MarianneE Skrevet 24. mai 2014 #21 Del Skrevet 24. mai 2014 Det er mulig at de beste tingene i livet er gratis. Men akkurat nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal få råd til å kjøpe meg et par nye sko og da er det veldig vanskelig å føle enorm lykke over et smil fra en ukjent og sand under neina.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #22 Del Skrevet 24. mai 2014 Dette er da elementær kunnskap. Det viktigste for mennesker er å få dekket de fysiske behovene (mat, drikke, søvn) og være trygge - derav økonomisk trygghet, som gjør at man VET man har penger til mat, til et sted å bo, til å betale regninger.http://ndla.no/sites/default/files/images/img_maslows.jpg Så kommer "alt det andre" (sand mellom tærne, sol fra blå himmel, smil fra en fremmed)... Selvfølgelig setter man gjerne pris på detteselv om man sliter økonomisk, men at det skal overskygge bekymringene dersom man har to barn hjemme som ikke har en jakke som passer, tomt kjøleskap og 72 kr på bankkontoen... Sorry, den kjøper jeg ikke. Jeg har hatt min del av økonomiske bekymringer (ble reddet av superbillig lunsj på jobb, 70kr/mnd, det var ALT jeg spiste i løpet av en dag og også grunnen til at jeg ofte jobbet en liten time på helg - for å kunne ta meg et knekkebrød og en rett-i-koppen), i dag har jeg penger i banken, nedbetalt hus og bil - mest pga tilfeldigheter. Jeg kan med hånden på hjertet si, jeg har nok aldri vært lykkeligere. Ikke fordi jeg kan "shoppe", men jeg er bekymringsløs, trygg og selvstendig. Jeg skjønner Fotballfrues intensjon, men det blir litt for enkelt og naivt.Anonymous poster hash: 2ba05...b33 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 24. mai 2014 #23 Del Skrevet 24. mai 2014 Dette er da elementær kunnskap. Det viktigste for mennesker er å få dekket de fysiske behovene (mat, drikke, søvn) og være trygge - derav økonomisk trygghet, som gjør at man VET man har penger til mat, til et sted å bo, til å betale regninger.http://ndla.no/sites/default/files/images/img_maslows.jpg Så kommer "alt det andre" (sand mellom tærne, sol fra blå himmel, smil fra en fremmed)... Selvfølgelig setter man gjerne pris på detteselv om man sliter økonomisk, men at det skal overskygge bekymringene dersom man har to barn hjemme som ikke har en jakke som passer, tomt kjøleskap og 72 kr på bankkontoen... Sorry, den kjøper jeg ikke. Jeg har hatt min del av økonomiske bekymringer (ble reddet av superbillig lunsj på jobb, 70kr/mnd, det var ALT jeg spiste i løpet av en dag og også grunnen til at jeg ofte jobbet en liten time på helg - for å kunne ta meg et knekkebrød og en rett-i-koppen), i dag har jeg penger i banken, nedbetalt hus og bil - mest pga tilfeldigheter. Jeg kan med hånden på hjertet si, jeg har nok aldri vært lykkeligere. Ikke fordi jeg kan "shoppe", men jeg er bekymringsløs, trygg og selvstendig. Jeg skjønner Fotballfrues intensjon, men det blir litt for enkelt og naivt.Anonymous poster hash: 2ba05...b33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 24. mai 2014 #24 Del Skrevet 24. mai 2014 Det er jo et viktig budskap i det, men tror nok også det blir litt feil. I samfunnet vårt i Norge kreves det en del penger for å kunne delta i hva vi kan kalle normale aktiviteter. Mangler man disse midlene faller man fort utenfor og det kan selvfølgelig bli tungt for en del mennesker. Likevel, materielle ting er nok ikke veien til lykke, men å ha nok midler/penger til å delta og ha de nødvendige tingene er nok viktig for at folk flest skal trives. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #25 Del Skrevet 24. mai 2014 Synes dere drar ting litt ut av kontekst jeg. Hun skriver om dette i forhold til kjøpepress. Ikke noen steder skriver hun i innlegget at man kan føle lykke med å dyppe tærne i sanden selv om man sliter økonomisk. Det er stor forskjell på å slite økonomisk og ikke kunne ta seg råd til å kjøpe alt av klær og dill dall. Jeg kan heller ikke kjøpe alt jeg ønsker meg men jeg sliter ikke med økonomien fordi om.Anonymous poster hash: dfba4...528 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest auroravictoria Skrevet 24. mai 2014 #26 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Jeg kjøper meg klær og sko for flere tusen i måneden, har hus og tre biler, en stabil jobb, reiser mye og kjøper meg akkurat det jeg vil av mat o.l.. Jeg legger allikevel veldig godt merke til de _ikke materalistiske_ ting, og føler stor glede av å gå en tur i frisk natur, bade i iskaldt norsk vann, sitte på gresset med hunden min, fiske på havet, beundre det vakre landskapet vårt. Snø, sol, regn, fjell, sjø, skog..... MEN Jeg hadde ikke sett disse tingene like godt om min materalistiske trygghet ikke var der. Det hadde da vært vanskeligere å sett det fordi at skyggen av min usikkerhet og mangel på økonomisk trygghet ikke hadde vært til stede, og bekymring og negativitiet hadde tatt plass i meg. Klart at man kan si at - "jo men alle kan være lykkelig så lenge man vrir tankegangen å ser de små ting" - Så gjelder faktisk ikke dette i praksis for mesteparten. Når man er deprimert, alenemor, skarve 100 kr igjen på kontoen for de neste 3 ukene, har man ikke plass til -the happy moments-. Man simpelten -overlever-. Å ha "nok" er alfa og omega for meg, og å ha enda litt ekstra, gjør meg veldig lykkelig. Så lykkelig at jeg ser de små tingene. Lykkelige mennesker har evne til å "se mer" fordi de har denne positive holdningen som igjen kommer av økonomisk trygghet og materielle goder. Ikke fortell meg at penger ikke gjør deg lykkelig, for penger har makten til å gi deg det du trenger. Endret 24. mai 2014 av auroravictoria 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #27 Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg detter litt av når det kommer til skillet mellom CBE og Fotballfrue. Fotballfrue er den delen av CBE som CBE selv velger å fronte på bloggen. Slik jeg fortstår det er Fotballfrue hennes materialistiske del, den delen som blir lykkelig av å klikke hjem nye klær eller gjenstander, holde på med hus og interiørb og generelt er overfladisk. CBE er lang mer enn som så, men flere, dypere sider. Det er ok, og det henger jeg med på. Bloggen er ikke personlig, ut over at den handler om Fotballfrue, som man kan si har tatt CBEs drakt. Så hvordan i alle dager skal man kjøpe innlegget "det beste i livet er gratis"? Fotballfrue er materialistisk, og bli lykkelig av å bruke penger. CBE finner nok lykke i det som er gratis, om man ser bort i fra det faktum at det er lettere å finne "gratis lykke" dersom en hel del andre ting ligger til grunn. Men bloggen handler ikke om CBE. Bloggen er ikke personlig. Derfor har jeg problemer med å kjøpe innlegget, og henge med på hvorvidt denne bloggen er personlig eller ikke. Jeg klarer ikke tro på at Fotballfrue finner lykke i det som er gratis. Og ja, jeg er svært kategorisk her. Jeg følger bare opp CBEs argumentasjon i kommentarene...Anonymous poster hash: 82c4d...c68 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #28 Del Skrevet 24. mai 2014 Hun er nok den siste i verden som skal snakke om at lykke ligger i det som er gratis. Jeg kom fra en lutfattig familie å nei vi gledet oss sjeldent over et jævla smil ! Blir så provosert når snobbete mennesker skal komme å dele sine meninger om hvordan mennesker som har opplevd fattigdom har det. Har du ikke hvert der selv så hold kjeft. Ja jeg kunne bli himla glad når jeg endelig fikk en liten sjokolade. Men dette ble overskygget av all fattigdom. Jeg er i dag i en veldig god økonomisk situasjon, og jobbet beinhardt. Jeg merket fort at penger er en stor del av lykken. Jeg kan kjøpe meg fine klær og spise en god middag. Og sove i en seng! Fattigdom har mer bak seg enn at små ting som å se på solen gjør deg lykkelig. FF burde absolutt ikke snakke om noe hun ikke har peiling på. Hun som har et enormt forbruk når det kommer til alt. Tror absolutt ikke hun hadde sittet å smilt når alt hun fikk spise var noe råttent brød uten et sted å sove annet enn i en bil. Anonymous poster hash: 4f5ec...0f4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #29 Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg detter litt av når det kommer til skillet mellom CBE og Fotballfrue. Fotballfrue er den delen av CBE som CBE selv velger å fronte på bloggen. Slik jeg fortstår det er Fotballfrue hennes materialistiske del, den delen som blir lykkelig av å klikke hjem nye klær eller gjenstander, holde på med hus og interiørb og generelt er overfladisk. CBE er lang mer enn som så, men flere, dypere sider. Det er ok, og det henger jeg med på. Bloggen er ikke personlig, ut over at den handler om Fotballfrue, som man kan si har tatt CBEs drakt. Så hvordan i alle dager skal man kjøpe innlegget "det beste i livet er gratis"? Fotballfrue er materialistisk, og bli lykkelig av å bruke penger. CBE finner nok lykke i det som er gratis, om man ser bort i fra det faktum at det er lettere å finne "gratis lykke" dersom en hel del andre ting ligger til grunn. Men bloggen handler ikke om CBE. Bloggen er ikke personlig. Derfor har jeg problemer med å kjøpe innlegget, og henge med på hvorvidt denne bloggen er personlig eller ikke. Jeg klarer ikke tro på at Fotballfrue finner lykke i det som er gratis. Og ja, jeg er svært kategorisk her. Jeg følger bare opp CBEs argumentasjon i kommentarene...Anonymous poster hash: 82c4d...c68 Hvor står det at fotballfrue blir lykkelig av å bruke penger?Anonymous poster hash: dfba4...528 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #30 Del Skrevet 24. mai 2014 Hun er nok den siste i verden som skal snakke om at lykke ligger i det som er gratis. Jeg kom fra en lutfattig familie å nei vi gledet oss sjeldent over et jævla smil ! Blir så provosert når snobbete mennesker skal komme å dele sine meninger om hvordan mennesker som har opplevd fattigdom har det. Har du ikke hvert der selv så hold kjeft. Ja jeg kunne bli himla glad når jeg endelig fikk en liten sjokolade. Men dette ble overskygget av all fattigdom. Jeg er i dag i en veldig god økonomisk situasjon, og jobbet beinhardt. Jeg merket fort at penger er en stor del av lykken. Jeg kan kjøpe meg fine klær og spise en god middag. Og sove i en seng! Fattigdom har mer bak seg enn at små ting som å se på solen gjør deg lykkelig. FF burde absolutt ikke snakke om noe hun ikke har peiling på. Hun som har et enormt forbruk når det kommer til alt. Tror absolutt ikke hun hadde sittet å smilt når alt hun fikk spise var noe råttent brød uten et sted å sove annet enn i en bil. Anonymous poster hash: 4f5ec...0f4 Hun skriver da ingenting om fattigdom! Hun skriver at mange sikkert føler et kjøpepress som ikke alle har mulighet til å tilfredstille, noe som faktisk ikke er ensbetydende med å være fattig. Det er helt rart hvordan folk her inne får til å snu ALT det ff/caroline skriver og gjør til å bli negativt. Anonymous poster hash: dfba4...528 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 24. mai 2014 #31 Del Skrevet 24. mai 2014 Hvor står det at fotballfrue blir lykkelig av å bruke penger?Anonymous poster hash: dfba4...528 Bokstavelig talt, nei det står vel ingen steder siden hun får sponset de produktene hun klapper i hendene i lykke over (huh... knotete setning, men satser på at poenget kom frem). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #32 Del Skrevet 24. mai 2014 Hvor står det at fotballfrue blir lykkelig av å bruke penger?Anonymous poster hash: dfba4...528 Det har nok aldri blitt uttalt ordrett, men den generelle tonen i bloggen er "hyyl, klikket nettopp hjem et par fantastisk lekte puter! *klapperihendene* Det er jo så viktig å variere putene etter hvilken årstid vi er i! :D", og lignende. I tillegg står det jo noe om det i denne kommentaren: http://fotballfrue.no/2014/05/20/det-beste-i-livet-er-gratis/comment-page-2/#comment-986941Anonymous poster hash: 82c4d...c68 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #33 Del Skrevet 24. mai 2014 Jeg føler jo også glede når jeg kjøper noe jeg ønsker meg, men det betyr ikke at jeg er helt blottet for forståelse for hva som til syvende og sist er viktig, noe ff/caroline sier i det aktuelle innlegget. Forstår fremdeles ikke hvorfor folk ser ut til å misforstå/bli opprørt over dette.Anonymous poster hash: dfba4...528 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chevelle Skrevet 24. mai 2014 #34 Del Skrevet 24. mai 2014 Skjønner ikke at dere gidder bry dere med denne dama, hun er så lite reflektert som deltagerene på Paradise Hotel. At hun har så mange followers er for meg en gåte. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evel Skrevet 24. mai 2014 #35 Del Skrevet 24. mai 2014 Det er en ting jeg ikke forstår. De aller fleste, eller mange da, på FF's alder er jo unge og liker å kjøpe fine ting. Det være sko, vesker, hatter, møbler, sminke eller velg noe annet. Det er jo en fase de fleste av oss er i, i løpet av livet. At FF velger å gjøre det syns jeg ikke er så unormalt. At det postet på en blogg, vel vi lever i 2014, og det er tusenvis av jenter som gjør det samme som våre bestemødre gjorde. Kjøpte seg noe nytt og fint og frydet seg over det. Ok, ikke alle har like mye penger, men om dere ser tilbake i tid, gjør ikke FF og andre bloggere noe verre enn andre har gjort. Jeg har ikke mye penger, men jeg lever et helt ok liv. Jeg er heldig, jeg vet det, dette er Norge. Tak over hodet og en seng å sove i. Allikevel kan jeg forstå gleden i det som er gratis, selv om det ofte er kun glimt av kort lykke før noen andre bekymringer detter i hodet mitt. Desto bedre er det da å se at et menneske som kan bruke penger på nesten det hun vil, klarer å se at de beste tingene i hennes liv ikke koster noe. Skål for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 24. mai 2014 #36 Del Skrevet 24. mai 2014 I etableringsfasen vår som familie, hadde vi ganske lite penger. Vi gikk i klær fra fretex, hadde ikke råd til fritidsaktiviteter, bilen måtte vi vrake så vi måtte busse hit og dit for å komme oss til barnehage og jobb, og det var et godt stykke å gå, så noen morgenkaffe var ikke noe man hadde tid til å nyte. Det var mer krangel da enn nå. Hvordan skulle vi klare de og de regningene neste måned. Hvordan skulle vi få råd til ny bil? Jeg måtte få meg en bedre jobb. Han måtte jobbe mye overtid for at det skulle gå rundt, altså mindre tid for han med familien. Likevel var det ingenting som slo klemmene og smilene som møtte meg i barnehagen når jeg hentet. Eller å sitte i armkroken til mannen om kvelden. Alle de gode samtalene. Og alle turene i omegn på leit etter lekeplasser. Det var gratis, og de tingene gledet oss like mye da som nå. Men helt klart. Nå har vi flyttet til et større hus (har vel en "normal" inntekt, så ingen luksus), i et nabolag med lekeplass og mange andre barn de kan leke med. Vi slipper de økonomiske bekymringene som stresser, og humøret er generelt bedre. Vi kan reise oftere til familie som bor langt borte, og mye mer. Men de gratis tingene nøt vi både da og nå. Og fordelen med å hatt dårlig råd, er at vi fortsatt vet at det er mye gøyere å dra på oppdagelsesferd i naturen enn å spille på en Nintendo Og at en designerveske betyr null og niks i forhold til tegningen minstemann stolt gir deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #37 Del Skrevet 24. mai 2014 Hvis hun hadde skrevet en post om hvor viktig det er å ha penger for å være lykkelig, så hadde dette forumet kokt av indignerte damer. Når hun prøver seg på en anti-materialistisk post, fordi hun tidligere har fått mye kjeft for å være for materialistisk, er det galt også. Anonymous poster hash: f9915...85c Ja, fordi hun gjør det pga. kritikken og innlegget er ikke ektefølt. At hun ikke skjønner at det er helt på jordet at en av norges mest materialistiske mennesker skriver om at lykke ikke kan kjøpes for penger, samtidig som hun skal ha leserne sine til å kjøpe alt hun er så snill og "anbefaler" og går god for. Jeg forstår kritikken veldig godt, og jeg klarer også å tenke meg at dersom jeg måtte tenke på hver krone jeg brukte og så vidt hadde råd til mat, så ville det vært vanskeligere å nyte livet. Dette evner ikke hun å se, og det er ganske utrolig. Hun er en pleaser og hun vil gi leserne det de vil ha, så hun senere kan påstå at bloggen er dypere og mye mer enn det det EGENTLIG er: En annonse fra ende til annen, der det er om å gjøre å tjene mest penger. Håper folk innser dette snart, og ikke lar seg lure av disse innleggene der hun prøver å få leserne til å føle at hun bryr seg om de. Anonymous poster hash: 9c220...1b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nickless Skrevet 24. mai 2014 #38 Del Skrevet 24. mai 2014 Hvorfor ikke holde seg til det FF kan best- mote og kropp , hår, styling , og en nydelig liten rosa baby som prikken over rosa boblen. Dette kan FF , det har gitt henne usannsynlig mange følgere,som vil ha gull og glitter,og ikke hverdags trivialiteter. Money cant by me love , but can give me a awsom breake from worries 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #39 Del Skrevet 24. mai 2014 Syns det er morsomt hvordan neglen hennes og puppene plutselig ble større fra dette bildet til dette: Hun sa bildene ikke var retusjerte mer en lys og skyggelegging. Hun innrømmer i kommentarfeltet at hun har knekt av en negl. Som ikke er redigert på dette bildet.http://fotballfrue.no/wp-content/uploads/2014/05/skjermbilde.jpg Her er den knekte neglen hennes vokst ut igjen og puppene er gjort større og mer markant.http://fotballfrue.no/wp-content/uploads/2014/05/cover1.jpg Anonymous poster hash: 78aff...b79 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #40 Del Skrevet 24. mai 2014 Ja, fordi hun gjør det pga. kritikken og innlegget er ikke ektefølt. At hun ikke skjønner at det er helt på jordet at en av norges mest materialistiske mennesker skriver om at lykke ikke kan kjøpes for penger, samtidig som hun skal ha leserne sine til å kjøpe alt hun er så snill og "anbefaler" og går god for. Jeg forstår kritikken veldig godt, og jeg klarer også å tenke meg at dersom jeg måtte tenke på hver krone jeg brukte og så vidt hadde råd til mat, så ville det vært vanskeligere å nyte livet. Dette evner ikke hun å se, og det er ganske utrolig. Hun er en pleaser og hun vil gi leserne det de vil ha, så hun senere kan påstå at bloggen er dypere og mye mer enn det det EGENTLIG er: En annonse fra ende til annen, der det er om å gjøre å tjene mest penger. Håper folk innser dette snart, og ikke lar seg lure av disse innleggene der hun prøver å få leserne til å føle at hun bryr seg om de. Anonymous poster hash: 9c220...1b6 Men det er jo ikke dette hun snakker om! Hun snakker ikke om situasjoner hvor man knapt nok har råd til mat, dere tolker det derimot dithen at det er snakk om at lutfattige mennesker lett kan oppleve glede ved at en fremmed smiler til dem eller hva det var. Det er snakk om kjøpepress og at man kan ikke drive å kjøpe og kjøpe og kjøpe seg til glede, og det må vel dere også være enige i? Skjønner ikke hva som er problematisk at hun sier dette. Det er da vel bedre at hun viser forståelse for hva som faktisk er viktig til tross for at hun har mulighet til å skaffe seg masse dilldall... Den eneste feilen er vel at dette kommer fra akkurat henne.Anonymous poster hash: dfba4...528 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå