Gå til innhold

Styre konfirmasjonspenger selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Usle 2 -3000", det er halvparten av det jeg fikk i min konfirmasjon. For en 15. åring bør ikke det være lite.

Anonymous poster hash: 875f5...d82

I dagens samfunn er ikke det så mye, særlig ikke når du er oppvokst i den type område jeg er. Jeg forstår for mange er det mye, men her var det folk som fikk 80-90 000 i verdier til sammen...

Selv fikk jeg full bunad med alt sølv (arvegods) og diamantsmykke+tennisarmbånd (antageligvis verdt 4-5000 til sammen) i tillegg til pengene.

Forstår godt at de som har god råd kan overføre stor midler til barn, men synes konfirmasjon er et unaturlig tidspunkt.

Anonymous poster hash: 1a072...08f

Jeg vet ikke helt med det. For meg var det et veldig godt tidspunkt da jeg allerede jobbet hardt ved siden av skolen for familie og familievenner for å spare penger, ettersom jeg trengte rundt 100 000 bare to år etterpå og var veldig klar over dette selv.

Men forstår hva du mener.

Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Var ingen som satte noen restriksjoner på meg, men jeg sparte nesten alt av egen vilje. Foreldrene mine hadde sikkert stoppet meg om jeg hadde sløst bort masse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk språkreise av familien, og 3000 kroner av slekt og venner. De 3000 kronene ble jo da lommepengene på språkreisen, så her ble det ikke spart noe. Ser tidene har forandret seg, er 20 år siden jeg var konfirmant :) De fleste fikk bunad + noen tusenlapper, språkreise + noen tusenlapper, eller en 10-15 000.

Anonymous poster hash: 91891...23d
Gjest Christina146
Skrevet

Når jeg var konfirmert fikk jeg alle mine 11 000 for meg selv. (Fra hele konfirmasjonen). Angrer bittert på at ikke mor eller far tok vare på de den dag idag. Hadde kommet godt med til lappen, eller depositum for eksempel. Nå er jo ikke 11 000 all verden etter det jeg har forstått. Men når jeg var fjorten så jeg på dette som en million, og brukte det i hytt og pine.. :/

AnonymBruker
Skrevet

Eldstemann var konfirmant i helga. Han fikk bunad av sine besteforeldre (begge sider), skoene av sin far og sølvet av meg og min mann. Han trodde dette var det han kom til å få, kanskje noen smågaver ved siden av. Han ønsket egentlig kun å ha en familiesammenkomst :-) Før konfirmasjonen sa han at evt penger skulle inn på sparekonto. Han trodde nok ikke det ble mer enn 1000-2000 kroner. Men mandag åpnet han boligkonto for barn og satte inn 12000. Disse kan han jo ikke røre. Men jeg må si jeg gledelig overrasket over den modne avgjørelsen hans.

Om 3 år er det nestemann sin tur. Blir bunad og sølv der også. Får hun noen penger så vil jeg ta kontrollen over de, for hos henne renner pengene ut. Og hun haddevgladelig klart å bruke 50000 på en time :-/

Anonymous poster hash: 9ff78...d77

Skrevet

Hvordan påvirker-bestemmer dere over deres barns konfirmasjonpenger?

Her blir de "beslaglagt" til senere bruk,til ting de trenger senere. Det kan være lappen, en sykkel, førerkort. Eller noe annet de ønsker .

Selvsagt ikke alle pengene, noe får-fikk de, så de kan kose seg på shopping noen dager. Det er jo litt av stasen dagene etter den store dagen

Nå hører jeg enkelte foreldre sier de lar ungene styre dette selv med argumentasjon om at de er så flinke med penger, og er moden-voksen for alderen.

Det er snakk om betydelige summer for en ungdom.

Hvilke ordning er det hos dere?

Anonymous poster hash: 19666...f2e

Dersom pengene ikke er gitt med betingelse er det ungdommen selv som rår over de, jfr Vergemålslovens § 12..

Gjest Violetta
Skrevet

Dersom pengene ikke er gitt med betingelse er det ungdommen selv som rår over de, jfr Vergemålslovens § 12..

Da må du lese en gang til, for det er vergen som har siste ordet.

Skrevet

Da må du lese en gang til, for det er vergen som har siste ordet.

Ja, under forutsetning av Fylkesmannen godkjenner at vergen fratar den mindreårige rådigheten over egne midler..

Fra lovteksten:

"Dersom hensynet til den mindreårige krever det, kan vergen frata den mindreårige rådigheten over midler som nevnt i første ledd. Er den mindreårige fylt 15 år, kreves det samtykke fra fylkesmannen for å frata den mindreårige rådigheten"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldstemann var konfirmant i helga. Han fikk bunad av sine besteforeldre (begge sider), skoene av sin far og sølvet av meg og min mann. Han trodde dette var det han kom til å få, kanskje noen smågaver ved siden av. Han ønsket egentlig kun å ha en familiesammenkomst :-) Før konfirmasjonen sa han at evt penger skulle inn på sparekonto. Han trodde nok ikke det ble mer enn 1000-2000 kroner. Men mandag åpnet han boligkonto for barn og satte inn 12000. Disse kan han jo ikke røre. Men jeg må si jeg gledelig overrasket over den modne avgjørelsen hans.

Om 3 år er det nestemann sin tur. Blir bunad og sølv der også. Får hun noen penger så vil jeg ta kontrollen over de, for hos henne renner pengene ut. Og hun haddevgladelig klart å bruke 50000 på en time :-/

Anonymous poster hash: 9ff78...d77

Flott med en som vil ha mannsbunad!

Anonymous poster hash: c359b...890

Skrevet

Jeg brukte alt, bortsett fra 2-3000 jeg hadde satt selv på sperret konto. Dessverre kunne jeg jo ta ut disse på 18-års dagen, så da ble restene brukt til alkohol og byen.

Jeg kommer absolutt ikke til å la ungene mine styre alle konfirmasjonspengene sine selv. Iallfall 2/3 må spares, så får jeg bare håpe på at de ikke er like "dumme" som meg på 18-års dagen da.. :laugh:

Skrevet

Jeg brukte alt, bortsett fra 2-3000 jeg hadde satt selv på sperret konto. Dessverre kunne jeg jo ta ut disse på 18-års dagen, så da ble restene brukt til alkohol og byen.

Jeg kommer absolutt ikke til å la ungene mine styre alle konfirmasjonspengene sine selv. Iallfall 2/3 må spares, så får jeg bare håpe på at de ikke er like "dumme" som meg på 18-års dagen da.. :laugh:

Jeg er noen og tyve nå, og moren min har konfirmasjonspengene mine enda :fnise: Har spurt henne om å få dem, men det får jeg ikke, med grunn om at "hun har bedre rente enn meg" og "hvis jeg får dem så får jeg for stor formue og får sikkert ikke stipend"... jaja :vetikke:

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

jeg kjøpte en pc til 10 000, og sparte resten.

Anonymous poster hash: ac5b1...eb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...