Gå til innhold

Hvetemel i stedet for mandelmel?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal akkurat i gang med å bake en kake til 17. mai. Ser jeg har glemt å kjøpe mandelmel, og får heller ikke tak i det noen plass. Går det an å bruke vanlig hvetemel i stedet?

Anonymous poster hash: a91ff...edb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymous poster hash: a91ff...edb
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men i verste fall kan du jo kjøpe mandler i løsvekt og lage ditt eget mandelmel?

Anonymous poster hash: 9e8a2...608
AnonymBruker
Skrevet

Tviler.

Du kan lage ditt eget mandelmel.

Anonymous poster hash: 43609...68a

Skrevet

Kommer jo an på hva man skal lage det da...

• 5 år senere...
Skrevet

Som regel er det en dårlig idé å bruke hvetemel istedenfor mandel. Spesielt når det er snakk om kransekaker og sånt. Er jo noen år siden du trengte svar nå, men så at denne dukket opp når jeg søkte etter tips for å bruke mandelmel, så tenkte å dele tipsene mine her (siden det ikke var noen gode svar). Så kanskje noen i fremtiden kommer over den via Google igjen og får råd av meg ;)

Om du mangler mandelmel er det en smal sak å lage det selv. Du kan lage eget mandelmel ved å knuse mandler fint. Man trenger ingenting annet enn knuste mandler, så får man mandelmel. Noen anbefaler mandelkvern, men vanlig kjøkkenmaskin fungerer helt fint her i huset. Så neste gang det er tomt for mandelmel på butikken har dere i alle fall et alternativ. Bare merk at hvis dere skal ha mandelmel uten skall tar det laaang tid, for først må man koke mandlene, og så vente i flere dager på at de blir kalde igjen før man kan kverne de til mel... 

Skrevet
13 minutter siden, Durinur said:

...

Og spørsmålet var fra 2014, får håpe vedkommende ikke ventet på svar helt til i dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...