Gå til innhold

Skal flytte til Bergen - bo hvor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått meg jobb i Bergen sentrum og skal flytte til byen fra Indre Østlandsområdet. Men...hvor hen? Snakket litt med en kollega derfra og har googlet masse, men blir ikke helt klok. Fire barn under 10 år, middels inntekt på oss begge (han leter fortsatt etter jobb), liker ikke å kjøre bil, men natur og ro er et stort pluss. Viktig med godt miljø for barna.

- Sentrum er knalldyrt og helt uaktuelt for oss

- Bergensere mener visst at alle er striler bare de bor 5 min ganger fra sentrum

- Sentrumsnære strøk virker litt belasta, unntatt Sandviken...som er dyrt

- Fana er fint og dyrt, godt sted å vokse opp på for barna

- Åsane virker som et digert teppe av boliger og kjøpesentre uten mye å finne på

- Arna har 8 min tog til byen, er ganske fint...men det er trangt om plassen. Østsiden?

- Vaksdal er under 30 togmin. fra sentrum, har hardangersk fjordutsikt og råbillige hus...men blir man isolert der?

- Os er veldig fin med åpne fjorder og greie priser, men hvordan er trafikken/kollektivtilbudet?

- Vest for Bergen sies det at oljekaksene bor, og trafikken er drepandes 24/7. Sant?

- Askøy da? Litt av hvert, men på en øy...kjører man alltid bare en vei. Rutebåt til sentrum er et digert pluss!

Anonymous poster hash: 368b7...3ba
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fått meg jobb i Bergen sentrum og skal flytte til byen fra Indre Østlandsområdet. Men...hvor hen? Snakket litt med en kollega derfra og har googlet masse, men blir ikke helt klok. Fire barn under 10 år, middels inntekt på oss begge (han leter fortsatt etter jobb), liker ikke å kjøre bil, men natur og ro er et stort pluss. Viktig med godt miljø for barna.

- Sentrum er knalldyrt og helt uaktuelt for oss

- Bergensere mener visst at alle er striler bare de bor 5 min ganger fra sentrum

- Sentrumsnære strøk virker litt belasta, unntatt Sandviken...som er dyrt

- Fana er fint og dyrt, godt sted å vokse opp på for barna

- Åsane virker som et digert teppe av boliger og kjøpesentre uten mye å finne på

- Arna har 8 min tog til byen, er ganske fint...men det er trangt om plassen. Østsiden?

- Vaksdal er under 30 togmin. fra sentrum, har hardangersk fjordutsikt og råbillige hus...men blir man isolert der?

- Os er veldig fin med åpne fjorder og greie priser, men hvordan er trafikken/kollektivtilbudet?

- Vest for Bergen sies det at oljekaksene bor, og trafikken er drepandes 24/7. Sant?

- Askøy da? Litt av hvert, men på en øy...kjører man alltid bare en vei. Rutebåt til sentrum er et digert pluss!

Anonymous poster hash: 368b7...3ba

1. Drit i strilebegrepet, det er bare intern kjeklig; dere vil alltid være østlendinger :-)

2. Problemet deres er primært at dere er MANGE. Så de typiske leilighetområdene er uaktuelle som Loddefjord og Fyllingsdalen. Men jeg ville sett på hva som tilbys av hus,rekkehus i dette området, siden det er veldig bynært og deler av utbygningen tilhører en tid det var populært med god plass.

3. Fana er typisk 2 bil område med unntak av Sandsli området. Sjekk bussrutene for når bussene slutter, og søndagsbuss. Det sier mye om hvor mye som skjer på ettermiddag i området.

4. De av mine kollegaer som kommer fra Åsane skryter hemingsløst og har etablert seg med barn der. Det er ett økende pendler problem der, men det er ett av steden der det er gjordt mest for å rute folk til kollektiv trafikk.

5. Arna ER luksus, men pass på at du får sol.

6. Vaksdal er isolert. Det kommer ikke til å bli mindre isolert. 2 bil område.

7. Os er i praksis en annen by å bo i. Den gode nyheten er at pendling skjer på E39 og det er satsingsområde. Den dårlige er at det er ingen ferge som skal erstattes, så det kommer antagelig til å ta noen 20 år før de får fingeren ut å gjør noe med veien. (Ja , jeg er frustrert over fokus på på E39)

8. Hvor mange OLJEkakser som finnes vest skal jeg ikke uttale meg om, men hele vestområdet med Sotra og Askøy belaster ett veisystem som er 2 biler fra kollaps til enhver tid, og har djevelsk rushtrafikk.

Men se på Drotningsvik og området rundt der hvis du finner at bussene kommer i nærheten av jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Arna og kan anbefale det på det varmeste;-) Landlig, men samtidig sentralt. Når det nye jernbanesporet blir ferdig vil det gå tog hvert 15. minutt. Arna har vært "glemt" i mange år, men det ser ut til at det er i ferd med å snu :-)

Anonymous poster hash: e1414...e8d

• Liker 1
Skrevet

Mellom sentrum og Åsane, kjapt til byn og kjapt til Åsane. Landlig, hyppige busser, skole, butikker og bhg i nærheten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fana! Bor du forholdsvis nært bybanen har du alltid kollektivtrafikk som ikke er påvirket av rush. Kunne ikke vokst opp et bedre sted :-) Gode skoler, fine nabolag.

Anonymous poster hash: a8b07...a05
  • Liker 3
Skrevet

Sandviken også er belastet, bare sånn headsup.

Tidvis mye rushtrafikk både mot Sotra/Askøy og mot Åsane (Fløifjellstunellen).

Gode muligheten for kollektiv transport mot Os og Arna.

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker meg veldig godt på Kronstad :) relativt sentralt, ikke så hinsides dyrt og ganske rolig. Litt 60-tallsfeeling over rekkehusene der. Minuset er dessverre kort vei til de mer belastede strøkene...

Har du sjekket ut Bønes, Sandsli og Kokstad? Spesielt Sandsli er skjønt. Mye mer sentralt enn Fana, og nært flyplassen. Absolutt barnevennlig. Kjenner mange barnefamilier som trives der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sotra er bra om du liker det landlig.

Sentrum for mye støy.

Askøy er en SKAM.Har enda tilgode å treffe på et skikkelig menneske fra Askøy.

Anonymous poster hash: 38cbf...8c2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra (indre) Arna, og jeg (og de fleste jeg vokste opp med) har lovet meg selv dyrt og hellig at mine barn aldri skal måtte vokse opp et slikt sted. Flyttet så snart jeg fikk sjangsen. Jeg ser jo at det er flere nye som flytter inn nå, så kanskje (kaaaanskje) miljøet har forandret seg..men jeg tviler på at skolene (og ledelsen der) har bedret seg noe særlig. Aldri om jeg hadde latt mine barn ta del i den sinnsyke bygdementaliteten som er i Arna. Bygdedyret er alive and well for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 3b6a7...4b0
  • Liker 1
Skrevet

Sotra er bra om du liker det landlig.

Sentrum for mye støy.

Askøy er en SKAM.Har enda tilgode å treffe på et skikkelig menneske fra Askøy.

Anonymous poster hash: 38cbf...8c2

Sotra har da like mange tullinger som Askøy.

Jeg synst forøvrig begge stedene er fine steder, så lenge det ikke er lenge enn 20min fra sentrum. Trafikken derimot er et mareritt begge steder.

Godvik, Drotningsvik, Alvøen, og Mathopen er steder jeg liker i Bergen vest. Ville holdt meg unna Loddefjord og Vadmyra

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sjekket ut Sædalen og Nattland!

Anonymous poster hash: bfd15...b34
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra (indre) Arna, og jeg (og de fleste jeg vokste opp med) har lovet meg selv dyrt og hellig at mine barn aldri skal måtte vokse opp et slikt sted. Flyttet så snart jeg fikk sjangsen. Jeg ser jo at det er flere nye som flytter inn nå, så kanskje (kaaaanskje) miljøet har forandret seg..men jeg tviler på at skolene (og ledelsen der) har bedret seg noe særlig. Aldri om jeg hadde latt mine barn ta del i den sinnsyke bygdementaliteten som er i Arna. Bygdedyret er alive and well for å si det sånn.

Hva var det med skolene som ikke fungerte?

Vet at Arna har hatt et belastet miljø blant ungdommen på 90 og tidlig 2000-tallet, men trodde dette var bedre nå?

Jeg bor i Indre Arna, men er oppvokst i en annen og mye mindre kommune. Har dårlige erfaringer med skolen på hjemstedet mitt. Dårlige minner når jeg tenker tilbake… Håper for mine barns skyld at de får en god opplevelse når de begynner på skolen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil absolutt anbefale Laksevåg, undervurdert syntes jeg. Velger du Damsgårdssiden er det til og med gåavstand til sentrum, evt. 5 min. kjøring. Velger du Nipedalen/Gravdal har dere mange boliger som passer deres økonomi og familiestr. :-)

Anonymous poster hash: b3805...7e5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både Sotra og Askøy er fult av useriøse mennesker. Anbefaler Paradis eller Kalfaret.

Anonymous poster hash: d8702...1c1
  • Liker 1
Skrevet

Mellom sentrum og Åsane, kjapt til byn og kjapt til Åsane. Landlig, hyppige busser, skole, butikker og bhg i nærheten.

Enig med deg! Spesielt nå som det nye kjøpesenteret snart er ferdig :) Snart ingen grunner for å dra inn til sentrum.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vil absolutt anbefale Laksevåg, undervurdert syntes jeg. Velger du Damsgårdssiden er det til og med gåavstand til sentrum, evt. 5 min. kjøring. Velger du Nipedalen/Gravdal har dere mange boliger som passer deres økonomi og familiestr. :-)

Anonymous poster hash: b3805...7e5

Disse stedene ville jeg ALDRI bodd. Står øverst på min nei liste Endret av Miss Lucky
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva var det med skolene som ikke fungerte?

Vet at Arna har hatt et belastet miljø blant ungdommen på 90 og tidlig 2000-tallet, men trodde dette var bedre nå?

Jeg bor i Indre Arna, men er oppvokst i en annen og mye mindre kommune. Har dårlige erfaringer med skolen på hjemstedet mitt. Dårlige minner når jeg tenker tilbake… Håper for mine barns skyld at de får en god opplevelse når de begynner på skolen...

Jeg var barn i arna på 90 tallet, og ungdom på 2000 tallet så jeg kan jo være påvirket av det miljøet som var da. Mine foreldre bor der fremdeles, men de har ingen kontakt med nærmiljøet ellers så jeg vet ikke akkurat hvordan ståa er nå. Men det er det typiske, mine foreldre er "nyinnflyttet" (har vel bodd der i 15 år nå) og dermed var ingen av naboene, andre foreldre osv interessert i dem. Skolene var veldig preget av trynefaktor fra personallet (rike foreldre=luksusbehandling, andre barn fikk bare vente), ingenting ble gjort for å stoppe den mobbingen jeg og andre ble utsatt for (fikk følelsen av at lærerene mente vi kunne skylde på oss selv!) og det var i det hele tatt en dårlig opplevelse. Såpass at selv om jeg ble overbevist om at alt var annerledes nå ville jeg aldri flyttet dit igjen, rett og slett fordi jeg fremdeles får vondt i magen av å være i nærheten av min gamle skole. Jeg ville sendt mine barn på en større skole, der det er naturlig at ikke alle er like.

Ungdomsmiljøet er veldig oppdelt i klikker (fotball, band eller bil) og janteloven lever i beste velgående. Du må forresten ha bil hvis du har tenkt å bo der med familie. Ja, toget går greit på hverdagene, men da skal du bo nærmt togstasjonen (de fleste gjør ikke det). Det er nesten ingen kollektivtraffikk i helgene og på kveldstid (1 nattbuss fra sentrum på lørdager). Arna er et skikkelig råneområdet, og alle jeg kjenner derfra tok lappen som 18åringer. Jeg kjenner ingen uten bil der og de fleste familier har to.

Jeg hadde valgt Åsane, eller området mellom sentrum og Åsane, hvis jeg var deg :Nikke:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Askøy/ Sotra VAR full av tullingen for rundt tiår siden. Etter broen på askøy ivertfall ble betalt ned, er det hovedsakelig middelklasse folk med barn under 10, men selvsagt jo lengre ut på øyen, jo rarere folk :P

Er selv oppvokst på Askøy, og kan absolutt anbefale det for barn. Veldig skjermet, mye natur og i nyere tid ganske hyggelige folk.

Også greit for de voksne, går mye busser og hvis man tar båten slipper man den kjipe køen.

Endret av Konstantin
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Askøy/ Sotra VAR full av tullingen for rundt tiår siden. Etter broen på askøy ivertfall ble betalt ned, er det hovedsakelig middelklasse folk med barn under 10, men selvsagt jo lengre ut på øyen, jo rarere folk :P

Er selv oppvokst på Askøy, og kan absolutt anbefale det for barn. Veldig skjermet, mye natur og i nyere tid ganske hyggelige folk.

Også greit for de voksne, går mye busser og hvis man tar båten slipper man den kjipe køen.

Bra det har komt seg!

Anonymous poster hash: d8702...1c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var barn i arna på 90 tallet, og ungdom på 2000 tallet så jeg kan jo være påvirket av det miljøet som var da. Mine foreldre bor der fremdeles, men de har ingen kontakt med nærmiljøet ellers så jeg vet ikke akkurat hvordan ståa er nå. Men det er det typiske, mine foreldre er "nyinnflyttet" (har vel bodd der i 15 år nå) og dermed var ingen av naboene, andre foreldre osv interessert i dem. Skolene var veldig preget av trynefaktor fra personallet (rike foreldre=luksusbehandling, andre barn fikk bare vente), ingenting ble gjort for å stoppe den mobbingen jeg og andre ble utsatt for (fikk følelsen av at lærerene mente vi kunne skylde på oss selv!) og det var i det hele tatt en dårlig opplevelse. Såpass at selv om jeg ble overbevist om at alt var annerledes nå ville jeg aldri flyttet dit igjen, rett og slett fordi jeg fremdeles får vondt i magen av å være i nærheten av min gamle skole. Jeg ville sendt mine barn på en større skole, der det er naturlig at ikke alle er like.

Ungdomsmiljøet er veldig oppdelt i klikker (fotball, band eller bil) og janteloven lever i beste velgående. Du må forresten ha bil hvis du har tenkt å bo der med familie. Ja, toget går greit på hverdagene, men da skal du bo nærmt togstasjonen (de fleste gjør ikke det). Det er nesten ingen kollektivtraffikk i helgene og på kveldstid (1 nattbuss fra sentrum på lørdager). Arna er et skikkelig råneområdet, og alle jeg kjenner derfra tok lappen som 18åringer. Jeg kjenner ingen uten bil der og de fleste familier har to.

Jeg hadde valgt Åsane, eller området mellom sentrum og Åsane, hvis jeg var deg :Nikke:

Har ikke hørt mye positivt fra den tiden der nei. Kjenner ikke så mye til hvordan miljøet er nå.

Det med mobbing er det jeg er mest bekymret for. Ble utsatt for det selv, og ingenting ble gjort fra lærerenes side.

Håper det har blitt bedre i dag :-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...