Gjest Undrende kvinne 32 Skrevet 12. juni 2004 #1 Del Skrevet 12. juni 2004 Hvorfor har det seg slik at det er de mest usympatiske menneskene som blir sjefer ved arbeidsplassene? Riktignok finnes det unntak. Mange sjefer er hyggelige og lette å forholde seg til. En sjef skal jo ikke være opptatt av å bli likt, men derimot å bli respektert. Ja da. Men hvorfor er det så vanskelig for så mange sjefer å ha sosiale antenner- å tas hensyn til andre mennesker- og SE dem og arbeidet de gjør? Hvorfor er det ikke slik på norske arbeidsplasser, at noen (sjefen/mellomlederen) gir klare tilbakemeldinger, er proffe og viser at de SER og verdsetter de ansatte og jobben de gjør hver dag? Forstår de ikke at det gir mindre sykefravær og bedre arbeidsresultater? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2004 #2 Del Skrevet 12. juni 2004 Jeg sitter også med de samme inntrykkene som du gjør - og har undret meg over det samme. Jeg har sett folk som har klatret "hele stigen" og som nå sitter som sjefer/ledere - og det samme gjelder dem alle: når de får makt og sitter på toppen, så ser de ikke de som jobber "på gulvet" - til tross for at de selv har vært der en gang. Jeg tror at man, når man blir leder/sjef, lar seg påvirke av den situasjonene man er i, av personene de jobber med og hva om forventes av dem. Som leder har man makt og myndighet, og jeg tror de færreste takler dette så bra som de burde, og derfor oppleves usympatiske. Det stilles hele tiden krav til deres prestasjoner og resultater, og det mellommenneskelige og sympatiske forsvinner mer eller mindre oppi det hele... Når det er sagt, så tror jeg nok også at vi som arbeidstakere ser med kritiske blikk på våre sjefer - vi ser ikke deres situasjon, og forventer kanskje mer av dem enn vi burde... Jeg tror det beste er om det finnes en gjensidig respekt mellom over- og underordnede - en respekt for arbeidet som gjøres, og respekt for personen i seg selv. Som trådstarter er inne på, så ser også jeg at det ofte er de mest usympatiske som får de gode jobbene, og det er vel fordi disse personene er vant til å tråkke på andre for å komme noen vei selv - de er vant til å fremheve seg selv, og har stor selvtillit. Det er jo derfor vi andre ser på dem som usympatiske... K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå