Gå til innhold

Styre konfirmasjonspenger selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan påvirker-bestemmer dere over deres barns konfirmasjonpenger?

Her blir de "beslaglagt" til senere bruk,til ting de trenger senere. Det kan være lappen, en sykkel, førerkort. Eller noe annet de ønsker .

Selvsagt ikke alle pengene, noe får-fikk de, så de kan kose seg på shopping noen dager. Det er jo litt av stasen dagene etter den store dagen

Nå hører jeg enkelte foreldre sier de lar ungene styre dette selv med argumentasjon om at de er så flinke med penger, og er moden-voksen for alderen.

Det er snakk om betydelige summer for en ungdom.

Hvilke ordning er det hos dere?

Anonymous poster hash: 19666...f2e
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frøkna mi er halvannet år, så det er en stund til det må tas en avgjørelse her.

Da jeg ble konfirmert var det ingen begrensninger. Jeg var sparsom og flink med penger, så det var ikke nødvendig med regler.

Anonymous poster hash: c359b...890
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en veldig god måte å gjøre det på. Men jeg synes så absolutt de bør få et par tusen med en gang, til å shoppe f. eks. Når jeg konfirmerte meg brukte jeg en 2000 på klær, resten sparte jeg en god stund. Mange venner derimot, brukte opp alle pengene på et par uker, på klær og ting de ikke brukte året etter omtrent.

Skrevet

Syns absolutt storparten av pengene bør bli konfiskert.

Hos oss var det slik at det som ble gitt i selskapet ble spart, og det som ble gitt "på døra" (naboer, kollegaer av foreldre etc.) ble lommepenger. Det er gjerne ikke en så stor sum.

Skrevet

Pappa satte pengene på høyrentekonto tror jeg. Fikk 2500 kr ellernoe til å reise på shoppingtur til Trondheim alene med venninner et par helger etter konfirmasjon. Veldig stolt og veeeldig fornøyd med den ordningen :fnise:

Aldri i verden om jeg hadde latt en konfirmant styre så mye penger selv.

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Du skal ikke la en 14 åring sløse bort 15 - 50 tusen på egne premisser, legg de vekk i en konto som ikke er tilgjengelig før fylt 18.

Alle som fikk tilgang på pengene sine på dagen brukte alt på bullshit, en gutt/jente på 14 år har ikke peiling på penger og økonomi. Jeg har fremdeles mesteparten av mine konfpenger på en sparekonto, og takker høyere makter for at de ble satt inn der. Hvis ikke hadde det blitt brukt på sminke, klær og annet tull som jeg ikke hadde passet eller hatt bruk for den dag i dag. La de bruke noe på gøy, men gjem vekk resten til de kan håndtere penger selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si: foreldre der ute - om dere har like forbanna dumme unger som meg - strap the money.
Jeg brukte alle mine konfepenger på sprit, skoleboller og solarium.

Anonymous poster hash: 23ab9...3d8
  • Liker 8
Skrevet

De fleste konfirmasjonspengene mine ble satt i banken på en sparekonto som var sperret til jeg ble atten. Noe ble holdt tilbake av mamma for å hindre at jeg skulle få for stor formue og for at jeg skulle kunne svare ærlig hvis jeg ble spurt hvor mye jeg fikk foran de vennene mine som hadde foreldre med økonomiske vansker. De pengene var en fin overaskelse da jeg flyttet hjemmefra.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble konfirmert for 10 - 15 år siden, fikk jeg bestemme selv.

Jeg valgte å sette alt inn på høyrentekontoer, med unntak av 1000,-.

De brukte jeg på å få farget håret hos frisør, litt nye klær og bøker.

Jeg synes konfirmanten selv skal få bestemme hva han/hun ønsker å gjøre med pengene sine.

Men med litt råd og veiledning underveis.

:ball:

Anonymous poster hash: e209a...fd4
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Datteren vår konfirmerte seg i slutten av April og hun får ikke styre alle pengene selv. Mesteparten ble satt inn på en sperret konto, som hun får tilgang til når hun er eldre. De er også øremerket til sertifikat, utdanning, bolig e.l. Hun fikk bruke litt av pengene til å kjøpe hva enn hun ville, mens resten gikk rett inn i banken.. Jeg personling mener at det dummeste foreldrene kan gjøre er å la barna få tilgang til pengene og styre det selv.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Gjest earthquake
Skrevet

Brukte alle mine opp i løpet av 1 måned.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk såklart styre over pengene selv, og brukte egentlig ingenting umiddelbart. De av vennene mine som brukte sine, kjøpe scooter/moped og lignende.. Du må vel bare se an din ungdom, for meg var det totalt unødvendig for mine foreldre å "beslaglegge" pengene.

Anonymous poster hash: 265a4...4e6
  • Liker 3
Skrevet

Jeg fikk 2500kr på et bankkort, resten ble satt på konto som jeg fikk disponere fritt da jeg fylte 18 - og frem til det kunne jeg si ifra til foreldrene mine om det var noe "ordentlig" jeg ønsket meg, så bestemte vi sammen om jeg kunne bruke de pengene på det.

Skrevet

Folk burde slutte å gi så store summer til konfirmantene. Hvis ikke ungdommen er i stand til å håndtere penger: ikke gi han/henne mye penger. Hvis foreldre, tanter, onkler og besteforeldre har så lyst å kaste penger etter ungdommen kan de vente til 18årsdagen!

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Foreldrene mine gav meg noe av det, og satte resten inn på barnetrygdkontoen som var øremerket sertifikat, bolig, utdannelse o.l

Husker ikke hva jeg kjøpte for de 2000kr jeg fikk beholde, tviler på det var noe fornuftig. Men 2000 var mere penger enn jeg noen gang hadde fått lov til å disponere på egenhånd så jeg regner med jeg følte meg som verdens rikeste person :fnise:

Dro sikkert på shoppingtur til byen.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen beslagla mineki formasjonspenger, og jeg sparte likevel alt. Håper barna mine også er modne nok til at vi kan gjøre det slik.

Anonymous poster hash: 1a072...08f

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk 5000,- av de selv som jeg brukte på shopping. Husker jeg følte meg kjempe rik, resten av pengene ble satt på høyrente konto og jeg fikk dem til førerkort. Syntes det var en god ordning :) Jeg hadde en del penger igjen som jeg har brukt siden på ting jeg har trengt :)

AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår konfirmerte seg i slutten av April og hun får ikke styre alle pengene selv. Mesteparten ble satt inn på en sperret konto, som hun får tilgang til når hun er eldre. De er også øremerket til sertifikat, utdanning, bolig e.l. Hun fikk bruke litt av pengene til å kjøpe hva enn hun ville, mens resten gikk rett inn i banken.. Jeg personling mener at det dummeste foreldrene kan gjøre er å la barna få tilgang til pengene og styre det selv.

Det kommer helt an på hvor dumme unger man har.

Mange klarer fint å disponere konfirmasjonspengene selv, uten å sløse dem bort på alskens dritt man angrer på året etterpå.

Anonymous poster hash: 9038a...584

• Liker 5
Skrevet

Her har mine foreldre alltid hatt holdningen om at penger jeg får er mine penger, så lenge jeg ikke bruker dem på noe skadelig eller ulovlig, er det "live and learn". Jobben som forelder er ikke å overta ansvaret for barnas eiendeler, men å lære dem å ta ansvar for de selv.

• Liker 4
Skrevet

Brukte opp mine penger samme dagen jeg fikk de om entrent, men det var på et planlagt kjøp av hest :)

Alle i klassen som ble konfirmert med meg, fikk bruke pengene med en gang. Noen få som satt penger inn på egen sparekonto, men resten i flokken brukte disse pengene på hest, moped, snøscooter, sertifikat til snøscooter/moped osv. :)

Tror egentlig man bør se an hver enkelt person før en avgjør, noen konfirmanter har noe de vil spare til, og noen vil sløse pengene vekk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...