Gå til innhold

Eksamen for å stemme

Monstermagnet

Anbefalte innlegg

Når jeg leser innlegg i politiske tråder på dette forumet, så blir jeg skremt over hvor lite mange skjønner av hvordan vårt politiske system fungerer.

Burde man tatt en eksamen for å kvalifisere seg til å stemme?

På den måten ville man forsikre seg om at de stemmeberettigede iallefall innehar et minstekrav til kunnskap.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksamen for å stemme? Tja, det er vel ikke det beste forslaget jeg har hørt.

Politikk bør inn som et fag i barne- og ungdomsskolen, det har jeg mer tro på enn på en eksamen.

Dessuten lurer jeg litt på hva du bygger påstanden din på - uenighet er ikke det samme som uvitenhet, vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen for å stemme? Tja, det er vel ikke det beste forslaget jeg har hørt.

Politikk bør inn som et fag i barne- og ungdomsskolen, det har jeg mer tro på enn på en eksamen.

Dessuten lurer jeg litt på hva du bygger påstanden din på - uenighet er ikke det samme som uvitenhet, vet du!

Hehe. Jeg vet det er søkt, og det var bare et innspill.

Hva jeg bygger påstanden min på er mer opplagt.

Politikk er kompliserte ting, men samtidig ser vi at folk forenkler politikken og kommer med bastante meninger etter kun å ha lest tabloidaviser og sett på Holmgang.

Det er ikke mulig for folk flest å sette seg godt inn i alle politiske saker, men allikevel skal vi mene noe om alt sammen.

Les tråder på dette forumet også, så vil du forstå hva jeg mener: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=83708

Her var det mye intelligent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med hovedinnlegger. Jeg grøsser når jeg ser intervjuer på TV med folk som er på vei inn i stemmelokalet og sier til journalisten at de ikke har bestemt seg enda..Man kan jo lure på om de egentlig skjønner hva valg, demokrati og stemmerett betyr for noe, eller om det er som å fylle ut en tippekupong ("tja - hva skal vi velge i dag da, mon tro..")

Det burde være en eller annen slags kvalitetssikring av velger, uten at jeg har noen spes. gode forslag å komme med. Men en slags kunnskapstest, "eksamen" om du vil - hvorfor ikke? Ikke nødvendigvis slik at man må ha et bestemt minimumsresultat for å få stemme, men slik at man har et minimum av kunnskap om hva de politiske prosessene faktisk innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Gemini
Når jeg leser innlegg i politiske tråder på dette forumet, så blir jeg skremt over hvor lite mange skjønner av hvordan vårt politiske system fungerer.

Burde man tatt en eksamen for å kvalifisere seg til å stemme?

På den måten ville man forsikre seg om at de stemmeberettigede iallefall innehar et minstekrav til kunnskap.

Hva mener dere?

Jeg er en av mange som ikke skjønner helt hvordan vårt politiske system fungerer, men å ta eksamen for å kvalifisere seg til å stemme? Jeg har tatt en del eksamener i mitt liv, men kunnskapen om politikk har jeg vel hentet andre steder ( med mer eller mindre vellykket resultat..)

Hva slags eksamen tenker du på da?

Har ikke alle undervisning i politikk og samfunn fra ungdomsskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg synes det er en god idé, mange stemmer i vilden sky uten å vite konsekvensene av valgene de tar, for så å klage når ikke alt blir som de vil. I det minste burde enhver nordmann og -kvinne i stemmeberettiget alder kjenne de enkleste trinnene for hvordan demokratiet fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet ville jo vært at oppslutningen om valgene hadde falt drastisk..

SV vil jo, på sin side, senke alderen for stemmerett til 16 år for å få opp valgoppslutningen. Grøss og gru!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Barn/unge og voksne har vel mer enn nok prøver om en ikke skal begynne å kreve eksamen for å kunne stemme.

Takk og lov for at det ikke er et krav, for da hadde nok enda mindre stemt ved valgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn/unge og voksne har vel mer enn nok prøver om en ikke skal begynne å kreve eksamen for å kunne stemme.

Takk og lov for at det ikke er et krav, for da hadde nok enda mindre stemt ved valgene.

Nå er det vel viktigere at riket styres riktig, enn at unge mennesker får for mange prøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Nå er det vel viktigere at riket styres riktig, enn at unge mennesker får for mange prøver?

Og hvem er det som skal bestemme hva de prøvene skal inneholde? Dagens regjering?

Riket vårt kommer til å gå til helvete med eller uten eksamen, og det er ikke noe vi kan gjøre med den biten. Så lenge politikerne ikke klarer å holde det de lover under valget, så vil vi aldri noen sinne få vite hvem som egentlig passer best på stortinget.

Så en eksamen for den "vanlige mann" i gaten blir for dumt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet

Jeg mener at når man skal stemme bør man vite hva man stemmer på. Altså hva dette pariet står for og om det er forenelig med mine interesser for samfunnet.

Det jeg ikke helt klarer å få tak i her er hvorvidt dere mener at man for å stemme bør vite hvordan politikken fungerer (tenker da på stortingets oppbygging og slikt). Dette er visserlig pensum både på ungdomsskole og videregående skole. Det var i alle fall det i min alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det som skal bestemme hva de prøvene skal inneholde? Dagens regjering?

Riket vårt kommer til å gå til helvete med eller uten eksamen, og det er ikke noe vi kan gjøre med den biten. Så lenge politikerne ikke klarer å holde det de lover under valget, så vil vi aldri noen sinne få vite hvem som egentlig passer best på stortinget.

Så en eksamen for den "vanlige mann" i gaten blir for dumt for meg.

Det du skriver nå viser jo akkurat denne mangelen på kunnskap som jeg mener.

Nei, regjeringen kan ikke bestemme slikt. De kan derimot ta det opp i stortinget, hvor alle partier stemmer over forslaget. Det er stortinget som er det lovgivende organet i Norge.

Forventer du at en mindretallsregjering kan innfri alle løfter? Det kan de selvfølgelig ikke, fordi de ikke har flertall i stortinget. De er nødt til å inngå kompromisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk o ve, må det aldri, aldri skje at 16-åringer får stemmerett! :hår:

(forøvrig ikke så veldig merkelig at det er SV som har kommet med forslaget...de ville sikkert ha tjent på det. Men for A/S Norge hadde det vært en katastrofe. Mener jeg ihvertfall)

Når det gjelder prøve/eksamen så ser jeg vel kanskje for meg noe ala den testen immigranter i USA må gjennom for å få statsborgerskap?

Mulig det hadde ført til at antall stemmer hadde gått ned, men det hadde jo vært å håpe på at de som allikevel da faktisk stemmer vet hva de gjør i større grad enn det som ofte virker å være tilfellet nå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Demokrati innbefatter alle, etter en gitt alder. Inklusiv kriminelle, psykisk utviklingshemmede og de som generellt ikke har politisk peiling. Setter man grenser, begrenser man demokratiet og det er ikke bra, synes jeg. Meninger i ytterkantene vil man alltid finne, og det hjelper ikke å stagge dem, ei heller bør man. Er man uenig, benytter man seg av sin demokratiske rett til å si i fra.........og det hele regulerer seg i teorien seg selv.

Det er ikke så veldig stor mental forskjell på en 16-åring og en 18-åring, så sånn sett har ikke jeg noen motforestillinger. Men.... man må sette grensen et sted, og myndighetsalderen er en grei grense.

Jeg har sagt det før.....gis hver borger 10 stemmer hver, så har man mulighet til å fordele sine stemmer; man er gjerne ikke hundre prosent enige i alt et parti står for, og således kan man "shoppe" langs egne holdninger, ved å gi flere partier ulike mengder med stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem skal bestemme hvilke kunnskaper som man bør ha for å få rett til å stemme? Nei, dette er bare tåpelig i mine øyne. Jeg synes ikke det er riktig at enkeltmennesker skal bestemme hvilke krav noen må bestå for å få lov til å bestemme over sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Det der er en elitistisk tankegang. Det er en grunn til at heter folkestyre,i teorien skal det representere folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte mennesker har som sagt skremmende lite kunnskaper når det kommer til vårt politiske system, og hvordan det fungerer i teorien og praksis. Det er synd, fordi man hører til stadighet gretne mennesker som er misfornøyde med arbeidet som blir gjort, men likevel ikke har satt seg inn i politikken og har lite peiling på hva de ulike partiene står for. Appåtil, har de stemt på et parti på grunnlag av at de feks. er enig med èn av deres forslag.

En eksamen hadde ikke vært dumt. Tvert imot. Dersom det ikke hadde blitt innført, burde det iallefall vært et tilbud til enkelte som føler de har lite kunnskaper når det kommer til politikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg vil heller ha stemmeplikt, slik det er i Australia, med mulighet for å stemme blankt, og godt tilrettelagt for fleksibilitet.

Også vil jeg ha en 10-for og 10-mot for hvert parti, der de i setningsform kan gjøre KORT rede for sin politikk.

Mange (deriblant meg selv, siden jeg ikke leser alles valgprogram) ser mye på kraftige medieutspill, og overser andre meninger som kan få store konsekvenser. Et eksempel er vel en del FrP-velgere som vil få pensjoner mm kraftig kuttet om deres parti får makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo kanskje ikke rart at mange vet lite om politikken heller. Iallfall unge og førstegangsvelgere. Husker et skolevalg, det var vel ved stortingsvalget i (skyt meg om jeg er helt på viddene nå) 1997.

Et panel med politikere fra alle de største partiene fremla sin sak. Alle ble møtt med gjesping og ekstrem kjedsomhet bortsett fra FrP. Representanten for FrP snakket kun om lavere alkoholavgift, lavere tobakksavgift, lavere bilavgifter og alt som lyder bra i mange ungdommers ører. Han fikk (dessverre) trampeklapp etter det der.

Men det er sånn at hvis man vil vite noe om politikken til de forskjellige partiene, så må man finne ut av det selv. I media blir enkeltsaker blåst opp i det uendelige. Fokuset er helt feil, og det blir gjerne sånn at enkelte karismatiske partiledere kommer bedre ut av det enn andre nettopp fordi de kommer med "enkle" løsninger på den politikken andre har.

Men eksamen for å stemme? Det blir litt vel ekstremt. Og demokratiet i Norge er ment til å fungere selv om man har velgere som kanskje ikke setter seg inn i ting, men velger parti ut fra enkeltsaker. Uansett er det iallfall litt engasjement til stede, og det er det som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...