Gå til innhold

Hvor mye sjokolade er ok å spise?


kenpet

Anbefalte innlegg

Etter at jeg flyttet for meg selv, har jeg forskynet meg med litt ekstra fra skapet. Spiser som regel 200g sjokolade på fredag og lørdag, og gjerne også en vanlig hver dag. Kan vel regne at jeg spiser ca. 600g sjokolade i uka. Er det mye?

Er skikkelig sjokolade-sugen nå, men prøver å motstå når jeg vet at jeg får dårlig samvittighet for det. Spiser også et par potetgull poser i uka, pluss et glass pepsi hver dag. Hvor utsatt er jeg for f.eks diabetes 2? Føler meg avhengig av sukker og klarer ikke å holde meg til godteri kun i helgene!

Så for å oppsummere spiser jeg 600 gram sjokolade, og 2 "vanlige" poser med chips i uka, og 1 glass med brus hver dag. Bør jeg kutte ned? Jeg er tynn, så tenker ikke på vekta. Tenker mer på helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes 600 g sjokolade, 2 chips poser og 1 glass med brus hver dag er mye. Da spiser du jo ca 100 g sjokolade pr dag.



Anonymous poster hash: f388b...bf7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig og gi et fasitsvar på dette, men jeg synes det høres mye ut. Store mengder sukker, salt og fett i det du får i deg. Ingen problem med å kose seg med snop, men det kan være lurt og trappe ned litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsi max er jo ikke noe å si på egentlig.

Prøv å kutte ut chipsen ihvertfall.



Anonymous poster hash: 4f141...66a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste som deg før. Har sluttet med det nå.
For min del gikk det ikke ut over helsa. Jeg var hos legen og tok blodprøver og sjekket alt som var å sjekke, og det stod bra til. Overraskende nok for min del.

Så hva med å ta en tur til legen og be de sjekke alt?



Anonymous poster hash: fdc79...d3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsi max er jo ikke noe å si på egentlig.

Prøv å kutte ut chipsen ihvertfall.

Anonymous poster hash: 4f141...66a

Det står bare Pepsi, ikke max.

Anonymous poster hash: fdc79...d3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står bare Pepsi, ikke max.

Anonymous poster hash: fdc79...d3b

Det er Pepsi Max jeg drikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått det riktig inneholder pepsi max aspartam, en kunstig type søtning. Når kroppen får i seg dette, men ikke karbohydratene som vanligvis finnes i søte ting vil man visstnok reagere med mer søtsug for å tilfredstille kroppens forventninger. Om det stemmer vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lengden kan det gå utöver helsen din ja. Selv om fettet ikke legger seg utenpå, er det skumleste det fettet som legger seg rundt blodårene. Dessuten vil du også være utsatt for diabetes.

Hva med kjøpe en pose potetgull i uka, og legge en håndfull i en skål når du får lyst på? Samt ta et glass brus annen hver dag, og klare deg med tre ruter sjokolade daglig? Som en start. Og så trappe ned videre så du til slutt holder deg til fre,lør og søn når du skeier ut. Det lureste er dog å trappe ned forsiktig slik at du ikke lider noen nød eller tap. Som igjen bare fører til at du får enda mer lyst på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått det riktig inneholder pepsi max aspartam, en kunstig type søtning. Når kroppen får i seg dette, men ikke karbohydratene som vanligvis finnes i søte ting vil man visstnok reagere med mer søtsug for å tilfredstille kroppens forventninger. Om det stemmer vet jeg ikke :)

Jeg har hørt det samme om kunstig søtning, har aldri lagt merke til det selv da, og jeg driker stort sett bare Pepsi max når jeg først drikker brus.

Synes det høres ut som om du får i deg vel mye snop, selv holder jeg med til en 200g sjokolade enten fredag eller lørdag og annet snop er stort sett bare ved spessielle anledninger som bursdager ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å spise hele plata når den ligger forann deg. Knekk heller opp biter i en skål.



Anonymous poster hash: 4f141...66a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lengden kan det gå utöver helsen din ja. Selv om fettet ikke legger seg utenpå, er det skumleste det fettet som legger seg rundt blodårene. Dessuten vil du også være utsatt for diabetes.

Hva med kjøpe en pose potetgull i uka, og legge en håndfull i en skål når du får lyst på? Samt ta et glass brus annen hver dag, og klare deg med tre ruter sjokolade daglig? Som en start. Og så trappe ned videre så du til slutt holder deg til fre,lør og søn når du skeier ut. Det lureste er dog å trappe ned forsiktig slik at du ikke lider noen nød eller tap. Som igjen bare fører til at du får enda mer lyst på. :)

Hvis jeg spiser 3 ruter sjokolade daglig, kommer jeg bare til å få lyst på mer, og ende med å spise opp hele plata. :fnise: Skal prøve å kutte ut og kun unne meg litt på en fredag og lørdag. Som en start i hvertfall. Har virkelig ikke lyst til å utsette meg selv for sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg spiser 3 ruter sjokolade daglig, kommer jeg bare til å få lyst på mer, og ende med å spise opp hele plata. :fnise: Skal prøve å kutte ut og kun unne meg litt på en fredag og lørdag. Som en start i hvertfall. Har virkelig ikke lyst til å utsette meg selv for sykdommer.

Haha, kan være enig der. Jeg klarer ikke nyte litt hver dag, da får jeg lyst til å putte i meg hele pakken! Jeg foretrekker være streng, og holde meg til faste dager. Evt en eller to valgfridager jeg kan skeie litt ekstra ut. Så jeg får kontroll på inntak! Det forstår jeg godt. Det er noe man må ta seriøst, fordi plutselig er det for sent! Det kan være du er sukkeravhengig også, det er egentlig jeg. Risikosport å spise sjokolade med andre ord :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også en person som kunne spise skremmende mengder sjokolade per dag. Og chips, og brus...

Min løsning var følgende:

1. Jeg ble mer aktiv. Trening på treningstudio er for meg kjedelig, men jeg elsker og gå tur med hund og drive med geocaching (google sistnevnte, kanskje noe for deg?). Går lange skogsturer, trener hund, leter etter cacher... Finn det som passer deg, men det og være aktiv (trenger ikke være direkte trening) har to fordeler: Mindre tid i sofaen til å faktisk spise snop og - ikke minst! - at du får mindre lyst på snop når du faktisk er mer aktiv.

2. Når du spiser de mengdene du gjør, så mistenker jeg at du gjør som jeg gjorde - putter bit etter bit i munnen mens du ser tv/surfer på nett/spiller og er dermed knapt bevisst mengdene du spiser. Hvis du følger punkt 1 så er sjansen stor for at du allerede klarer deg med mindre, men det som hjelper her og faktisk være mer bevisst smaken på det du spiser. Når du får virkelig lyst på sjokolade, kjøp en du virkelig liker, spis rutene sakte og kjenn nøye etter - hvor er punktet hvor du egentlig har stillet sjokoladehungeren, men bare spiser resten av gammel vane og fordi du har "lyst på"? Når du blir bevisst den grensen, så er det lettere og være fornøyd med mindre. Spesielt blir dette enklere om du kombinerer det med punkt 1.

Lykke til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye sjokolade som ok å spise avhenger litt av utgangspunktet ditt. Om du har et meget høyt aktivitetsnivå så er det greit å spise litt hver dag uten at det får noe særlig betydning for helsen. Da helst etter trening. Om du ikke er det, og spesielt om du er overvektig, har eller er i risikosonen for metabolsk syndrom, så burde du redusere godteriinntaket til et absolutt minimum. Dette er selvsagt ikke enkelt, men det er det som er den fornuftige tingen å gjøre. Nå kan jo man selvsagt også argumentere for at man ikke alltid trenger å være så fornuftig.

Mange velger også mørk sjokolade 70% kakao+, den er noe sunnere, men fremdeles ikke helsekost. Sukkerfrie varianter (uten kunstig søtning) eller 99% sjokolader er så latterlig bittert at det tror jeg ikke du hadde likt uansett.

Om jeg har forstått det riktig inneholder pepsi max aspartam, en kunstig type søtning. Når kroppen får i seg dette, men ikke karbohydratene som vanligvis finnes i søte ting vil man visstnok reagere med mer søtsug for å tilfredstille kroppens forventninger. Om det stemmer vet jeg ikke :)

Det stemmer nok ikke, i hvertfall ikke under de forholdene de har hatt i kontrollerte forsøk. Men jeg tror på at mange forbinder søtt med godteri og derfor har en slags kobling der.

Aspartam er også trygt i de dosene som er normalt å innta dem i. Men jeg synes fortsatt ikke det er noe fornuftig å drikke pepsi max. Man klarer seg fint uten brus. Det er bare en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at folk tror pepsi max gjør liten skade og er "sunn" brus :fnise:

Faktisk verre enn vanlig cola pga søtningsstoffet, ekte sukker er bedre for kroppen.

Anonymous poster hash: d12c8...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Morsomt at folk tror pepsi max gjør liten skade og er "sunn" brus :fnise:

Faktisk verre enn vanlig cola pga søtningsstoffet, ekte sukker er bedre for kroppen.

Anonymous poster hash: d12c8...92c

Haha nei.

Anonymous poster hash: 4f141...66a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk verre enn vanlig cola pga søtningsstoffet, ekte sukker er bedre for kroppen.

Anonymous poster hash: d12c8...92c

Kilde på dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at folk tror pepsi max gjør liten skade og er "sunn" brus :fnise:

Faktisk verre enn vanlig cola pga søtningsstoffet, ekte sukker er bedre for kroppen.

Anonymous poster hash: d12c8...92c

Gram for gram så tror jeg faktisk du har rett, men det er forsvinnende lite kunstig søtning i lettbrus. Så det er ikke noe å tenke på en gang. Vanlig sukker kan være nyttig, men ikke i tørstedrikk. Og spesielt ikke i de mengdene det er normalt å drikke brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut vanlig sjokoalde med mørk sjokolade hvertfall, det er hvertfall LITT bedre :)



Anonymous poster hash: 4b3bd...012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...