Gå til innhold

kan jeg få dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg vet ikke helt om dette blir satt under riktig kategori nå. bare flytt den om det er feil.

nå har det seg slik at jeg går på AAP. med tungt hjerte. men eneste løsningen akkurat her og nå. finnes det noen mulighet for at jeg kan foreslå å være ute i praksis i noen uker på ambulansen? joda. det finnes mulighet for at jeg kan spørre. men finnes det noen mulighet for å få det?

grunnen til at jeg ønsker akkurat ambulansen, er at jeg har en drøm om å jobbe i ambulansen. men akkurat nå tørr jeg ikke å begi meg ut på utdanning. fordi jeg ikke føler jeg har nok motivasjon. og hva om jeg velger feil. hva om jeg ikke ønsker det etterhvert. tenkte at kanskje et par uker praksis eller noe der, ville fortelle meg om det var noe å satse på eller ikke. å kanskje gi meg motivasjon nok til å virkelig klare å fullføre udanninga?

er det noen som vet noe om dette?



Anonymous poster hash: 81a4d...21c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomst83

Hvis du sier til NAV at du ønsker dette for å se om det er en retning du ønskerå gå med tanke på utdanning kan jeg ikke tenke meg at de vil si nei.De ønsker jo at flest mulig skal komme seg ut i jobb/studier og komme seg ut av NAV systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis i ambulansen? Det tror jeg blir vanskelig. Det er strengt med taushetsplikt, og du må ha kompetansen til å utføre førstehjelp, HLR og defibrillator osv, pluss å gi medisiner (må ta medikamenteksamen og medisinkurs) osv.



Anonymous poster hash: 519d6...e6c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier til NAV at du ønsker dette for å se om det er en retning du ønskerå gå med tanke på utdanning kan jeg ikke tenke meg at de vil si nei.De ønsker jo at flest mulig skal komme seg ut i jobb/studier og komme seg ut av NAV systemet.

ja. det var det jeg også tenkte. men var ikke helt sikker på hvordan slik praksis fungerte.

Praksis i ambulansen? Det tror jeg blir vanskelig. Det er strengt med taushetsplikt, og du må ha kompetansen til å utføre førstehjelp, HLR og defibrillator osv, pluss å gi medisiner (må ta medikamenteksamen og medisinkurs) osv.

Anonymous poster hash: 519d6...e6c

ja. men nå ser du jo studenter på helse og sosial og lignende som er med som hospitant og slik. de gjør ikke stort. kanskje er med å skyve båra og slike ting. og det var den veien jeg tenkte. være med å se over en periode hvordan det var. og få prøvd meg litt i miljøet som en ambulansaarbeider. ikke å være istede for en annen. men som praksis. eller hospitant eller hva en vil kalle det.

TS

Anonymous poster hash: 81a4d...21c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe det. De som jobber i ambulansen har utdannelse som ambulansemedarbeider (minst, om jeg ikke tar feil). Men det er kun to år vgs, og deretter praksis. Hvis dette er noe du kunne tenkt deg kan du jo begynne på helse og sosialfag? :) Har du gått videregående fra før?



Anonymous poster hash: ea2b2...06c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Praksis i ambulansen? Det tror jeg blir vanskelig. Det er strengt med taushetsplikt, og du må ha kompetansen til å utføre førstehjelp, HLR og defibrillator osv, pluss å gi medisiner (må ta medikamenteksamen og medisinkurs) osv.

Anonymous poster hash: 519d6...e6c

Jeg hadde en venninne som hadde et par uker i ambulansetjenesten,og hun hadde ikke alt det du nevner. For hun var jo bare med som en hospitant. Hun tok seg jo ikke av det medisinske på noen som helst måte,men hun fikk en innblikk i hvordan hverdagen var.

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vet ikke helt om dette blir satt under riktig kategori nå. bare flytt den om det er feil.

nå har det seg slik at jeg går på AAP. med tungt hjerte. men eneste løsningen akkurat her og nå. finnes det noen mulighet for at jeg kan foreslå å være ute i praksis i noen uker på ambulansen? joda. det finnes mulighet for at jeg kan spørre. men finnes det noen mulighet for å få det?

grunnen til at jeg ønsker akkurat ambulansen, er at jeg har en drøm om å jobbe i ambulansen. men akkurat nå tørr jeg ikke å begi meg ut på utdanning. fordi jeg ikke føler jeg har nok motivasjon. og hva om jeg velger feil. hva om jeg ikke ønsker det etterhvert. tenkte at kanskje et par uker praksis eller noe der, ville fortelle meg om det var noe å satse på eller ikke. å kanskje gi meg motivasjon nok til å virkelig klare å fullføre udanninga?

er det noen som vet noe om dette?

Anonymous poster hash: 81a4d...21c

Dette skal være fullt mulig. Det krever selvfølgelig at du aldri går i veien og at du signerer en taushetserklæring. Luft det for folkene hos NAV :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ja. men nå ser du jo studenter på helse og sosial og lignende som er med som hospitant og slik. de gjør ikke stort. kanskje er med å skyve båra og slike ting. og det var den veien jeg tenkte. være med å se over en periode hvordan det var. og få prøvd meg litt i miljøet som en ambulansaarbeider. ikke å være istede for en annen. men som praksis. eller hospitant eller hva en vil kalle det."

De som går Ambulansearbeider på VGS kurses i førstehjelp, blir sertifisert i HLR og defibrillator, medisinkurs osv, før de går ut i to år lære etter fullført vgs.



Anonymous poster hash: 519d6...e6c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. det var det jeg også tenkte. men var ikke helt sikker på hvordan slik praksis fungerte.

ja. men nå ser du jo studenter på helse og sosial og lignende som er med som hospitant og slik. de gjør ikke stort. kanskje er med å skyve båra og slike ting. og det var den veien jeg tenkte. være med å se over en periode hvordan det var. og få prøvd meg litt i miljøet som en ambulansaarbeider. ikke å være istede for en annen. men som praksis. eller hospitant eller hva en vil kalle det.

TS

Anonymous poster hash: 81a4d...21c

Jeg tror, som sagt, muligheten for det er svært liten. Det hadde vært utrolig uprofesjonelt av dem å ha med "hvem som helst" på alvorlige oppdrag hvor folks liv og helse står på spill. I tillegg kan de ikke ta ansvar for deg og din reaksjon på hva som skjer. De har ingen garantier på hvordan du blir å reagere, og vil neppe ønske å potensielt sette deg i en traumatisk situasjon.

Anonymous poster hash: ea2b2...06c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sende en mail eller lignende til et sykehus og spørre om få en samtale med noen ambulansemedarbeidere? Så kan du møte dem og høre hvordan jobbhverdagen deres er. Det kan gi deg et godt innblikk i om det er noe for deg, og jeg tror det er mye mer gjennomførtbart enn å få bli med på oppdrag. :)



Anonymous poster hash: ea2b2...06c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss forskjell på studenter som har praksis i ambulansetjenesten, og på en person som ønsker å være med for å se om det er noe å satse videre på. Førstnevnte har allerede tatt et valg om at det er noe å satse på.

Du skriver at du ikke vet om du har nok motivasjon, og da føler ikke jeg det blir riktig å la deg få lov til å bruke pasienter i en sårbar situasjon til å finne ut om dette er noe du vil eller ei.

Men for all del, du kan spørre. Det er ikke jeg som bestemmer om det er mulighet for dette; jeg uttaler meg kun fra en pasients perspektiv. Når det er sagt, synes jeg at AB 22:05 sitt forslag er det beste hittil.



Anonymous poster hash: f0914...0a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner hva alle dere mener. og derfor jeg spurte. fordi jeg har tenkt igjenom alt dere sier. både fordeler og ulemper. nå har det seg slik at jeg har forsøkt meg på sykepleierutdanning. så altså. jeg vet at det er riktig veien å gå og det der. og jeg er nok ikke så veldig skjør ang slikt.

jeg har pratet litt med noen fra ambulasen. og fårsåvidt vært pasient av de selv noen ganger. det jeg ønsker, er å finne ut hvordan det er. slik i praksis. ikke bare ved å snakke. men jeg skjønner veldig godt hva alle dere mener.

TS



Anonymous poster hash: 81a4d...21c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner hva alle dere mener. og derfor jeg spurte. fordi jeg har tenkt igjenom alt dere sier. både fordeler og ulemper. nå har det seg slik at jeg har forsøkt meg på sykepleierutdanning. så altså. jeg vet at det er riktig veien å gå og det der. og jeg er nok ikke så veldig skjør ang slikt.

jeg har pratet litt med noen fra ambulasen. og fårsåvidt vært pasient av de selv noen ganger. det jeg ønsker, er å finne ut hvordan det er. slik i praksis. ikke bare ved å snakke. men jeg skjønner veldig godt hva alle dere mener.

TS

Anonymous poster hash: 81a4d...21c

Du kan jo ta en til prat, og få høre detaljert hvordan jobbhverdagen er? Det finnes jo ulike tv-serier om ambulansen også som sikkert er interessant for deg som snuser på yrket. Jeg tror det er det nærmeste du kommer praksis, egentlig. Jeg forstår godt ønsket ditt, det er nok mange som kunne tenkt seg utplassering hos yrker for å sjekke hvordan det er, men jeg er veldig glad for at det ikke er mulig. Jeg synes det krysser over noen grenser både ved sikkerhet og personvern. Som pasient hadde jeg følt det som uprofesjonelt og utrygt. Men jeg håper du får god informasjon, og finner ut av om ambulansemedarbeider er yrket for deg :)

Anonymous poster hash: ea2b2...06c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo alltids høre med NAV. Jeg tok praksis innenfor yrket jeg ville før jeg satset på utdannelsen, og selvom det var strenge krav der også så gikk det likevel fint. Jeg ville hørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på yrker der det kreves taushetsplikt, etiske retningslinjer og kompetanse - der liv og død står på spill, kontra praksis et sted med litt mer nøytrale arbeidsoppgaver (kontormedarbeider o,l). Det har du kanskje lært dersom du har tatt litt av sykepleiestudiet. Det du foreslår blir litt som å bli med på operasjonssalen, fordi man vurderer å bli kirurg, men ikke har noen utdanning innenfor yrket. Der er man da bare i veien for de ansatte, er en ekstra smittekilde (jo flere som blir med inn, jor flere mikrober tar man med inn på det sterile rommet) og er til ingen nytte for pasienten.

Om du vil jobbe innenfor ambulanse, må du utdanne deg innen dette flrst. Under utdannelsen, finner du også ut om dette passer for deg. I motsatt fall kan man slutte. Dette kan være mulig å få til under aap.

Anonymous poster hash: 07137...7e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eller et litt annet eksempel: det blir som å spørre om å bli med på noen psykologtimer, fordi man vurderer å jobbe i psykiatrien.

Anonymous poster hash: 07137...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nok saumfart alt av tv-programmer (reality) med sykehus, ambulanser og alt det der. det er det beste jeg ser på tv. så ja. helt sant. er noe som passer perfekt for meg på tven.

ja. jeg skjønner hva dere mener. og det var jo derfor jeg spurte her. for å finne ut hvordan det egentlig var. fordi jeg har ingen anelse om hvordan praksis er når en går på AAP.

er det sånn at en kan få AAP mens en prøver seg på skolegang (deltid)?



Anonymous poster hash: 81a4d...21c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du går på AAP?

Jeg spør ikke for å snoke, men fordi det av en ambulansearbeider kreves fysisk styrke og utholdenhet.



Anonymous poster hash: f0914...0a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ambulansearbeider må ha god helse både fysisk og psykisk, hvilket du ikke har dersosm du går på AAP. (Beklager å være direkte, men sånn er det bare) Dersom du allerede har forsøkt deg på sykepleien og ikke klart det, så vil du heller ikke klare å jobbe/ta fagbrev i ambulansen. Vedrørende hospitering så er det i mange helseforetak venteliste på å være med, fordi det er en del utdanninger som har dette som en del av praksisen, samt at f.eks spl fra akuttmottak/legevakt/amk også hospiterer. For å hospitere må du være del av en relevakt helsefaglig utdanning, eller jobbe i relevans til ambulansen. Da vet de at noen har gått god for deg, at du blir ivaretatt dersom noe skjer fysisk eller psykisk mens du hospiterer, og at du er forsikret. I tillegg er taushetsplikten i varetatt. En hvemsomhelst som kanskje vil jobbe på sykebil vil nok få nei til å være med, for det er så feil på alle plan.



Anonymous poster hash: 8ebdd...457
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...