AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 Hei! Er det veldig vanlig å spare barnetrygden på en konto så barnet får når det blir 18 når? Føler meg presset av svigermor til å gjøre det, selv om jeg egentlig ikke har råd til det. Hun sier "Det er nå ikke dine penger", jeg vet nå det, men jeg trenger de for å dekke mat utgifter og andre ting. Er ikke slik av jeg kjøper meg noe til meg selv for pengene akkurat. Vil selvfølgelig prøve å spare mest mulig til barnet, men når vi ennå ikke har klart og spare opp egenkapital til å kjøpe oss hus/leilighet så synes jeg det er mer fornuftig å spare det vi klarer på BSU eller boligspar. Hva tenker dere og hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymous poster hash: 2469a...634
Gjest Eurodice Skrevet 2. juni 2014 #2 Skrevet 2. juni 2014 Svigermor har ingenting med hva du bruker barnetrygden til. Som jeg pleier å si, de som har anledning til å spare hele barnetrygden i mange år, er såpass bemidlede at de ikke hadde trengt den. For de fleste er den et tilskudd til oppfostringen av barn under oppveksten. 22
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #3 Skrevet 2. juni 2014 Du får penger fra staten slik det skal bli romsligere for deg å kjøpe MAT og KLÆR. Jeg har ikke satt til side penger, trenger dem til betaling av SFO... Anonymous poster hash: 4746f...3ab 7
ekkoet Skrevet 2. juni 2014 #4 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Synes det høres rart ut av din svigermor å si. Da kan du jo like godt argumentere med at "pengene jeg tjener på jobb er mine, så de skal ikke barnet få glede av". Har man behov for å bruke barnetrygden gjør man selvsagt det. Vi har spart barnetrygden for våre barn på egne kontoer, men om det skal gjøres et innkjøp som barna har glede av så tar vi gjerne penger fra denne kontoen. Et eksempel er da vi kjøpte trampoline. (Jeg er klar over at vi er da slike som arabella referer til, men jeg føler det er riktigere å sette dem til side til ting som barna har glede av enn å la dem gå i dragsuget, det hadde bare ført til økt egetforbruk) Endret 2. juni 2014 av ekkoet 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #5 Skrevet 2. juni 2014 Svigermor har ikke noe med det. Vi sparer den, tanken er at barnet får den til egenkapital eller noe sånt. Men vi har råd til det. Hadde jeg hatt dårlig råd hadde jeg absolutt ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke barnetrygda på nødvendigheter.Anonymous poster hash: a0d48...da5 1
Gjest Solsmil Skrevet 2. juni 2014 #6 Skrevet 2. juni 2014 Det er vel strengt tatt dine penger, er det ikke? Det er penger som skal være et bidrag til noen av utgifter som barn medfører, som foreldrene skal disponere. Om man har råd til å spare barnetrygden, så er det ikke nødvendigvis slik at man trenger den i det heletatt
Missy1 Skrevet 2. juni 2014 #7 Skrevet 2. juni 2014 Det er mye viktigere at barnet får det h*n trenger i oppveksten enn at barnet får tilgang på et stort beløp på 18års dagen sin. Og jo, det er deres penger. Barnetrygden er ikke en støtte til barn for at de er barn, den er der som en hjelp til å forsørge barnet. 14
frøkengrapefrukt Skrevet 2. juni 2014 #8 Skrevet 2. juni 2014 det er ganske trist at barnetygden, som i utgangpunktet skulle gi alle barn et likere utgangspunkt for en god oppvekst skal brukes til å skape et sosialt skille mellom de med foreldre som hadde råd til å spare dem, og de med foreldre som faktisk brukte barnetrygden som den var tenkt. 15
Veggdyret Skrevet 2. juni 2014 #9 Skrevet 2. juni 2014 Vi sparer ikke barnetrygden, den går til ting barnet trenger - bleier, klær, mat, medisiner, leker, etc. 5
Lou Salome Skrevet 2. juni 2014 #10 Skrevet 2. juni 2014 Ikke diskuter slike tema med svigermor eller andre i det hele tatt. Det er høyst privat! Spør hun eller andre om dere sparer, hvor mye dere sparer, hvordan og til hva, svar at det har de ingen ting med. Om hva det er "vanlig" å bruke barnetrygden på har ingen betydning for hva dere bruker den til. 4
ekkoet Skrevet 2. juni 2014 #11 Skrevet 2. juni 2014 det er ganske trist at barnetygden, som i utgangpunktet skulle gi alle barn et likere utgangspunkt for en god oppvekst skal brukes til å skape et sosialt skille mellom de med foreldre som hadde råd til å spare dem, og de med foreldre som faktisk brukte barnetrygden som den var tenkt. Selv om jeg er helt enig i at det ikke er alle som har behov for den, ser jeg ikke hvordan den skaper et skille som ikke var der fra før.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2014 #12 Skrevet 2. juni 2014 Hei! Er det veldig vanlig å spare barnetrygden på en konto så barnet får når det blir 18 når? Føler meg presset av svigermor til å gjøre det, selv om jeg egentlig ikke har råd til det. Hun sier "Det er nå ikke dine penger", jeg vet nå det, men jeg trenger de for å dekke mat utgifter og andre ting. Er ikke slik av jeg kjøper meg noe til meg selv for pengene akkurat. Vil selvfølgelig prøve å spare mest mulig til barnet, men når vi ennå ikke har klart og spare opp egenkapital til å kjøpe oss hus/leilighet så synes jeg det er mer fornuftig å spare det vi klarer på BSU eller boligspar. Hva tenker dere og hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymous poster hash: 2469a...634 Jo, det er dine penger. Staten gir de ikke ut fordi 18-åringer skal ha en konto på flerfoldig hundretusen å skusle bort på 18-årsdage. Gi svigermoren din en beskjed om å passe sine egne saker. 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #13 Skrevet 2. juni 2014 Nei, herregud, bruk pengene på det som trengs. Akkurat nå har du bruk for pengene til daglig drift av barnet, senere kanskje du har mulighet til å spare noe, men jeg tipper ungen foretrekker næringsrik mat og klær på kroppen i hverdagen, fremfor at pengene SKAL spares til et fjernt fremtidsmål. Mine foreldre sparte mye av barnetrygden etterhvert (ikke de første par årene), og de havnet på en konto som var min, men det ble av og til brukt av dem til større innkjøp av ting jeg trengte. Oppussing av rommet mitt, ny sykkel, og den slags. Jeg syntes alltid det var spennende å få være med og bruke mine penger, og jeg tror det hjalp litt på min økonomiske forståelse. Det som ble igjen fikk jeg overta kontrollen over da jeg var 16 (det gikk bra nettopp pga tidligere nevnte økonomiske forståelse), og siden har jeg økt summen på kontoen med egne sparepenger. Det ender opp som egenkapital til bolig...en eller annen gang. Men det viktigste jeg fikk var ikke selve pengene, men kunnskapen om hvordan de skal forvaltes. Og det trenger man ikke stappfull sparekonto for å lære. Det holder med litt småpenger en gang i fremtiden. Anonymous poster hash: 9789b...c83 2
Frisørdama Skrevet 2. juni 2014 #14 Skrevet 2. juni 2014 Du får fortelle svigermor at barnetrygd er for å bidra til alt man skal kjøpe til barnet "i det daglige" og dessuten er økonomi en privatsak. 4
Gjest Violetta Skrevet 2. juni 2014 #15 Skrevet 2. juni 2014 Svigermor har ingenting med din private økonomi. Si at hun kan spare til barnebarnet sitt selv om hun føler for det.
Kittykat Skrevet 2. juni 2014 #16 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Her synes jeg svigermor går over grensen. "Det er ikke dine penger"? Det er jo nettopp det det er. Det er penger som du får, som du skal bruke på barnet ditt. Det er ikke penger som MÅ settes til side til barnet er voksent. Pengene går jo nettopp til barnet - klær, bleier, mat osv. Vi bruker barnetrygden og da går jo de pengene til ting som barna trenger. Nei, du kan be svigermor passe sine egne saker og spare opp penger selv hvis hun skal være så nøye på det. Og som andre sier, så er din økonomi en privatsak, noe hun skal holde seg unna. Endret 2. juni 2014 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #17 Skrevet 2. juni 2014 Jeg er enig, selvfølgelig er det dine penger, et tilskudd til lønna som gagner familien og barnet i årene med økte utgifter. Vi setter den inn på egen konto, men bruker av den til større innkjøp som barna har glede av. Ferier, for eksempel. Ellers bidro barna med sin skjerv da vi måtte legge nytt tak på huset. Eller hvis de vil være med på dyre aktiviteter.Anonymous poster hash: 80655...a9a
ViljaH Skrevet 2. juni 2014 #18 Skrevet 2. juni 2014 Barnetrygd er et tilskudd fra staten for å hjelpe med de økte kostnadene familien får med å ha barn. For å utjevne litt med de som ikke har barn. Svigermor tar feil, det er barnets bidrag til Familien AS. Det er ikke tilskudd til sparing. Om man klarer det, fint, men ikke ha dårlig samvittighet for at pengene trengs. 3
Gjest lurven Skrevet 2. juni 2014 #19 Skrevet 2. juni 2014 klart det er dine penger, det er penger du får som du skal bruke for å kjøpe ting og tang til barnet ditt. Og hva du bruker de til har ikke svigermoren din noe med
attegløyma Skrevet 2. juni 2014 #20 Skrevet 2. juni 2014 (endret) Selv om jeg er helt enig i at det ikke er alle som har behov for den, ser jeg ikke hvordan den skaper et skille som ikke var der fra før. Den skapar eit skilje fordi slike som oss (som sparar heile barnetrygda) får ungar som har ein solid eigenkapital ved bustadkjøp eller som slepp å ta opp studielån medan dei som ikkje har foreldre med same moglegheit står langt svakare stilt ved desse høva. Det sagt ville vi nok spart 1000 kroner månaden per unge uansett om vi hadde barnetrygd eller ikkje. Dei får dei når vi meinar dei treng dei, ikkje når dei fyller 18. Vi sparar barnetrygda, men berre fordi vi har råd. Dersom noko skulle skje i framtida så vi treng desse midlane vil vi bruke dei uten å nøle. Ungane våre kjem til å arve nok uansett. Og sidan vi er gamle vil dei arve tidlegare enn dei fleste Endret 2. juni 2014 av attegløyma 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå