AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #21 Skrevet 21. mai 2014 Jeg vokste opp i Åsane, det er masse og finne på, mange lekeplasser og tilbud for barna. Lett tilgang for å leke i skogen og badeplasser. Veldig koselig! Er 17 nå, så er ikke lenge siden Ville gått for Åsane eller Fana Anonymous poster hash: 4baf3...7c9 1
lillsunshine Skrevet 21. mai 2014 #22 Skrevet 21. mai 2014 (endret) Spørsmålet er hvor nært eller fjernt sentrum du synes er praktisk. Jeg bor selv på Landås etter å ha bodd i Sandviken i 3 år, og må si det var ganske deilig å flytte vekk fra alt bråket. Landås ligger i passe avstand fra sentrum og her er det passe rolig med naturen veldig tett på. Ikke langt å gå til Ulriken og Nattlandsfjellet, det er grønt og fint her, samtidig som det både er kjøpesenter her (Sletten Senter) og butikker, frisør og andre ting rett i nærheten. Gode bussforbindelser også. I ukedagene går bussene med 10.minutters mellomrom og tar ca 20-25-minutt til sentrum fra der jeg bor. Dersom trafikken går som det skal. Er ikke til å legge skjul på at i rushtrafikken går det veldig seint fra Statsarkivet til forbi Haukeland, det er alltid et problem i 3-4.tiden på dagen, men det pleier å være bra igjen en gang etter 16.00. Det samme gjelder et sted mellom 07.30-08.00 om morningen. Dersom du synes rushtraffikk blir et problem, er ikke bybanen langt unna heller. Der unngår man rett og slett rushtrafikk, men kan måtte regne med veldig fulle baner, så da foretrekker jeg heller litt rushtrafikk. Jeg tror uansett du vil oppleve litt rushtrafikk om morningen siden du uansett må inn til sentrum. Har inntrykk av det er mange barnefamilier som bor her. Det er sikkert ikke den billigeste plassen, men ikke så dyrt som sentrum heller. Jeg ville iallfall ha sjekket det opp. Jeg trives iallfall veldig godt her, og setter veldig pris på at det er så rolig!! Endret 21. mai 2014 av lillsunshine 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #23 Skrevet 21. mai 2014 Minde Kort vei til alt Anonymous poster hash: bd352...d94 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #24 Skrevet 21. mai 2014 På Laksevågsiden er det mange fine områder. Buss 19 går opp til Melkeplassen. Området er ikke så ikke som ryktene skal ha det til. Verst er det vel ved Puddefjordbroen pga de narkomane ved Strax Huset. Noe som enkelt kan unngås ved å ta bussen. Det er Rimi nede ved Damsgårdtorget, bensisstasjon ved hovedveien og Damsgård hovedgård, like ovenfor er barneskolen (der er det loppemarked hvert år), over veien derfra er det Kiwi, og lenger opp etter Svingen finner du coop med post i butikk. Et stykke bortenfor Damsgård Hovedgård er det også Laksevåg senter med Kid, Nille, Rema, Post, Apotek, Jysk, Mester Grønn, og noen andre butikker jeg ikke husker i farten. Det går ofte buss fra sentrum og ut mot Laksevåg senter. Laksevåg kirke er på Damsgård. Det er kort vei til fjell, sjø, med andre ord er området fleksibelt. Anonymous poster hash: f83b3...2db 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #25 Skrevet 21. mai 2014 #ille rettelse. Anonymous poster hash: f83b3...2db
Silfen Skrevet 21. mai 2014 #26 Skrevet 21. mai 2014 Minde Kort vei til alt Anonymous poster hash: bd352...d94 Jeg likte meg godt på Minde. Men det er veldig avhengig av hvor man bor. Og det er en del slum ovenfor Fridalen skole. Mens området ved stadion er veldig ok. Men igjen; vært litt tull borte ved ungdomsskolen der. 2
Miss Lucky Skrevet 21. mai 2014 #27 Skrevet 21. mai 2014 Kommer litt ann på hvilket nabolag dere er ute etter også. Når vi kjøpte var jeg opptatt av at det skulle være et sted det var mulig for 5åringen å være ute litt på egenhånd. Altså et litt skjermet nabolag litt unna trafikkert vei, hvor alle kjenner alle, de kan leke i gaten/lekeplassen uten konstant oppsyn, og besøke hverandre i nabohusene. Hadde ikke følt meg trygg på slike ting på Laksevåg, melkeplassen, minde osv. 1
ToveM Skrevet 21. mai 2014 #28 Skrevet 21. mai 2014 Sotra har da like mange tullinger som Askøy. Jeg synst forøvrig begge stedene er fine steder, så lenge det ikke er lenge enn 20min fra sentrum. Trafikken derimot er et mareritt begge steder. Godvik, Drotningsvik, Alvøen, og Mathopen er steder jeg liker i Bergen vest. Ville holdt meg unna Loddefjord og Vadmyra Støtter den, født og oppvokst her. Selv om det var mye mer landlig den gangen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #29 Skrevet 21. mai 2014 Er fra Bergen (Indre Arna) og har bodd flere steder i byen. Kan anbefale Nattland/ Sædalen, rolig, nyetablert og fint område og ikke langt til byen. Mye nye boliger og derfor ikke så mye crappy folk. Anonymous poster hash: ec2e1...226 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #30 Skrevet 21. mai 2014 Jeg liker meg godt på Nestun, og etter at bybanen kom er det kjapt og greit å komme seg inn til sentrum:) Anonymous poster hash: 9f6fb...b49 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #31 Skrevet 21. mai 2014 Jeg ville i alle fall holdt meg langt unna pendling via Fløyfjellstunellen eller Sotrabroen, der er det kollisjon/bilberging og megakø annenhver dag, skal ingenting til før hele ettermiddagen forsvinner bak rattet (ja, jeg har prøvd og flyttet). Personlig ville jeg holde meg unna både Laksevåg, Gravdal, Nipedalen, Loddefjord, Vadmyra, Mathopern og Drotningsvik/Godvik, vil du på den siden hadde jeg heller sett mot Bjørge eller Bønes. Når bybanen nå bygges ut bedres kollektivtilbudet på Sandsli/Ytrebygda/Blomsterdalen betraktelig, og der er fremdeles mulig å få relativt rimelige hus/rekkehus for en stor familie. Godt barnehagetilbud, gode skoler og friluftsområder er der også. Personlig hadde jeg foretrukket Skjold, Nesttun, Paradis, Landås, Kalfaret, men det er dyrerere områder og vanskeligere å finne noe i rett prisklasse, dog ikke umulig. Som andre nevner er det mange fine boligområder i Sædalen, men området har vært bygd ute helt ekstremt de siste årene, og det er mulig det blir ghettotilstander når alle ungene som bor der kommer i kjede-seg-ihjel-tenårings-alder slik det har skjedd i andre bydeler, kollektivtilbudet er heller ikke det beste. Arna hadde jeg droppet, lenger øst bør du også utelukke, det er ekstremt isolert. Åsane har en del fine områder, men da må du gjennom Fløyfjellstunellen som nevnt tidligere, og det hadde jeg ikke begitt meg ut på uten å være helt nødt. Sandviken er flott, men som nevnt dyrt, likeså med sentrum. Ikke lett når man ikke er kjent, mitt hovedtips blir å se sørover i Bergen, og pass på at ikke du kommer i skyggen av et fjell! Anonymous poster hash: 1d926...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #32 Skrevet 22. mai 2014 Vi har akkurat kjøpt oss leilighet i Fyllingsdalen og er kjempe fornøyd, virker som det er mange barnefamilier i området Stille og rolig, og det er ikke langt til sentrum. Man har Oasen senter i området som har det meste. Anonymous poster hash: 651d8...709
Gjest Knuse Skrevet 23. mai 2014 #33 Skrevet 23. mai 2014 Har fått meg jobb i Bergen sentrum og skal flytte til byen fra Indre Østlandsområdet. Men...hvor hen? Snakket litt med en kollega derfra og har googlet masse, men blir ikke helt klok. Fire barn under 10 år, middels inntekt på oss begge (han leter fortsatt etter jobb), liker ikke å kjøre bil, men natur og ro er et stort pluss. Viktig med godt miljø for barna. - Sentrum er knalldyrt og helt uaktuelt for oss - Bergensere mener visst at alle er striler bare de bor 5 min ganger fra sentrum - Sentrumsnære strøk virker litt belasta, unntatt Sandviken...som er dyrt - Fana er fint og dyrt, godt sted å vokse opp på for barna - Åsane virker som et digert teppe av boliger og kjøpesentre uten mye å finne på - Arna har 8 min tog til byen, er ganske fint...men det er trangt om plassen. Østsiden? - Vaksdal er under 30 togmin. fra sentrum, har hardangersk fjordutsikt og råbillige hus...men blir man isolert der? - Os er veldig fin med åpne fjorder og greie priser, men hvordan er trafikken/kollektivtilbudet? - Vest for Bergen sies det at oljekaksene bor, og trafikken er drepandes 24/7. Sant? - Askøy da? Litt av hvert, men på en øy...kjører man alltid bare en vei. Rutebåt til sentrum er et digert pluss! Anonymous poster hash: 368b7...3ba Bønes er veldig barnevennlig område. Er to skoler og flere barnehager, lekeplasser osv. Sandviken er og veldig fint, Eidsvågsneset er og pent. Ville styrt langt unna Danmarksplass, Landås, Nesttun. Mye rølp der. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #34 Skrevet 24. mai 2014 Takk for veldig mange gode innspill! Sædalen virker interessant, men hva fins av aktivitetstilbud der inne? Overrasket over dommen over øst-for-Bergen. Vaksdal er jo nærmere byen i minutter enn deler av Fana, og i hvert fall Sotra. Kommer køene mot Sotra i tillegg så...men det er akkurat slikt jeg vil vite på forhånd, fordommer kommer gjerne ikke fra intet. Noen som kan fortelle om miljøet i Arna har bedret seg? Begynner ikke i jobben før til høsten, så vi har veldig god tid. Er også uklart hvor mye penger vi kan bruke, har ikke en gang annonsert huset vårt ennå. Tipper vi havner på 3-4 millioner med litt støtte fra svigers.Anonymous poster hash: 368b7...3ba
Klatt Skrevet 24. mai 2014 #35 Skrevet 24. mai 2014 Jeg bor i Os og syntes det er et ypperlig sted, men med tanke på at du har fått jobb i sentrum må du belage deg på minst en time pendling hver vei dersom du velger å bo her. Det går busser hvert kvarter om morgenen da det er grådig mange som pendler, så det er stort sett ikke noe problem. Os er et rolig og fint sted hvor det ennå ikke er så veldig dyrt å bo, langt nok borte fra Bergen til at man får fred og ro, men samtidig nært nok til at det ikke er langt til skikkelig sivilisasjon. Trygt å bo her, mange skoler og barnehager å velge mellom, har kjøpesentre og en god del fritidsaktiviteter. Svarer gjerne på spørsmål! 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #36 Skrevet 24. mai 2014 En time hver vei er veldig lang pendling da. Er kanskje litt bygde-bortskjemt, men 30-40 minutter tenker jeg holder. Anonymous poster hash: 368b7...3ba
Silfen Skrevet 24. mai 2014 #37 Skrevet 24. mai 2014 Tar bare en halvtime, spørs helt om det er kø eller ikke. 1
Klatt Skrevet 24. mai 2014 #38 Skrevet 24. mai 2014 (endret) En halvtime med bil ja, tar man buss (TS nevnte at hun ikke likte å kjøre bil) bør man regne minst en time til byen, spesielt i morgenrushet. Pendlet til HiB fra Os hver dag og brukte gjerne en time hver vei, lengst tid klokka 7-8. Endret 24. mai 2014 av Klatt 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #40 Skrevet 25. mai 2014 Hjelper ikke at Kystbussen (som selvfølgelig bruker kortere tid siden den ikke stopper på omtrent hvert eneste busstopp) bare bruker en halvtime, da den ikke har påstigning på strekningen Halhjem-Bergen. Og om den hadde hatt det hadde det nok vært mye dyrere enn vanlig rutebuss. Men en time med vanlig buss opplever jeg sjelden, tar som regel rundt 45 minutter. Det kommer selvfølgelig også an på hvor i Os man bor, Os er en passe stor kommune. Bosetter man seg i nærheten av kommunegrensa mot Bergen blir ikke bussturen mer enn rundt en halvtime, pluss/minus fem minutter. Det er godt tilrettelagt for pendling med ekspressruter inn til sentrum om morgenen og fra sentrum til Os på ettermiddagen. Ekspressbussene kjører raskeste vei og stopper kun på utvalgte stopp i Os og Bergen, og kan godt komme ned i 35 minutter fra sentrum til sentrum. I rushtiden tar det selvsagt noe lengre tid, men fortsatt kortere tid enn den vanlige bussen. Anonymous poster hash: 39cd9...74e Anonymous poster hash: 39cd9...74e 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå