Monaproblems Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #21 Del Skrevet 19. mai 2014 Selvfølgelig skal du ha bunad om du har lyst på det. Selv om begge foreldrene dine hadde vært av afrikansk opprinnelse. Selv om du ikke hadde vært født og oppvokst her. Så lenge du føler tilhørighet til Norge så skal du selvfølgelig få bruke bunad. Lykke til med konfirmasjon og lykke til til mor med sying av bunad Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 20. mai 2014 #22 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg er 14, og skal konfirmere meg neste år. Det som er saken, er at jeg virkelig ønsker meg en bunad til da. Jeg tenkte vestfolds bunad siden det er der moren min kommer fra. Jeg elsker virkelig drakta. Men, så så jeg på noen andre forum om det her og da var det en del med negative tanker rundt det å ikke være helt norsk og gå i bunad.Og nå er jeg veldig usikker.. Hva synes dere? Blir det teit? Takk på forhånd til alle svar. Vil legge til at jeg ble født her og at jeg bor her Det er absolutt ikke teit. De som er negative på forum skal du ikke tenke på. Deres mening betyr ingenting. Jeg synes det bare er flott 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 23. mai 2014 #23 Del Skrevet 23. mai 2014 For noe tull, klart du kan gå i bunad! Dessverre finnes det idioter overalt, ikke hør på de! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2014 #24 Del Skrevet 23. mai 2014 Bare skaff deg bunad du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monaproblems Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #25 Del Skrevet 25. mai 2014 Takk for alle svar :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leini Skrevet 27. mai 2014 #26 Del Skrevet 27. mai 2014 Vil du ha bunad og du er norsk, så for all del skaff deg en! Det er ikke hudfarge det kommer an på, men nasjonalitet. Jeg (personlig) hadde syntes det var mye mer upassende om en ________(valgfri nasjonalitet utenom Norsk) hadde hatt bunad uten å være norsk. Hadde ikke slengt med leppa eller sent stygge blikk ol. Bare tenkt at det var en litt merkelig avgjørelse. Men nå synes jeg det er utrolig morsomt (positivt) å se andre lands nasjonaldrakter på 17. mai også. Det er en dag å dele med hverandre, ikke å ekskludere. (Falt litt bort fra temaet, men var fordi jeg følte litt trang til å forklare litt mer om hva jeg mener) Summa summarium: Bær bunaden din med stolthet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 30. mai 2014 #27 Del Skrevet 30. mai 2014 klart du kan gå i bunad. jeg er helt norsk og har gått i afrikanske klær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Enhjørning Skrevet 1. juni 2014 #28 Del Skrevet 1. juni 2014 Om du ønsker deg bunad og har muligheten til å ha det så bør du gå for det Bunad er nydelig uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest extra Skrevet 1. juni 2014 #29 Del Skrevet 1. juni 2014 (endret) Vil du ha bunad og du er norsk, så for all del skaff deg en! Det er ikke hudfarge det kommer an på, men nasjonalitet. Jeg (personlig) hadde syntes det var mye mer upassende om en ________(valgfri nasjonalitet utenom Norsk) hadde hatt bunad uten å være norsk. Hadde ikke slengt med leppa eller sent stygge blikk ol. Bare tenkt at det var en litt merkelig avgjørelse. Men nå synes jeg det er utrolig morsomt (positivt) å se andre lands nasjonaldrakter på 17. mai også. Det er en dag å dele med hverandre, ikke å ekskludere. (Falt litt bort fra temaet, men var fordi jeg følte litt trang til å forklare litt mer om hva jeg mener) Summa summarium: Bær bunaden din med stolthet! Hvorfor skulle det være så rart? Hva skulle være merkelig ved en slik avgjørelse? Det er ikke snakk om at man velger ikke liksom å bytte kjønnet sitt til det andre. Det er snakk om en nasjonaldrakt man går med og viser tilhørighet til et land man elsker. Integrering kan vel bety så mangt, men å kle seg i nasjonaldrakten sender en ganske klar og tydelig beskjed: "Jeg liker deres verdier og ønsker å ta del i de". Enkelte nordmenn er bare så navlebeskuende av og til. Slutt å være så nasjonalistiske at alt som ikke "hører til" blir rart og merkelig! Endret 1. juni 2014 av extra 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novemberellie Skrevet 1. juni 2014 #30 Del Skrevet 1. juni 2014 (endret) Jeg vil forresten bare presisere at det er helt greit om også innvandrere kjøper seg bunad, selv om de ikke er halvt norske eller kvart norske sånn genetisk. Ser nemlig at noen skriver at du så klart kan bruke bunad ettersom du er halvt/helt norsk, og da kan jo de innleggene tolkes dithen at det ellers ikke hadde vært like greit men jeg regner ikke med at det er det de mener? Det er jo slik at man skal ha bunad fra der man kommer fra da. Slik er bunadstradisjonen og hele vitsen med bunad. Skal man bare drite i det og nå da? Og ødelegge alt av tradisjoner? For et flott om unikt land dette da vil bli! Og til ts, klart du kan bære den bunaden. Moren din kommer jo derfra! Endret 1. juni 2014 av Novemberellie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarsan97 Skrevet 1. juni 2014 #31 Del Skrevet 1. juni 2014 Norskhet følger ikke hudfarge du, den følger hjertet. Du er Norsk i hjertet og det er mer enn bra nok. Ikke tenk sånne rare tanker, skaff deg bunad, du blir helt sikkert kjempeflott i den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest extra Skrevet 1. juni 2014 #32 Del Skrevet 1. juni 2014 (endret) Det er jo slik at man skal ha bunad fra der man kommer fra da. Slik er bunadstradisjonen og hele vitsen med bunad. Skal man bare drite i det og nå da? Og ødelegge alt av tradisjoner? For et flott om unikt land dette da vil bli! Og til ts, klart du kan bære den bunaden. Moren din kommer jo derfra! Opplys meg fordi jeg skjønner virkelig ikke problemstillingen. Dersom noen hadde begynt å tukle med hvordan bunadene så, kunne man forstå det du skrev: "Og ødelegge alt av tradisjoner?". Hva er så skremmende for deg i det å se en innvandrer gå i for eks. bunad fra gudbrandsdalen? Hvilke tradisjoner har blitt rokket ved? Eller om jeg tolker deg rett; kun NORDMENN skal gå i bunad, ingen andre - er det dette du mener? Jeg hadde ikke følt det som merkelig dersom norsk kvinne tok på seg indisk sari. Tvertimot hadde en blitt sjarmert. Så hvorfor så mye frykt? Kanskje du også kan komme med en liste over hva innvandrere kan gjøre, og ikke gjøre i samme slengen slik at man ikke bryter med tradisjoner? Endret 1. juni 2014 av extra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novemberellie Skrevet 1. juni 2014 #33 Del Skrevet 1. juni 2014 Opplys meg fordi jeg skjønner virkelig ikke problemstillingen. Dersom noen hadde begynt å tukle med hvordan bunadene så, kunne man forstå det du skrev: "Og ødelegge alt av tradisjoner?". Hva er så skremmende for deg i det å se en innvandrer gå i for eks. bunad fra gudbrandsdalen? Hvilke tradisjoner har blitt rokket ved? Eller om jeg tolker deg rett; kun NORDMENN skal gå i bunad, ingen andre - er det dette du mener? Jeg hadde ikke følt det som merkelig dersom norsk kvinne tok på seg indisk sari. Tvertimot hadde en blitt sjarmert. Så hvorfor så mye frykt? Kanskje du også kan komme med en liste over hva innvandrere kan gjøre, og ikke gjøre i samme slengen slik at man ikke bryter med tradisjoner? Vet du ikke at det er en tradisjon å ha bunad fra stedet slekten din er fra? Jeg trodde det var noe de aller fleste visste, jeg. Jeg kunne f.eks aldri kjøpt meg Bergensbunad selv om den er fin, for jeg har ingen tilknytning til stedet. Dette har da ikke noe med innvandring å gjøre! Jeg er så norsk som bare det, men kler meg da ikke i bunader fra steder jeg ikke har noen tilknytning til. Om man skal drite i dette så blir hele tradisjonen med bunad borte. Noen syntes det er flott, andre ikke. Det blir som så mange andre tradisjoner. Norge er vel et av de landene som ikke er så stolte av tradisjonene sine. Mange andre land verner om dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest extra Skrevet 1. juni 2014 #34 Del Skrevet 1. juni 2014 (endret) Vet du ikke at det er en tradisjon å ha bunad fra stedet slekten din er fra? Jeg trodde det var noe de aller fleste visste, jeg. Jeg kunne f.eks aldri kjøpt meg Bergensbunad selv om den er fin, for jeg har ingen tilknytning til stedet. Dette har da ikke noe med innvandring å gjøre! Jeg er så norsk som bare det, men kler meg da ikke i bunader fra steder jeg ikke har noen tilknytning til. Om man skal drite i dette så blir hele tradisjonen med bunad borte. Noen syntes det er flott, andre ikke. Det blir som så mange andre tradisjoner. Norge er vel et av de landene som ikke er så stolte av tradisjonene sine. Mange andre land verner om dem. Men hva sier du om de bærer en festbunad? Den er jo ganske nøytral da, eller? Beskrives slik: Denne bunaden var utarbeidet til Husflidens 60-årsjubileum i Oslo og viser historisk utvikling av folkedrakter i hovedstaten.http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=1552 Eller norsk folkebunad? Norsk Folkebunad er en nyhet for alle som vil ha en festdrakt som kan brukes over hele landet. Bunaden er ikke tilknyttet noe bestemt distrikt/sted. En helt nøytral folkebunad for alle som ønsker dette. Det er utarbeidet eget sølv til bunaden. http://www.aminahobby.com/web/?page_id=154 Endret 1. juni 2014 av extra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novemberellie Skrevet 1. juni 2014 #35 Del Skrevet 1. juni 2014 Men hva sier du om de bærer en festbunad? Den er jo ganske nøytral da, eller? Beskrives slik: Denne bunaden var utarbeidet til Husflidens 60-årsjubileum i Oslo og viser historisk utvikling av folkedrakter i hovedstaten.http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=1552 Eller norsk folkebunad? Norsk Folkebunad er en nyhet for alle som vil ha en festdrakt som kan brukes over hele landet. Bunaden er ikke tilknyttet noe bestemt distrikt/sted. En helt nøytral folkebunad for alle som ønsker dette. Det er utarbeidet eget sølv til bunaden.http://www.aminahobby.com/web/?page_id=154 tipp topp tommel opp og fritt fram..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest extra Skrevet 1. juni 2014 #36 Del Skrevet 1. juni 2014 tipp topp tommel opp og fritt fram..... Men blir ikke det særnorske utfordret selv med slike nøytrale festbunader? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 1. juni 2014 #37 Del Skrevet 1. juni 2014 Vet du ikke at det er en tradisjon å ha bunad fra stedet slekten din er fra? Jeg trodde det var noe de aller fleste visste, jeg. Jeg kunne f.eks aldri kjøpt meg Bergensbunad selv om den er fin, for jeg har ingen tilknytning til stedet. Dette har da ikke noe med innvandring å gjøre! Jeg er så norsk som bare det, men kler meg da ikke i bunader fra steder jeg ikke har noen tilknytning til. Om man skal drite i dette så blir hele tradisjonen med bunad borte. Noen syntes det er flott, andre ikke. Det blir som så mange andre tradisjoner. Norge er vel et av de landene som ikke er så stolte av tradisjonene sine. Mange andre land verner om dem. Eller der man selv har tilknytning. De fleste kjøper jo bunad fra der de bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novemberellie Skrevet 1. juni 2014 #38 Del Skrevet 1. juni 2014 Eller der man selv har tilknytning. De fleste kjøper jo bunad fra der de bor. Ja, det er sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novemberellie Skrevet 1. juni 2014 #39 Del Skrevet 1. juni 2014 Men blir ikke det særnorske utfordret selv med slike nøytrale festbunader? Mange ser vel ikke på disse "festbunadene" og "festdraktene" som ekte bunader. Jeg syntes vi skal passe på tradisjonene vi har, og er veldig glad i bunaden min. Det er ikke bare en "kjole", det er et plagg som sier noe om meg, og min bakgrunn. Skulle jeg gått med en bunad jeg ikke hadde tilknytning til hadde det ikke vært det samme. Da kunne jeg like godt kjøpt meg en flott kjole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest extra Skrevet 1. juni 2014 #40 Del Skrevet 1. juni 2014 Mange ser vel ikke på disse "festbunadene" og "festdraktene" som ekte bunader. Jeg syntes vi skal passe på tradisjonene vi har, og er veldig glad i bunaden min. Det er ikke bare en "kjole", det er et plagg som sier noe om meg, og min bakgrunn. Skulle jeg gått med en bunad jeg ikke hadde tilknytning til hadde det ikke vært det samme. Da kunne jeg like godt kjøpt meg en flott kjole. Men de produseres likevel så det er sannsynligvis marked for det. Hva "mange" tenker og tror blir vel alt i alt likegyldig for den som velger å gå til innkjøp av slike bunader. At du hadde valgt å kjøpe kjole er jo ditt valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå