Gå til innhold

Drikker du mye te? Hvilken sort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg elsker te! Drikker grønn te med sitronsmak fra twinings hvær dag, i tillegg har jeg forskjellige sorter fra pukka som jeg drikker innimellom.

En gravid venninne nevnte i forbifarten at hun ikke kunne drikke grønn te, for det var vist noe i den som ikke var bra for gravide. Jeg prøver å bli gravid (kanskje er jeg det allerede?? :) ) og fikk litt panikk! Hvilken te bør jeg styre unna? Hvilke kan jeg trygt drikke? Jeg har erstattet 5 kopper kaffe om dagen til 5 kopper te... heh.

Noen av dere som har litt mere erfaring rundt det å drikke te som gravid? Hvilken sort? :)

Takker for svar!

Anonymous poster hash: 142cc...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønn te blokkerer opptaket av folsyre.

Svart te er rikt på koffein.

Anbefales: roiboos (proppfullt av antioksidanter), peppermynte-te (senker blodsukkeret).



Anonymous poster hash: bb2eb...d4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn te blokkerer opptaket av folsyre.

Svart te er rikt på koffein.

Anbefales: roiboos (proppfullt av antioksidanter), peppermynte-te (senker blodsukkeret).

Anonymous poster hash: bb2eb...d4a

Huff, da har jeg hatt min siste kopp med grønn te i dag! Roiboos har jeg ikke hørt om, men skal sjekke ut den :) Ser ikke for meg en arb uten noe form for varm drikke :/

Takk!

TS

Anonymous poster hash: 142cc...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales: roiboos (proppfullt av antioksidanter), peppermynte-te (senker blodsukkeret).

Anonymous poster hash: bb2eb...d4a

Jepp! anbefaler definitivt roiboos te. Det er en rød "te" uten koffein. Du kan også drikke kamillete. Begge disse kan også spes ut og gis til spedbarn ved magesmerter, så er helt trygt å drikke som gravid.

Roiboos te finner du i vellassosierte matvarebutikker, men også på kremmerhuset har de to typer (veldig gode). Ellers finner du nok på typiske kaffebarer el andre butikker med stort utvalg i kaffe og te :)

Edit: skrivefeil

Endret av Charlie28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! anbefaler definitivt roiboos te. Det er en rød "te" uten koffein. Du kan også drikke kamillete. Begge disse kan også spes ut og gis til spedbarn ved magesmerter, så er helt trygt å drikke som gravid.

Roiboos te finner du i vellassosierte matvarebutikker, men også på kremmerhuset har de to typer (veldig gode). Ellers finner du nok på typiske kaffebarer el andre butikker med stort utvalg i kaffe og te :)

Edit: skrivefeil

Så jeg kan stikke innom kiwi f.eks på vei hjem, så vil jeg finne teen der? :)

Anonymous poster hash: 142cc...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Jeg har ikke funnet roiboos te på MIN kiwibutikk. men du kan jo være heldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja. Jeg har ikke funnet roiboos te på MIN kiwibutikk. men du kan jo være heldig?

Kiwi, Rema, Rimi og Coop er de eneste butikkene her i nærheten hvor jeg får kjøpt te... Så alternativet blir å bestille det på nett - forslag? :)

Anonymous poster hash: 142cc...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn te blokkerer opptaket av folsyre.

Svart te er rikt på koffein.

Anbefales: roiboos (proppfullt av antioksidanter), peppermynte-te (senker blodsukkeret).

Anonymous poster hash: bb2eb...d4a

Rik på koffein er vel å overdrive. Men at den inneholder koffein er det ingen tvil om.

Anonymous poster hash: 688c6...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som kamille te er anbefalt. Kun begresnset til en kopp om kvelden eller en gang i blant. Så da kan jeg ikke "pøse på" med den heller.

Tar gjerne imot flere tips til teer som kan drikkes daglig av gravide :)

Anonymous poster hash: 142cc...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som kamille te er anbefalt. Kun begresnset til en kopp om kvelden eller en gang i blant. Så da kan jeg ikke "pøse på" med den heller.

Tar gjerne imot flere tips til teer som kan drikkes daglig av gravide :)

Anonymous poster hash: 142cc...d57

http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost--Kosttilskudd/Planter/Kamille/

TS

Anonymous poster hash: 142cc...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Ser ikke ut som kamille te er anbefalt. Kun begresnset til en kopp om kvelden eller en gang i blant. Så da kan jeg ikke "pøse på" med den heller.

Tar gjerne imot flere tips til teer som kan drikkes daglig av gravide :)

Anonymous poster hash: 142cc...d57

Hva er årsaken til at kamillete ikke er anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til at kamillete ikke er anbefalt?

Advarsel: Kamillete brukes ofte som beroligende og søvnfremmende middel til gravide og små barn. Urten står imidlertid på listene over urter som bør unngås av disse gruppene. Derfor bør ikke gravide og små barn bruke kamille regelmessig, men begrense inntaket til èn kopp tynn te om kvelden en gang i blant. Kvinner med økt risiko for spontanabort bør ikke bruke kamille. Da kamille har en mulig østrogenliknende virkning bør den heller ikke brukes ved hormonsensitive sykdommer og tilstander før videre forskning evt. har vist at den er trygg i bruk. Slike sykdommer/tilstander kan være kreft i bryst og livmor samt endometriose. - See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost--Kosttilskudd/Planter/Kamille/#sthash.sBckcD9O.dpuf

Anonymous poster hash: ff4bc...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å prøve Rooibos teen som de selger på Kaffebrenneriet! :)

Beste teen jeg vet om, med suketter i..

Har drukket den gjennom hele svangerskapet og også nå mens jeg ammer :) styrer unna koffein, så rød te var beste alternativ for meg.

Anonymous poster hash: 70a10...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lagt min elsk på London Fruit & Herb te. Den er uten koffein.

Styrer unna den grønne, men drikker flere kopper daglig. Har lagt min elsk på bringebær og fersken :)

http://www.markensgrode.no/drikke/london-fruit--herb-te-c-254-1.aspx

Får du tak i disse i vanlige matvarekjeder?

TS

Anonymous poster hash: 142cc...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak i disse i vanlige matvarekjeder?

TSAnonymous poster hash: 142cc...d57

Nei jeg tror ikke det. Jeg har i allefall ikke funnet det. Men de fåes kjøpt i helsekostbutikker. Og på nettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Rooibos er strengt tatt ikke te. Det kommer fra en afrikansk plante som ikke er i slekt med te-busken. Når det er sagt så er den veldig velsmakende, og har den fordelen at den kan trekkes uten stans. Altså, vanlig te må ikke trekkes for lenge fordi teen da får en bitter bismak. Rooibos har ikke denne egenskapen.

Jeg vil uansett anbefale alle å styre klar av den teen som selges i dagligvarebutikker da den er av særdeles dårlig kvalitet. Gå heller i butikker som som selger te i løsvekt og som oppbevarer denne teen i lufttette beholdere.

Rooibos kommer i flerfoldige varianter med tanke på smakstilsetninger. Prøv litt forskjellige. Mine favoritter har det til felles at de inneholder vanilje. Smaker godt og lukter godt. Har merket at duften får menn til å stanse opp ;) Muligens ikke en ønsket effekt for gravide da! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppermynte bør du styre unna da mynte virker stimulerende på livmoren og kan fremkalle abort. Før i tida ble det brukt som en av mange urter for å avbryte svangerskap. Dra på helsekost å kjøp deg yogi te. Jeg drakk mye av den som heter Pure. Ingefærte kan du også drikke. Motvirker kvalme og fordøyelsesbesvær. Grønn te sluker folsyre, derfor bør du styre unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...