AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #21 Skrevet 13. mai 2014 Det kommer helt an på hvor dumme unger man har. Mange klarer fint å disponere konfirmasjonspengene selv, uten å sløse dem bort på alskens dritt man angrer på året etterpå.Anonymous poster hash: 9038a...584 Nettopp. Da jeg ble konfirmert hadde jeg allerede en egen økonomi med ansvar for å betale klær og fritidsaktiviteter. Om jeg føler at det et behov for å konfikskere penger batan mine får når de er 15 år, vil kg føle at jeg har mislykket i oppdragelsen.Anonymous poster hash: 1a072...08f 1
Bettina82 Skrevet 13. mai 2014 #22 Skrevet 13. mai 2014 Nei, mine barn får ikke styre disse pengene som de selv vil. Det kan godt være at de bruker opp alle pengene med en gang (f.eks på hest som Libertas), men da er det avtalte kjøp.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #23 Skrevet 13. mai 2014 Da jeg komfirmerte meg fikk jeg rett over 30 000. 20 000 satt mamma på sparekontoen min som jeg fikk overført i mitt navn ved fylte 18, og 10 000 fikk jeg selv. Grunnen til at jeg fikk så mye var at jeg skulle kjøpe min første egen pc, og den kostet ca 7000, så fikk altså 3000 kr til shopping :-) Anonymous poster hash: 2b588...a32
TrickyCicci Skrevet 13. mai 2014 #24 Skrevet 13. mai 2014 Tja, som mange nevner, kommer det jo litt an på konfirmanten også. Og hvor mye penger man faktisk får. Det er jo ikke alle som får flere titalls tusen akkurat (selv fikk jeg 5000). Men på en måte synes jeg egentlig at konfirmanten skal få styre det selv. Hvis de bruker opp alt og angrer året etterpå fordi de da ikke har råd til f.eks. moped, så er egentlig det bare bra, da lærer de jo faktisk noe av det...
Gjest celine Skrevet 13. mai 2014 #25 Skrevet 13. mai 2014 Her har konfirmanten i utgangspunktet mulighet for å bruke sine egne penger selv. Jeg sier "i utgangspunktet", for pengene står på hans konto, og han har fått tilbud om å få bankkort. Vi snakket endel sammen etter konfirmasjonen, og understreket viktigheten av å ha penger på konto den dagen han trenger penger til noe viktig - depositum på studenthybel, kjøp av transportmiddel eller lignende. Nå vil han ikke ha bankkort, så den biten er grei. Han bor hjemme og får det han trenger i det daglige, ting som mat/klær/busskort. Sløse har han aldri gjort, og han er ikke typen til å ønske seg luksusvarer. Når minste blir konfirmert, blir nok regimet et annet... Mellomnavnet til barnet er "Blakk", og pengene bare renner ut av hendene på ham. Skulle han hatt kontroll selv, vil han nok bo på ebay til pengene tar slutt.
Chloe- Skrevet 13. mai 2014 #26 Skrevet 13. mai 2014 Men på en måte synes jeg egentlig at konfirmanten skal få styre det selv. Hvis de bruker opp alt og angrer året etterpå fordi de da ikke har råd til f.eks. moped, så er egentlig det bare bra, da lærer de jo faktisk noe av det... Jeg syns man bør gi barna lærepenger i situasjoner der det ikke står 5000-40000kr på spille. 1
Mafalda Skrevet 13. mai 2014 #27 Skrevet 13. mai 2014 Jeg vil bare si: foreldre der ute - om dere har like forbanna dumme unger som meg - strap the money.Jeg brukte alle mine konfepenger på sprit, skoleboller og solarium. Anonymous poster hash: 23ab9...3d8 Herlig og ærlig! Nei altså, hva jeg mener om dette... Prinsipp nr 1: det er konfirmantens penger og han/hun skal få styre selv Prinsipp nr 2: blir det sløst bort, lærer han/hun noe av det også Prinsipp nr 3: det er dumt å la store summer bli sløst bort pga prinsipper som ikke funker i praksis. Så jeg tror jeg lander på en konkret vurdering av konfirmantens evne til å styre penger, og summen det er snakk om. Og for vår del løser vi det ved å "gi" en større pengesum til boligsparing eller tilsvarende, og en liten gave ved siden av. Andre penger kan de få styre selv, etter beløp og evne. Det er enorm forskjell på 14-15-åringer, det er helt umulig å sette to streker under hva som er riktig for alle. Jeg har selv et barn som ville satt rubb og rake på konto og kost seg med saldoen, et barn som ville brukt litt og spart litt, og et barn som (sannsynligvis) ville brukt opp pengene i løpet av kort tid, og så angret som en hund etterpå. Som et utgangspunkt tror jeg at jeg lander på at selv om det er konfirmantens penger, så er det ganske mange i den alderen som er såpass umodne at det må være greit å ta kontroll over større summer, hvis det er behov for det. Uavhengig av dette er det jo smart å benytte anledningen til å prate med ungene nettopp om økonomi, framtiden, pengestyring osv.
Sushi Skrevet 13. mai 2014 #28 Skrevet 13. mai 2014 Mine penger ble aldri konfiskert, men satt rett inn på sparekontoen min (som jeg styrte selv). Jeg kommer nok til å se an mine egne barn når den tid kommer, men jeg håper at de er modne nok til å ta ansvaret selv. Det er i alle fall veldig dumt å beslaglegge pengene hvis ungdommen har god økonomistyring. Litt tillit må man vise, om det er fortjent. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #29 Skrevet 13. mai 2014 vi hadde konfirmant i huset for et par år siden. Han er en fornuftig ung mann, men ikke så fornuftig at han har fått lov til å styre alt selv i forhold til konfirmasjonspengene. Noe fikk han til fri disp (lurer på om det var et par tusen kroner), noe ble gitt og "øremerket" til bil lappen, så det gikk rett inn på høyrentekonto, og noe brukte han på å kjøpe seg en laptop som han hadde ønsket seg. Han har også brukt av konfirmasjonspengene til å kjøpe seg moped. Pengene er jo hans - så jeg mener ikke at vi skal låse opp alt for ham - men samtidig er han ikke klar for å disponere alt 100% selv. Anonymous poster hash: dc20d...476
misstealover Skrevet 13. mai 2014 #30 Skrevet 13. mai 2014 Jeg skulle ønske mine penger ble stengt inne til jeg ble 18, fordi jeg brukte opp ALT på kort tid. Jeg er ikke sparsom, og jeg var i tillegg forelska i en som jobba på butikk. Så dere kan se hvor det gikk hen... 1
Rosalie Skrevet 13. mai 2014 #31 Skrevet 13. mai 2014 (endret) En del rundt meg styrte pengene helt fritt. Det gikk ikke så bra... Borte veldig fort. Selv bestemte jeg, under "lett påtrykk" fra mamma, at jeg skulle få kjøpe meg ny sykkel, samt bruke en tusenlapp på nye klær. Resten ble satt i banken. Gode penger å ha da jeg flyttet hjemmefra! EDIT: Fikk 17000 for ca 20 år siden. Endret 13. mai 2014 av Rosalie
Amys Skrevet 13. mai 2014 #32 Skrevet 13. mai 2014 Da jeg var konfirmant var det såvidt jeg vet aldri aktuelt at jeg ikke skulle få tilgang til pengene. 1000-2000 ble satt av til shopping, resten havnet på sparekontoen. Noe av det gikk til dyr ferie da jeg var 16, men bortsett fra det tror jeg faktisk ikke det gikk noe ut av den kontoen før vi kjøpte hus 15 år senere Men man må se an konfirmanten, om de er typen som kaster penger ut av vinduet for så å angre dagen etter ville jeg ikke gitt de alle pengene i hånden tror jeg...
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #33 Skrevet 13. mai 2014 Hjemme hos hos gikk alle pengene rett på sparekonto. Var ikke snakk om noe annet, vi tenkte ikke på å bruke de på shopping eller noe som helst. Det var liksom selvsagt at konfirmasjonspenger skulle gå til videre sparing. Foreldrene våre satt de i banken. Jeg har de i teorien fremdeles på konto sammen med andre sparepenger, foreldrene våre betalte sertifikat til oss. Anonymous poster hash: b45d3...356
Nuttery Skrevet 13. mai 2014 #34 Skrevet 13. mai 2014 Jeg fikk 52k, og satt 50 000 inn på sparing, mens 2000 brukte jeg på klær osv Husker mange andre i klassen brukte opp pengene med EN gang (ny mac, ny tv, ny moped, nye klær), og satt igjen med ussle 2-3000 de mente det ikke var "vits" å sette inn på sparing, så de brukte opp det også..
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #35 Skrevet 13. mai 2014 Jeg fikk 52k, og satt 50 000 inn på sparing, mens 2000 brukte jeg på klær osv Så mye til en konfirmasjon?? Det er jo helt sykt!Anonymous poster hash: 1a072...08f 3
_Aries Skrevet 13. mai 2014 #36 Skrevet 13. mai 2014 (endret) Jeg valgte å sette alt inn på sparekonto, brukte ikke noe av det. Virket som de fleste jeg ble konfirmert sammen med gjorde det samme. Bortsett fra ei som brukte hele beløpet (før sommeren var omme) på klær (hun byttet stil flere ganger i året på den tiden), hair extensions og andre frisørbesøk, samt annet nips. Hun har samme økonomiske sans 6 år senere.... Så når jeg får barn kommer jeg nok til å benytte samme metode som de fleste over. Litt til lommepenger, resten til sparing Endret 13. mai 2014 av _Essx
Puny Skrevet 13. mai 2014 #37 Skrevet 13. mai 2014 Se an konfirmanten! Jeg var supersparsom ( mer enn nå) da jeg var 15... Så jeg sparte alt
Nuttery Skrevet 13. mai 2014 #38 Skrevet 13. mai 2014 Så mye til en konfirmasjon?? Det er jo helt sykt!Anonymous poster hash: 1a072...08f En god del av det var aksjepenger min bestefar hadde investert når jeg var liten. Ellers kommer jeg fra en relativt "velstående" familie og fikk en god del penger der også.. antar mye av det kom av at jeg er enebarn, og mine foreldre fikk meg ganske sent og derfor hadde god orden på økonomien allerede før jeg ble født..
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #39 Skrevet 13. mai 2014 En god del av det var aksjepenger min bestefar hadde investert når jeg var liten. Ellers kommer jeg fra en relativt "velstående" familie og fikk en god del penger der også.. antar mye av det kom av at jeg er enebarn, og mine foreldre fikk meg ganske sent og derfor hadde god orden på økonomien allerede før jeg ble født.. Forstår godt at de som har god råd kan overføre stor midler til barn, men synes konfirmasjon er et unaturlig tidspunkt. Anonymous poster hash: 1a072...08f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #40 Skrevet 13. mai 2014 Husker mange andre i klassen brukte opp pengene med EN gang (ny mac, ny tv, ny moped, nye klær), og satt igjen med ussle 2-3000 de mente det ikke var "vits" å sette inn på sparing, så de brukte opp det også.. "Usle 2 -3000", det er halvparten av det jeg fikk i min konfirmasjon. For en 15. åring bør ikke det være lite. Anonymous poster hash: 875f5...d82
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå