AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #1 Skrevet 28. mai 2014 Jeg har jobbet ganske hardt i et tøft yrke i mange år, jeg trivdes, jeg elsket det, det var stor bruk for oss som jobbet innenfor det området. Jeg har betalt skatt jeg som alle andre i flere år, så jeg er jævlig lei av å lese på nettet, og til og med få høre, hvor lat jeg er som bare sitter der dag inn og dag ut og mottar gratispenger fra NAV som dere skattebetalere har betalt inn. DU skjønner at det er ikke bare DINE skattepenger som går med i den potten. Jeg har også betalt inn en masse skatt og med det har jeg støttet de som selv ikke kunne jobbe i perioder. Kanskje jeg til og med har støttet deg når du trengte NAV ytelse, men det snakker du vel ikke høyt om. Jeg skulle mer enn noe annet ønske at jeg kunne stå opp smertefri og uthvilt hver morgen så jeg kunne gå tilbake til jobben jeg savner, eller en hvilken som helst jobb for den saks skyld. Jeg skulle ønske at nettene ikke bestod i å vri seg av smerter, og dagene ikke bestod i å ta taxi til sykehuset for undersøkelser og hjelp. Jeg skulle ønske jeg var som deg, hadde en jobb, et liv med tid til hobbyer, barn, og tid til å fundere over bagateller og trivielle ting i livet. Jeg forstår at du har dine bekymringer og hindringer i livet, men jeg skulle ønske mine også var så små at det var tid til et liv om dagene. Jeg lengter etter å gå tilbake til jobb, eller skolebenken, utdanne meg og gjøre noe i livet jeg trives med igjen. Slik det er nå glir dagene bare forbi, den ene inn i den andre, og lite skiller de. Smerten er der, og den tar overhånd. Min drøm er ikke å sitte på 9.000 i måneden i trygd i flere år. Så tenk deg om, der du sitter med alt på stell, skrik ikke om de som "snylter på dine skattepenger". Ingen av oss i denne situasjonen har valgt den selv. Det er en grunn til at vi mottar de, vi er syke, vi klarer ikke en jobbhverdag. Det betyr dermed ikke at vi ikke har lov til å sitte i hagen, ta en tur på kino, eller til og med av og til være ute med venner. Vi skal ikke mure oss inne for "du er jo sjuk, du skal ikke kunne gå ut av senga en gang, du får jo trygd". Anonymous poster hash: 977be...8fe 43
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #2 Skrevet 28. mai 2014 Det er ikke sånne som deg de sikter til, så slapp av. Anonymous poster hash: 19960...4d4 30
Erazor Skrevet 28. mai 2014 #3 Skrevet 28. mai 2014 Det er ingen som benekter at det finnes mange som rettmessig mottar trygd, og som skulle ønske at de kunne jobbe. Problemet, slik jeg ser det, er at det sjelden er mulig å diskutere at det eksisterer mennesker som faktisk utnytter systemet. Grunnen er at de som rettmessig mottar trygdeytelser svært ofte gjør anskrik fordi de føler seg truffet selv om det ikke er dem det gjelder. Da blir gjerne hele debatten avsporet, og de som snylter kan sitte og flire fornøyd fordi de som ikke snylter går dem i forsvar igjen og igjen. Jeg tror det hadde vært sunnere for debattklimaet om man i alle fall kunne akseptere at det finnes noen som utnytter systemet. Da kan man finne en felles front mot dem i stedet for at to grupperinger står og hakker på hverandre på grunn av en tredje gruppe som knapt er med i diskusjonen. 23
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #4 Skrevet 28. mai 2014 Det er ingen som benekter at det finnes mange som rettmessig mottar trygd, og som skulle ønske at de kunne jobbe. Problemet, slik jeg ser det, er at det sjelden er mulig å diskutere at det eksisterer mennesker som faktisk utnytter systemet. Grunnen er at de som rettmessig mottar trygdeytelser svært ofte gjør anskrik fordi de føler seg truffet selv om det ikke er dem det gjelder. Da blir gjerne hele debatten avsporet, og de som snylter kan sitte og flire fornøyd fordi de som ikke snylter går dem i forsvar igjen og igjen. Jeg tror det hadde vært sunnere for debattklimaet om man i alle fall kunne akseptere at det finnes noen som utnytter systemet. Da kan man finne en felles front mot dem i stedet for at to grupperinger står og hakker på hverandre på grunn av en tredje gruppe som knapt er med i diskusjonen. Du aner ikke hvor rett du har . Anonymous poster hash: e9cef...27b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #5 Skrevet 28. mai 2014 Det er ikke sånne som deg de sikter til, så slapp av. Anonymous poster hash: 19960...4d4 Det er jo en ganske interessant uttalelse, da. Hvordan kan du vite at feks ikke en nabo som ikke kjenner TS, men ser at vedkommende er hjemme om dagene og flotter seg med taxiturer, ikke trekker nettopp slike konklusjoner som korttenkte folk i endeløse tråder her, og mistenkeliggjør grunnlaget for trygden hennes/hans? Hva vet vi egentlig om våre medmennesker? Og disse som "de sikter til", hvem er de da, mener du? Hva kjennetegner dem? Kan du vise til dokumentasjon og tall på om og i hvilken grad de faktisk finnes? Anonymous poster hash: 491af...2e7 15
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #6 Skrevet 28. mai 2014 Det er jo en ganske interessant uttalelse, da. Hvordan kan du vite at feks ikke en nabo som ikke kjenner TS, men ser at vedkommende er hjemme om dagene og flotter seg med taxiturer, ikke trekker nettopp slike konklusjoner som korttenkte folk i endeløse tråder her, og mistenkeliggjør grunnlaget for trygden hennes/hans? Hva vet vi egentlig om våre medmennesker? Og disse som "de sikter til", hvem er de da, mener du? Hva kjennetegner dem? Kan du vise til dokumentasjon og tall på om og i hvilken grad de faktisk finnes? Anonymous poster hash: 491af...2e7 Jepp, det er diskusjonen i Norge i et nøtteskall dessverre. Blant "allmuen" er det bare det å være sengeliggende som er godt nok for at man skal få trygd, i sin iver på å å rakke ned på de som har andre diagnoser. Det er bare det at det ville blitt ennå dyrere om kravet var at alle skulle holde seg inne og i senga. Mange sykdommer helbredes bedre dersom man bla. er fysisk aktiv og til dels sosial. Anonymous poster hash: cb028...8f0
Gjest Corto Maltese Skrevet 28. mai 2014 #7 Skrevet 28. mai 2014 (endret) Leste overskriften helt feil. Glem det jeg skrev Endret 28. mai 2014 av Eugene Onegin
The Princess Skrevet 28. mai 2014 #8 Skrevet 28. mai 2014 Det er jo en ganske interessant uttalelse, da. Hvordan kan du vite at feks ikke en nabo som ikke kjenner TS, men ser at vedkommende er hjemme om dagene og flotter seg med taxiturer, ikke trekker nettopp slike konklusjoner som korttenkte folk i endeløse tråder her, og mistenkeliggjør grunnlaget for trygden hennes/hans? Hva vet vi egentlig om våre medmennesker? Og disse som "de sikter til", hvem er de da, mener du? Hva kjennetegner dem? Kan du vise til dokumentasjon og tall på om og i hvilken grad de faktisk finnes? Anonymous poster hash: 491af...2e7 https://www.nav.no/Om+NAV/Tall+og+analyse/Annen+statistikk/Trygdemisbruk/Trygdemisbruk/Trygdesvindel+for+238+millioner+kroner.368695.cms Folk som svindler finnes absolutt og debatten burde kanskje dreie seg om hvordan vi skal få stoppet de som svindler uten at de som får rettmessig hjelp får det vanskeligere. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #9 Skrevet 28. mai 2014 Det er to problemer med disse debattene: 1. De som det siktes til i disse debattene, de bryr seg ikke! 2. Det er de som rettmessig mottar trygd som blir stigmatisert, siden alle har en mening om hva de burde gjort i stedet for å være hjemme syke. Anonymous poster hash: f0ef2...0fe 14
Druid Skrevet 28. mai 2014 #10 Skrevet 28. mai 2014 https://www.nav.no/Om+NAV/Tall+og+analyse/Annen+statistikk/Trygdemisbruk/Trygdemisbruk/Trygdesvindel+for+238+millioner+kroner.368695.cms Folk som svindler finnes absolutt og debatten burde kanskje dreie seg om hvordan vi skal få stoppet de som svindler uten at de som får rettmessig hjelp får det vanskeligere. Pussig nok er det som regel det debatten handler om. Det som virker problematisk er å forklare konseptet at all innskrenkning primært rammer de som har rett på godene og ikke de som svindler. De som svindler har tid , ressurser og frihetsgrader til å tilpasse seg enhver endring i støttesystemet som de som har rett på hjelp ikke har. Man er rett og slett nødt til å akseptere att en minimum andel svinn finnes der, som i alle andre deler av samfunnet. 2
Gjest Linneah2013 Skrevet 28. mai 2014 #11 Skrevet 28. mai 2014 Jeg har jobbet ganske hardt i et tøft yrke i mange år, jeg trivdes, jeg elsket det, det var stor bruk for oss som jobbet innenfor det området. Jeg har betalt skatt jeg som alle andre i flere år, så jeg er jævlig lei av å lese på nettet, og til og med få høre, hvor lat jeg er som bare sitter der dag inn og dag ut og mottar gratispenger fra NAV som dere skattebetalere har betalt inn. DU skjønner at det er ikke bare DINE skattepenger som går med i den potten. Jeg har også betalt inn en masse skatt og med det har jeg støttet de som selv ikke kunne jobbe i perioder. Kanskje jeg til og med har støttet deg når du trengte NAV ytelse, men det snakker du vel ikke høyt om. Jeg skulle mer enn noe annet ønske at jeg kunne stå opp smertefri og uthvilt hver morgen så jeg kunne gå tilbake til jobben jeg savner, eller en hvilken som helst jobb for den saks skyld. Jeg skulle ønske at nettene ikke bestod i å vri seg av smerter, og dagene ikke bestod i å ta taxi til sykehuset for undersøkelser og hjelp. Jeg skulle ønske jeg var som deg, hadde en jobb, et liv med tid til hobbyer, barn, og tid til å fundere over bagateller og trivielle ting i livet. Jeg forstår at du har dine bekymringer og hindringer i livet, men jeg skulle ønske mine også var så små at det var tid til et liv om dagene. Jeg lengter etter å gå tilbake til jobb, eller skolebenken, utdanne meg og gjøre noe i livet jeg trives med igjen. Slik det er nå glir dagene bare forbi, den ene inn i den andre, og lite skiller de. Smerten er der, og den tar overhånd. Min drøm er ikke å sitte på 9.000 i måneden i trygd i flere år. Så tenk deg om, der du sitter med alt på stell, skrik ikke om de som "snylter på dine skattepenger". Ingen av oss i denne situasjonen har valgt den selv. Det er en grunn til at vi mottar de, vi er syke, vi klarer ikke en jobbhverdag. Det betyr dermed ikke at vi ikke har lov til å sitte i hagen, ta en tur på kino, eller til og med av og til være ute med venner. Vi skal ikke mure oss inne for "du er jo sjuk, du skal ikke kunne gå ut av senga en gang, du får jo trygd". Anonymous poster hash: 977be...8fe Det er ikke de syke folk klager over, men de som ikke gidder å jobbe, de som går på trygd fordi de "er for syke" til å jobbe, men likevel jobber de i hagen beiser hus osv. Klarer de alt det, klarer de også å jobbe. Det er min mening.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #12 Skrevet 28. mai 2014 Folk som går på tryggd betaler også skatt. De enste som ikke betaler skatt er de som får sosialpenger. De betaler skatt av penger de får fra staten . Ergo betales det ikke skatt. Anonymous poster hash: e9cef...27b 4
Gjest meh Skrevet 28. mai 2014 #13 Skrevet 28. mai 2014 Folk som går på tryggd betaler også skatt. De enste som ikke betaler skatt er de som får sosialpenger. Dette er jo revnende likegyldig. De betaler skatt av skattepenger de har fått. 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #14 Skrevet 28. mai 2014 De betaler skatt av penger de får fra staten . Ergo betales det ikke skatt. Anonymous poster hash: e9cef...27b Det samme kan jo sies om offentlig ansatte... Anonymous poster hash: f0ef2...0fe 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #15 Skrevet 28. mai 2014 Det samme kan jo sies om offentlig ansatte... Anonymous poster hash: f0ef2...0fe Men de gjør jo en jobb for samfunnet, så du kan vel ikke sammenligne det helt.. Anonymous poster hash: 613ad...9e7 7
Druid Skrevet 28. mai 2014 #16 Skrevet 28. mai 2014 Det samme kan jo sies om offentlig ansatte... Anonymous poster hash: f0ef2...0fe Eller enhver som jobber i privat tjeneste og har staten eller statsansatte som kunder ... 1
Djungelvrål Skrevet 28. mai 2014 #17 Skrevet 28. mai 2014 Hvor lang tid skal det ta før uføre skjønner forskjellen på dem selv og Navere? 5
NoFuss Skrevet 28. mai 2014 #18 Skrevet 28. mai 2014 Det er ikke de syke folk klager over, men de som ikke gidder å jobbe, de som går på trygd fordi de "er for syke" til å jobbe, men likevel jobber de i hagen beiser hus osv. Klarer de alt det, klarer de også å jobbe. Det er min mening. Hvor ofte beiser du huset ditt? Hvor lenge hver dag jobber du i hagen din, og hvor stor del av året? Det tar meg 10-15 minutter å klippe plenen min og det trenger jeg ikke gjøre hver dag, det tar meg 5-10 minutter å vanne planter og plukke vekk det som er visnet. Jeg trenger ikke å male huset hvert år. Jeg klarer dette i tillegg til å ha full dag på jobb, de som er uføre klarer kanskje kun dette i løpet av dagen. Jeg skjønner at de som er rettmessig uføretrygdet føler seg uglesett og stigmatisert. Hvordan ser man forskjell på de som er rettmessig ufør og de som snylter? Det kan vi ikke så fremt de ikke sitter i rullestol. Du ser din uføre nabo sitte på kafe og skravle en dag, og automatisk tenker du at hvis hun eller han kan gjøre det så kan de også jobbe. Men kanskje det er første gang på lenge at vedkommende har hatt ork til å gå på kafe? Hvilken arbeidsgiver er det som vil ansette en person som ikke vet når de er i form til å jobbe? De fleste arbeidsgivere har arbeid som må gjøres hver dag og som trenger forutsigbarhet. Vi har folk med gradert uførhetsgrad hos oss, de jobber faste dager. De som blir 100 % ufør, har vært gjennom en mølle til de grader med leger, spesialisterklæringer, NAV og arbeidsavklaringsperiode på noen år, arbeidstrening og testing av restarbeidsevne. Det er ikke enkelt å bli uføretrygdet. Man kan godt være ufør selv om man ikke ligger lenket til en sykeseng. Jeg tror ikke det er mulig å få til en ren diskusjon om de som snylter, for de gidder ikke bry seg. 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #19 Skrevet 28. mai 2014 Hvor lang tid skal det ta før uføre skjønner forskjellen på dem selv og Navere? Hjelpe meg for en arrogant og lite gjennomtenkt uttalelse. Har det slått deg at uføretrygdede stigmatiseres og mistenkeliggjøres hele tiden i hverdagen sin av folk med slike holdninger som dem som lager tråder om trygdesnyltere på KG (feks deg selv, kanskje?)? De selv skjønner fint forskjellen, ser du. Problemet er at "folk flest" ikke gjør det, og slenger dritt, kommer med dårlig skjulte sleivspark og liknende. Man blir lei tilslutt - som om det ikke skulle være ille nok å være syk og falle utenfor arbeidslivet. Anonymous poster hash: 491af...2e7 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #20 Skrevet 28. mai 2014 Hvor ofte beiser du huset ditt? Hvor lenge hver dag jobber du i hagen din, og hvor stor del av året? Det tar meg 10-15 minutter å klippe plenen min og det trenger jeg ikke gjøre hver dag, det tar meg 5-10 minutter å vanne planter og plukke vekk det som er visnet. Jeg trenger ikke å male huset hvert år. Jeg klarer dette i tillegg til å ha full dag på jobb, de som er uføre klarer kanskje kun dette i løpet av dagen. Jeg skjønner at de som er rettmessig uføretrygdet føler seg uglesett og stigmatisert. Hvordan ser man forskjell på de som er rettmessig ufør og de som snylter? Det kan vi ikke så fremt de ikke sitter i rullestol. Du ser din uføre nabo sitte på kafe og skravle en dag, og automatisk tenker du at hvis hun eller han kan gjøre det så kan de også jobbe. Men kanskje det er første gang på lenge at vedkommende har hatt ork til å gå på kafe? Hvilken arbeidsgiver er det som vil ansette en person som ikke vet når de er i form til å jobbe? De fleste arbeidsgivere har arbeid som må gjøres hver dag og som trenger forutsigbarhet. Vi har folk med gradert uførhetsgrad hos oss, de jobber faste dager. De som blir 100 % ufør, har vært gjennom en mølle til de grader med leger, spesialisterklæringer, NAV og arbeidsavklaringsperiode på noen år, arbeidstrening og testing av restarbeidsevne. Det er ikke enkelt å bli uføretrygdet. Man kan godt være ufør selv om man ikke ligger lenket til en sykeseng. Jeg tror ikke det er mulig å få til en ren diskusjon om de som snylter, for de gidder ikke bry seg. Det kan du ha helt rett i. Om jeg snyltet, ville jeg kanskje tenkt sånn: - Jeg gidder ikke arbeide, fordi det er så slitsomt og jeg kan ha det vel så pass på trygd. - jeg er dypt uenig i at innvandrere skal få mye penger i hånden når de kommer til Norge. - jeg er dypt uenig i at samfunnet skal betale så mye av innvandringen generelt. - jeg er dypt uenig i hvordan mye av norske penger blir forvaltet uansett hvilken regjering vi har - Jeg er drittlei av å måtte betale så mye i avgifter på mange ting i Norge. - jeg har ubegrenset med fritid som snylter - jeg har likevel råd til det aller meste jeg vil ha som snylter - jeg slipper alt stress og båndlegging av tid som jobb medfører - Osv. En kan jo på en måte forstå at noen sjeler melder seg ut av samfunnet og rett og slett ikke gidder mer, om de er dypt uenige i pengebruken regjeringen har. Da tar man litt igjen, på sin egen måte. Det kan også forståes at noen higer etter ubegrenset frihet og slipper omtrent alt ansvar for resten av sitt liv. Trygdeytelsene i Norge kan også være såpass høye at man som snylter likevel har en ok årslønn. Det presiseres at jeg ikke forsvarer dette. Jeg bare nevner det. Anonymous poster hash: e9cef...27b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå