LatersBaby Skrevet 16. mai 2014 #1 Del Skrevet 16. mai 2014 Hva er riktig? Ser mange skriver "verken", selv var jeg overbevist om at det riktige var "hverken". Nå er jeg derimot ganske usikker på hva som er riktig. Jeg regner med at det er noen som vet her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thought-Fox Skrevet 16. mai 2014 #2 Del Skrevet 16. mai 2014 Begge deler er riktig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Despicable Me Skrevet 16. mai 2014 #3 Del Skrevet 16. mai 2014 Begge deler er tillatt, så lenge man bruker den ene eller andre måten konsekvent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blyanten Skrevet 17. mai 2014 #4 Del Skrevet 17. mai 2014 Bruker hverken selv, men begge er tillatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 17. mai 2014 #5 Del Skrevet 17. mai 2014 Jeg foretrekker "verken" siden man ikke uttaler h-en, og jeg håper h-en forsvinner i "hvem", "hva", "hvor" og "hvilke(n)" også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LatersBaby Skrevet 18. mai 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 18. mai 2014 Ja ok. Da fortsetter jeg å skrive "hverken" Og jeg håper derimot ikke at man slutter å skrive h`en i "hvem, hva, hvorfor" osv. Hadde blitt helt feil for min del. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 18. mai 2014 #7 Del Skrevet 18. mai 2014 Hverken er den riktige skrivemåten for meg. Verken er den følelsen man har når noe gjør vondt; "Det tok to timer før verken gikk over." ,eller det pusset som renner ut av en byll; "Verken rann ut da de snittet i byllen." 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 18. mai 2014 #8 Del Skrevet 18. mai 2014 Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #9 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg foretrekker "verken" siden man ikke uttaler h-en, og jeg håper h-en forsvinner i "hvem", "hva", "hvor" og "hvilke(n)" også Så du ønsker at det skal skrives "vem", "va" og "vor"? Anonymous poster hash: 6a8a2...647 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deer Skrevet 18. mai 2014 #10 Del Skrevet 18. mai 2014 Begge deler er riktig, men jeg foretrekker å bruke "Verken". Jeg føler H foran en v passer bedre i spørreord og i ord om hvilken osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #11 Del Skrevet 18. mai 2014 Begge deler er riktig, men jeg foretrekker å bruke "Verken". Jeg føler H foran en v passer bedre i spørreord og i ord om hvilken osv. Jeg forstår ikke hvorfor folk synser og informerer hvorfor de ikke skriver "hverken" eller "verken", det er riktig uansett hva din personlige mening er. Selv skriver jeg "hverken", men lærte å skrive "verken" i grunnskolen, og syns alltid "hverken" så veldig feil ut. Anonymous poster hash: 3fb2f...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #12 Del Skrevet 18. mai 2014 Så du ønsker at det skal skrives "vem", "va" og "vor"? Anonymous poster hash: 6a8a2...647 Det er jo ganske vanlig å ønske at skriftspråket skal være mest mulig ortofont, og da de stumme h'ene ble "innført" i norsk skriftspråk, er det utelukkende på grunn av tradisjon fra norrønt. Det er ganske mye som er normert i dagens skriftspråk som de ville blitt temmelig sjokkerte over for bare 100 år siden. I etterkrigstiden ble hukjønnsformer av substantiv (eks. sola) sett på som direkte perverst, det samme gjaldt harde konsonanter. Anonymous poster hash: 3949a...1f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #13 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg brukte hverken, helt til jeg fikk påpekt at i ordbøker finnes ikke den formen. (underviste norsk for utlendinger) Anonymous poster hash: 39136...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deer Skrevet 18. mai 2014 #14 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg forstår ikke hvorfor folk synser og informerer hvorfor de ikke skriver "hverken" eller "verken", det er riktig uansett hva din personlige mening er. Selv skriver jeg "hverken", men lærte å skrive "verken" i grunnskolen, og syns alltid "hverken" så veldig feil ut. Anonymous poster hash: 3fb2f...e76 jeg bare sa hvorfor jeg synes denne ene burde vært riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #15 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg brukte hverken, helt til jeg fikk påpekt at i ordbøker finnes ikke den formen. (underviste norsk for utlendinger) Anonymous poster hash: 39136...444 Jeg lærte å skrive "verken" på barnskolen og reagerte hver gang noen skrev "hverken", det så bare feil ut, men nå har jeg begynt å skrive "hverken" av en eller annen grunn. Anonymous poster hash: 3fb2f...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #16 Del Skrevet 18. mai 2014 jeg bare sa hvorfor jeg synes denne ene burde vært riktig Skjønner Anonymous poster hash: 3fb2f...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 18. mai 2014 #17 Del Skrevet 18. mai 2014 Så du ønsker at det skal skrives "vem", "va" og "vor"? Ja, for ord bør skrives slik de uttales. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #18 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg brukte hverken, helt til jeg fikk påpekt at i ordbøker finnes ikke den formen. (underviste norsk for utlendinger)Anonymous poster hash: 39136...444 Det var kun verken som gjaldt en stund, men siden 2005 har hverken vært lov også. Anonymous poster hash: 0b3f5...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pheel Skrevet 18. mai 2014 #19 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg lærte på barneskolen at det skulle skrives "verken" og kun på den måten, så det henger enda igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #20 Del Skrevet 19. mai 2014 Bruker hverken selv, men begge er tillatt. Elsker (den kanskje utilsiktede) ironien i dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå