Gå til innhold

Slippe ut usterilisert katt-debatt (Delt fra kjære dyret mitt, dette må du forstå..)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det jeg mente med å ikke ha det bra, er at katter forstår når de har et midlertidig hjem. Men bra at du gjør ditt beste :)

Ja, men akkurat det er det ikke noe jeg kan gjøre med. Alternativet var å plassere henne i en eller annen instans som dyrebeskyttelsen. Og da mente både jeg og eierene at det var bedre at jeg hadde henne hos meg i noen uker frem til vi fant et nytt hjem, siden pus kjenner meg fra før. Jeg gjør mitt beste for at hun skal ha det godt her, og hun ser ut til å trives veldig. På en måte skulle jeg ønske at hun ikke trivdes fullt så godt, for da blir det enda værre når hun får nye eiere. Ikke bare måtte hun skilles fra sine gamle eiere for å komme til meg, men så knytter hun seg til meg og må flyttes videre igjen. Men alikevel er det et bedre alternativ enn f.eks dyrebeskyttelsen.(Selv om hun sikkert hadde fått det greit der også, det vet jeg i grunn lite om)

Forresten, når du leste at jeg ikke ville slippe henne ut, tolket du det dithen at jeg stengte henne inne på et rom da? Jeg mener selvfølgelig at jeg ikke kan slippe henne helt ut.. i naturen fordi hun har vært her i så kort tid. Hun har en passe stor og fin leilighet som hun kan boltre seg på, og jeg har alle dørene åpne sånn at hun kan gå dit hun vil (bortsett i fra på do, da jeg er redd nysgjerrigpus vil ramle oppi skåla hvis jeg skulle glemme å ha igjen lokket), selv om det naturlig nok er kjedelig til henne når hun egentlig er vant til å gå inn og ut som hun selv vil. Men igjen, sånn som situasjonen er kan jeg ikke gjøre noe for det da jeg er redd hun ikke vil komme tilbake igjen.

Hun har det på ingen måte vondt hos meg. Tatt i betraktning vil jeg si at hun har det ganske godt, selv om det bare et et midlertidig hjem. Det kunne ha vært mye værre. Men det høres ut som om det er rene torturen sånn som hun skriker etter en å parre seg med. Men sånn som jeg har skjønt det så er det ganske normalt :P

Anonymous poster hash: 330af...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, jeg er bare vant til at katter får gå fritt ut og inn fra hus til hage :) Uansett om de er steriliserte eller ikke. Men uansett er det litt rart at hun blir så bråkete hele natten selv om hun har løpetiden. Kanskje hun føler seg ensom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg er bare vant til at katter får gå fritt ut og inn fra hus til hage :) Uansett om de er steriliserte eller ikke. Men uansett er det litt rart at hun blir så bråkete hele natten selv om hun har løpetiden. Kanskje hun føler seg ensom.

Synes TS gjør det kjempebra, katter som ikke er steriliserte skal ikke slippes ut, slik markedet er i Norge, med tusenvis av uønskede kattunger i året. Det er uansvarlig.

Stå på TS, ikke mange dagene igjen.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes TS gjør det kjempebra, katter som ikke er steriliserte skal ikke slippes ut, slik markedet er i Norge, med tusenvis av uønskede kattunger i året. Det er uansvarlig.

Stå på TS, ikke mange dagene igjen.

Takk :) Godt at ikke alle får meg til å fremstå som en dyremishandler..

Hva vil du jeg skal gjøre da? Jeg har prøvd å forklare dette mange ganger nå. Jeg har hatt pus i alt for kort tid til at hun kan kjenne igjen lukten her, så uansett om hun ikke hadde hatt løpetid kunne jeg ikke ha sluppet henne ut enda. Men hva så da, om jeg slipper henne ut nå. Hvis nysgjerrigpus kommer levende forbi grevlingen som bor i dalen nedenfor huset og bilveien der folk kjører som no' forbanna idioter på den andre siden av huset. Og så løper hun 7 km for å finne en hannkatt å parre seg med. Og gitt at hun på magisk vis faktisk finner veien hjem igjen (du sa det jo selv, katter merker det når de bor i midlertidige hjem!?) hvafaen skal jeg si til både de gamle og de nye eierene når det om ikke så alt for lenge kommer et kull med kattunger som ingen vil ha? Det var vanskelig nok å finne nye eiere til selve katten! Jeg nekter å tro at selv du slipper ut en katt på måfå uten at hun kjenner området og veit hvor hun bor.. Og hva skal jeg i såfall si til de nye og de gamle eierene hvis pus faktisk ikke kommer hjem? "Nei, sorry, jeg måtte slippe henne ut, det er dyreplageri å holde katten inne i noen uker, uansett hvor godt hun egentlig har det her på tross av alt.. Såeh.. Sorry. Hun har ikke kommet hjem enda. Undersøk nede i dalen om hun har blitt mat for grevlingen som bor der."

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katter skal IKKE ut før de er sterilisert/kastrert! Uansett hva du er vandt med, så bidrar det mye mer til dyremishandling enn noe annet. Katta mi er også spinnvill på natta, det er fordi katter er mest aktiv med skumring og natterstid. Klokka 4 vil pusen min ut, men jeg nekter pga. faren for rev, grevling ol- Og da blir det mye bråk i huset. Gnåler henne ikke, så er hu i full gang med å jakte på meg eller leke med leker.

Anonymous poster hash: b5c1f...bc4

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal IKKE ut før de er sterilisert/kastrert! Uansett hva du er vandt med, så bidrar det mye mer til dyremishandling enn noe annet. Katta mi er også spinnvill på natta, det er fordi katter er mest aktiv med skumring og natterstid. Klokka 4 vil pusen min ut, men jeg nekter pga. faren for rev, grevling ol- Og da blir det mye bråk i huset. Gnåler henne ikke, så er hu i full gang med å jakte på meg eller leke med leker.

Katter har vært utendørs på landet i alle tider, det er bare tull å stenge de inne før kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Katter har vært utendørs på landet i alle tider, det er bare tull å stenge de inne før kastrering.

Hva mener du vi så skal gjøre med kattungene som vil komme som et resultat av at jeg slipper henne ut? Slå dem ihjel? Drukne dem? Siden det gjør katta mi så jævlig vondt å være inne i en uke fordi hun er på en fremmed plass, har løpetid og snart skal inn i et nytt hjem så skal du få komme hit om 60 dager og slå ihjel hver bidige kattunge som spretter ut av kattungen min! Hvor jævlig er ikke det for katten kontra å være inne i en uke? Du kan umulig være skrudd sammen riktig hvis du ikke er kapabel til å forstå det. Du bor kanskje midt ute i ødemarka der det er helt greit at kattene driter kattunger annenhver uke, men jeg bor midt i en by, og det er vanskelig nok som det er å få gitt bort et dyr.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du vi så skal gjøre med kattungene som vil komme som et resultat av at jeg slipper henne ut? Slå dem ihjel? Drukne dem? Siden det gjør katta mi så jævlig vondt å være inne i en uke fordi hun er på en fremmed plass, har løpetid og snart skal inn i et nytt hjem så skal du få komme hit om 60 dager og slå ihjel hver bidige kattunge som spretter ut av kattungen min! Hvor jævlig er ikke det for katten kontra å være inne i en uke? Du kan umulig være skrudd sammen riktig hvis du ikke er kapabel til å forstå det. Du bor kanskje midt ute i ødemarka der det er helt greit at kattene driter kattunger annenhver uke, men jeg bor midt i en by, og det er vanskelig nok som det er å få gitt bort et dyr.

Det finnes ppiller for katter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er kreftfremkallende og ikke trygt, katten kan kaste opp eller bare la være å komme inn når du skal gi det til den. Katter lider ikke om du holder dem inne noen uker. Kattunger bør uansett ikke slippes ut alene før de er 10-12 mnd og de kan kastreres ved 6 mnd alder, så det er ingen grunn til å slippe dem ut før. Ja, katter overlever ute tidligere også, men mange roter seg bort og finner ikke veien hjem.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjør det, men det er ikke bra for katten. + at det er veldig utrygt dersom katten kaster opp.

Og hva med hannkattene? Man har like mye ansvar selv om man ikke har hunnkatten som blir drektig. Ja, kattene klarer seg fint ute før kastrasjon/sterilisering, men det bidrar også til et svært økende problem med uønskede katter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det, men det er ikke bra for katten. + at det er veldig utrygt dersom katten kaster opp.

Og hva med hannkattene? Man har like mye ansvar selv om man ikke har hunnkatten som blir drektig. Ja, kattene klarer seg fint ute før kastrasjon/sterilisering, men det bidrar også til et svært økende problem med uønskede katter.

Ja, jeg kjenner til problemet, og jeg forstår dilemmaet i byer og tettsteder. Jeg har selv hatt en hannkatt som ble kastrert etter 9 måneder, og det var aldri noe problem med å la han gå ute litt før det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som veldig ofte ikke funker.... Hilsen "mamma" for to kattungekull til tross for p-piller.....

Ikke slipp den ut før den er kastrert/sterilisert du TS :) Det skulle vært fler som deg som tenker over konsekvensene av uønsket parring! Alle kattungene som gies bort på finn er et tegn på at folk flest ikke bryr seg :(

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det var et underholdende og gjenkjennende innlegg, TS! Skjønner at både du og pusen blir litt frustrert...

Og jeg synes det er synd at det ALLTID må komme noen inn i en tråd og kverulere. Det var ikke vanskelig å skjønne hva som var formålet med denne tråden, og det var ikke å diskutere om katter skal holdes inne før de steriliseres eller om de kan få p-piller. Slik utenomsnakk ødelegger det som kunne blitt en morsom tråd.

Anonymous poster hash: 18bbf...119
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Finnes sikkert en tilsvarende tråd en plass, men klokka er fire om mårran og jeg får ikke sove fordi sjefen nekter meg det. Tidligere har jeg vært en av de som har sett meg lei på at folk poster 60 bilder av ungene sine på diverse sosiale medier hver dag, og ikke greier å snakke om noe annet, men nå kan jeg til en viss grad forstå det, jeg har blitt midlertidig fostermamma til en liten pus, og jeg har på følelsen av at de rundt meg begynner å bli veldig lei av henne, så jeg oppretter denne tråden for å ha en plass å snakke om/til pus på.

Hva er det du sliter med å få dyret ditt til å forstå? Hvis dyret ditt forsto alt du sa, hva ville du ha fortalt det? Går denne trangen til å konstant dele absolutt alt pus finner på over noen gang? :P

_______

Kjære lille pus, jeg skjønner at du har det litt vanskelig nå med løpetid og nytt hjem og alt det, men jeg KAN bare ikke slippe deg ut før du er sterilisert! Du skal snart få nye eiere, og da kan jeg ikke sende deg avgårde med små kattebabyer i magen. Ut i fra lydene du lager høres det ut som om det er rene torturen, og jeg skjønner det, jeg har vært veldig kåt uten å ha muligheten til å få meg noe selv, men du kan da for guds skyld tone det ned litt?

Kan du i det minste holde sytinga di til dagtid så er jeg veldig fornøyd! Men når jeg nå ikke har sovet i mer enn et par timer sammenhengende på flere dager så må du forstå at jeg blir sint og frustrert! Det hjelper heller ikke at du har funnet deg en ny og morsom lek som går ut på at du legger deg på ryggen under senga og klorer deg frem langs hele madrassen, og ja, jeg skjønner at du blir irritert på meg fordi jeg spruter vann på deg når du gjør det, men jeg har prøvd alt annet uten at det lyktes. Og det siste påfunnet ditt med å ta i deg springfart fra døra og hoppe opp i rullgardina mi, slik at du blir hengende der og se på meg med frykt i blikket er heller ikke spesielt gøy. Særlig med tanke på at du alltid tar med deg tråden til rullgardina på turen ned sånn at du blottstiller meg for alle naboene.. Når du denne siste gangen også satte deg fast i tråden sånn at jeg måtte løpe etter deg, splitter naken, mens du dro rullgardina lenger og lenger opp var heller ikke veldig fornuftig..

Så kjære pus, det er bare et par dager igjen til du skal til dyrlegen, frem til da, kan du være så snill og la meg sove i mer enn en time om gangen, spesielt når jeg faktisk må stå opp tidlig? Du skjønner, jeg sliter veldig med å slappe av og trenger all den dype søvnen jeg kan få. Det får jeg ikke når du holder meg på innsovnings-stadiet hele tiden, og da blir jeg bare sinna og irritabel, og så blir det bare en fæl situasjon for oss begge.. Kjære lille pus, du vet jeg egentlig er veldig glad i deg, det har jeg vist mange ganger nå, men hvis jeg ikke snart får sove så stenger jeg deg ute i gangen, så får du bare stå der og hyle. Og da spiller det ingen rolle at jeg mister leiligheta, for innen huseier finner ut at du er her enda, nesten en uke over den tiden vi avtalte, og går lei av bråket ditt så ligger jeg godt gjemt under ei dyne på et psykriatisk sykehus. Takk.

Få den kastrert hos dyrlegen: http://www.kattenavn.no/kastrering_hunnkatt.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til problemet, og jeg forstår dilemmaet i byer og tettsteder. Jeg har selv hatt en hannkatt som ble kastrert etter 9 måneder, og det var aldri noe problem med å la han gå ute litt før det skjedde.

Ikke for deg, men du vet ikke om hans eskapader førte til noen kattekull. Alle må ta ansvar, også de med hannkatter. Nå har du jo kastrert katten din, men man bør ikke la den gå ut først.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor de som hadde pus før hun kom til meg ikke har tatt ansvar før kan ikke jeg svare på, men jeg ser ikke noe poeng i å gi pus ppiller i fem dager..

Nei, det var sikkert ikke noe problem for deg, for det var ikke du som ble satt igjen med en drektig katt og et kull kattunger!

Synes det var et underholdende og gjenkjennende innlegg, TS! Skjønner at både du og pusen blir litt frustrert...

Og jeg synes det er synd at det ALLTID må komme noen inn i en tråd og kverulere. Det var ikke vanskelig å skjønne hva som var formålet med denne tråden, og det var ikke å diskutere om katter skal holdes inne før de steriliseres eller om de kan få p-piller. Slik utenomsnakk ødelegger det som kunne blitt en morsom tråd.

Anonymous poster hash: 18bbf...119

Hehe, godt at noen fikk med seg poenget! Dette ble av en eller annen grunn gjort om fra en morsom og søt tråd der jeg tenkte vi kunne skrive ting til dyrene våre til en tråd om sterilisering og hvorvidt det er dyreplageri å ha katten inne..

Få den kastrert hos dyrlegen: http://www.kattenavn.no/kastrering_hunnkatt.shtml

For 2688 og forhåpentligvis siste gang; Pus skal steriliseres ganske snart, men det er nemlig sånn at man må bestille time hos dyrlegen, og så vente til den timen kommer! I mellomtiden så er både pus og jeg litt frustrert, og det er det ingenting vi kan gjøre noe med, annet enn å lufte ut litt frustrasjon i et forum for min del, og sitte i vinduet og mjaue ut sin frustrasjon for pus sin del.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor de som hadde pus før hun kom til meg ikke har tatt ansvar før kan ikke jeg svare på, men jeg ser ikke noe poeng i å gi pus ppiller i fem dager..

Nei, det var sikkert ikke noe problem for deg, for det var ikke du som ble satt igjen med en drektig katt og et kull kattunger!

Nei hvorfor skal jeg ta ansvar for hokatt-eiere som ikke tar ansvar for egen katt? Haha dagens. Og hvorfor blir du så sur?

Endret av Tris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hvorfor skal jeg ta ansvar for hokatt-eiere som ikke tar ansvar for egen katt? Haha dagens.

Du skal ta ansvar for din egen katt. Problemet er jo at det er mange som ikke tar ansvar for kattene sine, i tillegg til at det finnes mange sky/forvillede katter. Om alle hannkatter hadde blitt kastrert i tide, så hadde det jo ikke vært noe problem. Alle bør gjøre sitt, uansett hvilket kjønn katten har.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta ansvar for din egen katt. Problemet er jo at det er mange som ikke tar ansvar for kattene sine, i tillegg til at det finnes mange sky/forvillede katter. Om alle hannkatter hadde blitt kastrert i tide, så hadde det jo ikke vært noe problem. Alle bør gjøre sitt, uansett hvilket kjønn katten har.

Ansvar for egen katt tar jeg jo. Med aller største selvfølge. Dessuten må kattunger være over en viss alder før de kan kastreres/steriliseres.

Endret av Tris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hvorfor skal jeg ta ansvar for hokatt-eiere som ikke tar ansvar for egen katt? Haha dagens. Og hvorfor blir du så sur?

Hvorfor skal ikke du kastrere din hannkatt på lik linje som hokatteiere skal sterilisere sine? Eller missforsto jeg deg nå?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...