Gå til innhold

Ryggvondter - kan ikke ha sønnen?


monja

Anbefalte innlegg

hvis mor/far har barnet hele uken så bytter de på annen hver helg, så er det greit og få litt avlastning, det er jo ikke bare bare og være alene med ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Man kan rett og slett ikke sykmelde seg fra å være pappa - det må man være uansett "vær og føreforhold"! Så lenge det er pappa-helg, så får pappa ordne med barnevakt, e.l. , og ikke legge det over på mamma å skulle ordne opp.

Hvorfor er barna alltid mammas ansvar?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg ikke lest igjennom alt her, men det kan virke på meg som at det er mange mannehatere her!!! hva kommer det av at det alltid er mannen sin feil alt sammen. I dette tilfellet, så burde kanskje pappaen skaffet barnevakt, men hva om han ikke ahr noen å spørre, eller om han allerede har prøvd å få tak i noen? hva med å prøve å tenke litt godt om mannen for en gangs skyld, eller er det veldig vanskelig? jeg syns generelt at mammaen godt kan spørre pappaen om å ha barnet selv om det ikke er deres helg. mammaene er ikke alltid like flinke til å bruke pappaene på den måten. Min erfaring er at de spør alle andre om barnevakt før de spør pappaen, hvorfor det?

Nei, jeg kan forstå pappaen her, har man vondt så har man vondt, og barnet er altfor lite til å passe seg selv. da bør mammaen heller prøve å organisere flyttingen litt annerledes. Eller mammaen kan prøve å finne barnevakt. det går faktisk det også. Det viktigste her er vel at barnet har det bra? og det vil ikke skje hos pappaen denne helgen, ikke for at pappaen ikke er en flink pappa. For det er han helt sikkert. Nei, for pappaen har problemer med ryggen sin. mammaen derimot, skal "bare" flytte. og bør kunne ta seg av barnet samtidig, eller utsette flyttingen om det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg synes hun skal vise forståelse for en med vondt i ryggen.

Dersom jeg og samboeren får barn og vi flytter i fra hverandre. Og han ringer å sier han ikke kan ha barnet/barna, så ville jeg ha vist forståelse.

Jeg vet at mange kommer til å reagere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å ta seg av barn når man har ryggvondt. Når jeg får ryggvondt så ligger jeg strak ut i 1-2 dager og kan nesten ikke røre meg utenfor sengen. Så da må samboeren min være hjemme.

Så jeg forstår han veldig godt jeg. Selv om det er hans helg, så betyr ikke det at han MÅ ta barna når han blir syk. Da må finnes en annen løsning f eks besteforeldre o.l.

Det er dessuten ikke noen ting å bli sur for heller. Ting skjer og da må man faktisk ta det som det kommer.

Greit nok at han er pappa, men når han er syk, så er han syk og da burde man vise litt forståelse.

Jeg skjønner at hun blir irritert, men verden går ikke under bare fordi far er syk.

Er det ikke mulig å finne en annen som kan hjelpe til med å passe på barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Juridisk sett er det faktisk bidragsmottager som til en hver tid har ansvaret. Selv om bidragsyter har en skriftlig avtale eller en domsavgjørelse som tilsier samvær inntil 40% av tiden. Bidragsyter trenger juridisk sett ingen unnskyldning for å ikke ha barnet i helgen sin eller i den avtalte ferien. H*n kan dra på byen eller på ferie alene hvis h*n vil. Til og med uten å gi bidragsmottaker beskjed på forhånd om at h*n ikke kan ha barnet. H*n har ingen plikter, bare rettigheter.

Dvs at det er bidragsmottakers ansvar (i dette tilfellet morens ansvar) å skaffe barnevakt uansett om det i følge avtalen er farens samværshelg.

Nå er det jo slik at bidragsyter uansett får fradrag for samvær med barnet. Den som har bidragsmottaker vil derfor tape økonomisk hvis bidragsyter stadig bryter avtalen. For å forandre avtalen må partene bli enige om en ny skriftlig avtale. Hvis bidragsyter ikke ønsker dette, må bidragsmottaker gå til rettsak og bevise at samværet ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg faktisk ikke visste er at man får en bot på 4000 kroner per helg om man "sluntrer" unna å ha barnet sitt i henhold til den avtalen som er satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk
Det jeg faktisk ikke visste er at man får en bot på 4000 kroner per helg om man "sluntrer" unna å ha barnet sitt i henhold til den avtalen som er satt.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinna mi sa at om far kommer med unnskyldning for å ikke ha barnet sitt de helgene han har avtalt kan familievernkontoret gi han en bot på 4000 kroner for hver helg han ikke stiller opp - for avtalebrudd. Jeg var ikke klar over dette og ble ganske overraska da jeg hørte om det.

Nå snakkes det ikke om helger der det er opplagte grunner til at dette ikke går - der partene avtaler å bytte - men et godt eksempel er denne helga, der far er sykmeldt for vond rygg, men likevel klarer å kare seg innom på jobben. Der han, istedet for å ha sønnen sin hele helgen, skal komme til svigermor for å passe sønnen sin, på fredag ettermiddag/kveld, mens mor holder på å pakke før flytting, men "plutselig" må dra fordi en venn skal hjelpe han med å montere opp en antenne klokka 20.30, og lar svigermor sitte med gutten resten av kvelden (han sa ikke ifra om dette til barnets mor). Synes dette er et ganske grovt overtramp jeg.

Men uansett visste jeg ikke om denne typen bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror ikke dette kan stemme. Jeg har kontaktet barne og familiedep. pga stadisge avtalebrudd. De var klare på at barna var mitt ansvar uansett. Eneste plikten faren har er å betale barnebidrag. Hvis avtalen ikke fungerer var det meg som måtte gå til rettsak for å forandre samværsavtalen. Og da måtte jeg ha beviser for at den ikke fungerte.

Det som føles så urettferdig med de nye reglene er at han får fradrag i barnebidraget selv om han ikke har samvær etter avtalen. Ellers må jeg si at jeg helst vil være sammen med barna mest mulig. Men frustrerende både for meg og for barna når i ikke vet hva vi har å forholde oss til, om de blir hentet og når de blir hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne faren har fått unødvendig mye pepper, jeg...

Klart at man så langt det lar seg gjøre skal strekke seg for å holde samværsavtalene sine... Men hvis dette faktisk er et unntak, at han faktisk har fått brått ordentlig vondt i ryggen, og sliter med å røre seg, så ville ihvertfall jeg hatt forståelse for det at han ønsket å bytte helg. Men det er klart, man SPØR som regel da, man sier ikke bare at det ikke passer...

Jeg er stemor, og vi sjonglerer med barnas mor de gangene det passer sånn. Vi har hatt ungene ekstra fordi moren hadde influensa, og ikke hadde sjans til å komme seg ut av senga. Vi hadde ungene da hun brakk beinet. Og hun hadde dem ekstra da min samboer opererte foten, og jeg samtidig var borte på kurs.

Kan ikke skjønne at det skal være SÅ vanskelig å være litt fleksibel? Nå snakker jeg selvfølgelig om unntakene da, ikke de tilfellene hvor det ikke passer å ha barnet fordi man har flis i en finger eller noe... 8)

Forstår problemet i dette tilfellet med flytting osv, men enten så får barnet være med, eller så er det vel muligens noen som egentlig skulle hjulpet til med å bære som kan være barnevakt istedenfor...

Det beste er vel å hjelpe hverandre mest mulig, sånn at barnet faktisk har noe igjen for samvær med den andre forelderen... Her i huset, og hos mamma'n til mine tre stebarn, så har dette aldri vært et problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pjusk

Jeg har selv vært sykemeldt fra jobben to ganger pga. ryggproblemer og det var helt grusomt vondt og jeg var svært bevegelseshemmet. Jeg hadde problemer med å kle på meg, gå, sitte og det var tilogmed vanskelig å gå på do. Jeg har faktisk full forståelse for at man har problemer med å ta seg av et barn da.

De fleste jeg kjenner som er helgeforeldre er såpass fleksible at de hjelper hverandre ved sykdom eller lignende.

Hvis han visste at hun skulle flytte den helgen, burde han nok selv skaffet barnevakt, hvis han har noen i nærmiljøet som kunne ta seg av barnet. Men har venninnen din spurt ham??? Eller reagerte hun som deg med masse :evil: og "hypokonder"??? Kan man ikke si noe slikt som man selv ønsker å høre hvis man er syk??? "Huff så leit med ryggen din. Det kan være skikkelig vondt. Men du vet jeg flytter denne helgen og regnet med barnefri da det blir stress og lange dager. Kan du ikke prøve å få hjelp til å passe ham?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...