AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #61 Skrevet 28. mai 2014 Jo. Jeg trengte pengene:-) Anonymous poster hash: e700c...837 Det er mer etisk å låne pengene fra eget barn til f.eks. 25% rente enn et forbrukslån hvor banken tar gevinsten. Anonymous poster hash: 3b48e...bca
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #62 Skrevet 28. mai 2014 Jo. Jeg trengte pengene:-) Anonymous poster hash: e700c...837 Igjen: Hvilket beløp har du "lånt"? Og hva slags rentesats har dere satt? Og hvor kom ungens penger fra? Og når skal du begynne å betale avdrag? Og jadda, du "trengte" sikkert pengene når du har råd til å betale 3000 kr i renter hver måned uten å betale ned på lånesummen i det hele tatt... Det er meget mulig det er lov det du holder på med, det har jeg ikke sagt noe imot, men det er definitivt svært uetisk. Anonymous poster hash: 2a7af...c73 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #63 Skrevet 28. mai 2014 Jo. Jeg trengte pengene:-) Anonymous poster hash: e700c...837 Du hevder jo at du ikke har brukt dem. Anonymous poster hash: b9916...126
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #64 Skrevet 28. mai 2014 Det er mer etisk å låne pengene fra eget barn til f.eks. 25% rente enn et forbrukslån hvor banken tar gevinsten. Anonymous poster hash: 3b48e...bca Enig:-). Og mer lønnsomt når man først skal ta lån:-). Anonymous poster hash: e700c...837 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #65 Skrevet 28. mai 2014 Igjen: Hvilket beløp har du "lånt"? Og hva slags rentesats har dere satt? Og hvor kom ungens penger fra? Og når skal du begynne å betale avdrag? Og jadda, du "trengte" sikkert pengene når du har råd til å betale 3000 kr i renter hver måned uten å betale ned på lånesummen i det hele tatt... Det er meget mulig det er lov det du holder på med, det har jeg ikke sagt noe imot, men det er definitivt svært uetisk. Anonymous poster hash: 2a7af...c73 Det har du desverre ikke noe med, og er uansett irrelevant:-):-) Ja, det er dyr rente:-) Får se når jeg får råd til å begynne å betale ned på det. Må kanskje få lengre frist med avdragene:-) Mulig jeg må låne noe av hennes bror også...:-) Anonymous poster hash: e700c...837
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #66 Skrevet 28. mai 2014 Du hevder jo at du ikke har brukt dem. Anonymous poster hash: b9916...126 Men jeg trengte dem likevel:-) Anonymous poster hash: e700c...837 1
SiMa Skrevet 28. mai 2014 #67 Skrevet 28. mai 2014 Joda. Men beløpet for friarv er 1 mill:-) Anonymous poster hash: e700c...837 Dette er ikke snakk om arv og arveavgift. Det er snakk om hvor stor formue umyndige kan ha før overformynderiet kommer inn og fører kontroll med pengene og hva det brukes til. Denne grensen er 160000. Hvis "gaven" du ga til din datter overstiger dette beløpet må overformynderiet godkjenne at hun låner ut pengene til deg. En annen ting, hvis rentesatsen er satt veldig høyt vil nok skatteetaten undersøke om det er et reelt lån, og ikke bare noe der har gjort for å snike unna skatt. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #68 Skrevet 28. mai 2014 Artig gjeng dere:-) Om jeg hadde lånt penger av mitt barn og aldri hatt noe rente på det hadde dere neppe åpnet kjeften:-) Siden jeg har gjort nettopp det og lagt rente på det er jeg uetisk:-) Hadde jeg lånt samme beløpet i en bank hadde jeg vært etisk og betalt samme blodrente til en eller annen låneinstitusjon. Da syns dere at det hadde vært ok. Man snakker om logikk:-):-):-)!! Anonymous poster hash: e700c...837 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #69 Skrevet 28. mai 2014 Det har du desverre ikke noe med, og er uansett irrelevant:-):-) Anonymous poster hash: e700c...837 Det er naturligvis relevante opplysninger som du kommer til å måtte oppgi til skattemyndighetene når du ringer dem på fredag og spør hvordan du skal sette opp dette i selvangivelsen. Og dermed også relevante opplysninger hvis du vil ha hjelp til det samme her. Anonymous poster hash: 2a7af...c73
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #70 Skrevet 28. mai 2014 Dette er ikke snakk om arv og arveavgift. Det er snakk om hvor stor formue umyndige kan ha før overformynderiet kommer inn og fører kontroll med pengene og hva det brukes til. Denne grensen er 160000. Hvis "gaven" du ga til din datter overstiger dette beløpet må overformynderiet godkjenne at hun låner ut pengene til deg. En annen ting, hvis rentesatsen er satt veldig høyt vil nok skatteetaten undersøke om det er et reelt lån, og ikke bare noe der har gjort for å snike unna skatt. Stemmer nok ikke, hobbyjurist;-) Det er forskjell på friarv og pliktarv. "Uheldigvis" sier ikke systemet noe om NÅR du kan gi bort friarven:-) Legger en liten link til deg her, jeg:-): http://www.narf.no/templates/Page.aspx?id=12851&epslanguage=no Anonymous poster hash: e700c...837
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #71 Skrevet 28. mai 2014 Det er naturligvis relevante opplysninger som du kommer til å måtte oppgi til skattemyndighetene når du ringer dem på fredag og spør hvordan du skal sette opp dette i selvangivelsen. Og dermed også relevante opplysninger hvis du vil ha hjelp til det samme her. Anonymous poster hash: 2a7af...c73 Ok:-) Anonymous poster hash: e700c...837
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #72 Skrevet 28. mai 2014 Vi driter da i om du tilbakebetaler det fiktive lånet fra din datter med renter. Det må du bare gjøre. Men å føre det opp på selvangivelsen, det er frekt. Anonymous poster hash: cfae7...602 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #73 Skrevet 28. mai 2014 Dette er ikke snakk om arv og arveavgift. Det er snakk om hvor stor formue umyndige kan ha før overformynderiet kommer inn og fører kontroll med pengene og hva det brukes til. Denne grensen er 160000. Hvis "gaven" du ga til din datter overstiger dette beløpet må overformynderiet godkjenne at hun låner ut pengene til deg. En annen ting, hvis rentesatsen er satt veldig høyt vil nok skatteetaten undersøke om det er et reelt lån, og ikke bare noe der har gjort for å snike unna skatt. Skriv gavebrev - unngå overformynderiet http://www.dinside.no/361858/slik-unngaar-du-overformynderiet Det er ingen lov om maksimal rentesats en långiver kan ta som jeg kjenner til. Nordea VISA Gold har ca 37% rentesats. Det må jo være lov å ha et usikret lån av familiemedlemmer til samme rentesats/vilkår? Anonymous poster hash: 3b48e...bca
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #74 Skrevet 28. mai 2014 Vi driter da i om du tilbakebetaler det fiktive lånet fra din datter med renter. Det må du bare gjøre. Men å føre det opp på selvangivelsen, det er frekt.Anonymous poster hash: cfae7...602 Lånet er ikke fiktivt:-) Det er like reelt som dine lån som du betaler rente og får fradrag for:-) Da er det nok like frekt av deg å føre opp dine rentefradrag, serru:-) Men det kan du jo bare slutte med, om du syns det er så frekt:-) Anonymous poster hash: e700c...837 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #75 Skrevet 28. mai 2014 Skriv gavebrev - unngå overformynderiet http://www.dinside.no/361858/slik-unngaar-du-overformynderiet Det er ingen lov om maksimal rentesats en långiver kan ta som jeg kjenner til. Nordea VISA Gold har ca 37% rentesats. Det må jo være lov å ha et usikret lån av familiemedlemmer til samme rentesats/vilkår? Anonymous poster hash: 3b48e...bca Ja, jeg vet dette:-) Men det er artig å se hobbyjuristene prøve seg her:-):-) Anonymous poster hash: e700c...837
SiMa Skrevet 28. mai 2014 #76 Skrevet 28. mai 2014 Skriv gavebrev - unngå overformynderiet http://www.dinside.no/361858/slik-unngaar-du-overformynderiet Det er ingen lov om maksimal rentesats en långiver kan ta som jeg kjenner til. Nordea VISA Gold har ca 37% rentesats. Det må jo være lov å ha et usikret lån av familiemedlemmer til samme rentesats/vilkår? Anonymous poster hash: 3b48e...bca Nei, en slik lovregel finnes ikke. Men hvis rentesatsen er veldig høy i en situasjon som dette vil skatteetaten begynne å lure på om det er et reelt lån, og kan finne på å undersøke nærmere eller rett og slett si at det ikke er tilstrekkelig godtgjort at det er et reelt lån. og derfor ikke godkjenne skattefradrag. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #77 Skrevet 28. mai 2014 Nei, en slik lovregel finnes ikke. Men hvis rentesatsen er veldig høy i en situasjon som dette vil skatteetaten begynne å lure på om det er et reelt lån, og kan finne på å undersøke nærmere eller rett og slett si at det ikke er tilstrekkelig godtgjort at det er et reelt lån. og derfor ikke godkjenne skattefradrag. Joda, her er alt på stell. Tinglyst lånebrev, faste betalinger og det hele. Renten er dog ikke så høy som de 37% som ble nevnt over her:-) Anonymous poster hash: e700c...837
SiMa Skrevet 28. mai 2014 #78 Skrevet 28. mai 2014 Stemmer nok ikke, hobbyjurist;-) Det er forskjell på friarv og pliktarv. "Uheldigvis" sier ikke systemet noe om NÅR du kan gi bort friarven:-) Legger en liten link til deg her, jeg:-): http://www.narf.no/templates/Page.aspx?id=12851&epslanguage=no Anonymous poster hash: e700c...837 Det er forskjell på friarv og pliktdelsarv. Likheten er at begge deler kommer først etter at du er død. I dette tilfellet er det snakk om gave (som mellom foreldre og barn kan utløse arveavgift). Jeg antar dere skrev et gavebrev hvor det står uttrykkelig at overformynderiet ikke skal komme inn når det gjelder disse pengene? btw, jeg har mange hobbyer, men juss er ikke en av dem.
SiMa Skrevet 28. mai 2014 #79 Skrevet 28. mai 2014 Joda, her er alt på stell. Tinglyst lånebrev, faste betalinger og det hele. Renten er dog ikke så høy som de 37% som ble nevnt over her:-) Anonymous poster hash: e700c...837 Hvor er lånebrevet tinglyst?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #80 Skrevet 28. mai 2014 Det er forskjell på friarv og pliktdelsarv. Likheten er at begge deler kommer først etter at du er død. I dette tilfellet er det snakk om gave (som mellom foreldre og barn kan utløse arveavgift). Jeg antar dere skrev et gavebrev hvor det står uttrykkelig at overformynderiet ikke skal komme inn når det gjelder disse pengene? btw, jeg har mange hobbyer, men juss er ikke en av dem. Neida:-) Man kan som kjent gi forskudd på arv, også friarv:-) Men ja. Du kan være helt trygg på at overformynderiet er satt ut av spill i denne saken:-) Anonymous poster hash: e700c...837
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå