Cid Skrevet 4. november 2023 #14961 Del Skrevet 4. november 2023 Cid skrev (3 minutter siden): Men orker ikke å gjøre alt det hver gang jeg skal skrive noe, jeg retter på innlegg i ettertid om jeg merker skrivefeil. Eller dette er feil, jeg bruker å sjekke på Google om jeg er usikker på et ord og hvis jeg har skrevet et lengre innlegg så bruker jeg å se igjennom alt før jeg poster det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 4. november 2023 #14962 Del Skrevet 4. november 2023 sofie777 skrev (36 minutter siden): Det er (som vi har skrevet her før) forskjell på hva man sier og hva man skriver. Vi kan skrive "når vi var på/i butikken" fordi det er "Den gang da, hver gang når" og butikken er en ting vi går på/til ofte. Hvor ofte er jo ikke relevant når man referer til en spesifikk gang man var der. Må jo ha «da» da. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 4. november 2023 #14963 Del Skrevet 4. november 2023 Noe som har irritert meg siden tenårene, det kraftige søtsuget mitt som har endt opp med at jeg er blitt overvektig 😥😖 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 4. november 2023 #14964 Del Skrevet 4. november 2023 KnekkeBørre skrev (33 minutter siden): Jeg personlig er en stor tilhenger av pirk og flisespikkeri 🧡 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin 2 1/2 Skrevet 4. november 2023 #14965 Del Skrevet 4. november 2023 Når stave-og grammatikkontrollen er på trynet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 4. november 2023 #14966 Del Skrevet 4. november 2023 FrankDrebin 2 1/2 skrev (2 minutter siden): Når stave-og grammatikkontrollen er på trynet. Autokorrekt systemet på mobiler? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 4. november 2023 #14967 Del Skrevet 4. november 2023 Cid skrev (16 minutter siden): Eller dette er feil, jeg bruker å sjekke på Google om jeg er usikker på et ord og hvis jeg har skrevet et lengre innlegg så bruker jeg å se igjennom alt før jeg poster det. Du har god rettskriving. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 4. november 2023 #14968 Del Skrevet 4. november 2023 Boetica skrev (5 minutter siden): Du har god rettskriving. Takk 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ane Rikke Skrevet 4. november 2023 #14969 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) Frøkenfryden skrev (23 minutter siden): Hvor ofte er jo ikke relevant når man referer til en spesifikk gang man var der. Må jo ha «da» da. Riktig. Du kan dog skrive «når jeg er på butikken, betaler jeg for varene», men om du peker på en konkret hendelse blir det for eksempel «da jeg var på butikken i går, gikk jeg på trynet». Dersom man gjør dét hver eneste gang, kan man godt skrive når 😅 Endret 4. november 2023 av Ane Rikke 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 4. november 2023 #14970 Del Skrevet 4. november 2023 Ane Rikke skrev (Akkurat nå): Riktig. Du kan dog skriver «når jeg er på butikken, betaler jeg for varene», men om du peker på en konkret hendelse blir det for eksempel «da jeg var på butikken i går, gikk jeg på trynet». Dersom man gjør dét hver eneste gang, kan man godt skrive når 😅 Hva med "Jeg kan dog si at jeg nettopp fikk meg en katt"? 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ane Rikke Skrevet 4. november 2023 #14971 Del Skrevet 4. november 2023 Cid skrev (2 minutter siden): Hva med "Jeg kan dog si at jeg nettopp fikk meg en katt"? 😅 Hehe, det kommer an på hva motparten skrev 😅 Du kan i hvert fall ikke skrive det først! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 4. november 2023 #14972 Del Skrevet 4. november 2023 Ang. skrivefeil, det aller verste er folk som ikke gidder/greier å uttale kj-lyden riktig som har begynt å skrive sånn også! 🤬 "Jeg og Sjetil som jeg har sjent i sjue år var på sjino i går og etterpå sjøpte han nytt sjede til meg. Nå skal vi steke sjøtt på sjøkkenet" Grrrr! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 4. november 2023 #14973 Del Skrevet 4. november 2023 Frøkenfryden skrev (37 minutter siden): Hvor ofte er jo ikke relevant når man referer til en spesifikk gang man var der. Må jo ha «da» da. Det er jo motsatt. "Den gang/én gang = da, hver gang/flere ganger = når" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 4. november 2023 #14974 Del Skrevet 4. november 2023 jukkapalme skrev (5 minutter siden): Ang. skrivefeil, det aller verste er folk som ikke gidder/greier å uttale kj-lyden riktig som har begynt å skrive sånn også! 🤬 "Jeg og Sjetil som jeg har sjent i sjue år var på sjino i går og etterpå sjøpte han nytt sjede til meg. Nå skal vi steke sjøtt på sjøkkenet" Grrrr! Jeg sier dessverre ofte søtt og sino osv men kunne aldri falt meg inn å skrive det slik 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 4. november 2023 #14975 Del Skrevet 4. november 2023 Cid skrev (Akkurat nå): Jeg sier dessverre ofte søtt og sino osv men kunne aldri falt meg inn å skrive det slik Det er bra ♥️ Er jo mange som ikke får til å uttale lyden riktig og de er selvfølgelig unnskyldt. Men spesielt her på Østlandet er det mange som rett og slett ikke gidder. Dere på Sunnmøre sier vel mer tsj? Har/hadde ei venninne fra Ålesund (vi har dessverre mistet kontakt) og hun sier tsjøtt på tsjøkkenet. Det blir noe annet. Maria på farmen f.eks virker det som gjørs på å uttale det mest mulig feil, sj-lyden blir ekstra sterk på en måte. Jeg skal på schjøkkenet og steke schjøtt! Det verste av alt er at jeg har hørt henne "glemme seg" og uttale lyden riktig også. Samme med Kornelia. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciaran og Ciara Skrevet 4. november 2023 #14976 Del Skrevet 4. november 2023 Cid skrev (3 timer siden): At jeg ikke klarer å komme på et ord som jeg har brukt noen ganger før 😐 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 4. november 2023 #14977 Del Skrevet 4. november 2023 jukkapalme skrev (Akkurat nå): Det er bra ♥️ Er jo mange som ikke får til å uttale lyden riktig og de er selvfølgelig unnskyldt. Men spesielt her på Østlandet er det mange som rett og slett ikke gidder. Dere på Sunnmøre sier vel mer tsj? Har/hadde ei venninne fra Ålesund (vi har dessverre mistet kontakt) og hun sier tsjøtt på tsjøkkenet. Det blir noe annet. Maria på farmen f.eks virker det som gjørs på å uttale det mest mulig feil, sj-lyden blir ekstra sterk på en måte. Jeg skal på schjøkkenet og steke schjøtt! Det verste av alt er at jeg har hørt henne "glemme seg" og uttale lyden riktig også. Samme med Kornelia. Jeg tenkte aldri over at jeg sa kjøtt og kino uten kj, før noen av søskenbarna mine begynte å påpeke det nå tar jeg meg ofte i å presse frem kj lyden når jeg skal si slike ord. Ikke noe kjekt egentlig å måtte anstrenge meg hver gang for å legge til kj lyden 😕 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciaran og Ciara Skrevet 4. november 2023 #14978 Del Skrevet 4. november 2023 Cid skrev (50 minutter siden): Noe som har irritert meg siden tenårene, det kraftige søtsuget mitt som har endt opp med at jeg er blitt overvektig 😥😖 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 4. november 2023 #14979 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) sofie777 skrev (22 minutter siden): Det er jo motsatt. "Den gang/én gang = da, hver gang/flere ganger = når" Jeg påstår ikke noe annet. «Da jeg var på butikken i sted kjøpte jeg brus» »Når jeg er på butikken, pleier jeg kjøpe brus». Som @Ane Rikke skrev her i sted. Det så ut som du mente at man skriver når hvis man ofte er i butikken, men det har ingenting å si når man referer til en spesifikk gang. Alltid «da» da. Endret 4. november 2023 av Frøkenfryden Kommamangel 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 4. november 2023 #14980 Del Skrevet 4. november 2023 Ane Rikke skrev (33 minutter siden): Riktig. Du kan dog skrive «når jeg er på butikken, betaler jeg for varene», men om du peker på en konkret hendelse blir det for eksempel «da jeg var på butikken i går, gikk jeg på trynet». Dersom man gjør dét hver eneste gang, kan man godt skrive når 😅 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå