Gå til innhold

Det andre ordet om mørkhudede.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men litt av problemet er at neger (og andre ord avledet av dette) er blitt til negative ord fordi de er brukt av folk som har ønsket å omtale mørkhudete folk negativt.

Hva skjer om vi klarer å utradere bruken av "neger"? Jo, de samme folkene brgynner å bruke de andre ordene på samme negative måte. Fordi det er de nødt til dersom de vil at budskapet skal nå ut til det publikum de ønsker å nå. Dersom de fortsetter å bruke N-ord, vil de ikke få den taletiden eller den spalteplassen de trenger for å kunne spre budskapet.

Neste naturlige skritt er da å forby også de nye ordene som nå blir forbundet med noe negativt, og vi har rykket tilbake til start og må finne opp enda nye ord for å beskrive de samme menneskene.

Hadde det ikke vært bedre å ta tilbake den opprinnelige betydningen av ordet? Begynne å bruke det på en postitiv deskriptiv måte? Undergrave de negative assossiasjonene gjennom positiv bruk?

Endret av andy capp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niggah! Niggahmåddafåkkah!

Anonymous poster hash: 096ff...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Ingenting galt i det, bare folk som legger en negativ tone i den synes det er rasistisk. Utlendinger kaller hverandre negre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet Neger så vel som Nigger stammer sikkert fra det Nigerianske folk, det er de som er brune i Afrika. En vanlig afrikaner er hvit slik som Charlize Theron. De befinner seg sørover.

Så ordene Neger og Nigger kan ikke brukes til hvem som helst av hvilken som helst rase.

Om en er solbrun men ikke "svart" som negrene, da er den korrekte rasistiske tittelen "Guling" selv om dette brukes logisk sett, mot Asiatere

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke hvite som bestemmer om dette er greit? Det er de som blir beskrevet og som man omtaler som har definisjonsmakten. Ikke selvopptatte, rike hvite folk som aldri har blitt undertrykt, forfulgt eller jobbet på bomullsfarmer, blitt stigmatisert og diskriminert i en mannsalder.



Anonymous poster hash: edcf3...7f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke hvite som bestemmer om dette er greit? Det er de som blir beskrevet og som man omtaler som har definisjonsmakten.

Herved skal jeg offentlig omtales som Hans Kongelige Høyhet. Det har jeg bestemt.

Nei, det er språkrådet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herved skal jeg offentlig omtales som Hans Kongelige Høyhet. Det har jeg bestemt.

Nei, det er språkrådet.

Det du sier kan ikke sammenlignes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Jeg tviler på at de av dere som hevder at ordet ikke er rasistisk ladd, sier det foran en svart person som dere ikke kjenner, og det er jo egentlig bra.

Herved skal jeg offentlig omtales som Hans Kongelige Høyhet. Det har jeg bestemt.



Nei, det er språkrådet.

Det du sier kan ikke sammenlignes.

Helt enig, hjorten. Ikke bare det - det kan heller ikke bestemmes av Språkrådet.

«Det er ikkje ei oppgåve for Språkrådet å prøva å gjera språket ’politisk korrekt’ ved å setja ord på indeks. Dét er det snautt mogleg å få til, og det fører dessutan lett til meiningspress og hykleri og til at orda lever vidare med eit tvitydig, uoffisielt ’forbods’-stempel. Ei betre løysing er å satsa på toleranse og folkeskikk.» (Dag Simonsen http://www.xn--spr-cla'>

Det handler om å bruke skjønn, og forstå at ord kan oppfattes annerledes enn de er ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg tviler på at de av dere som hevder at ordet ikke er rasistisk ladd, sier det foran en svart person som dere ikke kjenner, og det er jo egentlig bra.

Det er ikke så uvanlig å høre ordet "svarting" om folk fra din del av verden, heller. Det synes jeg er fryktelig stygt og foraktfullt. Men slik jeg ser det, mener man hudfarge når man sier at noen er svarte. Det kommer helt an på måten noe blir sagt om det oppfattes nøytralt eller som et skjellsord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Det er ikke så uvanlig å høre ordet "svarting" om folk fra din del av verden, heller. Det synes jeg er fryktelig stygt og foraktfullt. Men slik jeg ser det, mener man hudfarge når man sier at noen er svarte. Det kommer helt an på måten noe blir sagt om det oppfattes nøytralt eller som et skjellsord.

Ja, det er klart. Nå er jo svarting og svart for øvrig ganske forskjellige ord, men bare svart kan også oppfattes som negativt. Om det gjør det, så tar man jo hensyn. Jeg nekter å tro at folk her ikke gjør det. Selv ikke Kråkefjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at folk her ikke gjør det. Selv ikke Kråkefjas.

Selvsagt tar jeg hensyn. Dersom jeg møter en neger som ikke liker ordet, så har jeg ikke det veldig store behovet å til stadighet kalle han for det. Det gjelder for de fleste personlige preferanser. Folkeskikk kalles det. Det betyr ikke at neger har noe som helst av rasisme ved seg, for det har det ikke. Det er absurd å påstå det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dagen Afrikanere begynner å prestere, forsvinner den negative ladningen i de ulike ordene som beskriver dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Selvsagt tar jeg hensyn. Dersom jeg møter en neger som ikke liker ordet, så har jeg ikke det veldig store behovet å til stadighet kalle han for det. Det gjelder for de fleste personlige preferanser. Folkeskikk kalles det. Det betyr ikke at neger har noe som helst av rasisme ved seg, for det har det ikke. Det er absurd å påstå det.

Ja, der er altså folk uenige. Absurd vil jeg ikke si at det er. Diskutabelt er kanskje mer passende. Det er ingen tvil om at det er et sensitivt ord, og det viktigste er i grunn at svært mange oppfatter ordet som rasistisk. Ordene rent innholdsmessig er jo ganske tomme. Det blir litt rart å referere til etymologi og semantikk. Ord som ape, "boy", osv. er jo i sin opprinnelige form også nøytrale, men de blir altså assosiert med et maktforhold som historisk sett undertrykker svarte. Så får det bli en evig diskusjon hvor på skalaen "neger" befinner deg. Men igjen, absurd er det ikke. Det er ikke et historieløst ord, ikke i Norge heller, selv om det også har vært brukt uskyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er altså folk uenige. Absurd vil jeg ikke si at det er. Diskutabelt er kanskje mer passende. Det er ingen tvil om at det er et sensitivt ord, og det viktigste er i grunn at svært mange oppfatter ordet som rasistisk. Ordene rent innholdsmessig er jo ganske tomme. Det blir litt rart å referere til etymologi og semantikk. Ord som ape, "boy", osv. er jo i sin opprinnelige form også nøytrale, men de blir altså assosiert med et maktforhold som historisk sett undertrykker svarte. Så får det bli en evig diskusjon hvor på skalaen "neger" befinner deg. Men igjen, absurd er det ikke. Det er ikke et historieløst ord, ikke i Norge heller, selv om det også har vært brukt uskyldig.

Konteksten er selvsagt avgjørende. Ingen ord er rasistiske i seg selv, men alle kan brukes til rasistiske formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rossin

Konteksten er selvsagt avgjørende. Ingen ord er rasistiske i seg selv, men alle kan brukes til rasistiske formål.

Nettopp derfor er det helt irrelevant å snakke om ordet i seg selv, og dets opprinnelse. Det er en svært begrensa måte å forstå debatten på, men dessverre er det som oftest slik det utarter seg.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet neger er rasistisk, og bør ikke brukes. Hvis en hvit person kaller en afrikaner for neger, er det utrolig rasistisk. Hva afrikanere kaller hverandre, er en helt annen sak.

Hva som var godtatt i gamledager, er tabu idag. Jeg ville aldri ha brukt ordet neger, for da ville jeg fornærme en person med mørk hud. I tillegg vil jeg be om bråk, og husk at afrikanere er utrolig sterke, og hvis du vil be om bråk så bare prøv deg mot dem.



Anonymous poster hash: 4501e...882
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet neger er rasistisk, og bør ikke brukes. Hvis en hvit person kaller en afrikaner for neger, er det utrolig rasistisk. Hva afrikanere kaller hverandre, er en helt annen sak.

Hva som var godtatt i gamledager, er tabu idag. Jeg ville aldri ha brukt ordet neger, for da ville jeg fornærme en person med mørk hud. I tillegg vil jeg be om bråk, og husk at afrikanere er utrolig sterke, og hvis du vil be om bråk så bare prøv deg mot dem.

Anonymous poster hash: 4501e...882

Hehe, morsomt innlegg.

Anonymous poster hash: d6374...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...