Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal teste ut dette i helgen! Spent. Håper å få generelt bedre styrke, og bedring av ryggproblemer på sikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.t-nation.com/training/in-defense-of-crossfit

Anonymous poster hash: 73267...ad6

Ja, for bodybuildere på steroider som deltar i en del crossfit konkurranser er jo fryktelig representativt for denne "grenen". Ingen av de "beste" crossfitutøverne trener crossfrit for å komme seg i form. Faktisk er det noen få amerikanse fotballspillere som lot seg lure til å følge disse crossfitprogrammene og statistikken deres den aktuelle sesongen viste dårligere prestasjoner. Crossfit = no gains.

• Liker 2
Skrevet

Ja, for bodybuildere på steroider som deltar i en del crossfit konkurranser er jo fryktelig representativt for denne "grenen". Ingen av de "beste" crossfitutøverne trener crossfrit for å komme seg i form. Faktisk er det noen få amerikanse fotballspillere som lot seg lure til å følge disse crossfitprogrammene og statistikken deres den aktuelle sesongen viste dårligere prestasjoner. Crossfit = no gains.

Selvfølgelig trener de beste crossfitprogrammer. Kritikerne prøver bare å late som det ikke er det fordi det er likt annen trening. Men de har ikke forstått at crossfit ikke er en ting. Det er alt. Alt fra styrketrening til utholdenhetstrening til vektløfting til lavrep til høyrep.

Og når det gjelder amerikansk fotballspiller-historien, så dreier det seg om én anekdote fra én spiller. Eller det er ihvertfall den som farer som en farsott gjennom internettet. En må jo kunne få si at det finnes gode og dårlige crossfitprogrammeringer. På samme måte som det finnes gode og dårlige versjoner av alle treningsprotokoller.

Jeg føler crossfitfootball.com sin programmering og jeg har hatt veldig bra "gains". Det har også de andre på gymmet som følger denne.

Skrevet

Selvfølgelig trener de beste crossfitprogrammer. Kritikerne prøver bare å late som det ikke er det fordi det er likt annen trening. Men de har ikke forstått at crossfit ikke er en ting. Det er alt. Alt fra styrketrening til utholdenhetstrening til vektløfting til lavrep til høyrep.

Og når det gjelder amerikansk fotballspiller-historien, så dreier det seg om én anekdote fra én spiller. Eller det er ihvertfall den som farer som en farsott gjennom internettet. En må jo kunne få si at det finnes gode og dårlige crossfitprogrammeringer. På samme måte som det finnes gode og dårlige versjoner av alle treningsprotokoller.

Jeg føler crossfitfootball.com sin programmering og jeg har hatt veldig bra "gains". Det har også de andre på gymmet som følger denne.

Du snakker om crossfit som om det faktisk er det det burde ha vært. Altså kombinasjon av styrke og utholdenhet. Problemet er at man prøver å oppnå dette ved å kombinere styrke og kondisjon(arbeidskapsiteten du så fint nevnte) ved styrke og vektløftingsøvelser. Det går utover kvaliteten på begge treningsformene. Det optimale er å trene et vanlig, godt styrke program samt følge et godt utholdenhet og kondisjonsprogram, der du er nødt til å periodevis prioritere det ene over det andre for å få et godt sluttresultat. Crossfrit prøver å kombinere dette i et, og gjør det også på en dårlig måte.

Når du for eksempel snakker om arbeidskapasitet så skjønner jeg allerede at du ikke vet hva du snakker om. "Arbeidskapasiteten" din vil alltid være så enkelt som din styrke relativt til vekten du trener på. Det er så enkelt. Og da bør du prioritere å løfte riktig, kontra å prøve å slenge en vekt i været for å få til flest mulig repetisjoner på kortest mulig tid der form og sikkerhet totalt neglesjeres.

Finn dere heller en ordentlig treningsform som garanterer resultater og som er trygt og sikkert.

• Liker 2
Skrevet

Er så lei crossfit nå. Det er bare bullshit som ble funnet opp for å tjene penger, ved å starte opp "crossfit gym" overalt med dobbel medlemsavgoft og eneste forskjellen er at de har bokser du kan hoppe opp på og ødelegge knærne på (samme som du gjør i all crossfit, siden nærmest definasjonen på crossfit er å gjøre styrkeløft med ELENDIG teknikk på kort tid).

Hvorfor ikke trene kondisjon og styrke seperat, slik som seriøse trenere gjør? Er bare amatører som kaster seg på denne trenden.

• Liker 2
Skrevet

Du snakker om crossfit som om det faktisk er det det burde ha vært. Altså kombinasjon av styrke og utholdenhet. Problemet er at man prøver å oppnå dette ved å kombinere styrke og kondisjon(arbeidskapsiteten du så fint nevnte) ved styrke og vektløftingsøvelser. Det går utover kvaliteten på begge treningsformene. Det optimale er å trene et vanlig, godt styrke program samt følge et godt utholdenhet og kondisjonsprogram, der du er nødt til å periodevis prioritere det ene over det andre for å få et godt sluttresultat. Crossfrit prøver å kombinere dette i et, og gjør det også på en dårlig måte.

Når du for eksempel snakker om arbeidskapasitet så skjønner jeg allerede at du ikke vet hva du snakker om. "Arbeidskapasiteten" din vil alltid være så enkelt som din styrke relativt til vekten du trener på. Det er så enkelt. Og da bør du prioritere å løfte riktig, kontra å prøve å slenge en vekt i været for å få til flest mulig repetisjoner på kortest mulig tid der form og sikkerhet totalt neglesjeres.

Finn dere heller en ordentlig treningsform som garanterer resultater og som er trygt og sikkert.

Du hevder jeg ikke vet hva jeg snakker om, men hele innlegget ditt oser jo av fordommer og uvitenhet.

Hva crossfit burde vært? Er det du som bestemmer hva det er? Crossfits opprinnelse var å trene alle øvelser i forskjellige tidsaspekt, med forskjellig belastning og volum. Dette innebærer styrke, dette innebærer intervaller med vekter, kroppsvektsøvelser. Det innebærer mer langvarig utholdenhetstrening (kalt monostrukturell trening).

Ta i det minste å les om teorien bakom konseptet før du kritiserer det. Av en eller annen grunn så finnes det mennesker som deg som har som mål å være negativ på internett til ting de ikke har peiling på. Dere tror alltid at det er om å gjøre å gjøre de mest kompliserte øvelsene, som nybegynner, med masse vekt og en helvetes mengde repetisjoner på kortest mulig tid.

Man har også i senere tid delt crossfit opp i undergrupper fordi det har oppstått som konkurranseform. Selv mener jeg dette er tåpelig. Grunnet måten det er lagt opp er det nærmest umulig å dømme rettferdig og små feil får store konsekvenser. Vinneren er nødvendigvis ikke "fittest on earth" men gjerne "most lucky contestant". Mange kritiserer crossfit ved å si at "deltagerne i disse konkurransene trener jo ikke en gang crossfit!". Men det gjør de i aller høyeste grad. Men de gjør slik alle andre toppidrettsutøvere gjør. De periodiserer. De fokuserer på svakheter, de terper teknikk.

Og ut i fra det bygger de seg opp til å kunne mestre det uventede på en langt bedre måte enn de som ligger å trener benkpress til de løfter 3x kroppsvekt.

Videoen du linket til inneholder jo knapt noe crossfit. Det meste er jo vanlig trening på gym som gjøres feil. Navnet på videoen er jo bare for å skaffe klikk. Med det hadde du visst om du hadde sett videoen feil i stedet for å hoppe på hate-toget.

Er så lei crossfit nå. Det er bare bullshit som ble funnet opp for å tjene penger, ved å starte opp "crossfit gym" overalt med dobbel medlemsavgoft og eneste forskjellen er at de har bokser du kan hoppe opp på og ødelegge knærne på (samme som du gjør i all crossfit, siden nærmest definasjonen på crossfit er å gjøre styrkeløft med ELENDIG teknikk på kort tid).

Hvorfor ikke trene kondisjon og styrke seperat, slik som seriøse trenere gjør? Er bare amatører som kaster seg på denne trenden.

Det er laget for å tjene penger. Ingen tvil om det. Med det er også spinning, aerobics og en rekke andre treningskonsepter. Og at teknikk ikke er viktig viser at du egentlig ikke vet hva crossfit er. Hele konseptet består av teknikk før intensitet. Om du velger som utøver å drite i det, så får det være på din kappe. Ikke konseptet sitt.

Styrkeløft har en vanvittig liten rolle i crossfit fordi det finnes langt flere muligheter til å trene beina enn bare bakbøy og markløft.

En grunn til at det ofte er svært dyrt på CF-boxer er at de har vanvittig dyrt utstyr, ingen stordriftsavtaler som elixia, sats, etc. Jeg synes selv at prisen enkelte steder ikke forsvarer kvaliteten på timene som tilbys. Selv om noen boxer er flinke til å videreutdanne trenerne sine ved å rekruttere de fra spesifikke sporter, sende dem på gode kurs og videreutdanning, så kan man ikke si at dette er regelen. Spesielt i USA bærer det preg av at trenerne er folk som har trent der og bare tatt et helgekurs for å bli trener. Jeg har selv tatt dette helgekurset og jeg lærte ingenting nytt om trening. Bare om hva crossfit egentlig er. Som gir meg et vesentlig bedre grunnlag til å kritisere treningsformen.

Hva du trener må ha basis i hva du vil oppnå. Hva som defineres som crossfit er også ikke skrevet i stein. Det utvikler seg og det er en utvikling fra begynnelsen til nå. Det er f.eks. vanlig å kombinere økter med styrke eller teknikktrening. Enten før eller etter en kondisjoneringsøkt. Alt etter hva man vil oppnå. Det er oftere enn før periodisert - forutsatt at man følger programmet. Om man bare møter opp på tilfeldige økter så blir resultatene deretter. Men det er fortsatt vesentlig bedre for nybegynneren enn å pese i en time rundt et vann.

• Liker 1
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Må bare følge litt med her :)

Skrevet

En må vel ikke absolutt la seg stresse av tidtakingen? Det viktigste må jo være å gjøre øvelsene riktig?

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg bryr meg ekstremt lite om tiden jeg oppnår. Jeg er opptatt av teknikk og av å presse meg selv mest mulig under utførelse.

Jeg merker nå forskjell fra de første gangene jeg var på trening og frem til nå. Jeg gjennomfører øvelsene bedre, tyngre vekter og merker at jeg har fått bedre kondisjon i tillegg.

Det er klart at om jeg trener kun styrke eller kun kondisjon så vill jeg hatt større fremgang på det området, men nå får jeg en jevn fremgang i sin helhet og jeg synes det er kjekt å gå på trening hver eneste gang.

Skrevet

Har vært på crossfit noen ganger nå og det er dritgøy og knallhardt. Tar ikke mer vekter enn jeg er komfortabel med. konkurrerer ikke med andre på tiden, tar der som motivasjon for å bli sterkere. :)

Kjører økter uten utstyr hjemme også.

AnonymBruker
Skrevet

En må vel ikke absolutt la seg stresse av tidtakingen? Det viktigste må jo være å gjøre øvelsene riktig?

Ja teknikken er viktigst, men etter en stund bør jo teknikken bli så naturlig at man kan gjøre ting både raskt og riktig. Klart har man ikke lyst til å gjøre ting raskt er jo det greit det også.

Anonymous poster hash: e701e...c22

Skrevet

Jeg bryr meg ekstremt lite om tiden jeg oppnår. Jeg er opptatt av teknikk og av å presse meg selv mest mulig under utførelse.

Jeg merker nå forskjell fra de første gangene jeg var på trening og frem til nå. Jeg gjennomfører øvelsene bedre, tyngre vekter og merker at jeg har fått bedre kondisjon i tillegg.

Det er klart at om jeg trener kun styrke eller kun kondisjon så vill jeg hatt større fremgang på det området, men nå får jeg en jevn fremgang i sin helhet og jeg synes det er kjekt å gå på trening hver eneste gang.

Men selv om crossfit ikke spesifikt er designet for å bli sterk, så skal man ikke stikke under en stol at de som har trent et bra programmert crossfit-treningsprogram oppnår mye på styrkefronten. Ofte langt mer enn den jevne gymgjenger.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg tar opp denne tråden igjen, jeg!

Er på tampen av et nybegynnerkurs i crossfit som jeg meldte meg på mest for å gi meg selv en ny utfordring og litt variasjon til den styrketreningen jeg vanligvis driver med. Og jeg liker det kjempegodt! Det er som en stor lekeplass hvor trening er gøy! Beinhardt, men gøy. Og en slik lagånd og samhold på et senter har jeg aldri vært borti før. Så nå lurer jeg skikkelig på om jeg rett og slett skal melde meg inn.

Men..

Jeg trener mye styrke (3-splitt), men jeg er ikke spesielt sterk og føler jeg har stagnert. Jeg klarer kun et fåtall strake pushups, èn pullup synes selv jeg har slapp kjernemuskulatur og knebøyen min er alt annet enn "ass to the grass".. Så jeg er litt redd for at jeg blir å havne bakpå på crossfittreningen? Det er jo kjempegøy på nybegynnerkurs hvor alle er ferske, men blant hardbarka crossfit-babes og herremenn blir jeg rett og slett litt usikker på meg selv. Men jeg har så lyst å utforske muligheten for litt progresjon, som jeg føler har vært fraværende det siste året. Selvom det er litt skummelt å gå fra det kjente og kjære senteret med mine egne rutiner..

Det andre jeg dveler ved, er prisen. Jeg er student, så det å betale 6-700kr i mnd for trening blir en stor utgift. Pga manglende garderobe og litt dårlige åpningstider i boxen har jeg også vurdert å være medlem både på crossfit-senteret og på Evo der jeg er i dag, men da blir det ca 950 kr i måneden..

Så det jeg egentlig prøver å spørre deg som trener crossfit: er treningen verdt utgiften? Er det lett å komme inn i miljøet? Og, hva liker du, evt liker du ikke med treningsformen? Merker man fremgang på seg selv, selvom crossfit er "litt av alt"? Jeg synes det er kjempegøy til nå, bortsett fra midt i WODen hvor jeg hater alt en liten stund... Men SÅ deilig etterpå :laugh:

Beklager langt innlegg, blir kjempeglad for alle svar, tips og råd!

Skrevet

Vil også ha svar på dette! :-)

Skrevet

Om det forsvarer prisen er jo veldig individuelt. Det er dyrt, men om en går regelmessig så er ikke prisen per time så gale like vel. Jeg synes det er en effektiv måte å trene på, det er knallhardt, og det er utrolig artig.

En kommer greit inn i "miljøet". Mange timer er jo lagt opp til at en trener i team, enten to og to eller flere i lag.

Det jeg ikke liker er om jeg ender med en som er 3 ganger så bra trent som meg og tar blodseriøst på å skulle vinne, altså at vi er helt forskjellige steder både mentalt og fysisk.

Jeg er der for å presse meg selv og få fremgang ut i fra mine forutsetninger, og da passer det dårlig å bli satt på team med bolejonas fra helvette!

Skrevet

Takk for at du deler dine erfaringer!

Det er akkurat dette med teamsamarbeid jeg pingler litt ut på siden jeg sikkert ikke er like godt trent som de andre.. Men har forstått at det er mye konkurranse "mot seg selv" også, gjennom at man trener på tid eller gitt antall reps?

Skrevet

Det var kjipt i starten, men nå bryr jeg meg ikke så mye om den jeg kommer på lag med er mye bedre trent.

En må til en hver tid presse seg selv, komme ut av "komfortsonen" for å få ønsket fremgang. Tid og antall reps er jo greit, men sjeldent det er like treningsøkter. Beste måten å måle den type fremgang på er jo å gå på en av timene som alltid er like, for eksempel "prøve timene" eller lignende. Da kan en jo notere ned tid og antall og så se fremgang på den måten.

Skrevet

Jeg trenger ikke å måle resultat så strikt (selvom det såklart er morsomt å følge med!), men har et ønske om å bli sterkere i kroppen og få til mer. Dere som trener crossfit, trener dere på annet senter i tillegg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...