Da jeg gikk på skole i Frankrike hadde jeg fått smekk av å si sånt til folk. Anonymous poster hash: 318cc...0ab 2
Gjest Whitestripes Skrevet 2. juni 2014 #35 Skrevet 2. juni 2014 Et barnehagebarn uten folkeskikk. Da jeg gikk på skole i Frankrike hadde jeg fått smekk av å si sånt til folk. Anonymous poster hash: 318cc...0ab Man lærer folkeskikk av å bli slått? Ærlig talt, vi lever i 2014, folk vet vel bedre enn som så, får jeg virkelig håpe. Å lære høflighet, respekt og sosiale spilleregler handler om å ha gode rollemodeller som kan lære deg det på en god måte. Ikke vet å slå, slenge med kjeften eller bli sint. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #36 Skrevet 2. juni 2014 Man lærer folkeskikk av å bli slått? Ærlig talt, vi lever i 2014, folk vet vel bedre enn som så, får jeg virkelig håpe. Å lære høflighet, respekt og sosiale spilleregler handler om å ha gode rollemodeller som kan lære deg det på en god måte. Ikke vet å slå, slenge med kjeften eller bli sint. Ble ikke slått men fikk et smekk på fingrene med linjal eller stokk om vi var ufine. Ser ikke noe galt i det. Anonymous poster hash: 318cc...0ab
Gjest Whitestripes Skrevet 2. juni 2014 #37 Skrevet 2. juni 2014 Ble ikke slått men fikk et smekk på fingrene med linjal eller stokk om vi var ufine. Ser ikke noe galt i det. Anonymous poster hash: 318cc...0ab Nei, flott metode å lære barn noe. La oss innføre det i Norge også Nei, vent, vi tok til vettet og sluttet med fysisk avstraffelse for lenge siden. Godt det er jeg som er pedagogen og ikke du, tenker jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #38 Skrevet 2. juni 2014 Hadde ungen min snakka sånn til en voksen i barnehagen eller noen som helst sted, hadde jeg kjefta så huset ristet. "Barn er barn" er bare bullshit, de må også lære seg respekt og forstå at visse ting sier man bare ikke, fordi det kan såre en. 3 år eller 7 år, det skal de kunne. En gang sa en gutt til meg at jeg så helt jævlig ut. Jeg ble helt satt ut, ikke av kommentaren hans men av at han faktisk sa det... en liten drittunge på 8-9 år. Da svarte jeg tilbake: "Du ser ikke noe særlig bra ut selv men..." og da ble gutten litt sånn stum og bare så på meg. "Eller?" sa jeg. "Du er ikke stygg da. Jeg bare tulla" sa han. Så forklarte jeg gutten at sånt tuller man ikke med uansett. Og da sa han unnskyld så sa jeg "Man blir styggere av å snakke stygt om/til andre og penere av å være snill og gi komplimenter" Det tror jeg han tok seg til, for noen uker etter det, hadde han lagt merke til at jeg hadde på meg en ny skinnjakke og sa "Den var kul!" og smilte bredt. "Takk, kjekken!" svarte jeg. Han lo og ble i bedre humør. Så nå er jeg ganske sikker på at han ikke slenger like mye dritt lenger. Anonymous poster hash: 37f9a...607 5
Ferny Skrevet 2. juni 2014 #39 Skrevet 2. juni 2014 Skammekroken, faktisk. Hva tror du et barnehagebarn lærer av noe sånn? Håper du ikke har barn. Mange av svarene her tyder på at folk ikke har peiling på barn og barns utvikling. Små barn sier det de tenker, de har ikke lært sosiale koder og spilleregler. Hvem skal da lære dem det - på en positiv måte? Jo, voksne som ikke bruker stygt språk selv. Har ikke barn selv, men husker da vittelig å ha blitt sendt i skammekroken i barnehagen. Det hadde effekt. Og små barn må da tåle å høre hvilke ting som er gale å si til folk, og hvilke ting som er greit å si. Ærlig talt. Kan hende du hadde trengt skammekroken selv. "Håper du ikke har barn." Tydeligvis ingen som lærte deg å la være å si stygge ting i ung alder. Du gjør det jo fremdeles. 1
Gjest Whitestripes Skrevet 2. juni 2014 #40 Skrevet 2. juni 2014 Har ikke barn selv, men husker da vittelig å ha blitt sendt i skammekroken i barnehagen. Det hadde effekt. Og små barn må da tåle å høre hvilke ting som er gale å si til folk, og hvilke ting som er greit å si. Ærlig talt. Kan hende du hadde trengt skammekroken selv. "Håper du ikke har barn." Tydeligvis ingen som lærte deg å la være å si stygge ting i ung alder. Du gjør det jo fremdeles. Stygt sagt? Du må være hårsår. Jeg synes det er horribelt at voksne mennesker mener at små barn skal settes i skammekrok, fysisk avstraffes eller kjeftes på for å ikke ha lært folkeskikk og sosiale koder. Det er ikke medfødt, det må læres. Og læring skjer best med positive metoder. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå