Gå til innhold

Hvorfor må de gå med hijab?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ingenting fordummende og destruktivt i å ha et religiøst påbud som innebærer å la være å spise dyrekjøtt som verden over er kjent for å gjerne være infisert med trikiner...

Trikiner er svært skadelige for et menneske som får denne parasitten i seg.

Derfor var grisen kjent som et "urent dyr" i Midtøsten på profeten Muhammeds tid og man spilte russisk rulett med helsen til folk om man slaktet og serverte kjøtt av svin.

Ergo nedfelte man i religionen et påbud om å ikke spise svinekjøtt eller andre produkter fra svin.

Det er ingenting fordummende med å forholde seg til dette fortsatt,med det industrielle landbruket som foregår i stor skala. Trikiner er fortsatt en parasitt svin ofte har. Derfor er det en fordel å ligge unna svinekjøttet og dette er ingenting muslimer skal ses ned på for å velge å gjøre.

Info om trikiner:

http://snl.no/trikin

Til info for de som måtte være tungnemme hadde man altså ikke "utbredte vetrinærkontroller" i Midtøsten på den tiden jøder og muslimer bestemte seg for å unngå alt som het spising av svin...

Dette er mest "viktig" om man ikke bearbeider kjøttet rett. Ved riktig tilberedning skal dette ikke være et tema.

Anonymous poster hash: 8d397...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er mest "viktig" om man ikke bearbeider kjøttet rett. Ved riktig tilberedning skal dette ikke være et tema.

Anonymous poster hash: 8d397...03c

Poenget var at når dette ble en regel, hadde man ingen bedre taktikk for å løse problemet.

NÅ har vi det, og hadde budene kommet knyttet til helse , ville man kunne ignorert dem. Det er litt derfor det finnes både jøder og muslimer som tar lett på forbudet mot svinekjøtt: de vet BAKGRUNNEN for budet.

Dette er grunnlaget for ALL utvikling innen ALLE religioner. Og motstanden er TYPISK fundamentert i misforståelsen av at skrifter ikke har noe tolkningsrom, at disse er 100% entydige påbud fundert i en Gudommelighet over menneskets forstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal begynne med hijab når man kommer i puberteten. Mine fremtidige barn får velge selv, men vil selvsagt bli oppmuntret til å bruke hijab.

Jeg har et spørsmål til Proud muslima, hvordan i alle dager rettferdigjør dere at små jentebarn må gå med hijab? Det ser jeg titt og ofte. Du skriver selv at noen ting er en privatsak mellom deg og mannen din, noe jeg kan forstå, men en jente på 10 er ikke gift, så hvorfor må da hun dekke seg til?

Jeg vet at i en del muslimske land er det jenta som får straffen/skjenneprekenen hvis en mann begjærer henne, derav den strenge kleskoden, men å tildekke jentebarn forteller meg at mennene i kulturen deres må være meget lite kapable til å kontrollere seg selv...

Så spørsmålet mitt er, hvorfor ikke begynne å dekke seg til ETTER brylluppet?

Anonymous poster hash: fb260...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner de fleste unge muslimske kvinner i Oslo da miljøet ikke er så stort, og jeg kan snakke på vegne av de.

Hvem er det du mener du snakker på vegne av her?

Alle muslimer i hele verden,eller bare dem som går til bønn i den samme moskeen som deg?

Jeg tror du vil finne flere i den samme moskeen du går til, som vilpåpeke at du ikke snakker for dem heller, men for deg selv og dine meningsfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har lest på lenge. De verste rasistene er nordmenn som trakasserer og angriper muslimske kvinner på gata, for ja det skjer hver dag!

De største rasistene er muslimske menn imot (muslimske) kvinner, men dette vil ikke muslimske kvinner innrømme.

Anonymous poster hash: 8d397...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bosnia og når jeg var fire flyttet vi til Norge. Jeg har mange norske venner og verken jeg eller familien min er ekstreme muslimer, vi går ikke tildekket, vi ber ikke fem ganger om dagen og mennene tvinger ikke konene sine til noe som helst. Vi spiser ikke gris, selvom jeg har smakt så føler jeg det er feil på en måte så jeg holder meg unna slik som resten av familien min.

Jeg er oppvåkst i en bygd der det var nesten ingen muslimer, nå bor jeg i en by og jeg merker stor forskjell. I bygda så var det ikke noe fokus på hvem er muslim og ikke, mens i byen så er det veldig mange som er imot muslimer, og dømmer oss på forhånd. Jeg er stolt over religionen min og kulturen min, men jeg er forsiktig med og kanskje litt redd for å fortelle folk at jeg er muslim. Jeg føler jeg blir automatisk satt i en kategori og bås og blir sett ned på.

Anonymous poster hash: 3a00d...016

Skjønner deg godt! Ingen av mine muslimske venner og bekjente spiser gris, og det respekterer jeg selvfølgelig. For mange føles det like absurd å spise gris som at vi spiser katt eller hund, noe de faktisk spiser flere steder i Kina... Men det betyr ikke at det er en logisk grunn for at man ikke spiser gris, annet enn at det er en gammel nedskrevet regel fra en tid man trodde grisen var urenslig....

Jeg har en kamerat med muslimsk far og ikke-muslims mor. Han har et par år vært usikker på hvilken religion som føles riktig for han, og det ser ut til å helle mot Islam, og han spiser for øyeblikket ikke gris. Men jeg føler det er helt tilfeldig at det dreier seg om grisen.... Det kunne faktisk vært geit eller kanin ;)

Muslim skepsisen som har vokst seg sterkere i Norge de siste årene, kommer nok av fremmedfrykt og redsel for alt som er annerledes. Mange tror muslimer er slik man ser de på TV, radikale islamister eller ekstreme terrorister, og det er jo bare tull og tøys. De fleste muslimer i Norge er norske, og helt vanlige hyggelige mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er mest "viktig" om man ikke bearbeider kjøttet rett. Ved riktig tilberedning skal dette ikke være et tema.

Anonymous poster hash: 8d397...03c

Jo,men så var det da ikke så mange som holdt på med næringsmiddelkontroller og forsket på parasitter den gangen, som kunne fortelle folk om dette.

Disse ørkenfolkene hadde heller ikke samme forutsetninger ved slakting for å rengjøre, vaske, fryse ned, koke og steke opp kjøtt som vi luksusdyr i Europa har i dag...

Og trikiner i svinekjøtt er fortsatt et problem, på samme måten som salmonella og e.coli utgjør en ikke ubetydelig helserisiko når de surrer seg inn i næringsmidler.

Disse dør også når man tilbereder kjøtt og egg ved riktig temperatur. Men det er allikevel alvorlig når folk blir syke av dette.

Kjøtt med påviste trikiner i blir også rutinemessig destruert.

Edit: Du må gjerne spise godt stekte koteletter med dau mark i,men jeg vil helst avstå fra dette.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi kvinner dekker til håret sitt i den kulturen akkurat som vi dekker til brystene våre i denne kulturen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal begynne med hijab når man kommer i puberteten. Mine fremtidige barn får velge selv, men vil selvsagt bli oppmuntret til å bruke hijab.

Jeg har sett mange små barn med hijab. Barn som umulig kan ha kommet i puberteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange små barn med hijab. Barn som umulig kan ha kommet i puberteten.

I Oslo er det nå helt vanlig å se somaliske jenter i sportsvogn med hijab...

De får på seg klesplaggene for å lære å definere seg og sin identitet som somaliere og muslimer fra de er så små at de ennå ikke er blitt "fornorsket."

Det dreier seg om sosial kontroll og ikke om islam og religiøse påbud.

Det forklares helst av mødrene med at jentene vil være "feminine" og "kle seg som mamma".

(Det er vel helst mammaen som vil de skal "kle seg som mamma"... Det er jo viktig at de lærer seg å gjøre akkurat det...)

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det nå helt vanlig å se somaliske jenter i sportsvogn med hijab...

De får på seg klesplaggene for å lære å definere seg og sin identitet som somaliere og muslimer fra de er så små at de ennå ikke er blitt "fornorsket."

Det dreier seg om sosial kontroll og ikke om islam og religiøse påbud.

Det forklares helst av mødrene med at jentene vil være "feminine" og "kle seg som mamma".

Det skjønner jeg jo. :) Er interessert i å høre Proud-Muslima sin forklaring på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi kvinner dekker til håret sitt i den kulturen akkurat som vi dekker til brystene våre i denne kulturen

Det var vel en litt drøy tolkning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg jo. :) Er interessert i å høre Proud-Muslima sin forklaring på dette.

Ja, det skulle jeg gjerne hørt også.

Jeg mene rkun det handler om at jenter skal bli vant til å kle seg sånn fra så tidlig alder som mulig.

Det har foregått en muslimsk vekkelse de seinere år, som gjør at stadig fler kvinner trekker i skaut, sjal og slør for å vise sin kulturelle og religiøse identitet og ikke minst vise sine jevnbyrdige at de er fromme muslimer, som ikke er "blitt for vestlige" og som derfor ikke har holdninger og meninger utgjør noen "trussel" mot det islamske fellesskapet i verden som ser seg som undertrykket og marginalisert av Vesten.

Det er rett og slett blitt politisk korrekt å gå i disse plaggene og jentene gjør det fordi "det er sånt flinke piker gjør". Man ønsker sosial aksept og trives når man får det fra dem man vanligvis omgåes med i det daglige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var vel en litt drøy tolkning...

Hvordan kan du si det? Det finnes jo stammer i både Afrika og Sør-Amerika som ikke dekker brystene.

Ps. Jeg plusset innlegget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man seg en tur til Iran vil man måtte lete medl ys og lykte for å finne skolejenter som ennå ikke er kommet i puberteten som IKKE går med heldekkende svarte plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si det? Det finnes jo stammer i både Afrika og Sør-Amerika som ikke dekker brystene.

Ps. Jeg plusset innlegget ditt.

Jeg syns hun går for langt når hun sammenligner en hijab med å ha på seg undertøy og klær for å ikke ha nakne pupper

Muslimer går i utgangspunktet med undertøy og klær over puppene i hverdagen de også.

Å dekke håret er ikke poenget. Dere henger dere opp i dette håret.

Poenget er å dekke hode og hals og ikke vise nakne ankler.

så den sammenligningen blir litt søkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns hun går for langt når hun sammenligner en hijab med å ha på seg undertøy og klær for å ikke ha nakne pupper

Muslimer går i utgangspunktet med undertøy og klær over puppene i hverdagen de også.

Å dekke håret er ikke poenget. Dere henger dere opp i dette håret.

Poenget er å dekke hode og hals og ikke vise nakne ankler.

så den sammenligningen blir litt søkt.

Jeg er helt enig altså. Som sagt, så plusset jeg innlegget ditt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du ei kristen jente hvorfor hun har bh og bluse sier hun ikke det er fordi Gud blir æret av det...

Men spør du en muslim hvorfor kvinner dekker seg til er svaret fordi Gud blir æret ved dette.

Skal man sammenligne må man sammenligne noe som er relevant å sammenligne med.

Feks at kristne jenter gjerne lar være å gå i horekjoler for å ikke utfordre menn, og at de ofte henger et lite, pent kors rundt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en litt drøy tolkning...

vel her i norden er det jo nødvendig fordi det er kaldt, men det har blitt veldig tabu for en kvinne å vise brystet sitt,(spesielt i usa) akkurat som det tabu for muslimske kvinner å vise håret sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...