AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #1 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg er venn med en på facebook som valgte å ta livet sitt før påske. Jeg kjente han ikke personlig, men visste hvem han var. Jeg ser nå at han har bursdag i dag og jeg ser mange skriver bursdagshilsninger til denne personen. "Gratulerer med dagen, kos deg masse! :)" osv... Syns dette er litt ..ja vet ikke hva jeg skal si. Mange har tydeligvis ikke fått med seg at denne personen er død. Syns det er litt rart på en måte? Eller er det kanskje ikke det? Det står jo R.I.P på facebook siden hans og venner som har skrevet til han. Syns det er rart noen i familien kanskje ikke har gått inn for å slette kontoen hans etter dødsfallet. Mange velger jo å la de være. Men når det kommer til bursdagshilsninger uten at folk vet vedkommende er død syns jeg blir litt makabert... Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette. Tenk at samfunnet har blitt sånn. Litt tragisk i grunn. Hva mener dere?? Anonymous poster hash: 35414...d1c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 7. mai 2014 #2 Del Skrevet 7. mai 2014 Huff.. Trist synes jeg hvis det har seg sånn at folk ikke har fått med seg at han er borte.. Fikk litt vondt i magen av dette... 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #3 Del Skrevet 7. mai 2014 Det samme skjedde da morfaren min døde. Han var jo ikke akkurat aktiv på facebook og hadde ikke mange venner, men denne personen hadde ikke fått det med seg. Da ringte moren min han og sa ifra, og han ble nok litt satt ut.. Livet som går videre på sosiale medier etter ens død er skikkelig rare saker.. Anonymous poster hash: 8c16e...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hypnotica Skrevet 7. mai 2014 #4 Del Skrevet 7. mai 2014 Forstår tankegangen din. Men kanskje de skriver en bursdagshilsen til han selv om de vet at han er død? Rett og slett som en måte å hedre / minnes han på? Eller stiller de spørsmål også? (Da er det jo opplagt at de ikke vet at han er død). Jeg kjenner til noen som holdt facebook-siden til et avdød familiemedlem i live, skrev hilsninger på wallen i ny og ne, med hjerter og fine hilsener. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 7. mai 2014 #5 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg er venn med en på facebook som valgte å ta livet sitt før påske. Jeg kjente han ikke personlig, men visste hvem han var. Jeg ser nå at han har bursdag i dag og jeg ser mange skriver bursdagshilsninger til denne personen. "Gratulerer med dagen, kos deg masse! :)" osv... Syns dette er litt ..ja vet ikke hva jeg skal si. Mange har tydeligvis ikke fått med seg at denne personen er død. Syns det er litt rart på en måte? Eller er det kanskje ikke det? Det står jo R.I.P på facebook siden hans og venner som har skrevet til han. Syns det er rart noen i familien kanskje ikke har gått inn for å slette kontoen hans etter dødsfallet. Mange velger jo å la de være. Men når det kommer til bursdagshilsninger uten at folk vet vedkommende er død syns jeg blir litt makabert... Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette. Tenk at samfunnet har blitt sånn. Litt tragisk i grunn. Hva mener dere?? Skriv en hilsen du og da vell. Noe liknende dette Gratulerer med dagen, håper du hadde fått en fin dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #6 Del Skrevet 7. mai 2014 Forstår tankegangen din. Men kanskje de skriver en bursdagshilsen til han selv om de vet at han er død? Rett og slett som en måte å hedre / minnes han på? Eller stiller de spørsmål også? (Da er det jo opplagt at de ikke vet at han er død). Jeg kjenner til noen som holdt facebook-siden til et avdød familiemedlem i live, skrev hilsninger på wallen i ny og ne, med hjerter og fine hilsener. Ser ut som de som skriver ikke vet om dødsfallet. De skriver jo "kos deg masse :)" ... Det er ikke noen hjerter eller fine hilsninger (bortsett fra de som vet han er død, de har skrevet bare hjerte og vennen osv) Anonymous poster hash: 35414...d1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hypnotica Skrevet 7. mai 2014 #7 Del Skrevet 7. mai 2014 Selv ville jeg nok gått inn for å fått slettet profilen til den som var død. Men samtidig kan jeg forstå de som har facebook-siden til en avdød som et slags samlingspunkt, der både familie, venner, kollegaer, naboer osv er i vennelista og kan poste fine ting om den avdøde til hverandre via facebook-siden. Men igjen, det finnes jo egne minnesider som kan opprettes. Hm, nei jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal tenke om dette Merker at jeg er litt dratt i forskjellige retninger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hypnotica Skrevet 7. mai 2014 #8 Del Skrevet 7. mai 2014 Ser ut som de som skriver ikke vet om dødsfallet. De skriver jo "kos deg masse :)" ... Det er ikke noen hjerter eller fine hilsninger (bortsett fra de som vet han er død, de har skrevet bare hjerte og vennen osv) Anonymous poster hash: 35414...d1c Ok, ja det syntes jeg også var ekkelt! "Kos deg masse", akkurat som at personen er i live og skal feire dagen. Ikke bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. mai 2014 #9 Del Skrevet 7. mai 2014 En god venn av meg døde rett etter nyttår 2010. Han er fremdeles på facebook. Der er det sørgehilsener blant annet. Jeg skrev og meldte fra om dette til facebookredaksjonen for sikkert to år siden, men ingenting er skjedd. Hans familie, dvs. bror vet jo sikkert ikke om hvordan man sletter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #10 Del Skrevet 7. mai 2014 En gang skrev noen jeg ikke kjenner på veggen til en avdød venn på bursdagen hennes. "Gratulerer med dagen, håper du feirer med stil". Denne mannen visste åpenbart ikke at hun hadde gått bort, så jeg skrev en melding til han ala "Hei, jeg ser at du har skrevet bursdagshilsen til XX, og ut fra ordlyden ser det ut som du ikke vet at hun gikk bort i fjor sommer. Siden jeg hadde satt pris på om noen fortalte meg at jeg hadde skrevet noe sånt til en avdød person, så velger jeg å gjøre deg oppmerksom på det, i tilfelle du vil slette hilsenen før flere ser den." Han ble veldig glad. Anonymous poster hash: 7d7fd...04a 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2014 #11 Del Skrevet 7. mai 2014 Har ikke Facebook en rutine ved dødsfall? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #12 Del Skrevet 7. mai 2014 Man må sende inn dødsattest eller annet bevis på at en person er død for å få slettet en profil. Anonymous poster hash: d409c...39f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chia Skrevet 7. mai 2014 #13 Del Skrevet 7. mai 2014 Altså...det kommer jo opp øverst i høyre hjørne på facebook når noen har bursdag.... der kan man skrive bursdagsmeldingen rett inn, uten å gå inn på vedkommendes profil. Så det er svært sannsynlig at menneske ikke viste at personen var død 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nurse07 Skrevet 7. mai 2014 #14 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg oppdaget dette nettopp selv, tror vi snakker om samme person her...jeg reagerte også da jeg var inne på fb-profilen hans! Rart hvis folk ikke har fått det med seg?! Uansett, dette med døde personer på Facebook er noe som har vært snakket mye om i media siste året. Facebook har ingen rutine ved dødsfall, de har jo ingen kontroll på hvem av sine brukere som dør. Det er visst vanskelig for pårørende å få slettet profilen til vedkommende, må sende inn masse dokumentasjon osv. Jeg har hørt at det enkleste man kan gjøre, er å rapportere profilen som falsk. Der er en sånn "rapportere"-knapp.... Da sletter visst Facebook den aktuelle profilen ganske raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #15 Del Skrevet 8. mai 2014 Men det er dumt å slette profilen/rapportere den hvis familien til den avdøde vil ha den der! Er mange som holder sidene åpne som minnesider for dem som har gått bort, der venner kan komme med minner eller tanker. Anonymous poster hash: fde66...ee6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 9. mai 2014 #16 Del Skrevet 9. mai 2014 Synes familien burde slette kontoen hans. litt creepy når folk skriver kos deg masse med dagen til en som er død. Men det som er verre er folk som gratuler en person de vet er død med dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinduskarmen Skrevet 9. mai 2014 #17 Del Skrevet 9. mai 2014 Mange av disse profilene fungerer jo som minnesider, men da bør man kanskje gjøre det tydelig for alle venner at denne personen har gått bort. Jeg har hatt stor "glede" (i mangel på et bedre ord) av å kunne gratulere mennesker som betød noe for meg med dagen selv om de har gått bort. En god venninne av meg sin profil er åpen selv 6 år etter at hun døde, og der skrives det titt og ofte. Både på bursdager, helligdager og alle andre dager. Er veldig ålreit for den nærmeste familien å se at folk fremdeles minnes henne på en så flott måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #18 Del Skrevet 9. mai 2014 Det kan jo faktisk tenkes at vedkommende har det bra og koser seg der h*n er også, uvisst hvor? Anonymous poster hash: 4c2a4...88f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #19 Del Skrevet 9. mai 2014 En venn av meg gikk bort for 3 år siden, men profilen h*ns er fortsatt åpen/"aktiv". Han var alt annet en troende, ganske anti-kristen, ( kritiserte kristendommen, kristne, kristne verdier og ritualer, osv,) han levde et ganske utsvevende liv, med mye kriminalitet, alkohol, rus, sex med både menn og kvinner, stjal fra familie/venner, solgte sex, osv. Nærmeste familie ville egentlig ikke vite av ham og mange av vennene hadde blitt til "fiender". Etter hans død ble det opprettet flere minnesgrupper på Facebook + mange brukte hans "vegg/wall" til å poste sine private tanker, følelser, osv. Det postes mye englebilder, bibelvers/sitater, bilder av ham + bibelvers/sitat/englevinger, osv. Han blir hedret som en helgen, Guds favorittengel, Guds visemann osv. Folk han hadde liten/ingen kontakt med har i ettertid brukt facebook til å annonsere hvilket fantastisk forhold de hadde, hvor høyt han er savnet ogsåvidere. Det hele er igrunn er ganske merkelig å være vitne til. Anonymous poster hash: 8aafc...716 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #20 Del Skrevet 10. mai 2014 kompisen min døde før jul. og på dagen våres (da vi møttes for x antall år siden), så skrev jeg på FB-siden hans. og om jeg føler for å dele noen ord med han. så kan jeg skrive litt på FB, kanskje legge et bilde hvor jeg har tent et lys for han. dette for å føle at han er i nærheten. for alt jeg vet, så kanskje han ser det. jeg vet ikke. aner ikke rett og slett. samtidig som jeg viser til familie og nære, at jeg bryr meg om han. eks moren hans skrev til meg "takk. fint å se at han hadde venner som bryr seg osv". så dette var noe tydeligvis moren ihvertfall satte pris på. så noen pårørende synes det faktisk er fint også. Anonymous poster hash: 1230c...d32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå