Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest constance90
Skrevet

Man har altså ikke lov å låne penger lengre og betale renter? Kommer til å bli tidenes blåmandag for bankene etter helgen, skjønner jeg. Da regner jeg med at absolutt ingen av dere har ført opp rentefradrag i årets selvangivelse heller. Anonymous poster hash: e700c...837

En ting er om det er lov å låne penger og betale renter, men det du driver med er uetisk. Du gir penger til din datter, du låner tilbake og betaler igjen renter slik hun sitter med mer penger enn det hun begynte med og du sitter med et fradrag som du ikke har gjort deg fortjent til. Det er ikke det samme som bankene holder på med.

Igjen, ring skatteetaten hvis du er så skråsikker på at det du gjør er riktig. Jeg tror du vet godt at det du gjør er uetisk.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Jeg kunne altså ha dratt i en bank og lånt pengene, betalt renter til dem og fått samme rentefradraget. Det hadde sikkert vært ok for dere? Anonymous poster hash: e700c...837

Ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne altså ha dratt i en bank og lånt pengene, betalt renter til dem og fått samme rentefradraget. Det hadde sikkert vært ok for dere?

Anonymous poster hash: e700c...837

Da hadde du hatt reell gjeld. Å gi ditt eget barn penger, for så å "låne" dem tilbake, er ikke et reellt lån.

Anonymous poster hash: b9916...126

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde du hatt reell gjeld. Å gi ditt eget barn penger, for så å "låne" dem tilbake, er ikke et reellt lån.

Og forskjellen er? Om jeg låner av min datter, banken, min far eller fanden. Hva er forskjellen?

Rentefradraget er det samme.

• Liker 2
Gjest constance90
Skrevet

Og forskjellen er? Om jeg låner av min datter, banken, min far eller fanden. Hva er forskjellen? Rentefradraget er det samme. Anonymous poster hash: e700c...837

Å kjære deg. Dette kan du virkelig ikke mene.

Skrevet

Du får 28% av de 36 000 i fradrag, men så får datteren din det samme i skatt. (som vel faller på deg?)

Du tjener ikke noe på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg er spent på hva slags beløp du har "lånt" av din datter som rettferdiggjør en renteutgift på 3000 kr i mnd...og hvordan en 15-åring får slike summer å låne bort i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 2a7af...c73
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg er spent på hva slags beløp du har "lånt" av din datter som rettferdiggjør en renteutgift på 3000 kr i mnd...og hvordan en 15-åring får slike summer å låne bort i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 2a7af...c73

TS skriver tidligere i tråden at de har satt renta skyhøyt, så de har nok bare dikta opp en vill prosent.

Anonymous poster hash: cfae7...602

Skrevet

En ting hadde vært om din datter var ansatt og hadde tjent disse pengene. Per i dag regnes ikke lommepenger i husholdning som lønn. Det er fortsatt dine penger, du har bare gitt bort en del av dem til din datter, for så å kalle tilbake trekket et lån. Jeg nekter å tro at skatteetaten kommer til å gi deg noe fradrag av dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

og hvordan en 15-åring får slike summer å låne bort i utgangspunktet.

Pengene har hun gitt barnet sitt. Så i realiteten har TS lånt penger av seg selv og betaler renter til seg selv for å få skattefradrag.

AnonymBruker
Skrevet

Dattern din lignes jo på deg, så det spiller jo ingen rolle.

Anonymous poster hash: da1fc...e15
Skrevet

Du er klar over at når umyndige får formue over en viss grense, så kommer overformynderiet inn?

Tror dette fiktive lånet skaper mest trøbbel for dere.

AnonymBruker
Skrevet

Renta må være skyhøy ja. Ellers skal overformynderiet inn i bildet! Renta kan minimum være på 20% (36 000 / 175 000 = 0,2).

Jeg gjentar meg selv: Man kan ikke låne sine egne penger (ved å først gi dem bort å låne dem tilbake igjen).

Anonymous poster hash: f0dd6...4d6
AnonymBruker
Skrevet

Renta må være skyhøy ja. Ellers skal overformynderiet inn i bildet! Renta kan minimum være på 20% (36 000 / 175 000 = 0,2).

Jeg gjentar meg selv: Man kan ikke låne sine egne penger (ved å først gi dem bort å låne dem tilbake igjen).

Anonymous poster hash: f0dd6...4d6

For noe tull. Man gi bort 500000 til sin bror, f.eks. Eller far eller onkel eller barn eller venn. Ingen kan hindre deg i å låne penger fra noen av dem i fremtiden:-)

• Liker 1
Skrevet

Det skal være lov det TS spør om.

"Et eksempel er unge og studenter som tjener under frikortgrensen på 29.600 kr. De har null i skatteprosent. Frikortgrensen gjelder også for kapitalgevinster som fonds- og aksjegevinster.

Det gjør at studenter slipper skatt for kapitalinntekter - for eksempel fondsgevinster og renteinntekter inntil personfradraget på 35.400 kr."

Kilde: http://www.dinepenger.no/regler/slik-faar-du-null-skatt/170723

(DP-artikkelen er fra 2007 - personfradraget er økt betraktelig siden da)

Se også:

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2013/07/21/slik-kan-barn-fa-skattefri-gevinst-i-aksjefond

AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at når umyndige får formue over en viss grense, så kommer overformynderiet inn?

Tror dette fiktive lånet skaper mest trøbbel for dere.

Joda. Men beløpet for friarv er 1 mill:-)

Gjest constance90
Skrevet

"Et eksempel er unge og studenter som tjener under frikortgrensen på 29.600 kr. De har null i skatteprosent. Frikortgrensen gjelder også for kapitalgevinster som fonds- og aksjegevinster.

Det gjør at studenter slipper skatt for kapitalinntekter - for eksempel fondsgevinster og renteinntekter inntil personfradraget på 35.400 kr."

Se også:

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2013/07/21/slik-kan-barn-fa-skattefri-gevinst-i-aksjefond

Det er ikke det TS gjør. Hun gir penger, for å så låne tilbake slik at hun kan jukse på selvangivelsen. Det er bare uetisk gjort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se også:

Selvfølgelig er det lov:-) Bare suringer her som ikke har kommet på dette selv:-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å kjære deg. Dette kan du virkelig ikke mene.

Vennligst forklar du, siden du åpenbart har så god greie på det:-)?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo. Jeg trengte pengene:-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...