Gå til innhold

Tilbehør til raspeballer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hvis ikke du vil være anonym da.. Skjønner deg hvis du vil det.

Ingen fare Fiskefrøken - jeg er fra Elverum, som du ser i profilen min, men jeg har slekt fra Gudbrandsdalen. Oldemora mi kom derfra og lærte bestemoren min å lage klubb og duppe, som lærte det videre til mamma osv...

Det er en veldig lokal variant har jeg skjønt - det er nesten ingen andre som spiser det, som jeg kjenner (bortsett fra familien min da) :ler:

Tror jeg glemte å presisere at klubben skal blandes med byggmel... :roll:

Komlene mine bader i smeltet smør når jeg spiser de :oops: I tillegg har vi bacon, salt kjøtt og kålrabistappe til.... (selv om jeg kun spiser komle og bacon da :)) Har prøvd å lage komle selv men de blir dessverre aldri som farmors....

Annonse

Min lokale variant fra nøre-sunnmøre er:

Potetball med saltkjøt, bacon i fett, svinemør (grov pølse) og pølser og kålrabi (kålrot altså)

(Som servert på Haugstad cafe der jeg bodde på hybel som 16-åring... Der var det ball hver torsdag og man kunne få kjøpt klippekort....)

Også bruker jeg sirup på.

• 4 måneder senere...

Det skal jeg til svigers og spise snart!!! Men på sørlandet spiser vi " komper" - større variant av raspeballer...

Da er tilbehøret kjøtt og flesk inni kompene, smør og sukker... Melk å drikke :-) Nam, nam..... Gleder meg nå!!!!!

Vi bruker lammekjøtt til, evt kjøttpølser. I tillegg har vi stekt bacon, kålrabi, gulrot og jeg digger å ta en dæsj tyttebær ved siden av. Melk å drikke seff.

Kan tenke meg at det er godt med vossakorv også.

Annonse

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...