Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #1 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg påsto det motsatte engang, og ble motsagt med argumenter jeg ikke helt skjønte eller husker.... Noen her som har tanker rundt dette? For i mitt hode rimer det nemlig at troen på et liv etter døden og troen på en religiøs kraft henger sammen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. juni 2004 #2 Del Skrevet 15. juni 2004 Ja, selvsagt kan man det. Hvorfor må det være en religiøs kraft for at man skal kunne ha et liv etter døden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 15. juni 2004 #3 Del Skrevet 15. juni 2004 En kan vel tro på et liv etter døden uten at religion er innblandet. Jeg vil da anta at man tror der er noe etter døden, uten at man tror at Gud er årsaken til det, uten at man tror man må leve et riktig liv for å få dette gode liv etter døden. Osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 15. juni 2004 #4 Del Skrevet 15. juni 2004 Ja selvfølgelig. Personlig regner jeg meg som ateist, siden jeg ikke finner noen av de religionene jeg har lært om særlig troverdige, men jeg er allikevel overbevist om at det finnes noe etter døden. Vet bare ikke hva (enda). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #5 Del Skrevet 15. juni 2004 Jamen - hva tror dere styrer det hele da? For hvis det er et liv etter døden, må det jo bety at det er en mening utover det vi ser - og et det er "noe" som styrer det hele?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. juni 2004 #6 Del Skrevet 15. juni 2004 Hvorfor må "noe" styre det? Kan det ikke bare være naturens gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 16. juni 2004 #7 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg er enig med Arkana i den siste kommentaren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 16. juni 2004 #8 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg tror energien styrer det. Dere vet. Det evige kretsløpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 16. juni 2004 #9 Del Skrevet 16. juni 2004 Dette har jeg også lurt på.. men er ikke sikker på om det ER liv etter døden! (Jeg er ateist) Men...hvorfor skulle ikke energien (eller sjel) gå videre? På skolen lærte vi i allefall at energi aldri opphører, men den overføres i andre former. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 16. juni 2004 #10 Del Skrevet 16. juni 2004 Dette har jeg også lurt på.. men er ikke sikker på om det ER liv etter døden! (Jeg er ateist) Men...hvorfor skulle ikke energien (eller sjel) gå videre? På skolen lærte vi i allefall at energi aldri opphører' date=' men den overføres i andre former.[/quote'] Nettopp det jeg tenkte på. (Energien som aldri forsvinner osv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki1971 Skrevet 17. juni 2004 #11 Del Skrevet 17. juni 2004 Jo, hvorfor skulle man ikke kunne tro på et liv etter døden selv om man ikke tror på noen gud? Jeg er absolutt ikke kristen, men jeg tror det finnes liv etter døden. Forskjellen på kristne og meg er vel at de kristne tror det er gud som styrer det, mens jeg bare tenker at det er livets gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
raven Skrevet 20. juni 2004 #12 Del Skrevet 20. juni 2004 Tja, en ateist er vel bare en som ikke tror på Gud, han kan vel tro på hva som helst ellers - også et liv etter døden. Men man må vel tro på at det finnes en SJEL da. For kroppen går da beviselig til grunne etter døden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 20. juni 2004 #13 Del Skrevet 20. juni 2004 Tja, kommer ann på hvordan en definerer en ateist. Mange ateister fornekter ikke nødvendigvis guders eksistens (fravær av gudstro), men da de ikke ser noen bevis for en slik teori ser de på det som like sannsynlig som en hvilken som helst annen gjetting. Tipper mange har det samme forholdet til annen tro også, deriblant troen på livet etter døden. Andre ateister fornekter gud, men tror på andre ting. Noen som kaller seg ateister sier jo at de tror på liv etter døden, så da må det jo gå ann å si det og tro det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 21. juni 2004 #14 Del Skrevet 21. juni 2004 ateist ateis´t (utt ate-ist) gudsfornekter en erklært a- . Så er det oppklart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 22. juni 2004 #15 Del Skrevet 22. juni 2004 er man ikke da en agnostikker; tror det er mer enn det man ser, men vet ikke hva. tror ikke på en bestemt Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 22. juni 2004 #16 Del Skrevet 22. juni 2004 er man ikke da en agnostikker; tror det er mer enn det man ser, men vet ikke hva. tror ikke på en bestemt Gud. Agnostisme (ikke-innsikt) er egentlig et generelt begrep, og ikke bare begrenset til religion. En agnostiker mener at slik viten er uoppnåelig for mennesket, da vår viten er begrenset. En slik begrensing opererer nødvendigvis ikke ateisten med når det gjelder å finne ut av hvorfor alt er som det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 18. august 2004 #17 Del Skrevet 18. august 2004 for eksempel er buddhismen en ateistisk religion, der troen på reinkarnasjon er et helt sentralt element. så ja, det går an å være ateist og tro på et liv etter døden. millioner av mennesker gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 18. august 2004 #18 Del Skrevet 18. august 2004 Jeg mener at en ateist ikke kan tro på et liv etter døden. Men det spørs kanskje på hva man mener med liv etter døden? At energi ikke forsvinner, men bare omformes er for meg ikke åndelig. Forskjellen på en agnostiker og en ateist er at ateistene mener at det overhode ikke finnes noen "åndelig virkelighet", = vi dør, og energien omformes, ferdig med det! En agnostiker mener at man kan ikke si noe om dette fordi det er hverken bevist eller motbevist, agnostikere mener at det kan være en åndelig dimensjon, eller del av virkeligheten. Både ateister og agnostikere er humanetikere, men det er en ganske vesentlig forskjell på de på akkurat dette punktet. Slik mener jeg at det er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 18. august 2004 #19 Del Skrevet 18. august 2004 for eksempel er buddhismen en ateistisk religion, der troen på reinkarnasjon er et helt sentralt element. så ja, det går an å være ateist og tro på et liv etter døden. millioner av mennesker gjør det. Jeg mener at det ikke er riktig og kalle buddhismen for en ateistisk religion......... Sitat fra Brekkeby vgs fagsider: "Buddhismen har ingen gudstro av betydning. Det finnes guder, men også de er fanget i kretsløpet, og trenger frelse på samme måte som menneskene". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 18. august 2004 #20 Del Skrevet 18. august 2004 Sitat fra Brekkeby vgs fagsider: "Buddhismen har ingen gudstro av betydning. Det finnes guder, men også de er fanget i kretsløpet, og trenger frelse på samme måte som menneskene". wow. dette er helt nytt for meg. hva er kilden til brekkeby vgs, lurer jeg på nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå