Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som holder på med denne fantastiske treningsformen?

Kanskje vi kan ha en felles tråd her hvor vi deler erfaringer, motivere og de som er ukjent med crossfit kan stille sine spørsmål.

Selv har jeg ikke holdt på så lenge enda, men det er uten tvil den treningsformen jeg er mest fornøyd med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg driver med dette.

Skrevet

Har du trent lenge, og synes du det er bra?

AnonymBruker
Skrevet

Trent en lightvariant noen ganger. Altså ikke cross-fit på et rent cross-fit senter men timer på kommersielt treningssenter, som bygger på de samme prinsipper. Høy intensitet og vekt. Kjempegøy om enn drit slitsomt. Uten tvil effektiv trening.

Alltid like redd for å spy hver time og alltid like letta etterpå fordi jeg ikke spøy.

Anonymous poster hash: 0cf92...385

Skrevet

Har du trent lenge, og synes du det er bra?

Har trent det et par år og synes det er ganske bra. Det tok dog ganske lang tid for meg å innse at det er noen fundamentale svakheter med crossfit. De er lett å unngå hvis du vet hva du driver med, eller kanskje mer spesfikt om trenerne dine, og de som lager øktene vet hva de driver med.

Selv følger jeg en programmering fra http://www.crossfitfootball.com. Om gymmet ditt setter opp økter med denne programmeringen bør du følge den. Veldig bra for både nybegynnere og de som er mer avanserte som ikke er ute etter å konkurrere i crossfit. Programmet har fokus på kraftutvikling over kort tid.

Skrevet

Hvilke svakheter tenker du på da?

Klarte ikke finne noen programmer der inne, tenkte å se for å sammenligne med det jeg selv går igjennom på WOD.

Skrevet

Trent en lightvariant noen ganger. Altså ikke cross-fit på et rent cross-fit senter men timer på kommersielt treningssenter, som bygger på de samme prinsipper. Høy intensitet og vekt. Kjempegøy om enn drit slitsomt. Uten tvil effektiv trening.

Alltid like redd for å spy hver time og alltid like letta etterpå fordi jeg ikke spøy.

Anonymous poster hash: 0cf92...385

Ja det er det mest effektive jeg har vært med på, og som du sier så blir en totalt utmattet i løpet av den timen det pågår. Har selv hatt noen ganger der jeg var sikker på jeg skulle kaste opp, men har heldigvis gått bra :)

Skrevet

Hvilke svakheter tenker du på da?

Klarte ikke finne noen programmer der inne, tenkte å se for å sammenligne med det jeg selv går igjennom på WOD.

Det er ikke noen programmer. Det er en WOD. Og følger du den så følger du deres programmering: http://crossfitfootball.com/category/wod/

Svakheter med crossfit er at treneropplæringen er for svak. Jeg har tatt trenerkurs og det er ganske bra, men det er for kort og det gir egentlig bare en innføring i hva crossfit er. Det gir for lite grunnlag for å kunne drive videre opplæring på høyt nivå. Heldigvis har de fleste seriøse gym gjort noe med dette og de sender trenerne sine på lengre utdanninger, samt at de leier inn erfarne trenere fra spesifikke sporter som vektløfting og turn osv.

En annen svakhet er at mange av øvelsene er for kompliserte for mange, og de tar for mye vekter på uten at trenerne gjør noe med det. Teknikk kommer før intensitet, men tydeligvis slutter folk å bry seg om det når de risikerer å bli sist eller de kan slå kompisen.

Men jevnt over er det flere positive ting med CF enn negative. Det er derfor jeg driver med det.

• Liker 2
Skrevet

Skal se litt nærmere på siden du linket til i dagene som kommer.

Jeg synes instruktørene er veldig flinke med å justere ned vekter som skal benyttes av personer som ikke har teknikken inne. Enkelte står gjerne med en trepinne når de utfører ulike øvelser, før de øker til kun stang osv.

De bruker også tid hele veien på å følge med nybegynnere og passe på at øvelser utføres på riktig måte.

AnonymBruker
Skrevet

Crossfit, er det sånn at du går på en diett med bare croissanter og trener ved siden av eller? Slik som konseptet til 7 eleven, crossnut, blanding av croissant og donut? Nei?

Anonymous poster hash: a15b7...41f
  • Liker 7
Skrevet

Crossfit, er det sånn at du går på en diett med bare croissanter og trener ved siden av eller? Slik som konseptet til 7 eleven, crossnut, blanding av croissant og donut? Nei?

Tror du har misforstått. Det er ikke en diett. Dette er det:

• Liker 3
Skrevet

Haha, for en genial video! Jeg har nylig startet, og er veldig begeistret!!

Må være den mest effektive og gøye treningsformen jeg har prøvd, merker fremgang fra gang til gang, selv med kun 1-2 økter i uka! :)

Gjest Aria.
Skrevet

Driver med dette. Kjenner litt igjen det du sier Supraapinatus med at noen gjør øvelsene feil for å slippe å komme sist. Instruktørene har fokus på å gjøre øvelsene riktig, men ser at mange heller vil komme seg gjennom det og bruke mer motstand på vektene etc.

Der jeg trener er det bare crossfit og sirkeltrening. Ser at mange trener flere dager på rad. Men klarer ikke helt å innfinne meg med det. Musklene må jo hvile 1 dag?

Liker best med crossfit at det er så variert :) bruker dere også kettlebells? Blitt veldig fan av det

Skrevet

Crossfit er en gren der man blåser i form, muskelutvikling og ordentlig trening, og heller satser på å ødelegge kroppen sin ved å involvere alt mulig av muskler for å klare flest mulig "repetisjoner" på en bestemt tid. Kipping dips, kipping pullsups, avrunderygg markløft osv. Du kommer heller til å få en avrevet skulder og prolaps over resultater og muskelutvikling. Ligg unna det, lær å løft vekter på en ordentlig måte og tren kardio ved siden av hvis du er interessert i all around fitness.

• Liker 4
Skrevet

Driver med dette. Kjenner litt igjen det du sier Supraapinatus med at noen gjør øvelsene feil for å slippe å komme sist. Instruktørene har fokus på å gjøre øvelsene riktig, men ser at mange heller vil komme seg gjennom det og bruke mer motstand på vektene etc.

Der jeg trener er det bare crossfit og sirkeltrening. Ser at mange trener flere dager på rad. Men klarer ikke helt å innfinne meg med det. Musklene må jo hvile 1 dag?

Liker best med crossfit at det er så variert :) bruker dere også kettlebells? Blitt veldig fan av det

Hvordan skal du ikke gjøre noe feil for å få et godt resulat i crossfit? Jeg tipper at den "riktige" måten å gjøre det på også er feil.

Corss fit pulls ups :skratte:

https://www.youtube.com/watch?v=lI0g7DF14vc

• Liker 1
Skrevet

Crossfit er en gren der man blåser i form, muskelutvikling og ordentlig trening, og heller satser på å ødelegge kroppen sin ved å involvere alt mulig av muskler for å klare flest mulig "repetisjoner" på en bestemt tid. Kipping dips, kipping pullsups, avrunderygg markløft osv. Du kommer heller til å få en avrevet skulder og prolaps over resultater og muskelutvikling. Ligg unna det, lær å løft vekter på en ordentlig måte og tren kardio ved siden av hvis du er interessert i all around fitness.

Du har tydeligvis aldri prøvd det. Du bare henger deg på typisk sånn "hater"-kritikk fra internett. Ta heller å kom tilbake når du vet hva du snakker om og har noe ordentlig kritikk å komme med.

Skrevet

Du har tydeligvis aldri prøvd det. Du bare henger deg på typisk sånn "hater"-kritikk fra internett. Ta heller å kom tilbake når du vet hva du snakker om og har noe ordentlig kritikk å komme med.

Nei, det jeg har sett av crossfit er bare tull. Hele prinsippet å få til flest mulig reps på en bestemt tid er idiotisk. Det har ingenting med styrketrening å gjøre og ingenting med kondisjon å gjøre. Hvor mye ryggutvikling kommer pull up kisen der til å få? Null, men skuldrene hans derimot, de vil nok gå av innen de neste to årene hvis han ikke legger inn årene.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei, det jeg har sett av crossfit er bare tull. Hele prinsippet å få til flest mulig reps på en bestemt tid er idiotisk. Det har ingenting med styrketrening å gjøre og ingenting med kondisjon å gjøre. Hvor mye ryggutvikling kommer pull up kisen der til å få? Null, men skuldrene hans derimot, de vil nok gå av innen de neste to årene hvis han ikke legger inn årene.

Det er ikke om å gjøre å få til flest mulig repetisjoner per tid. Da har du misforstått. Man gjør heller ikke kipping pullups for å bygge ryggmuskler.

Crossfit sitt prinsipp er å bygge arbeidskapasitet over et bredt spekter av modaliteter og tidsaspekt. Det finnes korte økter, det finnes lange økter. Noen er for maks reps, noen er for gitt reps på kortest mulig tid. Noen økter er pausene timet, og noen er det ikke. Hvis målet er å få en stor og muskuløs kropp så velger du ikke crossfit da velger du et bodybuilderprogram. Vil du bli grisesterk så velger du et powerlifterprogram. Om du vil bli bare sprint-eksplosiv så trener du et sprintprogram. Vil du bli turner trener du et turnprogram. Hele poenget med crossfit er ikke å bli best i en av disse, men å bli bedre i alle. Slik at man får et bredere repertoar, og større arbeidskapasitet i hele spekteret.

Hvis du ikke klarer en vanlig pull up, så tar du ikke 50 kipping pull ups heller. Jeg kan ikke huske å ha sett en trener som får nybegynnere til å kippe. Det er faktisk en ganske komplisert skill og jeg er ganske sikker på at du ikke klarer det på første forsøk.

Jeg skjønner at det er lett å stå på sidelinjen og gi kritikk. Crossfit er ikke uten feil, men du må være såpass ærlig med deg selv og heller si at du ikke vet noe om det enn å fraråde folk fra en treningsform du tydeligvis kan veldig lite om.

Forøvrig er denne videoen veldig god:

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke om å gjøre å få til flest mulig repetisjoner per tid. Da har du misforstått. Man gjør heller ikke kipping pullups for å bygge ryggmuskler.

Crossfit sitt prinsipp er å bygge arbeidskapasitet over et bredt spekter av modaliteter og tidsaspekt. Det finnes korte økter, det finnes lange økter. Noen er for maks reps, noen er for gitt reps på kortest mulig tid. Noen økter er pausene timet, og noen er det ikke. Hvis målet er å få en stor og muskuløs kropp så velger du ikke crossfit da velger du et bodybuilderprogram. Vil du bli grisesterk så velger du et powerlifterprogram. Om du vil bli bare sprint-eksplosiv så trener du et sprintprogram. Vil du bli turner trener du et turnprogram. Hele poenget med crossfit er ikke å bli best i en av disse, men å bli bedre i alle. Slik at man får et bredere repertoar, og større arbeidskapasitet i hele spekteret.

Hvis du ikke klarer en vanlig pull up, så tar du ikke 50 kipping pull ups heller. Jeg kan ikke huske å ha sett en trener som får nybegynnere til å kippe. Det er faktisk en ganske komplisert skill og jeg er ganske sikker på at du ikke klarer det på første forsøk.

Jeg skjønner at det er lett å stå på sidelinjen og gi kritikk. Crossfit er ikke uten feil, men du må være såpass ærlig med deg selv og heller si at du ikke vet noe om det enn å fraråde folk fra en treningsform du tydeligvis kan veldig lite om.

Forøvrig er denne videoen veldig god:

Igjen så tar du frem noe som er helt hinsides når du har med vekter å gjøre. Det er ingen nytte i å gjøre gitte reps på en bestemt tid. Hvis du skal snakke om tid når du driver med styrke og vekter, så er det jo lang tid som er poenget. Trege negativer, 1-sekunders pause mellom negativ og positiv osv. Poenget mitt er at ingen cross fit "utøver" trener crossfit for å bli god i det. De trener vanlig styrke og går en eller annen sjeldent gang gjennom øvelsene for å være klar over hva de skal, men alt de har trent på har jo ingenting med konkurransene de driver med å gjøre. Hva slags annen idrett er det du trener på en bestemt måte og gjør noe HELT annet i en konkurranse? Hvis du vil bli fitt så trener du ordentlig styrke sammen med et bra kardio og utholdenhetsprogram. Du bruker ikke vekter for utholdenhet og kardio.

• Liker 3
Skrevet

Igjen så tar du frem noe som er helt hinsides når du har med vekter å gjøre. Det er ingen nytte i å gjøre gitte reps på en bestemt tid. Hvis du skal snakke om tid når du driver med styrke og vekter, så er det jo lang tid som er poenget. Trege negativer, 1-sekunders pause mellom negativ og positiv osv. Poenget mitt er at ingen cross fit "utøver" trener crossfit for å bli god i det. De trener vanlig styrke og går en eller annen sjeldent gang gjennom øvelsene for å være klar over hva de skal, men alt de har trent på har jo ingenting med konkurransene de driver med å gjøre. Hva slags annen idrett er det du trener på en bestemt måte og gjør noe HELT annet i en konkurranse? Hvis du vil bli fitt så trener du ordentlig styrke sammen med et bra kardio og utholdenhetsprogram. Du bruker ikke vekter for utholdenhet og kardio.

Forskjellig timing i løftet har forskjellig funksjon. Om du vil jobbe med arbeidskapasitet i alle domenene må du både ha trege og raske repetisjoner. Korte og lange pauser. Tidsstyring og fri tid. Hvis du tror det bare finnes én vei til Rom så tror jeg du skal begynne å lese litt mer treningslitteratur.

Utsagnet ditt om at "ingen crossfitutøvere trener crossfit for å bli gode i det" er jo helt hinsides. Har du sett på Invictus sin competition-programmering? Der er faser basert ut i fra hvor du er i sesongen. Slik det er med alle andre treningsprogrammer UANSETT gren.

Her er to forskjellige dager. Den ene fra i august i fjor: http://www.crossfitinvictus.com/wod/august-5-2013-competition/

Og den andre fra februar i år: http://www.crossfitinvictus.com/wod/february-18-2014-competition/

Andre programmeringer er f.eks. den football som jeg linket til over. Du kan jo også se på den. Eller hadde du en annen mening om hva crossfit er. Kanskje disse sidene tar feil og du har rett?

Hvis jeg vil bli fit så trener jeg akkurat slik jeg vil trene. Hvorvidt jeg tar ut utholdenhetstreningen med jogging, sykling, svømming, burpees, kipping pullups, eller spensthopp er revne likegyldig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...