AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Hei. Jeg skal i narkose i morgen og har aldri vært dette før. Nå har angsten tatt overhånd mildt sagt og jeg er redd jeg aldri våkner fra narkosen! Jeg har hørt rykter om at dersom en tåler bedøvelsen hos tannlegen, tåler en også narkose. Men hva er i bedøvelsen hos tannlegen, xylocain ? Pleier ikke å ha bedøvelse, sist er vell for 15 år siden, altså som ti åring. MEN jeg har hatt bedøvelse (xylocain) i forbindelse med føflekk fjerning i februar. Noen som vett om dette er ca det samme? Hilsen angstpreget jente! Anonymous poster hash: fccfa...3b6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Hei. Var nylig i narkose (min første gang) og hadde akkurat de samme tankene som deg. De bruker nå TIVA (total intravenøs anestesi) som funker fort og går ut fort, propofol er det som blir brukt i bla Norge. Det vil si at anestesien settes i en åre i armen via en venflon. De sier fra når de setter den, du blir avslappet og lukker øynene. Det siste jeg husker er at jeg tenkte "nå sovner jeg vel snart" så ble det svart, så poff våknet jeg på overvåkningen 2 og en halv time senere. Du trenger ikke være redd! Anestesien som blir brukt nå er utrolig lett, og du våkner fort etter at den blir stoppet. Er du fortsatt engstelig, si fra når du legger deg på operasjonsbordet så forklarer og peker de og sier de skal passe ekstra godt på deg Anonymous poster hash: 23a73...54e 1
dillyduzit Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Jeg var så dausjuk at narkoseangsten kom aldri hos meg. Når du våkner opp (which you do) ikke vær frekk mot sykepleierne Om du er her inne, 3 år siden, bærum sykehus, brødskivene ved påsketider: Jeg beklager! Men du har vel fått beskjed om at neglelakk må være av? Anestesilegene som gir narkosen er som regel best i sitt fag så det er ingenting å bekymre seg over edit: ser lenger ned i tråden nå hvor folk forteller om å ikke være frekk. Jeg fikk servert brødskiver med det beste pålegget jeg visste om, men dessverre så spiser jeg ikke brød og fikk ost (laktoseintoleranse). Bare så det er sagt. Om jeg husker riktig så fikk sykepleieren en twistpose som avdelingen kunne kose seg med som plaster på såret. Endret 13. mai 2014 av dillyduzit
Silfen Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 Det går helt fint. Ikke vær redd. Hadde narkose selv på torsdag og det er egentlig bare deilig å sovne på den måten. Og så vips er man våken. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Du blir passet godt på. Det er to anestesisykepleiere, to operasjonssykepleiere og to kirurger i tillegg til anestesilegen som skal passe på deg. De følger med blodtrykk og hjertet. Det er ingenting å engste seg for. Du er i de beste hender.<br /><br />Lykke til!Anonymous poster hash: 742ae...24b
Gjest Runforit Skrevet 12. mai 2014 #6 Skrevet 12. mai 2014 Jeg husker at jeg bare begynte å bable om masse greier. Som om at jeg hadde sett filmen awake og hva om det samme skjedde med meg. Så ble alt svart! Så våknet jeg igjen og bablet videre om når de skulle starte. D var det hele over Var litt trøtt og salig og ikke noe stress i det hele tatt Var som en deilig rus som ved et par drinker på en god kveld Og som de sier. Tåler du tannlege narkose så tåler du det fint
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 Ikke være frekk med sykepleierne nei, du kan så si. Jeg jobber som sykepleier selv men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å tenke rasjonelt når jeg ska operere selv. (Ironisk nok!!). Dessutten er jeg ikke på operasjoner i det hele tatt, så kan vell kun basis om narkose og div. Neglelakken må av pga overvåkning systemet som blant annet måler sa02 og puls. Klarer ikke å måle gjennom neglelakk Hele settingen er absurd. Rart med det, roet ned mange pasienter selv, men når det er min tur er det rett før jeg få angstanfall og avblåser hele operasjoen.. Anonymous poster hash: fccfa...3b6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 Jeg husker at jeg bare begynte å bable om masse greier. Som om at jeg hadde sett filmen awake og hva om det samme skjedde med meg. Så ble alt svart! Så våknet jeg igjen og bablet videre om når de skulle starte. D var det hele over Var litt trøtt og salig og ikke noe stress i det hele tatt Var som en deilig rus som ved et par drinker på en god kveld Og som de sier. Tåler du tannlege narkose så tåler du det fint Som nevnt leeeenge siden jeg hadde tannlege bedøvelse, derfor jeg lurte på om det man får ved føflekk fjerning er noe lunde det samme Off. men d går seg vell til dette også, må jo bare gjøre det. Anonymous poster hash: fccfa...3b6
Gjest Runforit Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 Som nevnt leeeenge siden jeg hadde tannlege bedøvelse, derfor jeg lurte på om det man får ved føflekk fjerning er noe lunde det samme Off. men d går seg vell til dette også, må jo bare gjøre det. Anonymous poster hash: fccfa...3b6 Japp, er samme greiene Ikke noe å bekymre seg om
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 Takk for svar hvertfall, roer meg med tanke på om jeg tåler det eller ikke hvertfall. Å bli 100 % nervøs fri vil vel være for mye å be om. Heller unormalt Tvi tvi.. Anonymous poster hash: fccfa...3b6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #11 Skrevet 12. mai 2014 Jobber på ei operasjonsavd, vi har mange i narkose hver dag. ALLE har våknet igjen mens jeg har jobbet der i alle fall. 5 år. Så pust dypt og slapp av, er så avansert det overvåkningsutstyret dem har, at dem ser alt som skjer med deg, og kan sette inn tiltak. Lykke til med operasjonen Anonymous poster hash: 4eca1...354
ninuska_ Skrevet 12. mai 2014 #12 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Jeg hadde narkose nylig for første gang - og jeg husker ikke stort av det rundt. Jeg fikk ikke beskjed om at det kom - de koste litt på armen min, og satt en maske over munn/nese. "Bare pust litt du". Jeg husker jeg tenkte at de var så søte med disse maskene og hodegreiene - det var som på film. Det var en så behagelig og god stemning. Og plutselig merket jeg at jeg ble tung i øynene og kroppen ble helt avslappet. Det var utrolig deilig å sveve bort. Og vips så lå jeg på rommet mitt igjen. Vel... det kom noen fæle flashback om at jeg hadde mast masse om at "Dere er SÅÅÅÅ fantastiske alle sammen - jeg har blitt tatt SÅÅÅÅ godt vare på. Jeg vil ha adressen til alle sammen, for jeg skal sende blomster til dere!!" Så alt i alt - en god opplevelse kan du si Endret 12. mai 2014 av ninuska_ 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #13 Skrevet 12. mai 2014 Hvor lenge var dere i narkose, og hvor lenge var dere eventuelt på post? Jeg skal operere nesen (medisinsk pga tetthet) skal meisle og gjøre noe med nesemuslingene (støte dem ned?!). Operasjonen varer i 1 time ca totalt, så kommer oppvåkningen på en times tid. Er det realistisk å tenke at jeg er på vei hjem etter en time etter oppvåkning? Anonymous poster hash: fccfa...3b6 1
Silfen Skrevet 12. mai 2014 #14 Skrevet 12. mai 2014 Og vips så lå jeg på rommet mitt igjen. Det som var litt tidig med når jeg ble operert nå hin dagen var at jeg husker alt fra jeg våknet. Jeg husker at jeg ble ekstubert, at de tiltet bordet så jeg fikk flyttet meg over i sengen, at jeg ble bedt om å puste dypt. Men så fikk jeg en del smerter, så jeg fikk et par runder med ketamin og plutselig var jeg på oppvåkningen. Der fikk jeg i tillegg ketorax og da var jeg plutselig superwoman.
Silfen Skrevet 12. mai 2014 #15 Skrevet 12. mai 2014 Hvor lenge var dere i narkose, og hvor lenge var dere eventuelt på post? Jeg skal operere nesen (medisinsk pga tetthet) skal meisle og gjøre noe med nesemuslingene (støte dem ned?!). Operasjonen varer i 1 time ca totalt, så kommer oppvåkningen på en times tid. Er det realistisk å tenke at jeg er på vei hjem etter en time etter oppvåkning? Anonymous poster hash: fccfa...3b6 I papirene mine står det 52 minutter operasjonstid. Måtte ligge over på overvåkningen grunnet noe dårlig respirasjon ellers kunne jeg blitt flyttet til rommet.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #16 Skrevet 12. mai 2014 Vel... det kom noen fæle flashback om at jeg hadde mast masse om at "Dere er SÅÅÅÅ fantastiske alle sammen - jeg har blitt tatt SÅÅÅÅ godt vare på. Jeg vil ha adressen til alle sammen, for jeg skal sende blomster til dere!!" Så alt i alt - en god opplevelse kan du si Ha,ha sånn sa jeg også. Ja,ja bedre det enn å være frekk ihvertfall. Men litt flaut ja. Jeg husker ingenting før jeg våknet på post.op en og en halv time etter operasjonen var ferdig. Var i narkose i ca 45 min. Bare deilig å bli lagt i narkose, gjør det gjerne igjen. Ikke ble jeg kvalm etterpå heller. Anonymous poster hash: a2b0d...cc7
ninuska_ Skrevet 12. mai 2014 #17 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Hvor lenge var dere i narkose, og hvor lenge var dere eventuelt på post? Jeg skal operere nesen (medisinsk pga tetthet) skal meisle og gjøre noe med nesemuslingene (støte dem ned?!). Operasjonen varer i 1 time ca totalt, så kommer oppvåkningen på en times tid. Er det realistisk å tenke at jeg er på vei hjem etter en time etter oppvåkning?Anonymous poster hash: fccfa...3b6 Jeg var vel i narkose i en times tid eller noe slikt - men jeg lå på rommet i 4-5 timer i etterkant. Jeg prøvde meg på å gå ut en gang etter en times tid, men jeg besvimte og kastet opp i resepsjonen, så da var det tilbake og ligge igjen. Var litt optimistisk. Man vet vel ikke helt hvordan kroppen reagerer før man er oppi det. Jeg var helt fin og alt var i skjønneste orden - og ikke kvalm i det hele tatt, før jeg skulle stå oppreist i flere minutter og bevege på meg et lite stykke. Endret 12. mai 2014 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #18 Skrevet 12. mai 2014 Hvor lenge var dere i narkose, og hvor lenge var dere eventuelt på post? Jeg skal operere nesen (medisinsk pga tetthet) skal meisle og gjøre noe med nesemuslingene (støte dem ned?!). Operasjonen varer i 1 time ca totalt, så kommer oppvåkningen på en times tid. Er det realistisk å tenke at jeg er på vei hjem etter en time etter oppvåkning? Anonymous poster hash: fccfa...3b6 Jeg var ikke så lenge, en vanlig gastroskopi-undersøkelse tar vel bare fem-ti minutter. Men jeg lå en god stund på oppvåkningen. Typen fikk være hos meg til jeg hadde sovnet, og så skulle de hente ham med en gang jeg våknet igjen. Det tok litt lenger tid enn det, jeg spurte etter ham da jeg våknet. De sa de skulle hente ham, og i mellomtiden fikk jeg en is(begynte å hoste og var sår i halsen), og slumret en stund før jeg kunne stå opp. Enten må jeg ha sovnet til igjen en god stund, eller så tok ting generelt litt tid, for det tok mer enn en time fra han måtte gå, til han ble hentet igjen. Deretter måtte jeg sitte en time før jeg kunne skifte på meg og reise. Jeg husker fint lite av det, men typen ble ganske snurt for at han ikke ble hentet med det samme jeg var bevisst igjen, slik de hadde lovet. Jeg var ganske sløv en god stund etterpå, følte meg litt sånn utenfor meg selv og ikke helt med. (Litt off-topic, men siden det er et par operasjonssal-vante sjeler i tråden likevel; når regner dere pasienten som våken nok til at pårørende kan hentes? Er det etter den tiden man regner i oppvåkning uansett om pasienten blir bevisst tidligere? Jeg spurte etter typen da jeg våknet, da trillet de meg ut av salen, tror jeg. Jeg slumret riktignok til igjen fordi jeg var så trøtt, men han var ikke der da jeg våknet for andre gang heller. Jeg var kommet inn på det rommet der jeg skiftet klær, da han kom.) Ikke være frekk med sykepleierne nei, du kan så si. Jeg jobber som sykepleier selv men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å tenke rasjonelt når jeg ska operere selv. (Ironisk nok!!). Dessutten er jeg ikke på operasjoner i det hele tatt, så kan vell kun basis om narkose og div. (...) Rart med det, roet ned mange pasienter selv, men når det er min tur er det rett før jeg få angstanfall og avblåser hele operasjoen.. Anonymous poster hash: fccfa...3b6 Haha, ei veninne av meg har det på samme måten. Hun har sagt det et par ganger, at hun liker bedre å være sykepleier enn å være pasient. Anonymous poster hash: 95217...6a0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #19 Skrevet 12. mai 2014 Merker STOR forskjell på den for å si det sånn. Elsker å ta blodprøver av andre, men ikke mye høy i hatten når noen skal ta av meg. :-) Anonymous poster hash: fccfa...3b6
Gjest Jumo Skrevet 12. mai 2014 #20 Skrevet 12. mai 2014 Å herregud narkose er noe artige greier! Var på dagkirurgisk og skulle fjerne mandlene for to år siden, og da fikk jeg beroligende mens jeg ventet for å roe nervene. :-) Det skumleste var at jeg måtte fysisk gå inn å legge meg på operasjonsbordet selv. Husker anestesisykepleieren var veldig morsom og sa "Ja nå må jeg nesten torturere armen din litt, for hvis du skal sove, så må jeg nesten stikke deg! HEHE så slo han meg på armen og stakk nåla og sa: VIPS da var det aller verste over" etterfulgt av: "ja nå setter jeg inn en liiiten dose med godsakene, så nå kommer du til å føle deg behagelig." De spurte meg om høyde og vekt stemte etter jeg hadde fått første dose med "godsakene", husker jeg svarte: "HUFFFF jaaaaaaaahhhh....." da han leste opp vekta mi. Fikk beskjed om å prate litt om russefeiringa som jeg skulle ha senere, og babla som en gal før jeg plutselig sovna. Har hørt at de vekker og prater til deg en gang mens du ligger på operasjonsbordet? Snakka med en sykepleier som jobber på operasjoner som fortalte dette, og ingen husker som regel dette da! haha. Vet ikke om det gjelder alle tilfeller. Litt off-topic kanskje, men ja, poenget mitt er at narkose egentlig er mer gøy og behagelig enn skumelt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå