Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #1 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg har allerede startet en butikk i en tradisjonell men noe eksklusiv bransje, bare med egne midler. Nå har jeg holdt på i snart et år og det begynner å bli veldig tungt å greie å holde budsjettet. Jeg har ingen kassakreditt, ingen lån, og hadde bare 5000 kroner å investere der man vanligvis bruker 500 000. Hvordan går man fram for å få støtte til drift? Jeg trenger ikke all verden, det er bare i en fase. Jeg får heller ikke nok overskudd til å ta ut lønn enda, hvordan løser man det? Jeg kan aldri tenke meg at andre som starter butikk sitter med en halv mill på bok til å bruke på hva de vil, så hvordan har alle de andre gjort det som tilsynelatende har mindre tiltak og dårligere forutsetninger enn meg, gjort det? Det kan da ikke være bare de som allerede har nok penger som starter nye bedrifter? Dessuten er det jo ingen som får en årslønn ut av bedriftens første år..? Jeg har aldri drevet selv før og vet knapt nok hva et bilag er, og synes den informasjonen jeg får blir så vag og lite konkret. Hvor går jeg og hva sier jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 15. juni 2004 #2 Del Skrevet 15. juni 2004 Hva med å søke SND (tror det heter det) om midler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pbrina Skrevet 15. juni 2004 #3 Del Skrevet 15. juni 2004 Ring Narviktelefonene på 800 33 840 og spør og grav! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #4 Del Skrevet 15. juni 2004 SnD heter nå Innovasjon Norge. Du finner dem på nett her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 16. juni 2004 #5 Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis du er i Oslo eller sentrale Østland kan du glemme SND/Innovasjon Norge. De gir bare støtte til foretak i huttaheita. Næringsetaten i Oslo (Øvre eller Nedre Slottsgate) er veldig hjelpsomme når en spør og graver. Likeledes har jeg fått god hjelp på Ligningskontoret. All den stund man er åpen og ærlig, hjelper de en gjerne med alle slags spørsmål knyttet til dokumentasjonskrav, skatt, lønnsomhet, lønnsuttak osv. Når det gjelder finansiering har du vel to muligheter: banklån eller å finne investorer som vil skyte inn kapital. Hvis du har greid å holde det gående i ett år uten ei krone i lån kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke vil ta opp et lån for å komme over ei kneik, og ser ingen grunn til at banken vil nekte heller. Du må da ha bevist at du har god kontroll over utgiftene og er i stand til å jobbe hardt og drive nøkternt, og vel så det. En skulle tro at potensielle investorer ville se på det sånn også; at ditt firma ikke er noen risikoinvestering. Sett opp en forretningsplan hvor du viser at du har et realistisk bilde av ditt marked, hvordan du har finansiert driften så langt, og hvordan du vil jobbe for å sikre lønnsomhet på noe sikt og med mottakerens hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå