kaprifolen Skrevet 2. juni 2014 #21 Skrevet 2. juni 2014 Svigermor kan ta fart og hoppe tilbake til sine egne saker... JO, det er dine penger. Bidrag til å forsørge barnet. Eneste jeg vil argumentere med i forhold til "eierskap" av pengene osv, er at barn som flytter ut hjemmefra før de fyller atten, bør få pengene selv. Jeg flyttet ut og forsørget meg selv fra jeg var 16, og da fikk jeg barnetrygden inn på min konto av foreldrene mine.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #22 Skrevet 2. juni 2014 Er det virkelig noen som er så dumme at de gir barna en konto med sparepenger når de blir 18 år og bare kommer til å sløse de bort. Vi har råd til å spare den, men kommer absolutt ikke til å overlevere noen konto på 18 års dagen. Begge barna får de først som del av egenkapital når de skal kjøpe sin første bolig.Anonymous poster hash: fc068...13a 2
pusekatta Skrevet 2. juni 2014 #23 Skrevet 2. juni 2014 "Det er ikke dine penger", herregud for noe piss. Bruk de som du ville brukt de andre pengene du får inn på konto. INGEN av foreldrene til de jeg kjenner har drevet og spart opp disse pengene på en konto (som jeg noengang har hørt). Tull og fjas fra din svigermor, som ikke har noe med hvordan dere bruker pengene deres. 1
Sol79 Skrevet 2. juni 2014 #24 Skrevet 2. juni 2014 Jo, det er dine penger. Staten gir de ikke ut fordi 18-åringer skal ha en konto på flerfoldig hundretusen å skusle bort på 18-årsdage. Gi svigermoren din en beskjed om å passe sine egne saker. Jeg har spart barnetrygden fra første utbetaling og kommer til å fortsette med det så lenge vi mottar. Ikke av de grunnene du tror, men enten for at barnet skal slippe studielån eller ha tilskudd til bolig når det blir aktuelt. Sparer for øvrig selvfølgelig på en egen konto i mitt navn.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #25 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har spart barnetrygden fra første utbetaling og kommer til å fortsette med det så lenge vi mottar. Ikke av de grunnene du tror, men enten for at barnet skal slippe studielån eller ha tilskudd til bolig når det blir aktuelt. Sparer for øvrig selvfølgelig på en egen konto i mitt navn. Grunnene jeg tror=?????
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #26 Skrevet 2. juni 2014 Svigermoren din tar feil, og går i tillegg langt over streken, med mindre dette ble sagt på en helt annen måte enn slik det virker som når du gjenforteller det. Barnetrygden er dine penger, og du har plikt til å forsørge barnet ditt. Hvis man uansett har tenkt til å hjelpe barnet å etablere seg når det er voksent, vil det vel heller lønne seg å betale ned på egen gjeld, enn å spare masse penger til barna. Vil jeg tro, uten at jeg er noen økonom. Med lav gjeld og god økonomi er det lettere å hjelpe barna, enn hvis man har sittet og spart - mens man har betalt dyrt i gjeldsrenter. Anonymous poster hash: dc4d3...d26 1
Kakaoen Skrevet 2. juni 2014 #27 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Jeg setter barnetrygden inn på en egen konto hver måned. Men på en konto som er min. Så når vi trenger å kjøpe noe dyrt til mini tar jeg penger derfra. Type sko, uteklær, bilsetet osv.. Endret 3. juni 2014 av Kakaoen 1
ekkoet Skrevet 2. juni 2014 #28 Skrevet 2. juni 2014 Den skapar eit skilje fordi slike som oss (som sparar heile barnetrygda) får ungar som har ein solid eigenkapital ved bustadkjøp eller som slepp å ta opp studielån medan dei som ikkje har foreldre med same moglegheit står langt svakare stilt ved desse høva. Men dette skillet er jo allerede her. Ta bort barnetrygden, så har du barn som ikke kan være med på klasseturer, ikke får dra på ferier, ikke har mulighet til å delta på fritidsaktiviteter osv.
Sol79 Skrevet 2. juni 2014 #30 Skrevet 2. juni 2014 Sitert i innlegget over: for at pengene skal skusles bort på 18-årsdagen. Grunnene jeg tror=?????
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #31 Skrevet 2. juni 2014 Vel, vet om tilfeller hvor det har skjedd. Naturligvis så vil det forekomme tenåringer som vil tenke litt lenger.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #32 Skrevet 2. juni 2014 Her setter jeg inn barnetrygden på bufferkontoen i de periodene det ikke er så store utgifter. Når f.eks vinteren kommer og det må nye vinterdresser og slikt til, så bruker jeg av de pengene med god samvittighet. Der som evt er til overs vil etterhvert gå med til boligkjøp og det som følger, som egenkapital, eller videre som buffer for hele husstanden. Jeg vil heller ha litt mindre boliglån, romslig buffer og større mulighet til å hjelpe økonomisk senere enn å spare på konto nå. Og ja, jeg gjør akkurat som jeg vil med barnetrygden, så lenge barna alltid har det de trenger av mat, klær og tak over hodet (++). Og hadde noen skulle stille spørsmål ved det, så hadde jeg bedt de passe sine egne saker. Anonymous poster hash: e387f...66c
kaprifolen Skrevet 3. juni 2014 #33 Skrevet 3. juni 2014 (endret) Her spares halve summen i langsiktig sparing som skal gå til barna (studier, bolig, bil etc) og halve til "buffer" til vinterklær, utstyr o.l. Både for å ha noe i bakhånd hvis utstyr blir ødelagt og må erstattes der og da, eller man kommer over et godt tilbud, men også for å spare til større utgifter. Nå er det bilseter, dresser og vintersko, så blir det sykkel, så bunad... Her blir det barn så tett at det kan være greit å tenke langsiktig på slikt, spesielt siden jeg studerer i barnas yngre år... Endret 3. juni 2014 av kaprifolen
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #34 Skrevet 3. juni 2014 Jeg har spart barnetrygden fra første utbetaling og kommer til å fortsette med det så lenge vi mottar. Ikke av de grunnene du tror, men enten for at barnet skal slippe studielån eller ha tilskudd til bolig når det blir aktuelt. Sparer for øvrig selvfølgelig på en egen konto i mitt navn. Var jeg deg ville jeg valgt å spare de som egenkapital til bolig for barna. Studielånet er det billigste lånet de kan ha, og det lønner seg å ha studielånet kontra samme beløp i boliglån. Dessuten er det fornuftig å lære barna å klare seg selv når de flytter ut, dvs. at de i studietiden må klare seg med boliglån og skaffe seg deltidsjobb som alle andre studenter.Anonymous poster hash: fc068...13a 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #35 Skrevet 3. juni 2014 Hei! Er det veldig vanlig å spare barnetrygden på en konto så barnet får når det blir 18 når? Føler meg presset av svigermor til å gjøre det, selv om jeg egentlig ikke har råd til det. Hun sier "Det er nå ikke dine penger", jeg vet nå det, men jeg trenger de for å dekke mat utgifter og andre ting. Er ikke slik av jeg kjøper meg noe til meg selv for pengene akkurat. Vil selvfølgelig prøve å spare mest mulig til barnet, men når vi ennå ikke har klart og spare opp egenkapital til å kjøpe oss hus/leilighet så synes jeg det er mer fornuftig å spare det vi klarer på BSU eller boligspar. Hva tenker dere og hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymous poster hash: 2469a...634 Synes du sier noe annet veldig interessant o, noe jeg har tenkt på selv også. Og det er at OM penger skulle blitt spart, synes du det er mer fornuftig å spare til bolig. Men tenker du da å spare til bolig, også begynne å spare til barnet når bolig er i boks? Jeg er alenemor og har det veldig trangt økonomisk, og jeg føler ofte på det at jeg synes det er litt dumt å skulle spare hver måned til barnet, når vi først og fremst trenger egen bolig. Når jeg sier det til venner/familie, får jeg inntrykk av at de synes at toget har gått for meg hva angår boligkjøp, og at jeg nå må spare så mye jeg kan til barnet, så hvertfall barnet kan få egenkaitsl til bolig/førerkort el. når det blir voksent..Anonymous poster hash: e806c...86a
asterix Skrevet 3. juni 2014 #36 Skrevet 3. juni 2014 Utenom bufferkonto går ekstra penger her til raskere nedbetaling av gjeld. Barnetrygden er en del av familiens inntekt enkelt og greit, og går i den samme potten som alt annet. Barnetrygden har aldri vært tenkt som penger til barnet fra statens side heller, men en utjevning slik at familier med barn skal litt bedre økonomi enn de ville hatt uten, for å veie opp litt av utgiftene det innebærer å ha barn. Ungene mine ville fint taklet ansvaret om jeg hadde spart opp penger til dem og gitt dem når de ble 18, men ser ingen hensikt med det. Det er langt bedre for dem at økonomien til familien er bra slik at de kan få hjelp om de trenger det seinere. Mine barn har dessuten en slump penger fra livsforsikring etter faren sin som de får utbetalt når de blir 18, som de bruker til utdanning og bolig etter hvert. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #37 Skrevet 3. juni 2014 Si at det å spare barnetrygden er umoralsk, siden den blir utbetalt 1 gang hver mnd for å brukes der og da! Til ting barnet trenger. Dersom man sparer pengene, og ikke trenger dem, er det faktisk dårlig gjort å motta dem. Da kunne man heller gitt dt beløpet til veldedighet hver mnd - i tillegg til det andre man gir i veldedighet!Anonymous poster hash: 89d89...3a8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #38 Skrevet 3. juni 2014 Si at det å spare barnetrygden er umoralsk, siden den blir utbetalt 1 gang hver mnd for å brukes der og da! Til ting barnet trenger. Dersom man sparer pengene, og ikke trenger dem, er det faktisk dårlig gjort å motta dem. Da kunne man heller gitt dt beløpet til veldedighet hver mnd - i tillegg til det andre man gir i veldedighet!Anonymous poster hash: 89d89...3a8 Mine foreldre sparte til meg. Mor er oppvokst uten nåla i veggen. Har flyttet hele livet fordi de har blitt kastet ut av leide hus pga ubetalt husleie. Mange ganger. Hun ville at jeg skulle få en bedre start på voksenlivet enn henne selv. Det betyr ikke at de hadde råd og burde blitt fratatt. De forsaket ting som dyre ferier, fotoapparat, vaskemaskin (de første årene) og andre ting. Nettopp for at jeg skulle komme godt ut av det. Jeg har hatt disposisjonsret på kontoen hele tiden og de ble ikke blåst bort på russetida, fest, ferier, men nettopp som egenkapital. Jeg lærte gode økonomiske vaner den gang og. Anonymous poster hash: c329a...1ca
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #39 Skrevet 3. juni 2014 Svigermoren din har ingenting med din økonomi å gjøre. Du er altfor snill! Ta det som et komplement, for det er det virkelig <3 Du må bare lære deg at slike slue personer ikke vil deg noe godt. Anonymous poster hash: cf2fe...0ac
regine Skrevet 3. juni 2014 #40 Skrevet 3. juni 2014 Synes du sier noe annet veldig interessant o, noe jeg har tenkt på selv også. Og det er at OM penger skulle blitt spart, synes du det er mer fornuftig å spare til bolig. Men tenker du da å spare til bolig, også begynne å spare til barnet når bolig er i boks? Jeg er alenemor og har det veldig trangt økonomisk, og jeg føler ofte på det at jeg synes det er litt dumt å skulle spare hver måned til barnet, når vi først og fremst trenger egen bolig. Når jeg sier det til venner/familie, får jeg inntrykk av at de synes at toget har gått for meg hva angår boligkjøp, og at jeg nå må spare så mye jeg kan til barnet, så hvertfall barnet kan få egenkaitsl til bolig/førerkort el. når det blir voksent..Anonymous poster hash: e806c...86a Spar til egen bolig! Det får barnet mye større glede av enn om dere leier dyrt (og dårlig?) fordi du skal spare til en eller annen framtid. Har du bolig så har du også på sikt mye større muligheter til evt å hjelpe barnet ditt med egenkapital etc. Nå antar jeg at barnet ditt er lite, og det skal derfor bo hjemme i si 15 år til. Hvis du kjøper bolig om 5 år, vil du ha nedbetalt en del av lånet før barnet er voksent og evt. trenger hjelp. Da er din økonomi pr def såpass mye bedre at du faktisk kan hjelpe. Det er noe som kalles å spare seg til fant. Og det mener jeg du gjør hvis du - i en situasjon hvor økonomien er trang - øremerker sparepenger til barnet. Jeg har vært i noe av samme situasjon som deg, og jeg har kun spart øremerket til barnet i perioder hvor det ikke gikk utover vår økonomi i hverdagen. Jeg har alltid forsøkt å spare litt, men ikke alltid lyktes. Og det har jeg ikke hatt dårlig samvittighet for, fordi jeg mente (og mener) at det er viktigere at vi hadde en noenlunde ok hverdag, heller enn å vente på en "vakker dag".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå