Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert noe jeg burde visst. Men jeg tok nylig et nytt hull i det ene øret, da jeg lot det forrige gro igjen pga infeksjon e.l. Tok det nye for ca en uke siden. Burde sikkert renset med pyrisept fra dag en, men begynte ikke før i går. Hvor ofte bør jeg rense? Og hvor lenge skal øredobben være i før jeg kan bytte? Bør jeg snu på øredobben, eller gir det bare mer fare for bakterier med "skitne" fingre? Merker at det klør og svir litt, men det kommer ikke ut noen væske som sist. Kan kløen skyldes at det "gror"?

Anonymous poster hash: 52c96...026

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg vet er at du ikke skal fikle på den/dytte øredobben rundt i hullet (.. godt beskrevet). Om du tar på pyricept for ofte så healer det saktere. Skylle med saltvann to ganger daglig er fantastisk. Men det er alt jeg vet :bond:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg renset hver morgen og kveld. Vask hendene godt og snur på de. Hvis jeg ikke husker feil så kan man bytte smykke etter en mnd.

Har 8 hull i ørene og har hatt små infeksjoner i alle, alle gikk over. Renset bare oftere og lot hullene lufte seg litt men ikke for lenge. Det var alltid i løpet av det første året. Nå er det over 10 år siden jeg tok det siste hullet.

Anonymous poster hash: 04f27...351

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to!

Infeksjonen jeg hadde sist, varte i over ettbår, så derfor ønsker jeg å være mer nøye denne gangen :P

Hvordan saltvann er det du mener? Vil ikke det svi?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to!

Infeksjonen jeg hadde sist, varte i over ettbår, så derfor ønsker jeg å være mer nøye denne gangen :P

Hvordan saltvann er det du mener? Vil ikke det svi?

saltvann svir ikke :) å det at det klør er fordi det gror. jeg fikk beskjed om at jeg skulle snu på øredobben morgen og kveld for å forhindre at det grodde seg fast :)

Anonymous poster hash: cca32...be3

AnonymBruker
Skrevet

saltvann svir ikke :) å det at det klør er fordi det gror. jeg fikk beskjed om at jeg skulle snu på øredobben morgen og kveld for å forhindre at det grodde seg fast :)

Anonymous poster hash: cca32...be3

Takk, det er notert ;)

Skrevet

Det ypperste av det ypperste er sterilisert saltvann

AnonymBruker
Skrevet

Det ypperste av det ypperste er sterilisert saltvann

Takk, da må jeg se etter det :)

Skrevet

Eneste jeg vet er at du ikke skal fikle på den/dytte øredobben rundt i hullet (.. godt beskrevet). Om du tar på pyricept for ofte så healer det saktere. Skylle med saltvann to ganger daglig er fantastisk. Men det er alt jeg vet :bond:

Jeg fikk beskjed om det motsatte.. Å snu den rundt noen ganger om dagen, med rene hender såklart. Ellers kunne den "gro fast".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om det motsatte.. Å snu den rundt noen ganger om dagen, med rene hender såklart. Ellers kunne den "gro fast".

Jeg husker jeg fikk beskjed om å snu på øredobbene av og til, da jeg tok de første hullene for 10-15 år siden. Da jeg tok hull i fjor og i år, fikk jeg ikke beskjed om det. Den blir jo snudd litt på når jeg renser, så da trenger jeg sikkert ikke snurre mer enn det :)

Skrevet (endret)

Har til sammen 12 hull i ørene, aldri slitt med infeksjoner. Rens morgen og kveld med saltvann. Dette fåes kjøpt på apoteket. Husk å ha rene hender hver gang du renser. Ellers, ikke rør øredobbene, med mindre du ikke renser dem. Ville ventet med å bytte til det hadde gått 6 uker, men det kommer an på hvor på øret hullet er, samt øredobben, om den er skutt i eller ikke, om det er vanlig øredobb eller piercing. Du skjønner tegningen. Bare å spørre :)

Red: skrivefeil

Endret av Deandra
Skrevet

Dette er sikkert noe jeg burde visst. Men jeg tok nylig et nytt hull i det ene øret, da jeg lot det forrige gro igjen pga infeksjon e.l. Tok det nye for ca en uke siden. Burde sikkert renset med pyrisept fra dag en, men begynte ikke før i går. Hvor ofte bør jeg rense? Og hvor lenge skal øredobben være i før jeg kan bytte? Bør jeg snu på øredobben, eller gir det bare mer fare for bakterier med "skitne" fingre? Merker at det klør og svir litt, men det kommer ikke ut noen væske som sist. Kan kløen skyldes at det "gror"?

Ikke bruk pyrisept, det er for sterkt og kan føre til at groperioden tar dobbelt så lang tid eller enda lenger.

Kjøp sterile saltvannsampuller på apoteket. De finnes i både "Øyedråper" og "Nesedråper", inneholder kun sterilt saltvann og er praktiske i bruk da du åpner en ampull, bruker innholdet til en rensing og kaster resten av ampullen etterpå.

Vask hendene godt. Bruk saltvann på en q-tip og gni forsiktig rundt smykket for å fjerne størknet blodplasma.

Ikke plukk på smykket annet enn når du har vasket hendene når du skal rense den!

Rens morgen og kveld.

Når du dusjer kan du skylle foran og bak smykket, det stiller også litt av gro-kløen.

Får du likevel betennelse, bruk Bacimycin salve, en liten klatt foran og bak øredobben slik at du treffer hullet. Ikke rør, la det virke over natten, eller resten av dagen. Gjenta om nødvendig.

Men slutt å plukke, la smykkene være i fred, og prøv å unngå å sove på ørene mens det gror. (Ja, jeg vet det er vanskelig når du har tatt hull i begge ørene.)

Du bør ikke bytte smykke før hullene har grodd, etter minimum tre måneder, men kommer det fortsatt puss fra dem, bør du vente til det slutter før du bytter smykke.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd! :)

Skal jeg ikke bytte før om 3 mnd, selv om jeg ikke får betennelse? Det var da veldig lenge! Klarer garantert ikke vente så lenge :-P

Skrevet

Takk, da må jeg se etter det :)

Du finner det for eksempel hos optiker/apotek

Skrevet (endret)

Takk for gode råd! :)

Skal jeg ikke bytte før om 3 mnd, selv om jeg ikke får betennelse? Det var da veldig lenge! Klarer garantert ikke vente så lenge :-P

Grunnen til at du ikke bør bytte før, er fordi i tilfelle du skulle drite deg ut og "bomme" midt inni hullet, kan du skade hullet og føre til at det ikke gror ordentlig, eller i verste fall ender opp med NM i betennelse nok en gang og må ta dem ut igjen.

Selv om det ser ut som det har grodd på utsiden, er det ikke dermed sagt at kanalen gjennom øret er ordentlig grodd slik at smykket lett kan føres gjennom.

Det er ikke vanskelig å vente den tiden i det hele tatt, med mindre du er en skikkelig jåle som bytter øredobber hver dag :fnise:

Og neste gang du bestemmer deg for å ta hull i ørene; Gå til et profesjonelt piercingstudio i stedet for å skyte dem hos frisør.

Frisører har ikke muligheten til å opprettholde den hygienen som egentlig burde vært påbudt for piercinger, pluss at når hulle blir skutt på den måten "eksploderer" huden og evt blodårer rundt, slik at det tar lenger tid å gro og du kan risikere å ende opp med hull i ørene som gror helt på skeiva eller med

deformiteter.

Jeg vet dette ikke gjelder alle, jeg har selv ett hull i hvert øre som i sin tid ble skutt som selv min faste piercer ble positivt overrasket over, men det er en mye høyere risiko for problemer for skutte hull.

Profesjonelle piercere setter også førstegangssmykker som er mye mer egnet for groperioden enn de fæle stikk-øredobbene med kringle som de som oftest bruker på frisørsalonger.

Du kan i teorien dra til et piercingstudio og spørre om å få dem til å bytte smykkene du bruker nå til et bedre egnet par. Da betaler du kun for smykkene, som oftest koster de rundt en hundrelapp, litt mer.

For mer og god informasjon om god piercinghelse, les mer hos Pinpoint Piercing.

Endret av Minya
  • Liker 1
Skrevet
Du kan i teorien dra til et piercingstudio og spørre om å få dem til å bytte smykkene du bruker nå til et bedre egnet par. Da betaler du kun for smykkene, som oftest koster de rundt en hundrelapp, litt mer.

For mer og god informasjon om god piercinghelse, les mer hos Pinpoint Piercing.

Det koster også penger på de fleste steder :opplyser:

Skrevet

Det koster også penger på de fleste steder :opplyser:

Vet ikke hva det koster om piercingen er tatt et annet sted, men på Pinpoint betaler man kun for smykket ved bytting av smykker i piercinger som er satt hos dem. Når jeg tenker over det betalte jeg bare for smykkene når jeg i tillegg til å ta tre piercinger (som jeg også betalte for) fikk byttet til like smykker i de to hullene jeg hadde skutt mange år tidligere.

Hvis man bytter et smykke innenfor en viss tid etter at piercingen ble satt (hos dem vel og merke) får man også en prosentrabatt på det smykket koster.

Skrevet

Vet ikke hva det koster om piercingen er tatt et annet sted, men på Pinpoint betaler man kun for smykket ved bytting av smykker i piercinger som er satt hos dem. Når jeg tenker over det betalte jeg bare for smykkene når jeg i tillegg til å ta tre piercinger (som jeg også betalte for) fikk byttet til like smykker i de to hullene jeg hadde skutt mange år tidligere.

Hvis man bytter et smykke innenfor en viss tid etter at piercingen ble satt (hos dem vel og merke) får man også en prosentrabatt på det smykket koster.

Det kan godt være, men tenkte det var greit å nevne (ikke ment å virke frekk altså).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips fra dere alle! Skal gå til innkjøp av saltvann+ha øredobben i lengdt mulig, så satser på null betennelse denne gang :) Er det forresten normalt at det kommer litt blod på bomullen når jeg renser? Det gjør litt vondt også, men det er ikke rødt eller hovent.

Skrevet

Vil påstå det er helt normalt. Kan være størknet blod som løser seg opp ved væske feks. Å ha dobben i lengst mulig er det beste, for et best mulig resultat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...