AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Det virker som om nesten alle her inne har en forholdsvis høy inntekt, lavt studielån (og lite lån ellers) og ikke minst en fullstappet BSU slik at det nesten bare er en formalitet å dra seg ut på boligmarkedet for å shoppe. Er det noen her som er i en annen situasjon og faktisk ikke har råd til å kjøpe bolig? Selv har jeg en del studielån som følger av en god utdannelse og jobb, men omtrent ikke ei krone på BSU og heller ikke familie som har mulighet til å hjelpe meg med noe, og jeg har begynt å spare opp nå men det vil selvfølgelig ta en del lenger tid for meg enn jevnaldrende siden jeg er 100% alene om det. Føler meg ofte litt alene om å være i den situasjonen når jeg leser her inne! Anonymous poster hash: f40d1...a8d
Aliqua Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Hei! Har akkurat kjøpt oss hus nå. Fra før har jeg billån og studielån (3 årig utdanning). Han har leilighet fra før med lån. Vi fikk lån uten noe egenkapital i det hele tatt, gikk i banken for å spørre hvordan mulighetene var og ble positivt overrasket over svaret vi fikk. Har spart oss opp en del som vi har på sparekonto, men dette skal vi heller bruke på oppussing og kjøp av diverse møbler. Bør kanskje nevnes at vi bor på ett lite tettsted, lån på 2 millioner. Så fortvil ikke! Avtal ett møte i banken.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Det virker som om nesten alle her inne har en forholdsvis høy inntekt, lavt studielån (og lite lån ellers) og ikke minst en fullstappet BSU slik at det nesten bare er en formalitet å dra seg ut på boligmarkedet for å shoppe. Er det noen her som er i en annen situasjon og faktisk ikke har råd til å kjøpe bolig? Selv har jeg en del studielån som følger av en god utdannelse og jobb, men omtrent ikke ei krone på BSU og heller ikke familie som har mulighet til å hjelpe meg med noe, og jeg har begynt å spare opp nå men det vil selvfølgelig ta en del lenger tid for meg enn jevnaldrende siden jeg er 100% alene om det. Føler meg ofte litt alene om å være i den situasjonen når jeg leser her inne! Anonymous poster hash: f40d1...a8d Man må jo ha noen av disse forutsetningene på plass for å få lån. Det er ikke snakk om hvem som har rett på å eie egen bolig, det er snakk om hvorvidt du er i stand til å tåle et lån av en viss størrelse...? Mange med gjennomsnittslønn i Norge har ikke råd til enebolig alene på egen lønning, men er avhengig av å være to. I enkelte byer og sentrale strøk er kvadratmeterprisen svært høy og langt fra alle har råd til boliger her. Jeg og min mann måtte spare sammen i seks år som leietagere før vi hadde egenkapital nok til den boligen vi ville ha. Vi fikk tilslag på et mye større lån enn vi bad om, for vi ønsker faktisk å bli gjeldsfrie en dag. Samlet årslønn brutto er på ca 800 000, så vi har ikke superinntekter. Vi hadde ingen BSU eller egenkapital når vi var studenter og flyttet sammen. Vi begynte å spare først når vi egentlig var "kjøpeklare" og ønsket å etablere oss. Så det er langt fra alle som har boligdrømmen innen rekkevidde med en gang, men de fleste klarer å oppnå det å eie egen bolig. At bankene krever egenkapital er jo banken sikkerhet, ikke for å lage klasseskille. For å si det enkelt: Om alle boliger er verdt 1 000 000 kroner i dag, så krever banken at du stiller opp med 150 000 kroner selv. De låner deg 850 000 kroner, og tar sikkerhet i en bolig som er (per i dag) verdt 1 000 000 kroner. Du ber om avdragsfrihet første året og betaler kun rentene, fordi du er i etableringsfasen og trenger møbler, bil og ønsker å utbedre hagen litt. Banken innvilger. Året etter er det et lite krakk i boligmarkedet og alle boliger er nå verdt 850 000 kroner. Du mister jobben. Du velger å gi faen i å betale regninger og heller bruke pengene på mat. Banken tar huset ditt, selger det og beholder alle de 850 000 kronene. Banken har fått dekket opp lånet sitt og tapet - det er det DU som står for med egenkapitalen din. Hadde banken lånt deg 1 000 000 kroner, så hadde banken risikert å tape 150 000 kroner på deg og en dipp i boligmarkedet. Det er sunn butikk å kreve en viss egenandel. Det er normalt med de fleste lån med sikkerhet i eiendom. Ellers sitter utlåner med all tapsrisiko dersom du viser deg å være en møkkdårlig betaler. Anonymous poster hash: 5bb27...0ba 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Føler ikke at det siste svaret hadde så stor relevans til åpningsinnlegget, men ok.. Anonymous poster hash: f40d1...a8d 12
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 Det er mye rimeligere å leie, enn å leie. Men der er ikke verdiskapende i den forstand at man bygger opp noe. I Sverige og Danmark leier jo folk hele livet, for slik er kulturen. Jeg synes ikke man skal fortvile for mye over å inne kunne kjøpe bolig. Norge er et dyrt land å kjøpe, og vedlikeholde, bolig i. For å sikre trygg, stabil økonomi kan det være mest hensiktsmessig å leie. Og nei; langt ifra alle på kg har "så god råd". Men folk liker naturlig nok å nevne "suksess"Anonymous poster hash: a07fc...c8f 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #6 Skrevet 20. mai 2014 Rimeligere å Leie enn å Eie**Anonymous poster hash: a07fc...c8f 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #7 Skrevet 20. mai 2014 Rimeligere å Leie enn å Eie**Anonymous poster hash: a07fc...c8f Tja... Det spørs jo da... Jeg har et lån på nærmere 3 mil på leiligheten og leier ut for 16000 og bor selv på det siste rommet. Skulle jeg leid et tilsvarende rom i kollektiv hadde det kostet meg mye mer....Anonymous poster hash: 7274f...13d
Pengebingen Skrevet 20. mai 2014 #8 Skrevet 20. mai 2014 Det kan jo også være lurt å se etter alternativer på hvor man vil bo. De færreste har råd til å bo midt i Oslo sentrum. Mens i andre byer i pendleravstand fra hovedstanden kan man kjøpe seg brukbare leilighet to en 700-800.000 om man er alene og ikke trenger mer enn 2/3-roms. Kan kanskje være verdt å flytte for å komme seg inn på boligmarkedet. Kan gi lavere bokostnader pr mnd slik at man raskere kan bygge seg opp mer EK til å bo der man vil eller den standard/størrelse man vil. Det er vanskelig å se for seg at en person med god utdanning og jobb ikke klarer å spare opp 100-150.000 kr i egenkapital ganske kjapt. Alle har kanskje ikke råd til å bo akkurat der de skulle ønske, men jeg vil påstå at alle med inntekt skal ha råd til å kjøpe egen bolig i dette landet. Må bare være villig til å flytte litt på deg og kanskje pendle en periode. Eller søke jobber et annet sted om det er en mulighet. 1
asterix Skrevet 20. mai 2014 #9 Skrevet 20. mai 2014 Hvor gammel er du da? Jeg var 32 og min daværende mann 38 da vi kjøpte vår første bolig, og det var et hus til 200 000 langt ute på landet i Nord-Norge. En kan jo ikke forvente å kunne kjøpe seg en dyr bolig straks en er ferdig utdannet med mye studielån og kort fartstid i arbeidsllivet, slik at en ikke har fått spart opp egenkapital. 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #10 Skrevet 20. mai 2014 Tja... Det spørs jo da... Jeg har et lån på nærmere 3 mil på leiligheten og leier ut for 16000 og bor selv på det siste rommet. Skulle jeg leid et tilsvarende rom i kollektiv hadde det kostet meg mye mer....Anonymous poster hash: 7274f...13d Med andre ord så bor du ikke selvstendig (om du skjønner).. Å bo i kollektiv er jo veldig sjeldent voksne mennesker gjør. Det er ikke så relevant.Anonymous poster hash: a07fc...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #11 Skrevet 20. mai 2014 Med andre ord så bor du ikke selvstendig (om du skjønner).. Å bo i kollektiv er jo veldig sjeldent voksne mennesker gjør. Det er ikke så relevant.Anonymous poster hash: a07fc...c8f Jeg er 28 år og absolutt et voksent menneske. Da jeg hadde samboer og vi eide sammen en leilighet til 2 mil betalte vi ca 11000 i mnd for å bo der( inkl fellesutgifter) så gikk vi 650kr i pluss i forhold til da vi leide tilsvarende leilighet...Anonymous poster hash: 7274f...13d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #12 Skrevet 20. mai 2014 Jeg er 28 år og absolutt et voksent menneske. Da jeg hadde samboer og vi eide sammen en leilighet til 2 mil betalte vi ca 11000 i mnd for å bo der( inkl fellesutgifter) så gikk vi 650kr i pluss i forhold til da vi leide tilsvarende leilighet...Anonymous poster hash: 7274f...13d De er likevel ikke så relevant! Du har 3 mill i lån og bor i kollektiv...... Eie leilighet kan heller ikke sammenlignes med hus. Hus er iallfall mye dyrere i vedlikehold på sikt. Det er fortsatt et fåtall av voksne som bor i kollektiv!Anonymous poster hash: a07fc...c8f 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #13 Skrevet 20. mai 2014 Det er mange som ikke har råd til bolig, særlig om man bor sentralt i store byer. Men det er mange som ikke planlegger godt nok - jeg har vel knapt møtt et eneste menneske som faktisk ikke har evne til å spare littegrann penger til egenkapital, men jeg møter MANGE som velger å la være. Som heller bruker pengene på røyk, alkohol, godteri, restaurantmat, klær og shopping. Disse kan ikke klage når de ikke får lån. Selv lever jeg hovedsakelig på studielån og får derfor ikke lån. Men jeg sparer til egenkapital, sånn at så snart jeg er ferdigutdannet og får inntekt, så har jeg egenkapitalen klar og kan få lån til en mindre bolig. Anonymous poster hash: 51d01...f26 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #14 Skrevet 20. mai 2014 De er likevel ikke så relevant! Du har 3 mill i lån og bor i kollektiv...... Eie leilighet kan heller ikke sammenlignes med hus. Hus er iallfall mye dyrere i vedlikehold på sikt. Det er fortsatt et fåtall av voksne som bor i kollektiv!Anonymous poster hash: a07fc...c8f Men hvis du leser innlegget mitt så kom jeg jo også med et eksempel der jeg eide en leilighet som jeg bodde i med samboeren min, og det lønnet seg fremdeles for oss å eie, men samboere er kanskje ikke en akseptert bosituasjon det heller? Makan til påstand at det generelt er dyrere å eie enn å leie. Det er kun 53% av oss som bor i enebolig og vi resterende må få lov til å uttale oss vi også http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/184543Anonymous poster hash: 7274f...13d 2
Grønt blad Skrevet 20. mai 2014 #15 Skrevet 20. mai 2014 Eier bolig nå, men var ikke i stand til å kjøpe noe med en gang jeg var ferdig utdannet. Jeg hadde spart litt mens jeg studerte, men ikke på langt nær nok. Det første året jeg arbeidet, levde jeg billig og sparte masse hver eneste måned. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme. Har du jobb som er godt betalt og lever veldig billig, kan du sikkert spare 15000 eller mer i måneden. Etter ett år vil du da ha nesten 200 000 på sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #16 Skrevet 20. mai 2014 Får ikke kjøpt bolig, for kom dårlig ut etter skilsmisse, er alenemor og har dessverre ikke mulighet til å spare opp egenkapital.Anonymous poster hash: 12cc1...0b5 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #17 Skrevet 20. mai 2014 Får ikke kjøpt bolig, for kom dårlig ut etter skilsmisse, er alenemor og har dessverre ikke mulighet til å spare opp egenkapital.Anonymous poster hash: 12cc1...0b5 Det er prisen man betaler for å bli flytte sammen med en besserwisser. Godt eksempel på hvorfor man skal være en god menneskekjenner før man flytter sammen med noen andre. Anonymous poster hash: ea0fc...6eb 3
Chevelle Skrevet 20. mai 2014 #18 Skrevet 20. mai 2014 Flere steder jeg har leid har vært mye dyrere enn jeg ville hatt i et lån. 3
Anneline80 Skrevet 21. mai 2014 #19 Skrevet 21. mai 2014 Det virker som om nesten alle her inne har en forholdsvis høy inntekt, lavt studielån (og lite lån ellers) og ikke minst en fullstappet BSU slik at det nesten bare er en formalitet å dra seg ut på boligmarkedet for å shoppe. Er det noen her som er i en annen situasjon og faktisk ikke har råd til å kjøpe bolig? Selv har jeg en del studielån som følger av en god utdannelse og jobb, men omtrent ikke ei krone på BSU og heller ikke familie som har mulighet til å hjelpe meg med noe, og jeg har begynt å spare opp nå men det vil selvfølgelig ta en del lenger tid for meg enn jevnaldrende siden jeg er 100% alene om det. Føler meg ofte litt alene om å være i den situasjonen når jeg leser her inne!Anonymous poster hash: f40d1...a8d Men hvor lenge har du vært i jobb? Jeg var der du var som nyutdannet, men sparte mye de neste 3-4 årene og eier nå egen bolig.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #20 Skrevet 21. mai 2014 Det er prisen man betaler for å bli flytte sammen med en besserwisser. Godt eksempel på hvorfor man skal være en god menneskekjenner før man flytter sammen med noen andre. Anonymous poster hash: ea0fc...6eb Sånn er jo livet noen ganger da, har du aldri gjort noen uheldige valg du da? Anonymous poster hash: 7274f...13d 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå