Gå til innhold

Bursdagshilsninger til død person på facebook!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En gang skrev noen jeg ikke kjenner på veggen til en avdød venn på bursdagen hennes. "Gratulerer med dagen, håper du feirer med stil". Denne mannen visste åpenbart ikke at hun hadde gått bort, så jeg skrev en melding til han ala

"Hei, jeg ser at du har skrevet bursdagshilsen til XX, og ut fra ordlyden ser det ut som du ikke vet at hun gikk bort i fjor sommer. Siden jeg hadde satt pris på om noen fortalte meg at jeg hadde skrevet noe sånt til en avdød person, så velger jeg å gjøre deg oppmerksom på det, i tilfelle du vil slette hilsenen før flere ser den."

Han ble veldig glad.

Anonymous poster hash: 7d7fd...04a

Veldig glad ble han nok ikke..du burde skamme deg.

Anonymous poster hash: 8d621...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Misforstår du med vilje? Vedkommende ble selvfølgelig glad for å få få beskjed, ikke forat personen var død.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Misforstår du med vilje? Vedkommende ble selvfølgelig glad for å få få beskjed, ikke forat personen var død.

Jeg burde heller skrevet at han ble veldig takknemmelig, men takk for at du forstod hva jeg mente likevel, Arabella. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg burde heller skrevet at han ble veldig takknemmelig, men takk for at du forstod hva jeg mente likevel, Arabella.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook krever faktisk dødsattest om profiler skal slettes på vegne av personer som har gått vekk :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier bare litt om hvor godt man kjenner "vennene" sine! For en stund siden sendte jeg og 3 andre venner gratulerer med dagen til ei venninne av oss bare for gøy, hun hadde ikke bursdag, det var heller ikke noe spesielt. Og etter de meldingene vi sendte på veggen hennes begynte andre også å sende gratulerer med dagen til venninnen vår. Venninnen vår hadde hatt bursdag 2 uker tidligere. Sier litt om hvor godt folk kjenner hverandre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg skal etterlate passord som er ryddig å finne. Da kan nærmeste pårørende logge seg inn og deaktivere meg på facebook. Jeg har egentlig ingen hemmeligheter der inne, ikke på mailboks, men det mine venninner har skrevet er jo ganske tabu.

Vet ikke hva jeg skal mene om at profiler blir stående i evig tid. Alt er jo likevel lagret, så det spiller vel ingen rolle. En venninne av meg døde og fikk bursdagshilsener på sin vegg. Mange, jeg sendte pm til par av de jeg visste hun hadde mest kontakt med (spillevenner). Bare at hun var død, at jeg beklaget og kom med en trist beskjed.

Nå er jeg vant til å se navnet hennes /bilder på facebook, hennes datter, barnebarn og andre er også mine venner. Men noen skriver på hennes vegg, hvor mye de savner, hva hun sa mens hun levde. Og det er litt trøst å se at minnet ikke blekner og hvor glad så mange var i henne.

Likevel er det også rart, det føles ikke helt greit, men jeg er blitt vant til det. Vi lever i et merkelig samfunn og vi er mer tilpasningsdyktige enn vi liker å være egentlig.

Det burde jo være enkelt for facebook når de får dødsattesten å lage et symbol på brukerens profil, men tror de har problemer med å finne et symbol som passer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele bursdagshilsningsritualet på facebook er jo helt på trynet. Omtrent hver dag er det en eller annen som har bursdag, men jeg skriver ikke en hilsen til en person jeg aldri snakker med ellers. Gode venner får en fin melding på veggen sin, ikke bare "Gratulerer med dagen! :)", men noe mer personlig som viser at jeg virkelig bryr meg! Alt for lett å bare klikke i det hjørnet hvor bursdagsfolka er og skrive "grattis" og glemme hele greia. Tragisk.

Når det kommer til å skrive til en avdød person er det selvfølgelig fryktelig uheldig og trist. Det viser bare hvordan "sosiale" medier egentlig gjør oss blinde på alt som har med det sosiale å gjøre... Men vet man derimot at vedkommende er død og ønsker å skrive en hilsen synes jeg det er veldig fint. Mistet en venn og klassekamerat på tragisk vis for noen år siden, og h*n har egen minneside på facebook. Der skriver jeg hilsener på fødselsdagen, høytider og hvis det er noe spesielt jeg har lyst til å dele. Av og til når jeg hører på en sang jeg og XX likte veldig godt kommer jeg til å tenke på de gangene vi satt på skolen og hørte på denne sangen, og da skriver jeg noe på minnesiden. Foreldrene synes også det er veldig fint :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venner på Facebook som nå er døde. På bursdagen deres så skriver de fleste av oss fortsatt hilsninger, men det går mest i et enkelt hjerte eller at folk skriver at de savner personen. Det er for å minnes personen. Jeg syns egentlig det er litt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleste gjør det om til en minneprofil! Da sender man inn en dødsattest, eller annonse fra avisen, også sletter facebook det meste som er personlig (hva personen liker o.l.) Profilen til eks kjæresten min står der enda, og han får titt og stadig meldinger på siden sin, men det kommer ikke opp på siden av facebook når han hadde bursdag, man må gå inn på siden selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir litt kleint for meg slike ting. Ja, jeg har sett det, og undrer meg hver gang.

Har de spurt familien om lov til å legge ut bilder?

Ser noen skriver eks. i dag hade du fylt 60 år pappa, dagen 15 år siden mor ble begravet osv.

Må dette være offentlig info for alle?

Anonymous poster hash: 6a721...64f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke alle som sitter pal på face og får med seg alt som skjer der. Noen har heller nesten ingen kontakt med gamle venner og bekjente bortsett fra en facebookhilsen i ny og ne.

Nå når folk har bursdag trenger du jo ikke gå inn på profilen for å sende en hilsen en gang.

Det er ikke disse folka sin feil at de ikke vet. Men jeg kan skjønne at det kan se litt rart ut. Send dem gjerne en høflig melding og fortell det da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En gang skrev noen jeg ikke kjenner på veggen til en avdød venn på bursdagen hennes. "Gratulerer med dagen, håper du feirer med stil". Denne mannen visste åpenbart ikke at hun hadde gått bort, så jeg skrev en melding til han ala

"Hei, jeg ser at du har skrevet bursdagshilsen til XX, og ut fra ordlyden ser det ut som du ikke vet at hun gikk bort i fjor sommer. Siden jeg hadde satt pris på om noen fortalte meg at jeg hadde skrevet noe sånt til en avdød person, så velger jeg å gjøre deg oppmerksom på det, i tilfelle du vil slette hilsenen før flere ser den."

Han ble veldig glad.

Dette synes jeg var en fin måte å si fra på.

(Og jeg skjønte at han ble takknemlig og ikke glad for dødsfallet ...)

Anonymous poster hash: b1277...e9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mitt søskenbarn tok også livet sitt for noen år tilbake. Men familie og nære venner skriver på veggen hans av og til. Men da minneord, tenker på han osv. Kan også få en hilsen på bursdagen i dag kunne du ha vært ..år. Håper du har det fint der du er nå osv..

Men har ikke opplevd han har fått noen bursdagshilsen fra noen som trudde han levde enda.

Men nå popper jo disse bursdagshilsen på en egen linje man kan skrive på uten å gå inn på profilen. Så er nok ikke alle som får med seg hva som skjer med enkelte. Ikke alle profilstatuser osv man får på sin home side heller. Men det er trist det blir sånn.

Anonymous poster hash: fd7e5...979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det sier bare litt om hvor godt man kjenner "vennene" sine! For en stund siden sendte jeg og 3 andre venner gratulerer med dagen til ei venninne av oss bare for gøy, hun hadde ikke bursdag, det var heller ikke noe spesielt. Og etter de meldingene vi sendte på veggen hennes begynte andre også å sende gratulerer med dagen til venninnen vår. Venninnen vår hadde hatt bursdag 2 uker tidligere. Sier litt om hvor godt folk kjenner hverandre

Har ikke alltid noe med det å gjøre. Jeg er veldig dårlig til å huske bursdager uansett hvem det er sin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Tror jeg skal etterlate passord som er ryddig å finne. Da kan nærmeste pårørende logge seg inn og deaktivere meg på facebook. Jeg har egentlig ingen hemmeligheter der inne, ikke på mailboks, men det mine venninner har skrevet er jo ganske tabu.

Vet ikke hva jeg skal mene om at profiler blir stående i evig tid. Alt er jo likevel lagret, så det spiller vel ingen rolle. En venninne av meg døde og fikk bursdagshilsener på sin vegg. Mange, jeg sendte pm til par av de jeg visste hun hadde mest kontakt med (spillevenner). Bare at hun var død, at jeg beklaget og kom med en trist beskjed.

Nå er jeg vant til å se navnet hennes /bilder på facebook, hennes datter, barnebarn og andre er også mine venner. Men noen skriver på hennes vegg, hvor mye de savner, hva hun sa mens hun levde. Og det er litt trøst å se at minnet ikke blekner og hvor glad så mange var i henne.

Likevel er det også rart, det føles ikke helt greit, men jeg er blitt vant til det. Vi lever i et merkelig samfunn og vi er mer tilpasningsdyktige enn vi liker å være egentlig.

Det burde jo være enkelt for facebook når de får dødsattesten å lage et symbol på brukerens profil, men tror de har problemer med å finne et symbol som passer for alle.

Det er faktisk veldig smart. Nå har vi jo kontoer overalt på internett. Egentlig bør vi kanskje alle lage en liste over alle steder med konto, og passord så vi kan slettes etter vi er døde. Som et vedlegg til testament.

Tror pårørende har litt ulikt syn på om det er greit at personen ”lever videre” på facebook eller ikke. Noen bruker siden som et slags minnested. Men det er jo leit når folk ikke har fått med seg at vedkommende er død, og fortsatt gratulerer med dagen og ber personen feste med stil og lignende. Aftenposten skrev om dette for et par måneder siden tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er derfor pårørene burde opplyse alle om at personen har gått bort. Ikke si det til et par stk og tro at de sprer det til alle. Jeg vet det er tidskrevende å sende personligmelding til over 200 mennesker, men i enden er det verdt det, jeg har gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men altså, man går jo ikke rundt og forventer at unge spreke mennesker har dødd siden sist heller da. Det er jo relativt sjelden i vårt trygge samfunn, og man kan ikke regne med at folk tenker over noe slikt.

Jeg skriver stort sett bare facebookgratulasjoner til folk jeg kjenner såpass at jeg hadde visst om et dødsfall, men det hender at jeg ser at en gammel barndomsvenn eller tidligere kollega har bursdag, og så slenger jeg inn en liten hilsen av typen «gratulerer med dagen, jeg håper du og dine får en fin sommer» eller noe. Kan jo i teorien hende at noen av dem har vært døde uten at jeg har hørt om det..

Synes generelt vi skal være forsiktig med å gjøre dødsfall til et så stort minefelt at vi nesten ikke tør forholde oss til dem i det hele tatt. Ofte får man inntrykk av at det er så mange feil og tabber man kan gjøre når noen har dødd at det omtrent er umulig å gjøre noe riktig. Har selv venner som har vært nære pårørende, og flere av dem sier at de skulle ønske folk ikke var så stive og redde for å ikke opptre korrekt og si akkurat de riktige tingene - fordi det gjorde at folk faktisk unngikk å kontakte dem. Det hadde vært bedre om folk bare sa og gjorde de tingene som kom naturlig for dem, så lenge de faktisk var der og viste sin støtte.

Ikke at denne facebookgreia er helt samme sak da, men poenget mitt er at det er viktig å ikke bli helt opphengt i alt som er 100% korrekt etter et dødsfall. Jeg er sikker på at en hyggelig hilsen til den døde fra gamle bekjente som tror at vedkommende er i live, ikke er det verste de pårørende kan lese heller. Og OM det er det, så må vi jo ha tro på at de selv klarer å få slettet den dødes profil, eller at de holder seg unna facebook i det hele tatt når sorgen er på sitt mest sårbare :)

Anonymous poster hash: 34c17...0d5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...