Gå til innhold

Lån på bryllup...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus

Selv om vi rekker å spare 100 000 til bryllupet, ser vi allerede nå at det nok blir for lite, på tross av at vi prøver å få til et enkelt, billig bryllup. Vi kommer til å ta av flexilånet hvis nødvendig (er ikke snakk om mer en 20-30k i så fall). Men nå har flexilånet vært bufferen vår i noen år da, hvor vi har betalt inn 2 tusen ekstra per måned i noen år, så sånn i prinsippet tar vi av bufferkontoen vår.

Dere gjør hva dere synes er mest riktig. Har dere et høyt boliglån og trangt økonomisk ville jeg vært skeptisk, har dere et lavere lån hvor det ikke har noen store konsekvenser om det øker med 30 000, er det bedre. For meg handler det om helheten i økonomien, og ikke om trange prinsipper. Å tape depositum kan jo fort tilsvare renta på lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hadde kuttet utgifter på de postene hvor det var mulig, og så hadde jeg lånt resten. Uten tvil!! Det er ikke snakk om fryktelig mye penger heller, om dere til vanlig har ok råd.

Men dere må selvsagt ta i betraktning av det kan skje ting med jobbene deres igjen, kanskje dere ikke er ovenpå etter 3 mnd som dere tror. Har dere da fortsatt råd til å ta opp 50 000 ekstra i lån til bryllupet? :)



Anonymous poster hash: dc9b1...ead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ta opp på huslånet og ønsk dere penger i bryllupsgave, da skal nok de 30000kr være betalt inn hurtigere enn gjestene får takkekort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt så forsiktige folk var her (ikke alle da), trodde jeg var edruelig med penger jeg... Så lenge dere har huslån dere kan refinansiere, ev. om dere kan be om avdragsfrihet en stund og så spare de pengene, synes jeg ikke 50 000 var mye å låne til bryllupet når nå ting har blitt som de har blitt. Sjekk om dere kan forhandle ned ned renta samtidig (kanskje bytte bank?), så har dere spart inn pengene i løpet av lånets løpetid, da kan dere også trekke i fra ev. etableringskostnader på skatten (mange banker har også gratis etablering om du flytter lånet til dem).

Forbrukslån kan jeg være enig i at ville vært verre, men huslånet er det jo lav rente på. Tipper de ekstra rentene ikke overgår tapt depositum, forutsatt at dere betaler det ned raskere enn resten av huslånet. Si det tar dere 1 år å betale ned igjen xtralånet til 4% rente, det er 2000 kr, ikke mye for å slippe peset med å flytte bryllup + tapt depositum. Lykke til, kos dere på dagen!!



Anonymous poster hash: ce6b5...8a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele bryllupet vårt kostet 50.000,- inkl vennefest, vielse, familieselskap og foring av rundt 10 slekninger og venner som bodde hos oss i 1 uke mellom festene.

Det er fullt mulig å lage et kjempefint bryllup for en billig penge, så lenge dere innser at dette handler om å feire og markere kjærligheten deres mer enn fargekoordinerte bordkort med diamanter på og levende duer til 200 gjester.. ;)

Finn enkle og billige løsninger, eller utsett festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man låner ikke så mye til et bryllup



Anonymous poster hash: 9b7bb...a31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere mangler "bare" 30-50000? Vårt bryllup kommer til å koste rundt 30000, inkludert klær, sko og diverse sånne ting. I tillegg kommer ev. bryllupsreise.

Når det gjelder dere: Hvor sikkert er det at økonomien deres tar seg opp igjen om noen måneder? Kan du være helt sikker på at lønnen din igjen øker om noen måneder? Jeg ville prøvd å spare litt også i forkant, om dere har mulighet til det. Klarer dere å spare litt nå vil dere også klare å betale ned ekstra på lånet i etterkant selv om økonomien bedrer seg. Og tatt opp lån, renten på huslån er ikke så høy, og bryllupet er vel allerede ganske godt planlagt, begynner du å kutte kostnader nå kan det lett bli "nest best", og det er ikke en følelse du vil sitte igjen med etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp på huslånet og ønsk dere penger i bryllupsgave, da skal nok de 30000kr være betalt inn hurtigere enn gjestene får takkekort.

Seriøst Gjest? Det MÅ jo være ironisk ment når det kommer fra deg. Har ikke du "bekjempet" det å ønske seg pengegaver her på forumet i årevis da?

Anonymous poster hash: 80bfe...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Seriøst Gjest? Det MÅ jo være ironisk ment når det kommer fra deg. Har ikke du "bekjempet" det å ønske seg pengegaver her på forumet i årevis da?

Anonymous poster hash: 80bfe...8bf

Sånn sett så har jeg vel bekjempet en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele bryllupet vårt kostet 50.000,- inkl vennefest, vielse, familieselskap og foring av rundt 10 slekninger og venner som bodde hos oss i 1 uke mellom festene.

Det er fullt mulig å lage et kjempefint bryllup for en billig penge, så lenge dere innser at dette handler om å feire og markere kjærligheten deres mer enn fargekoordinerte bordkort med diamanter på og levende duer til 200 gjester.. ;)

Finn enkle og billige løsninger, eller utsett festen.

Skjønner selvfølgelig det, vi prøver ikke å ha det mest eksklusive. Det er bare at vi har så ufattelig stor og god familie begge to. Ingen av oss vil gi slipp på noen som helst, også har vi en stabil venneflokk. Er rundt 120 stk som er inviterert. Og da går det mye penger.

Har gått over gjestelista hundre ganger for å se om jeg kunne kutte noen før det ble sendt ut, men alle som er invitert er der med god grunn.

Anonymous poster hash: 0204b...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man låner ikke så mye til et bryllup

Anonymous poster hash: 9b7bb...a31

Hvor mye har "man lov" til å låne til bryllup da? Siden du mener det er en regel på dette...

Anonymous poster hash: 80bfe...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo bare finne den beste løsningen som fungerer. Min man ble arbeidsledig etter vi hadde satt dato og begynt planlegge og bestille. vi bestemte oss alikevell for og gjennomføre bryllupet men bare prøvde kutte utgifter der det var mulig og kutte på utgifter. Lagde kaka selv. Lade blomsteroppsatser selv, lagde buketten selv, Fikk venner og familie til og hjelpe med og gjøre lokalet klart og ryddet lokalet dagen etter (fikk en vennninne til og vaske dagen etter for en billig penge og servere under middagen) Hadde egentlig tenkt ha bartender, men ble heller til at folk fikk lage sine egne drinker. Dermed fikk vi råd og virket ikke som om folk var missfornøyd. KJøpte alkohol på taxfree når vi var i utlandet (samlet hele året før bryllupet) Dermed kom vi lagt med det vi allerede hadde spart opp og klarte oss uten og ta så alt for mye lån.



Anonymous poster hash: be92d...147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk gjort det når invitasjonene var sendt ut. Hadde prøvd å kutte kostnadene slik at dere måtte låne minst mulig. Ekstra kostnader med å miste depositumet og lage nye invitasjoner og kanskje andre ting som faller igjennom hvis dere avlyser nå

Også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...