Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #1 Del Skrevet 14. juni 2004 Der jeg jobber får vi alle et individuellt lønnstillegg basert på "kvalitet og arbeidsinnsats" i tillegg til tarifftillegget. Vet blant annet om en person som fikk sju ganger så mye ekstra i måneden som en annen. De har samme stilling, og hadde noenlunde lik lønn i utgangspunktet. Dette skaper selfølgelig mye misnøye på jobben. Ingen som har fått høre i forkant at de har gjort en dårlig jobb. Er det vanlig med så store forskjeller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juni 2004 #2 Del Skrevet 14. juni 2004 Det er vel ikke uvanlig at man i tillegg til grunnlønn får en bonus som er basert på prestasjoner. I firmaet til samboeren min (konsulentfirma, IT) kunne de lett få 100 000 ekstra i året ved å fakturere et bestemt antall timer i kvartalet, ta sertifiseringer osv. Det betyr ikke at alle andre gjør en dårlig jobb, men har man tjent gode penger for firmaet og gjort en bra innsats bør det belønnes. Så lenge alle har samme mulighet til å få en slik bonus, så tar man jo selv valget om man vil jobbe for det eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fast gjest Skrevet 14. juni 2004 #3 Del Skrevet 14. juni 2004 Som du selv sier, det er individuelle tillegg. Derfor er det vel vanskelig å svare på om det er vanlig? Det er sikkert avhenigig av yrket/stillingen og...jeg regner med at slikt bare finnes i privat sektor (?) Dersom det dreier seg om SALGs-yrket regner jeg med at forskjeller er svært vanlig etter ulike resultater. Dersom det ikke er salg, har jeg vanskelig for å forstå at en person får 7 ganger så mye tillegg som en annen. Da blir det jo interessant å sammenlikne: utdanning, erfaring, og målbare resultater! Hvis man gjør det og finner at de er på lik linje med andre, men personen likevel mottar høyere tillegg: da kan man gå direkte til ansvarlig person for lønn og legge frem resultatene og rett og slett spørre hvorfor situasjonen er som den er. Jeg ser ingen andre løsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juni 2004 #4 Del Skrevet 14. juni 2004 En annen ting er jo at man til en viss grad selv er med på å bestemme hva slags lønn man får. At A har klart å forhandle seg til bedre lønnsvilkår enn B er jo ikke A sitt problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #5 Del Skrevet 14. juni 2004 Takk for svar. Vi jobber ikke med salg. Heller ikke har vi noen jobb der vi kan påvirke firmaets resultat i særlig grad. Har en type saksbehandlingsjobb der man selfølgelig kan måle antall saker man får unna i løpet av en dag, men alle får lik arbeidsmengde og hver sak kan ta alt fra ett minutt til en time så blir feil og se på det også. Vi fikk heller ikke være med å forhandle lønn. Fikk bare et brev der det står hvor mye vi har gått opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #6 Del Skrevet 14. juni 2004 Tror nok at mange arbeidsgivere i privat sektor bruker slike systemer for å sende et signal til dem man, av saklige eller usaklige grunner, ønsker skal slutte. Annen gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå