Gå til innhold

Halvt afrikaner og bunad

Monaproblems

Anbefalte innlegg

Jeg er 14, og skal konfirmere meg neste år. Det som er saken, er at jeg virkelig ønsker meg en bunad til da. Jeg tenkte vestfolds bunad siden det er der moren min kommer fra. Jeg elsker virkelig drakta. Men, så så jeg på noen andre forum om det her og da var det en del med negative tanker rundt det å ikke være helt norsk og gå i bunad.Og nå er jeg veldig usikker.. Hva synes dere? Blir det teit? Takk på forhånd til alle svar. Vil legge til at jeg ble født her og at jeg bor her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest extra

Jeg er 14, og skal konfirmere meg neste år. Det som er saken, er at jeg virkelig ønsker meg en bunad til da. Jeg tenkte vestfolds bunad siden det er der moren min kommer fra. Jeg elsker virkelig drakta. Men, så så jeg på noen andre forum om det her og da var det en del med negative tanker rundt det å ikke være helt norsk og gå i bunad.Og nå er jeg veldig usikker.. Hva synes dere? Blir det teit? Takk på forhånd til alle svar. Vil legge til at jeg ble født her og at jeg bor her

Du skal rett og slett ikke bry deg om hva andre mener, men ta på deg det du trives med og er komfortabel i :) Synsere, mobbere og kritikere vil det alltid være.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager?! Det har aldri falt meg inn at det skal være rart, og jeg håper og tror at ingen jeg kjenner har slike motbydelige holdninger.

Nei, ønsk deg bunad og vær stolt av å bære den :)

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du, jeg synes du definitivt skal skaffe deg bunad! :) Spesielt da moren din er herfra, går det helt, helt fint! Det er jo meningen du skal skaffe deg en bunad fra der moren din er ifra, så jeg ser ikke problemet i det hele tatt. Og da du er født og oppvokst her, og med norskt statsborgerskap (går jeg ut ifra) da kan umulig noen si noe annet. Og om de gjør det får de sitte å sutre for seg selv, for da er det de som er på bærtur og ikke du!

Nå vet jeg selvsagt ikke om det er tilfellet ditt, men vil bare legge til at jeg personlig synes det er veldig pent å se noen som kanskje ikke er 110% etnisk norsk bruke bunad. Kanskje er det bare jeg som er rar, men det gir meg liksom følelsen av at landet vårt er bra nok for at noen som kanskje lett kan velge å ikke identifisere seg (for eksempel ved å "bare" være halvparten norsk) med Norge, likevel velger å vise sin norske side med stolthet. Se for eksempel på Haddy, også halvt afrikansk om jeg ikke tar helt feil. En nydelig jente i en nydelig drakt. Blir i godt humør av å se det. :)

Så jeg synes du skal skaffe deg en bunad om du har lyst, og vise den stolt frem. :jepp:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du få gå med bunad :)

Jeg så flere igpr som ikke var helt etnisk norske i bunad og de så flotte ut.

Alle de snerpekjerringene her inne som sier noe annet kan ta seg en bolle, så ikke bry deg om dem.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå med bunad. Du er norsk når moren din er her i fra. At du er halvt afrikaner gjør ikke noe.

Nabobarna her er halvt kinesiske, og jeg er veldig glad for at de bruker bunad.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke halvt norsk. Du er helt norsk. Og så mye afrikansk som du mener selv. Du er jo oppvokst i Norge. Du kan alt som andre norske ungdommer kan av norsk språk og kultur. Og så kan du i tillegg noe om din fars kultur (vil jeg anta).

Du er ikke mindre norsk. Du er mer afrikansk. :-)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vi kan ikke sutre om manglende integrering og samtidig være kritiske til at barn som er født og oppvokst i landet ønsker å bruke bunad. Ønsk deg bunad, bær den med stolthet, og gratulerer på forhånd med konfirmasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er født i Norge, og oppvokst her. Du vil ha en bunad fra din mors hjemsted? Da oppfyller du jo alle krav noen kan stille med om bunad!!

Så bare bestill bunaden du :hug:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsk deg bunad og når du får den, bærer du den så snart du får en passende mulighet ;) . Du er født i Norge, du bor i Norge og moren din er helnorsk, klart du kan ha bunad.

Ville vært mye mer teit om du hadde hørt på dem som mener du ikke kan ha bunad bare fordi faren din er afrikaner.

Måtte forresten google bunaden "din". Den var fin. Tror jeg synes den med svart vest og svart stakk var aller finest, faktisk, men den med rød vest og svart stakk var også veldig fin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forresten bare presisere at det er helt greit om også innvandrere kjøper seg bunad, selv om de ikke er halvt norske eller kvart norske sånn genetisk. Ser nemlig at noen skriver at du så klart kan bruke bunad ettersom du er halvt/helt norsk, og da kan jo de innleggene tolkes dithen at det ellers ikke hadde vært like greit — men jeg regner ikke med at det er det de mener? :)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forresten bare presisere at det er helt greit om også innvandrere kjøper seg bunad, selv om de ikke er halvt norske eller kvart norske sånn genetisk. Ser nemlig at noen skriver at du så klart kan bruke bunad ettersom du er halvt/helt norsk, og da kan jo de innleggene tolkes dithen at det ellers ikke hadde vært like greit — men jeg regner ikke med at det er det de mener? :)

I allfall ikke det jeg mener, jeg brukte det bare for å bygge opp argumentasjonen FOR bunad ;) .

Har nettopp sett bilder av mine "adopterte tanteunger" som tilhører en asylsøkerfamilie som har fått opphold. Bare den yngste er født i Norge, men de to jentene stilte i bunad i går og var så fine så. De har vært her siden de eldste ungene var knøttsmå og ungene føler seg helt norske og integrert i lokalsamfunnet selv om de naturligvis vet at de opprinnelig kommer fra et annet land. Nå er de enda såpass små at det ikke er mening i at de skal få en "ekte bunad", så det var "barnebunad" de hadde. (De vokser fremdeles.) Men jeg har en mistanke om at jentene kommer til å ønske seg bunad fra distriktet når de blir store nok, og jeg har en mistanke om at hvis foreldrene klarer å jobbe sammen nok penger så blir det bunader også. (Hm, muligens kommer også "tante Cata" til å sponse en sølje eller to i så fall). Foreldrene har nemlig fra dag 1 vært veldig bevisste på å "bli norske".

For meg henger det nøye sammen. Er man bosatt i Norge, innstilt på å "være norsk" og bidra til samfunnet og følge norske lover og regler, så er man også norsk nok til å ha bunad, uansett hvor man opprinnelig ble født.

Endret av Cata
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsk deg bunad og når du får den, bærer du den så snart du får en passende mulighet ;) . Du er født i Norge, du bor i Norge og moren din er helnorsk, klart du kan ha bunad.

Ville vært mye mer teit om du hadde hørt på dem som mener du ikke kan ha bunad bare fordi faren din er afrikaner.

Måtte forresten google bunaden "din". Den var fin. Tror jeg synes den med svart vest og svart stakk var aller finest, faktisk, men den med rød vest og svart stakk var også veldig fin.

Tusen takk for alle svar, jeg føler meg mye mer komfortoabel med å få meg en bunad nå :) jeg synes da den med rød vest og svart stakk er finest, så da får jeg vel ta den :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Enig, er bare flott å se alle type mennesker i bunad, så mang en jente som ikke var skandinavisk i bunad i går og det var bare fint!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er født i Norge, og oppvokst her. Du vil ha en bunad fra din mors hjemsted? Da oppfyller du jo alle krav noen kan stille med om bunad!!

Så bare bestill bunaden du :hug:

Mamma har meldt seg på bunad kurs, så hun skal faktisk sy den selv. Vet ikke helt hvordan det kommer til å gå, men det kan bli spennende :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar, jeg føler meg mye mer komfortoabel med å få meg en bunad nå :) jeg synes da den med rød vest og svart stakk er finest, så da får jeg vel ta den :)

Ja, ta den du syns er finest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du ha bunad om du har lyst på det. Selv om begge foreldrene dine hadde vært av afrikansk opprinnelse. Selv om du ikke hadde vært født og oppvokst her. Så lenge du føler tilhørighet til Norge så skal du selvfølgelig få bruke bunad.

Lykke til med konfirmasjon og lykke til til mor med sying av bunad :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fint at alle som føler en tilhørighet, stolthet og/eller fascinasjon for norsk kultur har en bunad, de trenger ikke engang være norske (som du er TS) :)

Hvilket utseende de ellers har er ikke relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad har ikke noe med etnisitet å gjøre. Hvorfor skulle det ellers være tradisjon at jenter fikk bunad fra der mannens familie var fra eksempelvis.

Ta en bunad du har tilknytning til. Som du sier kommer din mors familie fra Vestfold. Da følger du tradisjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...