Gå til innhold

Tilbehør til raspeballer?


Lady Lovelylocks

Anbefalte innlegg

Her vi bor kaller vi det KLOT. Vi putter flesk/bacon i midten. Har en smørklatt ved siden av og drikker iskald melk til mmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis ikke du vil være anonym da.. Skjønner deg hvis du vil det.

Ingen fare Fiskefrøken - jeg er fra Elverum, som du ser i profilen min, men jeg har slekt fra Gudbrandsdalen. Oldemora mi kom derfra og lærte bestemoren min å lage klubb og duppe, som lærte det videre til mamma osv...

Det er en veldig lokal variant har jeg skjønt - det er nesten ingen andre som spiser det, som jeg kjenner (bortsett fra familien min da) :ler:

Tror jeg glemte å presisere at klubben skal blandes med byggmel... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komlene mine bader i smeltet smør når jeg spiser de :oops: I tillegg har vi bacon, salt kjøtt og kålrabistappe til.... (selv om jeg kun spiser komle og bacon da :)) Har prøvd å lage komle selv men de blir dessverre aldri som farmors....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lokale variant fra nøre-sunnmøre er:

Potetball med saltkjøt, bacon i fett, svinemør (grov pølse) og pølser og kålrabi (kålrot altså)

(Som servert på Haugstad cafe der jeg bodde på hybel som 16-åring... Der var det ball hver torsdag og man kunne få kjøpt klippekort....)

Også bruker jeg sirup på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sirup, sukker, salt kjøtt, bacon, kålerabi, gullerøtter, pølse, poteter

Også drikker vi vin til raspeballene vi da, og øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Til raspeballar må en ha salt kjøtt ( gjeren ribbekjøtt hvist det er like etter jul) og en eller anna middagspølse.

Kålrabistappe og kultur melk..nam nam :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal spise raspeball imorgen jeg... Med stekt flesk og kålrabistappe. Gleder meg, nam nam :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg til svigers og spise snart!!! Men på sørlandet spiser vi " komper" - større variant av raspeballer...

Da er tilbehøret kjøtt og flesk inni kompene, smør og sukker... Melk å drikke :-) Nam, nam..... Gleder meg nå!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker lammekjøtt til, evt kjøttpølser. I tillegg har vi stekt bacon, kålrabi, gulrot og jeg digger å ta en dæsj tyttebær ved siden av. Melk å drikke seff.

Kan tenke meg at det er godt med vossakorv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg laga ikkje klubb enda- men har tenkt å lære meg- de e jo kjempegodt!

Vi pleie å ha salt-kjøtt inni- og pølse,kålrabi, sukker og rømme attåt!

Skumma Kluturmelk til dei so lika de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kålrabistappe, saltet kjøtt og stekte pølebiter.... og selvfølgelig en god dæsj med smør som smelter mellom komlene..mmm..nå ble jeg sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser komler med kålerabistappe, lammekjøtt, vossakorv og flesk. Typen min som er fra sunnmøre spiser potetball, de har samme tilbehør + gulrøtter og poteter, men inni potetballen har de en mårbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...