Gå til innhold

Oppgitt, deprimert og skuffet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjempet og slitt meg gjennom grunnskolelærer utdanningen i 4 år , men klarer ikke bli ferdig!

Har greie karakterer , men sliter utrolig med ene norsk eksamen og skal opp til siste forsøk denne uken.. Denne norsken har påvirket meg så mye psykisk at det gikk til helvete med det andre faget jeg hadde dette halvåret også. Spørsmålet er, kan jeg bruke de studiepoengene jeg har til noe annet? Stryker jeg på norsken og det andre faget jeg mistenker mangler jeg 30 studiepoeng. Noen forslag?

Anonymous poster hash: 724c1...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen? Blir gal dersom jeg har kastet bort 4 år!😓

Anonymous poster hash: 724c1...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje en mulighet å kunne ta det siste året hos en annen høyskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke mer. Spiser ikke, sover ikke og vil bare legge meg ned å dø!

Er norsken med 15 p fra første året... Gidder ikke mer, kan jeg bruke det jeg har til noe annet?

Anonymous poster hash: 724c1...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er vanskelig da? Er det didaktikk, grammatikk eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest orkan

Pust. Tenk at det bare er en eksamen. Ikke la nervene komme i veien og ødelegge for deg, du kan nok mer enn du tror :)

Angående studiepoengene dine er jeg litt usikker. Snakk med studieveileder på skolen, de vet nok hva som kan gjøres med situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er grammatikk og nynorsk... Vil rett og slett bare legge meg ned for å dø... Føler jeg har kastet bort 4 år og masse lån...

Anonymous poster hash: 724c1...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Har du jobbet mye med nynorsk? Det er virkelig ikke så vanskelig om man går inn for det. Skriv alt på nynorsk fra i dag fram til eksamen, tekstmeldinger, facebook, foruminnlegg. Sett deg ned og les om hovedreglene. Kjøp deg en nynorskguide i bokhandelen? Det finnes mange. I begynnelsen vil det være vanskelig, men etter hvert vil du se at reglene begynner å sitte. Det gjorde det for meg. Det begynner kanskje å bli litt sent, men du kan i hvert fall prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i lignende situasjon når jeg tok ingeniørutdanning, fullførte et tungt matematikkfag 1 år etter jeg var ferdig og når jeg var i jobb. Var en stor psykisk belastning for meg. Du kan alltids ta de fagene på en annen skole. Jeg fikk også innvilget et 4. forsøk på universitetet jeg studerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte du det på 4. Forsøk? Er mitt 4. Forsøk nå. Forstår ikke hvordan jeg skal klare det. Er så psykisk nedbrutt at jeg husker ikke det jeg leser og klarer ikke ta meg sammen... Føler meg så mislykket og dum ! Har 45p i norsk men trenger de 15p. Vet virkelig ikke hvorfor ikke klarer denne da det andre har gått så greit... Og i tillegg prioriterte jeg å fokusere på norsken så jeg gjorde det ræva i det andre faget også!!

Angrer på at jeg begynte på høgskole i hele tatt!

Ts

Anonymous poster hash: 724c1...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte du det på 4. Forsøk? Er mitt 4. Forsøk nå. Forstår ikke hvordan jeg skal klare det. Er så psykisk nedbrutt at jeg husker ikke det jeg leser og klarer ikke ta meg sammen... Føler meg så mislykket og dum ! Har 45p i norsk men trenger de 15p. Vet virkelig ikke hvorfor ikke klarer denne da det andre har gått så greit... Og i tillegg prioriterte jeg å fokusere på norsken så jeg gjorde det ræva i det andre faget også!!

Angrer på at jeg begynte på høgskole i hele tatt!

Ts

Anonymous poster hash: 724c1...0e9

Jeg klarte det såvidt på 4. forsøk, var 45% stryk i klassen så tror de senket listen litt som berget skinnet mitt.

Det er håp, om du ikke skulle klare det får du ta en pust i bakken og ta faget på en annen skole så du får utdanningen din i boks. Ikke gi opp nå, følelsen du har når du har alt bestått er ubeskrivelig. Livet kan ha sine utfordringer og det er ikke lett der du er nå kanskje, men du får det til skal du se :) Bare ikke gi helt opp. Prøv å ikke tenk på alle de forsøkene som ikke gikk og fokuser på det som ligger foran deg.. Høres enkelt ut, men det er kanskje ikke så mange andre valg du har. Lykke til uansett :)

Livet mitt snudde i fra ulykke og til dels deprimert til å bli lykkelig og fornøyd den dagen jeg var ferdig. Å bli ferdig med skolen å komme ut i jobb er noe av det beste som har vært i livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Har du fått hjelp til å håndtere den mentale sperren du tydeligvis har fått for dette emnet?

Studentsamskipnaden er et naturlig sted å henvende seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, har ikke fått det. Føler de bare dytter meg videre....

Anonymous poster hash: 724c1...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jobbet mye med nynorsk? Det er virkelig ikke så vanskelig om man går inn for det. Skriv alt på nynorsk fra i dag fram til eksamen, tekstmeldinger, facebook, foruminnlegg. Sett deg ned og les om hovedreglene. Kjøp deg en nynorskguide i bokhandelen? Det finnes mange. I begynnelsen vil det være vanskelig, men etter hvert vil du se at reglene begynner å sitte. Det gjorde det for meg. Det begynner kanskje å bli litt sent, men du kan i hvert fall prøve!

Dette!

I tillegg ville jeg gjort det jeg selv gjorde på vgs (selv om jeg vil tro nivået er høyere på høgskole): gjør deg raskt ferdig med teksten, og så slå opp nesten alle orda. Sørg for at du har riktig kjønn og bøyning, og pass på at du ikke bruker noen anbehetelse-ord.

Det ser ut som du er flink til å skrive bokmål, så jeg har stor tro på at du greier det! Tenk at det er som å lære seg engelsk, eller tysk. Ikke så vanskelig en gang, for det er jo ditt eget språk.

Sjekk ut Nynorsk for studentar (NTNU). Google it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, men er nok litt forsømt nå:( er i tillegg så psykisk utslitt så klarer ikke å fokusere . Er denne uka😰

Anonymous poster hash: 724c1...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og natten kommer igjen uten søvn...hater virkelig dette!!

Anonymous poster hash: 724c1...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får med deg alle studiepoeng. Selv om du ikke får vitnemål nå så har du 225 studiepoeng i ulike fag, og de har verdi. Dersom norsk er din store hemsko kan du vurdere å spesialisere deg mer i fag du er god i. Dersom du er god i matte, og har 60 sp i det nå kan du ta 30 til, og eventuelt master. Da blir du lektor i matematikk, og kan undervise i de fagene du har minst 60 studiepoeng i. (30 i mange fag i grunnskolen). Les nynorsk, skriv nynorsk, tenk nynorsk fram til eksamen, gjør ditt beste, også er det faktisk ikke noen katastrofe om det ikke går bra. Det ordner seg! Men gjør et helhjerta forsøk, så vet du at du virkelig prøvde :-) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gang vurdert at dette ikke er yrket for deg om du ikke klarer å motivere deg selv og lære noe så elementært som språk? Hva med elevene dine?

Anonymous poster hash: b12a3...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...