Gå til innhold

"Mammabloggere" som overeksponerer barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus

Spørsmål til alle dere her inne, er dere like mye imot de som sender inn bilder av barna sine til sånne lano ungen konkurranser og sånn? Eller er ikke de eksponert?

Du ser ikke forskjellen på å publisere noen bilder av sitt barn, og å nesten daglig publisere bilder av sitt barn samtidig som man forteller om barnets hverdag, for å tjene penger på det? Du ser ikke forskjellen på enkelthendelser og kontinuerlig eksponering? Du ser ikke forskjellen på å få bildet sitt publisert i media en gang, hvor ingen blir å huske navnet ditt, og å bli et kjent ansikt for hele Norge og å være et barn alle har en mening om, ikke bare i dag, ikke bare denne uken, men i mange, mange år?

Jeg har ingenting i mot folk som sender bilder av ungen til Lano, eller publiserer et bilde av ungene på facebook to ganger i året. Min verden ikke er svart/hvitt, så jeg greier fint å bedømme utifra grad av eksponering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fæle med Facebook er jo at de eier bildene av ungen din. FOR ALLTID. De kan slege bildene, eller bruke dem til HVA DE VIL.

Så sånn sett er 1 bilde postet på Facebook verre enn ti poster på blogg.no... ;)

Til dere som sitter på deres høye hest der hjemme og poster bilder på facebook, men samtidig kritiserer bloggere for å eksponere barna. De gir i hvertfall ikke bildene til Facebook (med mindre de også poster på Facebook ;) )

Anonymous poster hash: e978f...c05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ikke forskjellen på å publisere noen bilder av sitt barn, og å nesten daglig publisere bilder av sitt barn samtidig som man forteller om barnets hverdag, for å tjene penger på det? Du ser ikke forskjellen på enkelthendelser og kontinuerlig eksponering? Du ser ikke forskjellen på å få bildet sitt publisert i media en gang, hvor ingen blir å huske navnet ditt, og å bli et kjent ansikt for hele Norge og å være et barn alle har en mening om, ikke bare i dag, ikke bare denne uken, men i mange, mange år?

Jeg har ingenting i mot folk som sender bilder av ungen til Lano, eller publiserer et bilde av ungene på facebook to ganger i året. Min verden ikke er svart/hvitt, så jeg greier fint å bedømme utifra grad av eksponering.

Jo, selvfølgelig er det forskjell på disse. Men eksponering er det likevel, barnet har like lite bedt om å få trynet sitt utover alle butikker i hele landet som på blogger?

Uansett hvordan man ser på det, så er det dere som sitter her å surmegger om dette som er det virkelige problemet. Er ikke rart det er krig her i verden, når det finnes sånne mennesker som dere som ikke kan la folk leve livene siden som de vil uten å stikke nesene deres langt oppi det.

Æsj sier jeg bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ganske spesielt at du støtter opp om dette og fortsatt leser bloggen.

Anonymous poster hash: a60d3...269

Jenta tjener jo ikke en krone på bloggingen og kommer neppe til å slutte med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rett skremmende hvordan mødre får seg til å eksponere sine egne barn på denne måten. Det er absolutt ikke noe annet enn egoistisk. Greit nok, for noen er det sikkert helt fantastisk å få lese om sykdommen man selv har, og vite at man ikke er alene om det, men det kan faktisk gjøres på en annen måte enn å legge ut hver minste lille detalj om barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta tjener jo ikke en krone på bloggingen og kommer neppe til å slutte med det første.

Virker jo som hun blir sponset en hel del. Leser ikke bloggen hennes fast, men har vært innom en del ganger, og vet virker som hun blir sponset med mye dritt. Virker bare som ting fra jalla nettbutikker, og jeg tror jeg har sett henne reklamere for sexleketøy ved et par anledninger også?

Anonymous poster hash: 93a5a...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke med alle andre, men ei jeg er bekjent av har en såkalt "mammablogg". De bor fast på sykehuset og opprettet blogg for å slippe alle spørsmålene privat. Istedenfor å få det samme spørsmålet 10 ganger, så skriver hun heller om hverdagen deres. Ser ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke med alle andre, men ei jeg er bekjent av har en såkalt "mammablogg". De bor fast på sykehuset og opprettet blogg for å slippe alle spørsmålene privat. Istedenfor å få det samme spørsmålet 10 ganger, så skriver hun heller om hverdagen deres. Ser ikke noe galt i det.

Hvorfor ikke? Skjønner det er slitsomt med mange spørsmål, men bør ikke barnet få velge selv om det vil ha såppas privat informasjon klistret over hele internett? Jeg har selv skrevet mammablogg, men da anonymiserte jeg barnet mitt. De som kjente oss visste jo så klart hvem vi var osv, men fremmede gjorde ikke det.

Anonymous poster hash: 93a5a...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vel egentlig det er fint med mammablogger som skriver om barn med spesielle behov. Er sikkert godt å lese for andre mødre i samme situasjon. På lik linje som at jeg syns det er fint å lese blogger om ting jeg sliter med. Men det er jo selvsagt en mellomting mellom å dele hele livet, og å dele noe.

Ja det er fint når noen deler sine historier, spesielt om hvordan de har taklet vanskelige ting. Om vesla mi får problemer, så kan det være jeg velger å blogge om det. Men da uten bilder. Og ingen ekte navn. Jeg synes det er ganske viktig at barn får være med å velge selv om de vil eksponeres på nettet, og det kan de ikke gjøre før de er gamle nok til å forstå hva det faktisk innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den 18.5.2014 at 2.22, AnonymBruker skrev:

Disse unge mammabloggerne tenker jo ikke for fem flate øre, spesielt de yngre mødrene. Gleder meg til datteren til Anna Rasmussen blir tenåring og finner ut at hele barndommen hennes er brettet ut på Internett og til hun leser de stygge kommentarene som har blitt skrevet både ang henne som barn og moren sin. Blir feil å si at jeg gleder meg, syns nesten synd i Anna allerede som ikke forstår det nå at å gjøre slikt ER FEIL! Og kommenterer man til disse bloggerne at de overeksponerer barna sine, så får vi bare tilbake "jammen jeg skriver ikke alt" og "det er mye dere ikke vet"..... Som hva da??????? Når vi vet sånn ca alt som i det hele tatt er mulig å vite og får se hva barna gjør hver dag? Om man ikke skriver om alt har ingenting å si, det at de i det hele tatt legger ut så mye som de gjør er bekymringsverdig nok.

 

For meg virker det som om de bare vil tjene penger. PÅ BARNA SINE. Det er moderne måte å selge seg på. Får betalt for å kle opp ungen i diverse klær, blir for det meste bare sponset og går i sponsede og gratis klær *host* fotballfrue *dobbelhost*. Så klart, det er en måte å leve på det også, men det er jo måte på!!! Fotballfrue syns jeg er ok når det gjelder eksponering av barnet sitt, ja hun la ut mange bilder fra barnedåpen men det reagerer ikke jeg på. Samme gjelder at hun noen ganger legger ut bilde av jenta si, det hadde jo jeg også gjort. Å vise frem barnet sitt er jo bare koselig. Anna Rasmussen derimot......... Hun er drøy. Og Rannveig Heitmann, men hun overeksponerer seg selv egentlig og ikke barna sine slik jeg forstår det.

 

Syns mødre nå til dags oppfører seg som unger selv. Det blir spennende å se hvordan en kommende generasjonen kommer til å bli. Hadde jeg hadde en slik mor, som overeksponerte meg på det o' store Internett, hadde jeg ikke fått det fint som tenåring. Jeg hadde blitt direkte kvalm av de hundre tusen blogginnleggene som omhandlet meg, meg, meg, dristige bilder av mammaen min, meg, meg, stygge kommentarer rettet til min mor og meg, meg, meg. Om moren min så var styrtrik pga bloggingen og jeg gikk i fancy merkeklær og hadde ALT jeg trengte av penger og ting og tang, så hadde det plaget meg enormt. Takk GUD for at jeg ble født når jeg ble (begynnelsen av 1990)..... Man bretter ikke ut livet til et lite barn på nettet, ENKELT OG GREIT!!!! Kom virkelig ikke her å si at sånt er ok, for det er det ikke!!!

 


Anonymous poster hash: fa789...52c

 

Forkastelig å gjøre det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte å lese mammablogger og syntes det var ganske koselig å se bilder av andres barn helt til den dagen jeg satt på en lekeplass og oppdaget at der var "Sara" og lillebroren "Knut". Jeg visste at ungene hadde våknet før kl 6 den dagen og hva de hadde spist til frokost og hva de hadde sett på dvd etc. Da slo det meg at det var noe helt feil at jeg som aldri hadde møtt disse barna eller kjente dem på noen som helst måte hadde mer kjennskap til dem enn barn jeg møter hver dag på jobb i barnehagen. Jeg sluttet å lese mammablogger like ivrig etter dette for hvor var disse barnas rett til privatliv.

Jeg reagerte veldig på noe AR skrev da de var på Kypros om at det var så fint for Michelle i barnehagen der fordi hun ikke ble gjenkjent og folk ikke hang over gjerdet og ropte på henne. Det burde jo ha fått henne til å tenke at kanskje hun skulle la den stakkars ungen få litt fred for hun har jo satt barnet i en situasjon det aldri har bedt om.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mammabamma skrev:

Jeg likte å lese mammablogger og syntes det var ganske koselig å se bilder av andres barn helt til den dagen jeg satt på en lekeplass og oppdaget at der var "Sara" og lillebroren "Knut". Jeg visste at ungene hadde våknet før kl 6 den dagen og hva de hadde spist til frokost og hva de hadde sett på dvd etc. Da slo det meg at det var noe helt feil at jeg som aldri hadde møtt disse barna eller kjente dem på noen som helst måte hadde mer kjennskap til dem enn barn jeg møter hver dag på jobb i barnehagen. Jeg sluttet å lese mammablogger like ivrig etter dette for hvor var disse barnas rett til privatliv.

Jeg reagerte veldig på noe AR skrev da de var på Kypros om at det var så fint for Michelle i barnehagen der fordi hun ikke ble gjenkjent og folk ikke hang over gjerdet og ropte på henne. Det burde jo ha fått henne til å tenke at kanskje hun skulle la den stakkars ungen få litt fred for hun har jo satt barnet i en situasjon det aldri har bedt om.

Helt enig med deg! Er jo helt merkelig at AR ikke innser at hun ødelegger for barna sine med all den eksponeringen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke vært lov. Jammen meg glad jeg vokste opp før blogg og sosiale medier kom på banen! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yellowrose
Den 17.5.2014 at 21.45, Gjest Hyssingen skrev:

Syns vel egentlig det er fint med mammablogger som skriver om barn med spesielle behov. Er sikkert godt å lese for andre mødre i samme situasjon. På lik linje som at jeg syns det er fint å lese blogger om ting jeg sliter med. Men det er jo selvsagt en mellomting mellom å dele hele livet, og å dele noe.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, smalls skrev:

Det burde ikke vært lov. Jammen meg glad jeg vokste opp før blogg og sosiale medier kom på banen! 

Helt enig med deg. Syns det er tatt en del bilder av meg fra jeg var liten som jeg hadde vært dritflau over om hadde vært publisert på nettet. Tror ikke jeg hadde klart å tilgi foreldrene mine for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, O.G. skrev:

Rart at BV ikke griper inn i enkelte tilfeller.

Hva i alle dager har BV med dette å gjøre? Har ikke de viktigere ting å holde på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...