Gå til innhold

Aldersforskjell

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

:o

Jeg bry meg lite om aldersforskjell når det gjelder partnere/elskere. Er ikke alderen som bestemmer om det er kjemi der.

Men hva mener alle dere?

:tunge1:

Om han er 20 år gamlere? Er det "godtatt"?

Det er jo dobbelt så gammel nesten da....

Men, folk bry seg om mer enn de har godt av *ser ned*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bryr jeg meg ingenting om... Så lenge det er gjensidig kjærlighet og respekt og så lenge alle er "lovlige" er dette noe jeg ikke legger meg borti.

Selvfølgelig kan en støte på problemer siden de to elskende er i to helt forskjellige faser i livet; der en kanskje er ferdig med barn og den andre ikke har begynt, der den ene er snart ferdig å jobbe og den andre ikke har begynt å jobbe enda osv., men jeg er av den mening at er kjærligheten sterk nok så tåler en også slik motgang. En må bare jobbe litt mer...

Selv har jeg en far som i en alder av 43 giftet seg med en dame på 28. Han hadde voksen datter fra før (meg) og satte i gang med å få unger i fleng med sin unge kone. De har det fantastisk sammen til tross for 15 års forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg ikke alder har noe å si, men samtidig ville jeg nok hatt et problem med å være sammen med en dobbelt så gammel som meg, for eksempel. Som student i 20-årene har man en helt annen hverdag og et helt annet liv enn en som er i 40-årene, har jobbet i flere år, kanskje vært gift/skilt, barn fra før. Man har forskjellige mål og ønsker med livet. I begynnelsen er man forelsket og alt er rosenrødt, men hva når hverdagen kommer. Jeg tror faktisk svært få slike forhold holder mer enn et par år, men all ære til dem som klarer det.

Selv er jeg 9 år yngre enn min samboer. Jeg merker faktisk en forskjell. F.eks. vil jeg vente med barn til etter studiene, mens han som er snart 35 gjerne kunne tenkt seg barn NÅ. Jeg føler vår aldersforskjell er akkurat på grensen til hva jeg kan tåle. Vi har det kjempefint sammen, men jeg er glad forskjellen ikke er større enn den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Mannen min er 16 år eldre enn meg. For oss er det perfekt. Når det gjelder aldersforskjeller er det noe man må finne ut av selv. For noen vil nok aldersforskjell være et problem, men ikke for alle.

Som Arkana skriver så er barn eller ikke barn et eksempel som kan gjøre at alderen skaper en stor forskjell. Min mann har barn fra før og vil ikke ha flere. Jeg kan ikke få barn, men er veldig glade i barn. Så for oss er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusjen

Samboeren min er 18 år eldre enn meg.. Jeg tenker aldri over aldersforskjellen.. Jeg var 29 år da jeg traff ham, det har aldri vært noe problem mellom oss... Bare begge er voksne så burde ikke aldersforskjellen bety noe..

Jeg må innrømme at jeg reagerer når jeg ser 40-årige menn med jenter på 18-19 år.. Menn har en slags "overgangsalder" de også (tror jeg), og jeg har sett så mange eksempler på menn som går på byen og liksom er 20 år igjen og synes det er stor stas å vise at det er ungjenter som liker dem.. Alle er selvfølgelig ikke slik, men jeg har sett noen..

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Om han er 20 år gamlere? Er det "godtatt"?

Det er jo dobbelt så gammel nesten da....

Så lenge det ikke hadde vært en kompis av pappa så hadde jeg hatt null problem med det...

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg synes alder er symbolsk, jeg. Det som er vikitg er hvordan personen er..

Jeg er gift med en som er 10,5 år eldre enn meg. Funker veldig fint det!! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den aldersforskjellen som er

blir jo mindre dess gamlere jeg blir i grunn.

Den merkes vel best nå når jeg er så ung som jeg er.

Og det med barn, vel, om jeg hadde vært forelsket i en person som er så mye eldre enn meg, og han ikke ville ha flere barn, hadde det vært greit for meg, tror jeg ;)

At alder er symbolsk er jeg helt enig i.

Vi har alle tre ulike aldrer, den ene er den fysiske alderen, noe vi ikke greier forandre. Det andre er den psykologiske alderen, og den tredje er den emosjonelle alderen. Så i bunn og grunn kan vel ikke så mange vite om to personer ikke burde være sammen eller ikke.

Takk for mange flotte svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem ved stor aldersforskell, er når man blir eldre så kan den ene fort bli veldig mye eldre (slag osv.) og det er ikke morsomt å site som 54 åring med en mann på 70 som har hatt slag og kan gjøre sers lite.

Men selvfølgelig, dette kan hende alle, uansett aldersforskell, men sjansen blir jo større jo større forskjell det er er.

Det er 7 år mellom meg og mannen, det var mye før jeg ble 20, etter har vi ikke tenkt på det (ble sammen 4 mnd. før jeg ble 20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med aldersforskjell - jeg har eks-kjærester som er både 20, 23 og 32 år eldre enn meg...

Det kommer an på personen og ikke alderen om et forhold fungerer, og selvfølgelig hva man vil ha av forholdet. Det byr på mange praktiske problemer å skulle leve sammen med en 30 år eldre mann resten av livet; tidlig enke, mulig lengre sykdomsperiode, ensomhet..osv... men alt blir hva man gjør det til selv.

Mannen min i dag er "bare" 7 år eldre og det funker også forøvrig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en romanse med en 10 år yngre mann.. Funka bra det...! Bare tilfeldigheter som gjorde at det ikke ble noe mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg har ingen problemer med aldersforskjell - jeg har eks-kjærester som er både 20' date=' 23 og 32 år eldre enn meg...[/quote']

Hvor gammel var du når du var med han

som er 23 år eldre enn deg da?

Meg lurer litt på hva mannfolka tenker og,

om at ei så mye yngre jente er bettatt av

dem liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er 26 og forloveden min er 45!

Null problem nå, men flere av venninnene mine lurer på hvordan det vil gå om ca 15-20 år.

Da vil jeg være 41-46 og han 60-65...

Er litt usikker på dette selv også..

Det er stor forskjell på en 40 og en 60 åring.. Men som sagt har vi det flott sammen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er ca 5 år yngre enn meg. Fungerer bra det. Tidligere samboer 8 år yngre enn meg, det fungerte dårlig. Likevel handler det ikke kun om alder, men om personlighet og modenhet. M.M.

Til tross for at det handler om mer enn alder vet jeg at jeg ikke kunne vært sammen med en som er mer enn maks 5 - 6 år eldre enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var sammen fra jeg var 29 til drøyt 30, han som var 32 år eldre var jeg sammen med fra jeg var 26 til 28 og igjen da jeg var 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg var ute etter elskere da jeg var singel, hadde jeg menn/gutter som var ca. 10 år yngre enn meg. Mmmm..

:sjarmor:

Men nå som jeg har slått meg til ro, har jeg gjort det med en mann som er 2 år yngre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...